Jump to content

Gunnar "Kjakan" Sønsteby


snake

Recommended Posts

med stor sorg jeg leser på VG nett at Gunnar Sønsteby er død.

mine tanker går til de etterlatte og hans nærmeste

 

men som General George S. Patton sa:

"we should not mourn the deaths of this man, we should rather thank god that such men lived"
Link to comment
Share on other sites

Hvil i fred Gunnar. En av de siste store helter og forbilder er borte. Kommer aldri til å glemme hva han har stått for og hva han gjorde for landet vårt.

 

Samtidig må vi heller ikke glemme de andre som ikke har fått samme oppmerksomheten.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alt kjakan!

 

Jeg jobbet fire år med forsvars- og sikkerhetspolitikk, i løpet av den tiden hadde jeg gleden av å møte ham flere ganger. En perfekt agent, helt ubetydelig i utseende, men med en indre styrke man kunne få et glimt av når man snakket litt med ham.

 

Han gjorde mye bra under okkupasjonen, men jeg setter mest pris på hans utrettelige arbeid for forsvarssaken etterpå. Kriger vinnes og tapes på forberedelse, og kjakan minnet oss om at det beste er å vinne krigen, så slipper man okkupasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid trist når vi mister en helt.. På 94 år har han sett og opplevd mer enn de fleste av oss kan drømme om, på godt og vondt.

 

“True bravery is shown by performing without witness what one might be capable of doing before all the world..”

Link to comment
Share on other sites

Hvil i fred.

 

En liten ettertanke jeg får, er at de fleste av den yngre generasjonen har glemt hva menn som Sønsterby & co har gjort for Norge, for heller ikke å glemme hva de som kjemper for fædrelandet i moderne tider gjennomgår. Både i selve striden, men også hva de opplever i ettertiden.

 

Er en direkte skam at slikt blir glemt...

Link to comment
Share on other sites

Hvil i fred Gunnar, som du alltid ville bli kalt. Jeg var så heldig og få en del lange og gode samtaler med deg.

Det er med stor sorg budskapet kom.

Du vil aldri bli glemt for den jobben du gjorde under og etter Krigen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...