Jump to content

faksen Think! - S&W 686 - 6" Target Champion - Blogg


Think!

Recommended Posts

Satt på nytt fremsikte som er litt høyere (.243), gruet meg lenge for denne jobben men det gikk greit. Video kommer trolig i morgen. Litt faktainformasjon du trenger dor og bor størrelse 1,4 mm til pinnen som sikrer fremsikte. Det er punchet et merke i fremsikte for å bore hull, ikke bruk det, i mitt tilfelle så var dette merket ca 2 mm feil.

 

Vært å skutt inn revolveren å det var ikke enkelt med treningsammo ladet med berry's kuler. Jeg trekker tilbake påstanden om at H&N 125 grs TC gir like bra samlinger som Berry's, Berry's er ikke i nærheten engang. Berry's vil bare bli skutt opp og ikke kjøpt inn igjen. Jeg skal ta med konkurranse ladningen med Hornady 140 grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 291
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ladet testladninger med H&N 125 grs TC kule, 4,4 grs VV N32C krutt, COL 38,2 mm (skuldra litt nedenfor hylsekanten slik at krympen holder i skuldra på kula), .357 magtech hylse og federal hette.

 

Denne ladningen ga følgende hastigheter:

 

642,3 731,0 713,8 741,0 671,9 692,4 744,2 743,0 746,8

 

Jeg vil si at den holder godt og vel 700 fps så jeg skal lade noen å teste på 50 meter utebane om ca 10 dager.

Link to comment
Share on other sites

 

Hornady XTP 125 grs FP

4,4 grs VV N32C krutt

COL 40,4 mm (krympen sitter midt i krymperilla)

.357 magtech hylse

Federal hette

 

Denne ladningen ga hastighet:

 

525,2 670,8 676,1 702,4 520,7 641,5 629,8 686,1 571,5

 

Når jeg skjøt kunne jeg kjenne at det var litt ulik "rekyl" så det må nok mer krutt i, jeg skal nå øke krutt mengden til 4,6 grs.

Link to comment
Share on other sites

Følgende ladning

 

Hornady 125 grs XTP FP kule

4,6 grs VV N32C

COL 40,4 mm

Federal hetter

.357 Magtech hylse

 

Ga følgende hastigheter:

 

408,2 670,0 689,8 633,5 322,1 677,5 656,4 705,7 703,9

 

Jeg skal lage en batch med 4,8 grs VV N32C, dvs samme som jeg brukte på 140 grs Hornady XTP kule. Presisjonen var heller ikke til forventningene.

Link to comment
Share on other sites

Hornady 125 grs XTP FP kule

4,8 grs VV N32C

COL 40,4 mm

Federal hetter

.357 Magtech hylse

 

Ga følgende hastigheter: 718,9 723,5 692,8 698,9 (stryk 547,5)

 

Men presisjon er fortsatt ikke i samsvar (skapt av Hornady 140 grs XTP) med forventningene. Er 125 grs for lett kule til hylsevolumet i .357 hylser ? H&N 125 grs TC kule har tilsvarende presisjon = blir feltladning inntil jeg får testet mere. Jeg skal prøve med 320 krutt og/eller 38spl hylser. Her er bilder:

 

20apr13s1_zps48be7bfb.jpg

 

20apr13s2_zps53deaebe.jpg

 

20apr13s3_zps5c373cbe.jpg

 

20apr13s4_zps9a3d8c41.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vært å skutt NAIS igjen. 1 dårlig og en god presisjonsrunde, Hurtigdelen gikk så der så jeg havnet langt ned på listen. Har ikke trent med vendeskiver, bare drevet med presisjonstesting og crono. Alt er klart for å starte ammo fabrikken (=dillon square deal) i morgen, konkurranseammo.

Link to comment
Share on other sites

...Venter til Espen er tilbake så får vi se.

Har den stakkars lønsmottakeren hatt fri fra jobben! Tvilsomt! :lol::lol::lol:

 

Som andre har sakt før meg, denne bloggen er artig lesning, og tør jeg si det, kanskje skrevet av den eneste helt ærlige skytteren her på Kammeret. Vi andre har jo sammlinger mindre enn kulediameteren... :wink:

Du er nøye å bruker flotte kuler mm, men den presisjonen din bør ha mer å gå på. Neste gang du er på tur for å fylle på med komponenter får vi ta en prat. Det bør tas noen mål av revolveren din, og kanskje vi kan få avtalt en real test i Ransom Resten.

Tall fra en lysfølsom chronograf og null komma ett eller annet grain i avvik på kulene er artig å vite, men legg ikke stor vekt på det. Det er andre ting som kan gjøre mye større utslag, en S&W 686 er IKKE ei benchrest rifle.

Link to comment
Share on other sites

Igår kjøpte jeg Fiocchi 38 patroner på XXL i Tønsberg, på hyllekanten stod det kr 249, men jeg hadde sjekket Internett å der var prisen kr 124,50 pr pakke (50 patroner). En må sjekke (samme gjelder på Elkjøp, en får alltid redusert prisen til nettprisen).

 

Prøveskjøt patronene idag, de var som hjemmeladning med Berrys kule. De smalt fælt nå når enn er vant til feltladninger.

 

Skutt inn revolver med feltladningen som skal brukes på feltstevne 1 mai. Skal kontrollskyte utendørs i morgen, må skifte glass på skytebrillene. Jeg gikk tom for klikk mot venstre, men så at baksikte var montert skjevt, så løsnet bare 2 skruer så klarte jeg å stille meg inn i senter. Jeg må ta løs fremsikte å gjøre det smalere, det er for lite lys på sidene innendørs, da skal jeg ta av på høyre side slik at baksikte blir mere sentrert. Slik er det å ha S&W performance center våpen.

 

Det er flere enn meg som har handlet på XXL, på banen lå det GFL merket hylser i kaliber 9mm, 38 og 357, måte det bare vare ved fordi GFL er de beste hylsene (etter starline). Den ungdommen den ungdommen.

 

I morgen blir det tur til Holstad våpen.

Link to comment
Share on other sites

Vært 2,5 t hos Holstad våpen, innimellom kunder og telefoner har Espen UL rensa revolveren og ved hjelp av tolker målt tønne mv, Målene viste at revolveren var OK. Jeg viste at kroninga var rufsete, den har han "lappet", men den kunne godt vært kronet på nytt.

 

Jeg var ikke klar over at revolveren min var produsert i Tyskland, distributøren tok inn ramme fra S&W og løp fra Tyskland, skrudde det sammen i tyskland og trykktestet løp og ramme i Tyskland. De kunne dog gjort litt bedre jobb med å sentrere baksikte. Jeg skal lage større lysåpning ved å file baksikte og blånere.

 

Kjøpte hurtiglader, bore snake og 2500 H&N 125 grs TC HS, det burde holde med treningsammo det neste året.

 

Har fått noen ladetips som skal testes ut så blir resultatene kunngjort her.

Link to comment
Share on other sites

I morgen blir det knapt gått et skritt.

 

Klarte ikke å la være og dermed angrep jeg baksikte med minifil, det monna knapt så jeg skal trolig frem med dremmel etter 1. mai stevne. Skutt inn våpenet innendørs igjen, burde hatt med kamera til den ene 6 skudds serien, det kan ikke ha vært mye om at 5 skudd var innenfor en 5-er, det finnes vitne. Trent litt innendørs så dro jeg på utebanen og som forventet måtte jeg skyte inn igjen, 3 knepp opp. Deretter doblet jeg avstanden til 50 meter, da blir "samlingen" ca 10 cm lavere enn på 25 meter. Om noen kan anslå hvor samlingen blir på 70 meter så hadde det vært fint.

 

Hurtiglader funker prima. Spørsmålet er om enn innenfor feltregelverk kan lade hurtiglader utenom standplass.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med dommer idag på stevne i Larvik, hurtiglader er ikke våpendel (som f.eks magasin) = den kan lades utenfor standplass. På standplass kan du kun fikle med ammo (og dermed hurtiglader) når kommando "fyll tønne magasin" gis.

 

Det har gått rimelig greit idag, kun 1 feil, på liggende 50 meter tenkte jeg å bare ta 1 skudd i "trekant skive", da glemte jeg å skyte en ekstra i en av de ovale = bare 5 skudd på den standplassen. Spent på resultatet, ikke minst hvordan jeg ligger an i klubben.

 

Tungt å trekke våpenet, fremsikte skraper i corduraen.

 

Drasser for mye med meg mellom standplassene, neste gang blir det mindre krakk og veske.

Link to comment
Share on other sites

Vært på utebanen, skutt enhånds DA, beste "hurtigserie" (10-15 sek) hadde 6 skudd innenfor 8'ern. Skjøt også på 50 meter, berry's synker også ca 10 cm fra 25 til 50 meter. Ca 20% av berry's kulene har begynt å cante når de når 50 meteren.

 

Baksikte har tilstrekkelig lysåpning til å skyte ute med.

 

Det ser ut til at det blir nytt feltstevne på søndag.

Link to comment
Share on other sites

Espen på Holstad våpen forklarte meg at krymperille var ikke noe jeg måtte bruke på tamme feltladninger. I USA heter det forøvrig canelure, og brukes for å holde på plass blyet inne i mantel. Så siden jeg har "fridd" meg fra krymperillen kunne jeg lade Hornady FP/XTP .125 grs kulen på samme måte som jeg lader H&N og Berry's 125 grs kulen. Det vil si med skuldra litt nedenfor hylsekanten og "krymp" fremfor skuldra (krympen er knapt synlig = som en 9 mm patron). Dermed ble ladedata slik:

 

Hornady FP/XTP 125 grs kule

VV N32C 4,4 grs krutt

COL 37,7 mm patronlengde

CBC .357 hylse

Federal hette

 

Hylser som vaskes i UL vasker blir litt skjoldete og ikke så blank som hylser som går i finkornet nøtteskall med "polish" (enda bedre med maiskolber). Så dermed har jeg først tromlet hylsene, fjernet hetter og 7 min i UL vasker, tungvint men det blir bra. Denne gangen har jeg juksa og kun tromlet hylser, det merket jeg da hettene skulle settes i, de går merkbart tregere inn.

 

Ovennevnte ladning skal først presisjonstestes før crono, jeg sånn ca i målområdet på hastighet (ca 700 fps), om presisjonen er bra så blir det crono.

Link to comment
Share on other sites

Hornady FP/XTP 125 grs kule

VV N32C 4,4 grs krutt

COL 37,7 mm patronlengde

CBC .357 hylse

Federal hette

 

Beste samling med denne ladningen:

 

4mai13best_zps2431345c.jpg

 

Vi er inne på noe nå men ladningene var ujevne. Ut av noen hylser kom det gul/grå røyk. Trykket må opp så jeg har nå ladet patroner med 4,7 grs krutt så da blir ladedata:

 

Hornady FP/XTP 125 grs kule

VV N32C 4,7 grs krutt

COL 37,7 mm patronlengde

CBC .357 hylse

Federal hette

Link to comment
Share on other sites

Ladningene over er ladet på Dillon Square Deal og med .357 hylser. Nå er den gamle Lyman karusell pressa stilt inn for .38spl hylser, dermed burde det være lettere å lade testladninger. Studert litt lade erfaringer fra andre og kommet til følgende testladning:

 

Hornady FP/XTP 125 grs kule

4,2 grs VV N32C krutt

COL 38,0 mm (krymp midt i krymperilla)

CBC .38 hylse (engangsskutt)

Federal hetter

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på feltstevne på Kalvedokk (Nedre Eiker pistolklubb), jeg synes det gikk bedre enn forrige helg. Må trene på liggende skyting, finner ikke noe god skytestilling, traff på 43 meter, bommet på 25 meter og fikk tidsnød så jeg slengte avgårde siste på 10 meter = bom. Partrigde fremsikte og cordura hylster er svært lite compatible, lagt et lærhylster i handlekurven på Midway men lurer på et Blade Tech plast hylster.

 

Bare hørt om .45acp skyttere i feltløypa, nå har jeg opplevd det også, hadde med seg egen fotograf og hylseplukker.

 

Grepet funket utmerket men jeg blir aldri å skyte magnum med det grepet på, det er for skarpt til det.

 

Spurte dommer; det er lovlig å veksle mellom å skyte SA og DA i feltløypa, så jeg kan starte med SA og skyte resten DA. Med unntak av liggende så skjøt jeg alt DA.

Link to comment
Share on other sites

SA og DA spiller ingen rolle i feltskyting, det er tiden pr standplass som bestemmer om du har tid til det ene kontra det andre.

 

Hadde du henda utenfor kanten på underlaget på liggende? Har prøvd begge deler selv og fant ut at utenfor kanten er desidert best.

 

Av egen erfaring liker jeg å legge meg litt skrå inn på skiva og trekke det ene benet opp som støtte, kan hende det kommer av inprentet skytestilling med AG3 fra min tid i forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Endelig var resultatlista her fra Nedre Eiker Pistolklubb stevne 5. mai 2013.

 

2 plass på revolverfelt i klasse D, 101 poeng (beste hadde 117 poeng), 26 innertreff, sølvmerke, opprykk til klasse B og premiepengene dekket både startkontigent og mat. Dette var gøy :D

 

Jævlig lyst på tur til Grimstad på søndag 12. mai og vikersund onsdag 15. mai (hurtig og NAIS).

 

Postlagt pistol idag og møtt opp på våpenkontoret med salgsmelding, våpenpass osv osv. Skrevet søknad på våpen til finfelt, spesialrevolver, grovfelt og militærfelt. Det er bare de 2 første som er aktuelle, men det skader ikke å ha innvilgede papirer i bakhånd om det skulle dukke opp noe på finn eller i klubben. Opprinnelig var sikte innstilt på Feinwerkbau med Rinkskjefte, men så fant jeg en S&W 63 i .22 til spesialrevolver, så nå vet jeg ikke hva jeg har mest lyst på.

 

De dere klasse og opprykksgreiene ble jeg ikke helt klok på. Virker som det er en komite som før 1 januar setter deg 1 trinn opp dersom du er kvalifisert, men dersom du ønsker så kan du rykke 2 eller 3 trinn opp om du er kvalifisert.

Link to comment
Share on other sites

Vært innom PI. jacobsen. Virker som han kan ta kroninga på revolveren min sånn på sparket. Spurte etter spesialfelt revolver, han hadde en igjen av en serie han hadde laget på S&W 36 square but ramme, Walther pipe på nesten 4" og aristokrat skinne. Prisen var kr 9.000, det synes jeg var stiv pris, nydelig blånering. Blånering er pent men upraktisk. Nå gjelder det å holde seg i skinnet å ikke bruke av Feinwerkbau pengene.

 

Kjøpt 2000 38 spl hylser på FINN idag, kr 0,50 pr stk, vet ikke om prisen er "riktig" men jeg burde ha kurert hylsebehovet for mange år fremover.

 

Var innom jaktdepotet å tømte lagret for .38/.357 ammo bokser.

Link to comment
Share on other sites

Sykemeldt og skiftarbeider har vært i hula. Jeg testet ammo han testet nyinnkjøpt .22 våpen, han skal visstnok "banke" noen på interne stevner.

 

Hornady FP/XTP 125 grs kule

4,2 grs VV N32C krutt

COL 38,0 mm (krymp midt i krymperilla)

CBC .38 hylse (engangsskutt)

Federal hetter

 

Her er resultatet med denne ladningen:

 

8mai1338s1_zpsaba6a476.jpg

 

8mai1338s2_zpscb29661d.jpg

 

8mai1338s3_zps089e72f2.jpg

 

Hornady FP/XTP 125 grs kule

VV N32C 4,7 grs krutt

COL 37,7 mm patronlengde

CBC .357 hylse

Federal hette

 

Her er resultatet med denne ladningen:

 

8mai13357s1_zpsf600b323.jpg

 

Nå begynte det å bli tett kl 11 i skiva så jeg vurderte å skifte innlegg, da foreslo skiftarbeideren å bare rotere innlegget. Trur han bør bli materialforvalter i klubben.

 

8mai13357s2_zpsada233c7.jpg

 

8mai13357s3_zps45dc3966.jpg

 

Samlingene var helt greie men noen hull i hull samling var det ikke, det kan jo like gjerne skyldes operatøren. Jeg bruker jo ikke ransom rest. Ut av løpet kommer det en seig gugge, det må enten være de forrige ladningen som var litt slappe eller Fiocci .38 fabrikk ammo. så det blir nok pussejobb i morgen.

 

Begge testskjøt Colt mustang å vi er enige om at dersom du sikter på 1'neren så treffer du i 10'ern. Skal ta med tomstokk så jeg har et cm mål slik at børsemaker vet hvor høyt forsikte som skal til for å bli midt i på 25 meter.

Link to comment
Share on other sites

Pussa revolveren, tønne med deler gikk i UL vasker med hylserens i vannet og det funket utmerket. Hadde skytevakt og benyttet anledningen til 25 pusseskudd. Fått klubbens påskrift på våpensøknader så fredag skal jeg møte opp å levere disse personlig.

Link to comment
Share on other sites

Vært på våpenkontoret (sentralisert i Vestfold) å levert 4 søknader. Det oppstod litt krøll under levering av søknaden, hun ville ha data utover type pistol/revolver og kaliber dersom jeg skulle kjøpe privat. Vi løste det med at hun skrev forhandler på søknadene. Utfra min forståelse har de ikke anledning til å fremme slikt krav. Som vedlegg forklarte jeg hvorfor de våpnene jeg alt har + de jeg leverte søknad på, ikke var egnet/lovlig i klassene Finfelt, Grovfelt (Colt 1911 i .38WC i klubben, men hvordan få eier til å slippe taket), Spesialfelt revolver og militærfelt. Det er match våpen til finfelt som har høyest prioritet, det gjelder bare å ikke bli distrahert. På klubbnivå hender det at det går våpen til spottpris fra dødsbo mv, folk gidder ikke styret med FINN osv osv, sist en bra .22 pistol til kr 1200 :shock: , så det gjelder å ha papirene i orden for å kunne slå raskt til.

 

Hadde med revolver i tilfelle jeg hadde ork til å kjøre til PI jacobsen, men det hadde jeg ikke. Han har langåpent på tirsdag så jeg sikter på den dagen.

 

Nå skal jeg bare hvile slikat jeg er klar for tur til Grimstad på søndag, feltstevne. Jeg gidder ikke gjøre alene (tror jeg) men mulig vi får samlet tropp i løpet av lørdagen.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra "vårfelten" til Grimstad Pistolklubb, det frister ikke til gjentagelse, langt å kjøre og joggesko i myrvann til langt opp på leggen frister ikke. Myrvann vil aldri nå badetemperatur og spesielt ikke i mai. Skulle nok ha sjekket innkallingen en gang til, de anbefaler støvler. På standplass 7 og 8 beskjøt jeg ikke målene lengst bort fordi jeg ikke oppfattet at det var 2 målgrupper. Spent på resultat som visstnok skal komme i kveld.

 

Dundrende hodepine, om det skyldes sykdom eller at ventilasjonsanlegget sluttet å blåse luft skal være usagt.

Link to comment
Share on other sites

Resultatliste "Vårfelten" Grimstad Sportsskyttere

 

Nok en 2 plass i klasse D, 75 poeng av 100, Forslag om opprykk til klasse C, bronsjemerke og pengepremie på kr 192 (+248 fra tidligere = kr 441). Med tanke på at jeg ikke beskjøt 2 skiver fordi jeg ikke hørte 2 målgrupper, ved en feil ikke beskjøt 1 skive (skjøt 1 skudd for mye på annen skive = var tom), litt vel mye felt for mine føtter, så er jeg fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Standplass 9, Det er ille å skyte i ca 20 graders vinkel, men å ligge flat er enda verre. Jeg tok av caps og dytta brillene høyere opp (de holdes da på plass av hørselvern) da så jeg blinken ganske godt selv om siktene ble ullne.

 

Standplass 10, Gjorde en taktisk bommert, da de skjulte skivene kom frem startet jeg på den største = fikk dårlig tid og bommet på den minste som jeg skjøt sist. Det er bedre å ha dårlig tid på stor en liten skive.

 

Flott anlegg dere har.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :)

 

Banen er litt ubruklig til vanlige stevner slik som Hurtig osv da vendesystemet fortsatt ikke står ferdig.

 

Dette er forresten det jævligste stevnet vi har arrangert tror jeg med tanke på hvor bløtt det var i løypa, til vanlig kan du nesten gå igjennom løypa på joggesko uten og bli bløt, noen kalte det for Marine Felten i år og det var heller ikke like godt oppmøte som vanlig.

 

Men vil du være med på en skikkelig morsom felt så kjører vi en som kalles Rakkarfelten den er uapprobert og vi skyter på masse rare figurer, alt fra fotobokser til kråker :)

Link to comment
Share on other sites

Er i kontakt med Doc Hawkins Leather Co (på tross av navnet så er han Norsk), får å få laget meg et enkelt hylster med vanlig belte. Han jobber med en modell å antydet en pris på ca kr 700. Med Partridge sikte så må jeg bryte revolveren ut av cordura hylsteret. Forøvrig har jeg tipset han om at det må være et marked i Norge for hylster til ..22 match våpen.

 

I går hentet jeg ut pakke med 2000 .38 spl hylser, så nå går hylsetrommel i døgnkontinuerlig 6 timers skift. Det er en blanding av MRP og CBC stempel, når jeg fjerner hettene skal jeg sortere. Etter at hettene er borte så skal de i liten tur i UL vasker for å rense hettelommer. Tungvint = Ja, Funker det = Ja.

 

Venter på bilder av en S&W 63 (kaliber .22, som oftest med 4" løp), Tanken er at den kan fylle rollen som spesialrevolver. Drømmen er løpsbytte og aristocrat skinne.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt dette med forslag om å bytte klasse.

Klasse er fastlagt fra 1.1 hvert år. Etter som man er nybegynner (klasse D). Eller ikke har skutt seg opp fra klassen, begynner en i D.

Har en skutt seg opp i løpet av sesongen, setter klubbens klasseansvarlige en enten opp til klassene en har oppnådd, eller 1 klasse ned om man har oppnådd 1 eller flere klasser lavere enn man hadde. (Man kan gå fra D til A på ett år, men kun fra A til B eller B til C osv. På ett år).

 

Man velger ikke selv klassen man konkurrerer i (Unntak er at alle kan stille i klasse A om de ønsker, eller tvangsflyttes dit om man mangler klasse dokumentasjon).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har undersøkt litt, klasseansvarlig har ikke gjort jobben sin i klubben. Men jeg skjøt et stevne i revolverfelt i 2012 og ble foreslått å fortsette i klasse D = det riktige er at jeg i 2013 skyter i klasse D. Nå har jeg et stevne der jeg er kvalifisert for klasse B ved neste korsvei. I utgangspunktet skal jeg rykke opp 1 klasse fom 2014, dvs klasse C, men jeg kan frivillig velge å rykke opp til klasse B ettersom jeg ble kvalifisert for det i Nedre Eiker. Men jeg tror jeg velger å skyte i klasse C neste sesong.

 

Spørsmålet nå er om en rykker opp i alle våpengrener, jeg kjøper muligens en .22 match pistol, eller spesialrevolver. Får jeg lik klasse i begge våpentyper ?

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler at du leser deg opp litt på klasseføring for dette har du misforstått totalt.

 

For det første velger du ikke selv hvilken klasse du skyter i, det resultatet i øvelsen året før som bestemmer om du skyter i A, B, C eller D.

 

Du skyter i en klasse pr øvelse, dvs at du første året skyter i klasse D i alle øvelser som har klasseføring, hvis du iløpet av året kvalifiserer i å rykke opp så gjør du det året etter.

 

Har du f.eks kun kvalifisert deg for opprykk fra D til B i år revolver så skyter du i klasse B neste år i revolver men fortsetter i klasse D i andre øvelser hor du ikke opprykk.

 

I spesialpistol og spesialrevolver skyter alle i samme klasse uansett, husker ikke om det samme også gjelder magnum.

 

Som nevnt rykker du vel ned bare en og en klasse men kan rykke opp direkte fra f.eks D til B.

 

Se http://www.skyting.no" target="_blank for eksakte regler rundt dette.

 

Håper dette ikke var for rotete forklart men i begynnelsen av hvert år skal du få nytt skytekortet hvor det står hvilken klasse du tilhører i de forskjellige øvelsene, dette skal jo fremvises på approberte stevner. Ikke alle er like nøye med å kreve startkort.

Link to comment
Share on other sites

Angående klasseføring. Les felles reglementet punkt 2.2.2

 

Alle spesial øvelsene er klasse Å (Dvs at alle stiller i samme klasse, klasse Å er ikke det samme som klasse A. Klasse Å er en teknisk måte å si at der ikke er noen klasse).

 

Man klasseføres for hver enkelt øvelse (Skyteprogramm) separat.

Man rykker opp til oppnådd klasse i løpet av sesongen for øvelse 1.1 etter sesong start. (Sesong start er 1.10 hvert år, oppnådde resultater etter sesong start teller ikke for opptrykk før ved årsskiftet etter påbegynt sesong er ferdig. Dvs at resultat oppnådd fra og med 1.10.12 til og med 30.9.13 ikke skal med før ved 1.1.14. Dette da skytter året går fra 1.10 til 30.9).

 

P.s. Man rykker opp til oppnådd klasse, men kan kun rykke ned maks en klasse pr sesong.

Link to comment
Share on other sites

Like greit å publisere hele teksten. :wink:

Fra Fellesreglementet:

2.2.2. KLASSEFØRING FOR NASJONALE STEVNER

2.2.2.1. Forbundsstyret fastsetter de enkelte kvalifiseringskrav for klasseføring, etter innstilling fra fagkomiteene. Disse bør være satt slik at det blir tilnærmet likt antall skyttere i hver klasse, og slik at det tas behørig hensyn til rekrutteringen. Kravet til klasse B må være lik kravet til klasse K1.

2.2.2.2. Klasseføringsresultater er resultater oppnådd i:

a Nasjonale stevner og mesterskap godkjent av vedkommende fagkomité.

b Godkjente landskamper.

c Internasjonale stevner og mesterskap som er oppført på ISSFs og ESCs terminlister samt åpne nasjonale mesterskap i de nordiske land.

2.2.2.3. Klasseføring skjer på grunnlag av oppnådde resultater i sesongen (1. oktober til 30. september) for det påfølgende kalenderår, etter følgende regler:

a Opprykk i klasse skjer hvis skytteren oppnår kvalifiseringskravet til klassen i løpet av sesongen.

b Nedrykk i klasse skjer hvis skytteren har deltatt i minst 1 stevne og ikke oppnår kvalifiseringskravet for egen klasse i løpet av sesongen.

16

c Skytter som i løpet av en sesong ikke har deltatt i et stevne, blir stående i klassen.

d Opprykk til den klasse skytterens resultater tilsier at hun / han tilhører, skal kun skje ved årsskiftet. Nedrykk skal kun skje til nærmeste lavere klasse, også ved årsskiftet.

e For funksjonshemmede er det egne klasser. Klasseføring av funksjons-hemmede gjøres på medisinsk grunnlag.

f Skyttere som siste år har skutt i klasse U16, skal bruke resultat oppnådd i denne klassen siste år som grunnlag for hvilken seniorklasse skytteren skal rykke opp i, hvis det ikke finnes juniorklasser i aktuell gren/øvelse for skytteren.

Link to comment
Share on other sites

Man velger ikke selv klassen man konkurrerer i (Unntak er at alle kan stille i klasse A om de ønsker, eller tvangsflyttes dit om man mangler klasse dokumentasjon).

Det er ingen ting som tilsier at man kan velge å skyte i klasse A dersom man ikke er kvalifisert for denne klassen.

Link to comment
Share on other sites

Men rent formelt er det fortsatt forskjell på valg og straff. Og dersom jeg så et mønster i at en skytter alltid møtte uten startkort på våre stevner og "frivillig" skjøt i A, ville jeg bare sjekke klasseføringa hans i etterkant og flytte han til riktig klasse. Problem solved.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...