Jump to content

Jegerprøven for komplisert?


Truls

Recommended Posts

Det klages ofte over at jegerstanden forgubbes. Samtidig kan vi slå fast at en del unge stryker på jegerprøven en, to og flere ganger. Hvor mye trenger en gutt eller jente vite om paragrafer og dobbeltbekkasiner for å jakte på hare, rype eller elg? De fleste unge jegere blir møtt med forståelse og hjelpsomhet av andre, mer erfarne jegere når de skal ut og jakte.

Jeg tror det hadde vært mye riktigere å sette inn større ressurser på å følge opp unge, nye jegere i fadderordninger enn å tvinge dem gjennom teoretiske prøver med 50 spørsmål. Jeg tror jegerprøven rett og slett bør revurderes og rettes mer inn på praktisk jaktutøvelse enn den teoretiske puggeprøven det er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være vanskelig eller gubbete, men det fremstår umiddelbart som vanskelig å innpasse praktisk jaktutøvelse i et teoretisk kurs...

 

Ellers syns jeg det er viktig at alle som skal jakte i Norge har et felles utgangspunkt og i alle fall en grunnleggende forståelse av de lovene og reglene som gjelder for jakt og fangst.

 

Når det er sagt er fadderordninger en god løsning. Det blir som med førerprøven, det er vel ingen som egentlig er spesielt flinke til å kjøre bil etter bestått prøve, det er vel mer slik at "nå greier du å bevege deg i trafikken uten straks å sette deg selv og andre i fare." Bestått jegerprøve betyr vel omtrent det samme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at det bør være en eller annen kunnskapsformidling om våpenbehandling og slikt, men jeg er likevel av den oppfatning at dagens krav og teoretisk småpirk virker ekskluderende. Jeg er såpass gammel og har jaktet i såpass mange år at jeg ikke trengte å avlegge noen prøve. Både jeg og de andre som er i samme situasjon, har klart oss bra.

Jeg vil påstå at mange av dagens 50 spørsmål er unødvendige og ekskluderende.

 

Det er ikke slik at en nødvendigvis har gitt faen om en ikke klarer prøven. Det er forskjell på folk. At en f.eks. er ordblind betyr ikke at en ikke vil duge som jeger.

Link to comment
Share on other sites

Sant nok er det ting man ikke får bruk for. Jeg som bor i innlandet har ikke behov for å vite hvordan skarv og ærfugl ser ut,men det er greit at jegerprøvekandidatene har et felles teoretisk utgangspunkt. Jegerprøven ble vel innført mellom 1980-1990 et sted om jeg ikke husker feil. Noen som husker når den ble innført?

 

Før eksamen så bør forelesningene følges med på, notater skrives, pensum leses, spørre om ting man lurer på. Still forberedt til eksamen! På eksamen har man svært god tid og rekker å se over flere ganger. Bruk god tid og gå tilbake til de spørsmålene som du er usikker på. Samt bruk sunn fornuft. Da går det som regel bra.

 

I Norge er vi svært heldige som ikke har flere hindre enn jegerprøven for å kunne jakte. Enkelte land har mye verre prøver bare for å kunne få lov til å bedrive sportsfiske :shock: Så en dokumentar der de som ønsket å bedrive sportsfiske måtte lese i måneder og ha svært høy poengscore på en 8 timers eksamen bare for å kaste en krok uti et fiskevann.Pensum var alt fra arter, biologiske systemer, redskap osv.... Glad jeg bor i Norge.

 

For min del syns jeg jegerprøven gjerne kunne hatt mer innføring i feller og fangst, samt våpensikkerhet både teoretisk og praktiske øvinger(peke våpen i ufarlig retning, bryte hagla på skytebanene, dra sluttstykke tilbake etc her syndes det altfor mye). I verste fall kan dette få et tragisk utfall med personskader eller dødsfall som konsekvens.

 

Samtidig burde det det også være fokus på rimelige jaktformer/jakt på arter som kan beskattes hardere som kråkefugl jakt, duejakt,, revejakt osv. Mange misforstår når "skikkelig" jakt bare blir presentert som jakt etter rype, tiur, elg, hjort, rein og rådyr.... :roll:

 

Egentlig savner jeg mer praksis gjennom hele kurset, man lærer svært mye av det....Pugg og gulp er visstnok svaret på hvordan jegerstanden skal vurderes til bestått eller ikke bestått...

 

Selv kunne jeg vært spart for mye bryderi, tid og penger hvis jeg hadde blitt informert om at forskjellen på links og recht skyttere ikke er er venstrehendt eller høyrehendt, men bestemmes av det dominante øyet/lederøye. Spesielt hagleskyting.

Etter jegerprøven ble rechtsvåpen kjøpt inn, men ting stemte ikke i det hele tatt. Trodde til slutt at jeg var helt evneløs når det gjaldt skyting, selv om jeg øvde og øvde. Lite moro og en rot til frustrasjon, forvirring og lav selvtillit på skytebanen. Ga nesten opp..

Etter timer med googling, lesing, testing av lederøye så fant jeg ut at jeg måtte være linksskytter. Konfronterte noen av den eldre garde og enkelte skyttere, de bare fnøs av det jeg sa. "Bare tullball" var svaret jeg fikk. Morro å være fersk jeger og skytter da....(noe jeg fremdeles er i aller høyeste grad).

Jaja, måtte vel prøve det likevel tenkte jeg. Og reiste ned på skytebana med en kamerat og øvde den manuelle leirduekasteren.

Vi byttet på å være skytter og leirduemaskinist 15 duer om gangen.

Skjøt først 2 serier a 15 duer rechts. Ble vel 3-4 treff totalt.

På 3 serien la jeg over til links og skjøt 12 av 15 duer! Kan si jeg var en smule happy da :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være vanskelig eller gubbete, men det fremstår umiddelbart som vanskelig å innpasse praktisk jaktutøvelse i et teoretisk kurs...

Jakt på levande dyr er litt vanskeleg på jegerprøvekurset, men ein kan lage gode økter likevel. Vi har hatt ei uteøkt i dag med rundløype i terrenget. Vi plasserer 8 hjort- og reinsfigurar ut i terrenget rundt skytebana. Elevane vert sende ut til postar som vi brukar på jakt, og må vurdere avstand, skyteretning, bakgrunn og skotvinkel mot alle figurane. Dei må forklare kva dei ser, tenker og vurderer frå alle postane. Dette er noko vi får gode tilbakemeldingar frå elevane våre på, som svært lærerikt.

Slakting kan ein ikkje lære av teori. Det er skjeldan vanskeleg å få slakte eit lam hos ein bonde om ein spør. Utfordringa for oss instruktørar er å komme vekk frå tavla og videokanona, og gjere undervisninga levande for elevane

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener mye av poenget med ei sånn prøve er å sikre en viss grunnleggende forståelse blant jegere, og i tillegg fungere som en terskel man må over for å kunne jakte. Ikke være for vanskelig eller dyr, men samtidig slik at man faktisk må legge ned en innsats og interesse for å kunne få lov å jakte!

 

For min del, og alle andre som tok kurset sammen med meg, holdt det å følge kurset uten alt for mye pugging av boka for å bestå. Og da følger jeg at prøve gjør mye av det den burde

Link to comment
Share on other sites

For den som har konsentrasjonsevne som en hamster så er den nokk vanskelig, for de som har gjort seg ferdig så var det nokk barneskirenn, i allefall på et forum i ettertid, når jeg tok den for 12 år siden så må jeg innrømme at jaktbilder og sikkerhet satt godt. Men flyvendetran bokser får lov og være i fred for meg. Og de slet jeg med og se forskjeld på. Men og begynne og dele opp jegerprøven har jeg svært liten tro på. Og de er bra med en viss nasjonal standard. Og ikke bare løse jegeravgift og kjøpe 6 våpen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tok jegerprøven så bestod alle på kurset. Vi var vel ca 30 mann. Det samme med kurset før oss. Så at prøven er vanskelig skal jeg ikke påstå. Hvis en har lesevansker etc. blir det nok verre. Nå skal jeg ikke påberope meg allverden kunnskap om hvike alternativer som finnes.

Men kanskje Direktoratet for Naturforvirring kunne laget en alternativ prøve/opplegg? Tilrettelegge litt for de som sliter. Jeg skal ærlig si at jeg sleit med de møkkafuglene jeg aldri hadde hørt om, og aldri har hørt om siden. Denne kunne godt vært byttet ut med noe mer relevant.

Link to comment
Share on other sites

Det klages ofte over at jegerstanden forgubbes. Samtidig kan vi slå fast at en del unge stryker på jegerprøven en, to og flere ganger. Hvor mye trenger en gutt eller jente vite om paragrafer og dobbeltbekkasiner for å jakte på hare, rype eller elg? De fleste unge jegere blir møtt med forståelse og hjelpsomhet av andre, mer erfarne jegere når de skal ut og jakte.

Jeg tror det hadde vært mye riktigere å sette inn større ressurser på å følge opp unge, nye jegere i fadderordninger enn å tvinge dem gjennom teoretiske prøver med 50 spørsmål. Jeg tror jegerprøven rett og slett bør revurderes og rettes mer inn på praktisk jaktutøvelse enn den teoretiske puggeprøven det er i dag.

 

Dette tror jeg for å si det forsiktig er skivebom, med alle lovene og reglene som de innebærer å være jeger i ett moderne samfunn må en ha en visst teoretisk fundament. Blir som å kjøre bil - hjelper rimelig lite å kunne håndtere bilen og du ikke vet noe om hverken skilt, fartsgrensen, veimerking eller lys. Jegerprøven er rettet inn mot sikkerhet slik at de som kommer ut i skogen kjenner jaktbare arter og ikke minst ikke jaktbare arter.

 

Sitter som jegerprøveinstruktør og i de aller fleste kursene er det ingen som stryker. Tvert imot på de fleste kursene står alle og de aller fleste har >46 av 50 rett.

 

Siden forbundet også har merket seg at snaut 60% av kandidatene tar skrittet fra bestått prøve til aktiv jeger statur ble det i perioden 2007-2008 gjort en stor undersøkelse fra 5700 kandidater om jeg ikke husker feil. Det som ble etterspurt av kandidatene var ett mer omfattende kurs som inneholdt mer skyting spesielt i tillegg til mer informasjon om tilgjengelig jakt og behandling av felt vilt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kun 1 strøk på kurset jeg var på.

 

Selv hadde jeg 1 feil, med ingen lesing (tok prøven på nettsiden til de som har jegerprøven nå, å det hjalp nok dog) + at jeg fulgte med sånn noenlunde på det som ble sagt på kurset.

 

Så IMO er IKKE jegerprøven for vanskelig!

Link to comment
Share on other sites

Jegerprøven er lett.... Tenk dere at prøven er beregnet for at 13 åringer skal ha muligheter også... MEN for dem som har dysleksi eller andre problemer som tilsier at dere bør få tilrettelegging, så er det selvsagt muligheter for det...

 

 

jeg tok den for 4 år siden og fikk 49 rett....

Link to comment
Share on other sites

......

Jeg tror det hadde vært mye riktigere å sette inn større ressurser på å følge opp unge, nye jegere i fadderordninger enn å tvinge dem gjennom teoretiske prøver med 50 spørsmål. Jeg tror jegerprøven rett og slett bør revurderes og rettes mer inn på praktisk jaktutøvelse enn den teoretiske puggeprøven det er i dag.

Terskelen for å bli jeger i Norge er VELDIG lav!

Etter kurs jeg har vært på, folk som ikke leste pensum fikk sirka 25 riktige svar på eksamen.

De som leste, alle eller nesten alle.

Link to comment
Share on other sites

Tok jegerprøven for ikke så veldig lenge siden og det jeg reagerte på var at vi måtte lære oss om hunder. Hvorfor i all verden alle må vite hvilke typer som brukes til hva er fremdeles uvisst. Det er jegerprøven, ikke hundemøte.

 

Nå er jo hunden som regel en stor del av jakta. Da er det greit å kunne skille på hva man KAN bruke og hva man IKKE kan bruke. Feks. at en støverrase IKKE kan brukes til rådyrjakt. Pensumet om hunder er ikke stort, og heller ikke vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Slik samfunnet er blitt så tror jeg det er bra at de som vil jakte har bevis på at de har igjennomgått at allsidig kurs og bestått en eksamen. Man fratar iallefall jaktmotstanderne ett argument.

Jeg har vært sensor på jegerprøven i veldig mange år og kan vel si meg enig med at der har vært mange tullete og uvesentlige spørmål. Ikke minst spørsmål med mer enn ett rett svar, det er ikke feil å mene at man skal la være å skyte selvom det kanskje var en grei situasjon for de fleste.

Min erfaring er det det er de unge umodne som ikke lever i et jegermiljø som stryker. Jeg føler meg ganske sikker på at det meste av dette skyldes at der er en mengde ord og utrykk som disse ungdommene ikke helt forstår betydningen av. De har heller ikke livserfaring nok til å resonere seg frem, dermed blir det for mange feil.

Der er helt sikkert andre faktorer også f.eks. kvaliteten på instruktørene og dere evne til å lære bort og ikke minst evne til å få med de svakeste elevene.

 

Når det gjelder den praktiske betydningen av å ha jegerprøven så må det jo være flott å ha noe solid i bunnen, er man i tillegg så heldig å få være med erfarne reflekterte jegere etterpå så blir det veldig bra.

Dette med gamledager og læring av andre jegere er nok veldig oppskrytt, der var veldig mye tullinger som sprang på jakt i gamledager uten 1 minutt opplæring. Disse skulle aldri vært på jakt og enda mindre skulle de lært opp andre, jeg bare tenker på alle historiene jeg har hørt og lest.

Der finnes jo mange som ikke burde fått gått på jakt idag også men de betydelig færre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av gubbene som ikke har tatt jegerprøven, men har testet noen av eksempler på jegerprøve eksamener på nettet. Og strøket flere ganger enn jeg har klart den. Jeg melder meg litt ut når spørsmålet om hvor lenge grevlingen er drektig, kommer. Slikt kan kanskje være greit å vite for en som skal studere grevlingens livssyklus, men ikke nødvendig for en jeger.

Og så disse spørsmålene, der du må velge mellom det du tror fasiten sier og det du vet er rett.

Husker ett spørsmål:

Elgen står stille med bredsiden til på 180 m. Du har godt anlegg , trygg bakgrunn , og rent skudd fram til elgen . Kan du avgi skudd?

Alternativene var:

a- nei

b- ja , hvis geværet ditt er kraftig nok.

c- ja, hvis du er fortrolig med å skyte på slike avstander.

 

Jeg krysset av for c, men det var feil. Korrekt var a.

Men jeg skulle vel klart å lese meg til å klare en eksamen, hvis det var nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Sånn helt utenom det teoretiske - jegerprøvekurset gir også en slags inngangsbillett til den lokale jeger- og fiskerforeningen, i form av at man blir kjent med instruktørene (som gjerne er aktive på andre områder også). Med tilgang til slike "gatekeepers" kan det bli lettere å komme seg på jakt også enn om man skulle sittet på egenhånd og ringt rundt til grunneiere og desslike. Alle har ikke en onkel med ørtenhundre mål hjorteterreng...

 

Jeg krysset av for c, men det var feil. Korrekt var a.

Jegerprøven er laget for ferske jegere, ikke de som har lagt i hardtrening på banen i uker og år og treffer en fyrstikk på hva hold det skal være ;) For langt hold er en av de vanligste årsakene til skadeskyting/bom, da er det vel ikke urimelig å tipse nybegynnere som fx meg om det...

 

Når det gjelder dyrenes livssyklus trodde jeg den var rimelig sentral for jegere da :mrgreen: Greit å bli informert om at dette er feil...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kilde på dette, men mener jeg har lest at halvparten som tar jegerprøven kommer seg aldri ut på jakt. Dette er kanskje et større problem?

 

Sauer 150 refererer ovenfor at snaut 60% faktisk komme seg ut på jakt etter jegerprøven, vir har vel ingen undersøkelse om hvor mange som fortsetter som jegere også.

 

Undertegnede hører med til den årgangen som ikke trengte å avlegge jegerprøven, men da sønnen ble 16 og måtte ta prøven var det pappa som måtte være sjåfør til banen, så han slengte seg med av ren nygjerrighet/solidaritet. Det var faktisk en del som var nyttig der, selv for en som hadde jaktet i nesten en mannsalder. Noe kunne jo være av en tvilsom interesse, som forskjellen på grønnstilk og rødstilk, men allikevel.

 

For en ny-jeger er det nok svært mye mer å lære enn det som gjennomgåes på kurset, men vi har vel i Norge fremdeles den tradisjonen at veldig mange av "ny-jegerne" har gått læretiden sin sammen med pappa eller andre, jeg f.eks. debuterte som "rypegutt" 6 år gammel, lærte å skyte som 12-åring, fikk første hagla som 15-åring og skjøt første rypa samme høsten. Ser du på et land jeg har en del kjennskap til, Tyskland, har man der helt andre tradisjoner, og helt andre krav til jegerprøven. Man må gå som "jungjäger" i "lære" hos en mentor i minst et år og da regelmessig delta på skyteøvinger, selve "die Jägerprüfung" er en alvorlig sak i tre deler, en skriftlig del, en muntlig/praktisk del, og en skyteprøve som nærmest kan sammenlignes med en jaktsti, med innlagte muntlig/praktiske øvelser.

 

Mitt eksemplar av den tyske "Jägerprüfung"-boken er på 800 sider! Riktignok er en stor del om "riktig" påkledsel, hvordan du korrekt holder jakthornet, det er til og med noen sider med noter til signaler du kan blåse på jakthornet, men det er allikevel veldig mye praktisk kunnskap der, om viltarter, slakting og behandling av skutt vilt, flora og fauna, våpen og våpenutstyr, foruten lover og regler

 

Slik forholdene er i Tyskland, med 80 millioner mennesker på et areal som bare er litt større enn Norges, kan man godt forstå et det er strenge krav til jegere, og jeg kan ikke se noe behov for en tilsvarende prøve i Norge. Det kan allikevel kanskje være grunn til innføre strengere krav hos oss også.

 

Når over 40% av de som tar jegerprøven aldri kommer ut på jakt, men med bestått jegerprøve har adgang til å anskaffe 6 skytevåpen uten noen annen nærmere prøving enn at han/hun må være edruelig og ikke straffet for alvorlig kriminalitet kan dette for enkelte (det står en slik i Oslo Tinghus i disse dager) være en snarvei til å anskaffe seg våpen de kanskje aldri burde hatt adgang til.

Link to comment
Share on other sites

Og så disse spørsmålene, der du må velge mellom det du tror fasiten sier og det du vet er rett.

Husker ett spørsmål:

Elgen står stille med bredsiden til på 180 m. Du har godt anlegg , trygg bakgrunn , og rent skudd fram til elgen . Kan du avgi skudd?

Alternativene var:

a- nei

b- ja , hvis geværet ditt er kraftig nok.

c- ja, hvis du er fortrolig med å skyte på slike avstander.

 

Dette er et klassisk eksempel på hvordan en mulitple choice-oppgave ikke skal konstrueres. Det mangler her alternativ d: Det kommer an på, og e: hvis du har med børse og den er ladd :lol: .

 

 

Svaralternativer i multiple Choice oppgaver skal ikke inneholde alternativer som er avhengig av hva oppgaveskriver selv synes er riktig. I det spørsålet som er nevnt her er alle tre alternativene i og for seg like "riktige", hva som da blir "fasiten" er avhengig av hva oppgaveskriver selv mener, og hva eksaminanden selv mener om hva som er forsvarlig og innenfor hans "evner".

 

Det minner meg om den gangen jeg tok førerprøven. Det er så lenge siden at de ikke hadde innført de standardiserte prøvene som brukes i dag, etter den praktiske oppkjøringen ble kandidatene plassert rundt et bord der selveste Bilsakkyndige eksaminerte oss. En av oss, en jente, fikk følgende spørsmål: "Hva skal De ha over bilen om vinteren?" Hun prøvde fortvilet med forskjellige alternativer, - presenning, biltrekk, tak, før Bilsakkyndige smalt til med; "De skal ha herredømme over bilen om vinteren!" Jeg husker ikke om hun bestod :lol:

Link to comment
Share on other sites

Elgen står stille med bredsiden til på 180 m. Du har godt anlegg , trygg bakgrunn , og rent skudd fram til elgen . Kan du avgi skudd?

Alternativene var: a- nei, b- ja , hvis geværet ditt er kraftig nok, c- ja, hvis du er fortrolig med å skyte på slike avstander.

Jeg krysset av for c, men det var feil. Korrekt var a.

Jegerprøven er laget for ferske jegere, ikke de som har lagt i hardtrening på banen i uker og år og treffer en fyrstikk på hva hold det skal være..

Hvis en prøve er laget slik at middelmådige kandidater består, mens dyktige kandidater stryker, er det noe fundamentalt feil med opplegget!

 

Riktig svar på spørsmålet er for øvrig:

"d - ikke uten videre, fordi den norske "skyteprøven for storviltjegere" avlegges på 100 meter-baner, og da kan du få godkjent skyteprøve, uten at våpenet er korrekt innskutt for å skyte ut over 100 m skyteavstand".

Link to comment
Share on other sites

Hvordan tolker du det til at middelmådige kandidater består, mens dyktige kandidater stryker? En "dyktig kandidat" er vel en som har fulgt med på kurset og fått med seg det som der ble formidlet - ikke nødvendigvis en erfaren jeger som har trent og eksperimentert på egenhånd og funnet ut at selv om enkelte ting er "feil" i jegerprøvesammenheng går det fint an i praksis, med rett trening og utstyr.

 

For å vise hvordan denne tankegangen bærer hen: Ville man, på spørsmål ifm teoriprøven til førerkort klasse B om riktig fart utenfor tettbydgd strøk, kunne svare at det fint går an å kjøre i 150km/t? Det er sikkert mange dyktige racerbilførere, både amatører og proffe, som ville fått det til. Om det er tilrådelig praksis for en med 25 kjøretimer pluss et par søndagsturer med opphavets CX er en annen sak, rent bortsett fra hva loven sier om fartsgrenser.

 

Hvis det er sånn at mange som har jaktet i årevis har problemer med jegerprøven utover det som faller under kategorien "lurespørsmål" og som jeg er enig i at ikke burde forekomme, er det kanskje en pekepinn på hva slags kunnskaper man egentlig har og at det kanskje hadde vært aktuelt med et oppfriskningskurs av og til. Det ville være rart hvis jakt og fangst skulle være forskjellig fra alle andre områder av livet.

Link to comment
Share on other sites

Men en ting må vi tenke på oppi dette, det er hvor lett er det å lage 50 relevante og gode spørsmål om vilt, arter, human jakt, jakthunder, lover og forskrifter o.s.v. ??

Jeg tror vi hadde møtt veggen noen og enhver, i tillegg skal der være 150 velformulerte svaralternativer, igjen hvorav bare 50 skal være rette. Og de 100 andre skal på ingen måte være rette.

 

Husker jeg ringte DN for endel år siden da der var masse dårlige svaralternativer, noen ganger var alle tre "rette". De la seg helt flate og fortalte at de hadde brukt noen lokale instruktører til å lage prøvene, men der skulle lages nye snarest, og slik ble det.

 

Så da blir oppgaven for "hylekoret" :P : Lag 20 eller flere spørsmål med svaralternativer som du synes er veldig relevante og viktige. Kanskje vi/dere kunne laget Kammerts Jegerprøve??

Link to comment
Share on other sites

Hvordan tolker du det til at middelmådige kandidater består, mens dyktige kandidater stryker? En "dyktig kandidat" er vel en som har fulgt med på kurset og fått med seg det som der ble formidlet - ikke nødvendigvis en erfaren jeger som har trent og eksperimentert på egenhånd og funnet ut at selv om enkelte ting er "feil" i jegerprøvesammenheng går det fint an i praksis, med rett trening og utstyr.

 

For å vise hvordan denne tankegangen bærer hen: Ville man, på spørsmål ifm teoriprøven til førerkort klasse B om riktig fart utenfor tettbydgd strøk, kunne svare at det fint går an å kjøre i 150km/t?

Fartsgrenser på offentlig vei er regulert av Veitrafikkloven og trafikkreglene.

 

Noen tilsvarende regler for skuddavstander på jakt finnes ikke.

Link to comment
Share on other sites

fruen tok akkurat prøven... 50 av 50... :roll:

 

Hjalp henne litt med lesinga, og det er jo endel av spørsmålene som er litt vel innvikla, men så er det jo også en god del som er riktig enkelt. Om man bommer på et par av de mest innvikla spørsmålene om lover og regler så vil man jo fortsatt stå.

Om man bare følger godt med på kursene, går over noen spørsmål og blar litt i boka, så er ikke prøven noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Mye bra i denne tråden her, men ønsker å nevne en ting.

 

Jeg har flere kompiser som godt kunne tenke seg å ta jegerprøven, men de synes det er for dyrt å ta kurset og prøven. Er ikke så lett for unge som holder på å etablere seg å avse bort i mot 3000 riksdaler for et kurs.

Link to comment
Share on other sites

Det klages ofte over at jegerstanden forgubbes. Samtidig kan vi slå fast at en del unge stryker på jegerprøven en.

 

å nei da. jegerprøven er ikke vanskelig. tok den på første forsøk som 14 åring i fjor. 44 av 50 i score fikk jeg. så hvis du leser boka 2 ganger og skumleser den 2 til så kan du se att det sitter inne oppi topplokket. :lol: . under 15 minutter og tok jeg den. trodde det var 15 minutter igjen, så jeg leverte inn arket med svar. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det klages ofte over at jegerstanden forgubbes. Samtidig kan vi slå fast at en del unge stryker på jegerprøven en, to og flere ganger.

 

Visst en skal redusere strykprosenten på dagens ungdom som tar jegerprøven så er vel det ekleste og legge prøve inn på Facebook eller PS3..

Så mye tid som mange av dagens ungdom bruker der så rekner eg med at stå prosenten hadde vert plutselig nesten 100%... :lol:

 

 

 

Eg synest det er snodigt at folk reagerer på at de må lære om fugl og dyr som de ikke har i nærområdet normaltsett..

Dette syns eg er rimelig snodigt nå det ikke finnes begrensninger på hvor i landet du kan jakte etter bestått prøve.

Der er jo ingenting i veien for at en kan jakte langt vekke fra sin verdagelige hjemmsted.

 

Blir egentlig som og sutre over at en må lære om rundkjøringer og trafikklys når en tar sertifikatet når eg har verken rundkjøringer eller lyskryss i nærheten av hjemmet.

:roll:

Link to comment
Share on other sites

3000,- for et kurs er jo ingenting i forhold til hva du må ut med for å komme i gang med å jakte :)

 

Nettopp. Bare for å reise på jakt så må man ta opp forbrukslån.

 

Som 16 og eneste personen i hele slekta som noensinne har tatt i et våpen utenom en slitt AG så blir det fort utgifter da alt må inn..

2400 for kurs og bok

2500 for skap

300 for vilttrygdavgifta

860 for våpensøknad/er

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Jackrussel. Dersom man har det minste problem med å plassere 5 skudd innenfor kravet, som tross alt er fra valgfri skytestilling, bør man trolig fyre av noen hundre skudd til på bane før man prøver seg på dyr.

 

Det er nå min mening.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Jackrussel! Alt burde blitt mye vanskeligere, slik at det kun var kun få som kunne jakte og derfor fått mer terreng/større kvoter. Gjerne litt strengere våpenregler når vi først er i dytten!

 

Ang det første jeg skrev: subst. m entall ironi [ɪɾu'niː] humoristisk uttrykksmåte der man sier det motsatte av det en mener

 

Litt mer seriøst nå.

Til alle dere som forteller om hvor mange rett dere fikk på prøven. Tror dere at noen virkelig bryr seg? Skal vi fortelle hva vi løfter på trening og lengden på tissen samtidig?

 

Problemet med rekruteringen er at personer med jegerprøven ikke kommer seg ut på jakt! Jeg har selv vært der, men har vært heldig og kommet i kontakt med personer som har vært snille nok til å ta meg med. Skal vi stoppe trenden med at det kun er gubber på jakt, må "gubbene" bli flinkere til å annonsere når de har ledig plass på jaktlaget. Jevnlig er det tråder på kammeret om personer som ikke har noe terreng å jakte på og som søker det. Det er skjeldent jeg ser at disse får napp, somregel blir de henvist til iNatur og sin lokale JFF. Dette er trolig toppen av isfjellet.

"Dra på jakt, dra med deg en kompis". Hadde dette blitt et slagord som hadde slått an, ville en fort se at det er en stor andel yngre krefter som står klar.

 

Noen ganger må man slutte å klage på systemet og heller prøve å gjøre litt selv.

Link to comment
Share on other sites

Vær glad til at du ikke må ut med 50 000 blanke for å felle en elg også :lol: Du får jo ikke lov til det før du er 18, så du kan jo begynne å spare :mrgreen:

 

 

Sorry, glemte det, dette er svar på innlegget til sjutoogseksti.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Jackrussel. Dersom man har det minste problem med å plassere 5 skudd innenfor kravet, som tross alt er fra valgfri skytestilling, bør man trolig fyre av noen hundre skudd til på bane før man prøver seg på dyr.

 

Det er nå min mening.

 

 

Formålet med skyteprøven er nå kun to: Sjekke at børsa er innskutt og går riktig (derfor kravet om å bruke jaktammo på prøven), og å sikre seg at jegeren har den minsteferdighet at han med en rimelig grad av sikkerhet er i stand til å avgi et drepende skudd.

 

Som du sier, er du ikke i stand til å plassere 5 skudd innenfor "ringen" på en rein på 100 meter har du sannsynligvis ikke noe på jakt som skytter å gjøre, men fortvil ikke, det er andre gjøremål som må dekkes også, slakting, stykking, bæring av kjøtt ned fra fjellet, lage ferdig middagen til jegerne kommer hjem/tilbake til hytta etter dagens økt osv. :mrgreen:

 

Prøven skal ikke være noe bevis på "Marksmanship", den skal "bare" sikre de to formålene ovenfor. Veldig krevende er det ikke, det var en her som fortalte at han hadde tatt prøven med hagle og slugs, og det er flere i pistolklubben som har avlagt prøven med de foreskrevne 5 treffene med pistol kal 22 LR :wink:

 

Det kunne vært morsomt å avlegge prøven på løpende hjort eller villsvin, men det kommer igjen i konflikt med noe jeg personlig holder meg til; ikke skyte på dyr som er i bevegelse (unntatt ryper da, der er det "usportslig" å skytte på sittende fugl)

 

OBS: Denne tråden omhandler hvorvidt JEGERPRØVEN er for vanskelig (eller ikke). Skyteprøven for storviltjegere er en annen "skål" - og vi har mange tråder om hvor lett/vanskelig den er. Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

Fartsgrenser på offentlig vei er regulert av Veitrafikkloven og trafikkreglene.

Noen tilsvarende regler for skuddavstander på jakt finnes ikke.

Nei, men du skjønte kanskje poenget likevel? Det går ikke an å lage en jegerprøve basert på at noen får bestemte ting til etter en hel del trening. Prøven må ta utgangspunkt i det som er aktuelt og realistisk for en førstegangsjeger.

Link to comment
Share on other sites

det går ikke ann å lage ei prøve der alle mulige situasjoner er med..

sunt vett er en viktig faktor med det meste.

 

prøven er ikke vanskelig,den bør absolutt ikke bli lettere, men litt mer om våpenhåndtering hadde nok vært bra.

 

Er en ting som vi lærte i militæret en kan bruke med det aller meste. er du usikker, så er du sikker.

ganske enkelt, ikke ta tjangser om du er usikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at jegerprøva er svært/for enkel, og langt enklere enn det jeg hadde trodd den kom til å være. Det jeg, og de andre som tok den sammen med meg, opplevde som det mest vanskeligste, var å se forskjell på alle endene. Og det er jo utvilsomt noe man bør kunne dersom man skal begi seg ut på småviltjakt. Det er dermed ikke sagt at det var vanskelig å lære det, kun det mest utfordrende, og det sier noe om vanskelighetsgraden.

 

Etter min mening er det dessuten nokså høy terskel for å stryke. Det er flervalgsoppgaver, hvorav ett alternativ i de fleste tilfeller er riv ruskende feil, ett litt mer sannsynlig, men fortsatt tydelig feil, og ett som er det mest logiske. Deretter kan 1 av 5 svar være feil for at man kan fortsatt kan stå. Mtp. at pensum kun består av et minimum, skal man vel være temmelig uinteressert for å få <40 rette. To ganger. Og gir man blanke i artsbestemmelse, lovverk og alt annet man skal kunne, er det kanskje like greit at man ikke slipper ut på jakt?

 

Jeg tror ikke at prøva et et hinder for de som ønsker å tilegne seg nyttig kunnskap, og jakte i tråd med loven, dysleksi eller ei - det er et hinder for de som ikke bryr seg om å holde seg på rett side av lovverket. En kamerat av meg m/dysleksi besto prøven, med god margin og på første forsøk, uten større problemer.

Link to comment
Share on other sites

Det klages ofte over at jegerstanden forgubbes.

 

Jegerstanden er forgubba, og kjem truleg til å bli endå meir forgubba. Den tradisjonelle hjortejegeren frå bygda vil bli sjeldnare og sjeldnare. Kapitalsterke jegerar frå urbane strok og byane, også utanlands, vil etter kvart overta.

 

Dette er min pessimistiske spådom. Men kor "tragisk" er dette eigentleg? Er det verdt å kjempa mot.... ?

 

Å gjera jegerprøven enklare vil neppe hjelpa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...