Jump to content

Z-Aim Laser designator .


shooter 2

Recommended Posts

Ser Jaktfall har denne på lager igjen !

FINN-kode: 33798856 .Z-Aim Laser designator Unlimited, 30 dagers åpent kjøp, nå på lager igjen!

Jeg kikket i en slik for få kvelder siden og førsteinntrykket kaller jeg 'rå sak' , det var stup mørkt ute og han satte lyset på en stein som jeg vet ligger på 290 m ,jeg tok varmintrifla mi og vrei kikkerten opp på 32 x forstørrelse og Mil.dot'n kunne jeg plassere hvor jeg ville på målet . Helt rått funka dette . Nå vet jeg jo at slike ting ikke er lov til praktisk jakt men jeg vet samtidig at jeg kunne ha skutt hva som helst på den avstanden .

Ville bare legge det ut for og høre om noen har mere erfaring med denne ???

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg synes markedsføringen av dette produktet er meget betenkelig:

 

Z-Aim Laser Designator er utviklet for å brukes i vårt nordiske klima med sterk kulde, - -

For Sverige: Unlimited er suveren for deg som bedriver desimeringsjakt av villsvin, går ettersøk, etc.

I Norge er dog ikke produktet lovlig å bruke ved f.eks revejakt nattestid, ellers skulle produktet vært perfekt.

"Ellers perfekt"? Jeg synes denne forumleringen er ei klar oppfordring til ulovlig jakt - de sier jo ganske direkte at dette produktet er lovlig til alt, unntatt revejakt!
Link to comment
Share on other sites

Skulle det ha vært forbudt mot nattkikkert også? Ja jeg vet at det er lov og bruke i andre land, men og tro at folk bare kjøper dem for og skyte på blink på natta er vel naivt. Og jegere vet at kunstig lys er ulovlig i Norge, så frihet under ansvar er helt greit for min del. For og tilføye min personlige mening så har jeg ikke noe behov eller lyst til og bruke kunstig lys på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Må jo være fin å benytte når man går ut på post om morgenen iallefall all den tid dyrene ikke skremmes av lysstrålen. Tror nok de lovlydige jegerne som vi er ikke lar oss friste til å bryte loven. De som ikke følger loven finner vel alltids en måte å tjuvjakte på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må jo være fin å benytte når man går ut på post om morgenen iallefall all den tid dyrene ikke skremmes av lysstrålen. Tror nok de lovlydige jegerne som vi er ikke lar oss friste til å bryte loven.
Og hvordan mener du denne remedien skal brukes, for å være lovlydig? Det er forbud mot å bruke kunstig lys i forbindelse med jakt - og det å finne viltet, er en del av jaktutøvelsen. Derimot kan man sikkert bruke lykt til å se veien, når man går ut på post i mørket. Til det bruket tror jeg en diger laser er litt "overkill".

 

Som "Sitting Duck" sier - lys er lys, så det burde være tillatt å bruke laser til revejakt. I den tida jeg drev med ettersøk, ville jeg svært gjerne hatt noe slikt tilgjengelig, hvis det ble gitt tillatelse til å bruke kunstig lys (som jeg alltid sikret meg, før jeg gikk ut på ettersøk).

Link to comment
Share on other sites

Enig i at bruksområdet er snevert for oss som følger reglene, men det er en kuul gadget.Artig instrument for å pirre nysgjerrigheten på om det virkelig finnes dyr på jordet. Men en dyr remedie, med snevert bruksområde. Noen som har synspunkter på hvilken av de overstående som er å foretrekke?

Link to comment
Share on other sites

Så denne på siden til Jaktfall. Kunne tenkt meg å benyttet den i forbindelse med håndkikkerten, og til f.eks villsvinjakt i andre land.

Om den er så bra som de selv mener, duger den, men stoler ikke helt umiddelbart på det. En laser til 4000 fjelldollar er noe dyrt, hvis den da ikke fyller kriteriene, for min del spesielt i kulde og opplyst vidvinkel.

 

Noen som har testet.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne http://www.aliexpress.com/item/Laser-flashlight-with-switch-Mount-Laser-Designator-Long-Distance-sight-for-Rifle-Hunting-Green-Laser-Scope/554672591.html

 

Fungerer fint ut til 150 meter er da fint å ha den på kikkert..

 

Har lyst på rådyr med denne å de bare spiser videre.. virker ikke som de er redde for det grønne lyset..

Men om den vil virke under samme forholda som den til jaktfall vet ikke jeg..

 

Men så er den hvertfall MYE billigere også..

Link to comment
Share on other sites

30 dager full retur rett, men hadde vært litt enklere om noen hadde prøvd den i praksis.

Stusser litt på markedsføringen når det står følgende om de to forskjellige produktene de har til Z-aim:

 

:arrow: Laser designator Z-Aim Unlimited. Sannsynligvis den råeste lykten/ lasern du noensinne får hendene i*! kr. 3995,-

:arrow: Z-aim UnlimitedX 100mw. Med UnlimitedX kan du enkelt ställa ljusbildens bredd från 8m upp till 26m på 100m avstånd. Kr. 5995,-

 

Hvis den til 3995,- er den råeste, hvorfor kjøpe den andre til 5995,- :roll:

 

Ordleggingen i annonsene gjør det hele litt misvisende, så hva med resten av innholdet i omtalen, kan vi stole på det.....

Link to comment
Share on other sites

The Kid, har du prøvd den i kulde og hva med batterikapasiteten?

 

Nei, jeg har ikke prøvd den i kulde..

 

JEg vet ikke hva jeg skal si ang. baterikapasiteten, men det batteriet som fulgte med ble fort tomt, men har vel følt at det jeg har i nå har vart en god stund..

 

Men jeg har ikke noen tid på hvor lenge den lyser på et bateri..

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Tenkte bare jeg skulle nevne at for å eie lasere over 1mW kreves det nå at du har godkjenning av Statens Strålevern.

http://www.nrpa.no/eway/default.aspx?pi ... 21:1:::0:0

 

Eller kan det jo også nevnes at slike lasere kan kjøpes for en brøkdel av prisen som nevnes her, på internett som feks denne http://www.lazerpoint.com/p-s257-301-10 ... ck_0128382 som kommer på ca 200 kr med frakt.

Link to comment
Share on other sites

Kor langt treng ein eigentleg godt lys?

Ei god LED-lykt med 2x18650 batteri lyser godt 100 meter i vanleg skogsterreng.

Våt tett skog med låg temperatur syg lyset til omlag det halve.

 

Smal laserstråle som er grøn har eg prøvd.

Avstanden var 200 meter og dyra drog ut når ein rørde med strålen.

Eg er spent på korleis reaksjonen vil vera med raud stråle.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Tenkte bare jeg skulle nevne at for å eie lasere over 1mW kreves det nå at du har godkjenning av Statens Strålevern.

http://www.nrpa.no/eway/default.aspx?pi ... 21:1:::0:0" target="_blank

 

Eller kan det jo også nevnes at slike lasere kan kjøpes for en brøkdel av prisen som nevnes her, på internett som feks denne http://www.lazerpoint.com/p-s257-301-10 ... ck_0128382" target="_blank som kommer på ca 200 kr med frakt.

 

 

Litt forskjell på de,, laser pekepinn som spres lyset 1cm på hundre meter, og laser lys som sprer lyset opptil 30 meter på 100 meter.

 

 

 

Sove kan vi gjøre når de senker oss ned.

Link to comment
Share on other sites

Det eksakte skillet mellom laser designator og laser illuminator er noe diffust. Men bruksområdet er klart, designatoren brukes til å peke ut noe, enten det er på en skjerm, en hjort, ei stjerne eller et mål som skal få en LGB..

Bruk av "designatorer" på jakt kan vel kanskje være ala "skyt DEN hjorten", eller "se DER", litt i lovens grenseland mhp. kunstig lys, men OK.

En "illuminator" er et søkelys, og brukes håndholdt som ei lommelykt, de fokuserbare kan strammes inn til de lyser meget trangt, og kan da brukes som "designator" - peker.

Siden øyet er så følsomt for grønt lys er en grønn laser som "lyser godt", eller som en kan se selve strålen fra ikke nødvendigvis farlig for øyne - en rød som skal synes like godt vil måtte være mye kraftigere målt i effekt og mye farligere.

 

Det sagt så er ikke dette leketøy, og særlig kina-lasere som ikke er underlagt regulering og kontroll skal en være forsiktig med å peke på folk. En aner ikke hva som kommer ut av dem - de dyrere, vestlige er undrlagt kontroll og sertifisering og en vet hva en får. Grønne lasere er grønne, og har ikke en 30ggr sterkere bi-stråle i IR området f.eks...

 

Disse lyktene/illuminatorene lyser meget godt, og kan brukes til signalering på meget lange avstander, type 10-talls kilometer. Det kan ikke LED-lykter med hvitt lys.

Til å belyse noe er de derimot såvidt jeg kan forstå mye bedre. Dyr lærer forresten fort å koble lyset med fare uansett farge sålenge de kan se det. Her hos meg kan jeg lyse hele natta på rådyrene med hvitt lys om jeg vil, for det er ingen som skyter på dem, andre steder vil de løpe som fan selv ved det svake røde skinnet fra ei billig IR-lykt. Jeg har lyst på rådyr i østfold, dæven som de løp...

 

Skal en kuke med lys til jakt, (og det er det visst mange som gjør "i Sverige.."), hvorfor ikke gå rett til dedikert NVD-og IR lys, evt. uten lys, og bare NVD? Så kan vi diskutere noe som virker, ikke bare er kult. Gen 1 er stort sett søppel, men det fins fullt brukbart utstyr som funger veldig bra. Som dyr ikke reagerer på, og som folk ikke ser - selv i "Sverige".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gikk for en betraktelig billigere løsning på e-bay. Siden det er temperaturen som er utfordringen, tenker jeg å teste med isolert håndvarmer, elektrisk eller kjemisk som varmekilde rundt enheten.

 

M67, Kuking med lys "i Sverige" blir det nok svært lite av :lol: NV og IR blir for dyrt med tanke på begrenset hobby bruk. Må finne en grei løsning for montasje på håndkikkerten. Noen som har tips til dette?

Link to comment
Share on other sites

Nå er z-aimen montert. Virker solid og ordentlig. Lett å montere, og delene virker bra. Det er litt for lyst rundt der jeg bor til å få full nytte av den, men fikk testet den til 50 m, og det så helt fantastisk ut. Skal teste ordentlig en kveld, og melde tilbake.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...