Jump to content

Skyting på privat grunn


ARild...

Recommended Posts

Hei!

 

Har et par spørsmål som jeg ønsker Deres synspunkter/meninger om.

 

Har fått en nyansatt på jobben som mener det ikke er lov å skyte/trene med håndvåpen på egen eiendom.

Har aldri hørt dette før. Noen som vet noe? Forutsettnignen ligger selvsagt i at det ikke er i tettbebygd strøk.

 

Jeg har en ca 160 mål stor eiendom som ligger mot og oppover et fjell. Bebyggelsen liggre ellers nedenfor meg, der har jeg bedrevet trening siden i fjor med rifle/hagle uten noen klager, nå som jeg har innvestert i håndvåpen vil jeg også av og til ta noen treningsrunder hjemme, da jeg bor et godt stykke fra banen til klubben.

 

Testen noen magnum skudd i en revolver i forrige uke, dette ble lydmessig en god del mere støy enn hva det har vært tidligere. Fikk telefon fra lennsmannen i et par dager etter dette, da det var en nabo(?!) (er bare et par hus jeg vil kalle nabo hus i nærheten av meg, de har jeg klarert skytingen med) som var bekymret for skyting på gården vår. Lensmannen anbefalte meg å finne et annet sted å trene på for å unngå klager, men nektet meg ikke å bedrive skytingen på eiendommen, evt. kunne jeg informere de som bor i området om at det ville kunne foregå skyting i ordnede former med sikkereten ivaretatt, og at de ikke trengte å bekymre seg om de hørte smell.

 

Det ligger felt rifle bane et par hundre meter fra eiendomer vår, men i følge lensmannen kunne det ikke skytes med håndvåpen der, da banen kun var godkjent som riflebane.

 

Vet jeg har lest noen lover om dette på nettet tidlgere, men kan ikke finne det igjen.

Noen som har linker?

 

Tenkte å lage et lite skriv å putte i postkassene rundt i området der jeg informerer om at det til tider vil kunne høres skudd/skyting fra gården, og at sikkerheten er ivaretatt slik at ingen trenger å bekymre seg for å være ute eller la barna være ute å leke. Og at det vil bli tatt hensyn til tider på døgnet, skyte mest mulig med svakt ladet ammo og ikke så lenge om gangen. Samt informere om at jeg ikke kan bruke skytebanen som ligger i området, da det ikke er lov. Notere mitt telefon nummer slik at de kan kontakte meg ved evt spørsmål.

 

Hvordan har Dere andre som bedriver "ikke organisert skyting på privat grunn med grunneiers tillatelse" gjort det med tanke på begyggelse i området?

Link to comment
Share on other sites

Skyter selv med ifle og hagle bare noen hundre meter unna naboer med all sikkerhet i orden. Har bare sagtfra og bruker fornuftige tider på døynet og ikke skyter altfor mye om gangen det går så bra så....Bare ta en snakk med naboer eller som du skriver lag en info lapp og legg i postkassa dems...Ellers vil en tlf runde også virke positivt da de kan få svatr på spørsmål med engang istedet for og måtte ringe deg igjen.

 

Uansett lykketil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med både det ene og andre på min eiendom. Er ikke helt sikker på størrelsen, men over 250 mål iallefall. Har enda ikke fått noen klager, men tross alt så er det mange jegere som bor rundt meg. Men jeg foreslår du kikker på dette dokumentet fra DFS og prøver å oppfylle kravene for sikring av bakgrunn. Da er det ingen som kan ta deg på sikkerheten iallefall. Du kan jo også prøve å skyte samtidig som banen ved eiendommen din blir brukt, da kan heller ingen ta deg på lyden.

 

Og jeg er temmelig sikker på at man kan skyte med alt man har "kort" på.

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Fullt lovlig, så lenge bakgrunn er sikker OG naboene ikke blir plaget.

Får du tillatelse av naboene så er alt i orden. Hvis naboene ikke liker det har du faktisk et problem.

Synes det var en god ide og legge en lapp i postkassene, kanskje ennå bedre å ta en liten ringerunde.

 

Inviter naboene, og la de skyte noen skudd. De fleste synes det er gøy og dra av noen .357 runder :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ingen håndvåpen, men skyter en del med rifle og hagle på eindommen her. Jakter duer 400 meter fra et boligfelt. Begynner tidlig om morgenen og ikke fått en klage enda. untatt fra fatter, som bor 800 meter fra der vi jakter duer. Men det boligfeltet som er her er ganske nytt og har skutt ganske jamt og trutt her for å venne de til at det kan smelle litt hos meg. Skyteretningen der jeg trener med rifla er i tilleg mot boligfeltet. (med sikker bakgrunn) Men ofte så er det jo noen som skal klage uansett da.

Link to comment
Share on other sites

Er det noken så kan definisjonen på tettbebygd,då tomten min er ca. 3mål og det er 9 hus her inkludert mitt og det ligg i utkanten. :roll:

 

Min personlige mening er at dersom det er en "klynge" med hus, om det er 3-4, eller 9 som i ditt tilfelle, så er dette å anse som tettbebygd i denne sammenheng dersom vi snakker om vanlige boligtomter. Altså om det ligger 9 hus ved hverandre (altså naboer) med tomter på 1-3 mål (eller noe slikt) så er dette ikke egnet for skyting på egen grunn (annet enn med luft og kulefanger kanskje?).

 

Men om ditt ligger i utkanten, hva ligger utenfor kanten da? Altså hva befinner seg bortenfor din tomt? Er det ikke mulig å få grunneiers tillatelse her?

 

Igjen - dette er kun mine tanker om ditt tilfelle - absolut ingen fasit.

Link to comment
Share on other sites

Om tomten din er en del av ett tettbygd område, er det etter politivedtektene normalt forbudt å skyte der (gjelder også luftgevær, pil og bue etc.).

Om tomten er en nabotomt til tettbygd strøk, så er det i utgangspunktet lov å skyte til naboene klager om sikkerheten ellers er i hvaretatt. Man er altså nesten alltid prisgitt naboene (jeg plager stort sett kun en nabo, men han har unger på motocross og atv. Og er han tunghørt, er jeg tunghørt. :twisted:).

Link to comment
Share on other sites

Om tomten din er en del av ett tettbygd område, er det etter politivedtektene normalt forbudt å skyte der (gjelder også luftgevær, pil og bue etc.).

Om tomten er en nabotomt til tettbygd strøk, så er det i utgangspunktet lov å skyte til naboene klager om sikkerheten ellers er i hvaretatt. Man er altså nesten alltid prisgitt naboene (jeg plager stort sett kun en nabo, men han har unger på motocross og atv. Og er han tunghørt, er jeg tunghørt. :twisted:).

 

Mutter: Svarer du trådstarter eller Kenrin nå ?

 

Når det gjelder trådstarter så kan det vel neppe kalles tettbebygd strøk ? Men når det gjelder Kenrin så er det vel det vel nettopp det som er spørsmålet?

Link to comment
Share on other sites

Er det noken så kan definisjonen på tettbebygd,då tomten min er ca. 3mål og det er 9 hus her inkludert mitt og det ligg i utkanten. :roll:

 

Den eneste offisielle definisjonen jeg har funnet er SSB sin:

"Som tettbygde strøk regnes områder med minst 200 bosatt pr. 1. november 1980, og 3.november 1990 etter 1996 og hvor avstanden mellom bolighusene som regel ikke overstiger 50 meter. En hussamling som ligger mer enn 50 meter fra en tettbebyggelse, er imidlertid regnet som en del av det tettbygde strøket dersom hussamlingen naturlig hører sammen med tettbebyggelsen."

 

Det finnes også en lignende definisjon i et eller annet lovverk (jeg har bare funnet et sted denne teksten er sitert:

"En samling hus der avstanden mellom husene ikke er mer enn 50 m. For større bygninger , blokker, kontorer, lager industribygg og idrettsanlegg kan avstanden være opptil 200 m til ett av husene."

 

Jeg finner igjen lignende definisjoner i flere "offisielle sammenhenger" (kartdata, NOU'er osv) så jeg går ut fra at dette med 50m avstand mellom husene er en forholdsvis grei huskeregel. Men jeg finner ingen klar, entydig definisjon. Spill dum om noen spør... 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er naboloven (grannelova) som regulerer skyting og naboer. Det står ingenting i loven om tettbebygd strøk, det som det står er at det ikke skal være til fare eller sjenanse for naboene. Så hvis naboene sier at det er greit, og det er sikker skyting, så kan du skyte i det tetteste byggefeltet du kan finne.

 

I tillegg må du eie grunnen du skyter på, eller ha tillatelse av grunneier.

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra politivedtekten i Porsgerunkommune:

 

Kapittel I Alminnelige bestemmelser

§ 1 Offentlig sted

Med offentlig sted forstås gate, vei, herunder fortau, sti, park, torg e.l., plass, bru,

brygge, kai, strand, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller

bestemt for alminnelig ferdsel

 

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

1 å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue , sprettert1 eller

lignende

2 å brenne av krutt, fyrverkeri eller eksplosive stoffer uten politiets tillatelse

3. å kaste eller slippe stein, snøball eller annet som kan være til skade eller

ulempe for dem som ferdes der.2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Til trådstarter og ev andre som kan vite noe om dette :

 

Kan man ikke sette opp en liten skytebu ? Jeg går ut i fra at det selvsagt skytes vekk fra bebygd område og mot et sikret område. Hvis man da setter opp en liten bu, enten med 3 vegger + tak som er isolert vil vel det dempe en del støy. Eller er jo helt på villspor nå ?

 

ev kan man jo invistere i en lyddemper da. Det bruker jeg på hytta som ligger ved et vann. Ingen som klager der ihvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Utdrag fra politivedtekten i Porsgerunkommune:

 

Kapittel I Alminnelige bestemmelser

§ 1 Offentlig sted

Med offentlig sted forstås gate, vei, herunder fortau, sti, park, torg e.l., plass, bru,

brygge, kai, strand, anlegg eller annet sted som er alminnelig beferdet eller

bestemt for alminnelig ferdsel

 

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt:

1 å skyte med gevær eller annet skytevåpen eller med bue , sprettert1 eller

lignende

2 å brenne av krutt, fyrverkeri eller eksplosive stoffer uten politiets tillatelse

3. å kaste eller slippe stein, snøball eller annet som kan være til skade eller

ulempe for dem som ferdes der.2

 

Vel, Politivedtektene i Oslo viser jo i relasjon til Prosgrunn sine, at det ikke er så blåkopi som enkelte hevder.

Oslo regulerer feks ikke sprettert, bue, snøball osv, kun fjær og luftvåpen.

 

"§ 2-3 Luft- og fjærvåpen

 

På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt uten aktverdig grunn å

bære eller skyte med luft- eller fjærvåpen som softgun, luftpistol, paintballvåpen eller

lignende. For øvrig reguleres bæring og bruk av skytevåpen og kniv av bestemmelser i

våpenlov og straffelov.

"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

D52: Ved skyting på privat grunn (grunneierretten) skal skytingen være sporadisk og ikke organisert. Definisjonene på "organisert" er faste installasjoner og faste tider. Du kan dermed ikke sette opp en skytebu kun til dette formål. En liten gapahuk som også kan brukes til dette i tillegg til alt annet faller sikkert utenfor ;)

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter og ev andre som kan vite noe om dette :

 

Kan man ikke sette opp en liten skytebu ? Jeg går ut i fra at det selvsagt skytes vekk fra bebygd område og mot et sikret område. Hvis man da setter opp en liten bu, enten med 3 vegger + tak som er isolert vil vel det dempe en del støy. Eller er jo helt på villspor nå ?

 

ev kan man jo invistere i en lyddemper da. Det bruker jeg på hytta som ligger ved et vann. Ingen som klager der ihvertfall :)

 

Laaangt vedskjul m/ved stablet opp langs begge veggene, og tilfeldigvis noen tømmerstokker og sandsekker i enden for sporadisk bruk..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

D52: Ved skyting på privat grunn (grunneierretten) skal skytingen være sporadisk og ikke organisert. Definisjonene på "organisert" er faste installasjoner og faste tider. Du kan dermed ikke sette opp en skytebu kun til dette formål. En liten gapahuk som også kan brukes til dette i tillegg til alt annet faller sikkert utenfor ;)

Hvor har du dette fra?

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke hvor det står, men den det Stefan J skriver er det som gjelder. Det er fastslått etter dokumentasjon i tidligere tråder her på kammeret.

 

Angående "flerbruk" av vedskjul o.l. Så er spørsmålet mere om man kan overbevise retten om at bygget er brukt til sitt hovedformål (t.d. lagre ved). Er man trygg på dette, skal det noe til at noen andre kan bevise at instalasjonen er en del av en skytebane.

 

T.d, Kan man vanskelig angripe bruken av en jaktbu (til posteringsjakt) til improvisert trening. :wink:

 

P.s. Er instalasjonen på hjul (som nevnte bu t.d. plassert på henger eller med egen hjulgang/palle for transport), eller på annen måte ikke er fastmonter (Uten grunnmur o.l.). Ja da er det heller ingen som kan si noe på bruken. :wink:

Link to comment
Share on other sites

D52: Ved skyting på privat grunn (grunneierretten) skal skytingen være sporadisk og ikke organisert. Definisjonene på "organisert" er faste installasjoner og faste tider. Du kan dermed ikke sette opp en skytebu kun til dette formål. En liten gapahuk som også kan brukes til dette i tillegg til alt annet faller sikkert utenfor ;)

Dette svaret oppsummerer veldig bra.

 

 

Jeg tok for ca 2 år siden kontakt med lensmannen i Leksvik angående skyting på privat eiendom. La ved kart som viste i detalj hvor det var planlagt å skyte, hva slags våpen og omtrentlig hvor hyppig skytingen ville foregå. Min begrunnelse var trening i forkant av jakta. Området lå usjenerende til med sikker bakgrunn.

 

Svaret jeg fikk var at det jeg beskrev var å betrakte som organisert skyting og på ikke godkjent satt opp skytebane. Ved etablering av skytebane måtte den godkjennes ut fra en rekke krav. M.a.o. ikke i tråd med norsk lov.

 

Mitt svar tilbake, var at det kun var undertegnede og muligens noen i jaktlaget som ville skyte egentrening der - altså ikke organisert.

Blinker etc ville bli fjernet fra området etter hver skyting - ingen fast skytebane.

 

Hadde håper svaret tilbake da ville være mer oppløftende, men fikk høre at det likevel var å betrakte som organisert, ettersom det var en gjentagende trenings aktivitet på min eiendom. Skyting på privat eiendom ville vært ok om noen få skudd avfyres i forkant av jakta, for å sjekke om siktet etc. er innskutt. Jeg ble henvist til å benytte med av nærmeste skytebane og legge denne tanken fra meg.

 

I dag har man kanskje ikke de privat rettigheter man tidligere hadde når det gjelder skyting på privat grunn. Uavhengig av om man bryter noen lov, er det aldri morsomt å få nesa nedi lyngen av en røslig kar iført sort kjeledress, slalombriller og knebeskyttere.

Og skal man spørre slik jeg gjorde, så er min anbefaling å ta en direkte samtale med politiet, ikke skrive epost slik jeg gjorde. Som seg hør og bør, tenker de seg nok nøye gjennom før de gir ett skriftlig svar.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal vi kunne skyte hjemme. Jeg gjør dette hele tiden.

Tråden "Skyting på egen eiendom,blir bøtelag for uaktsomt våpenbruk" bør imidlertid leses gjennom til skrekk og advarsel. Er redd dette kan bli mer regelen enn unntaket om noen år om dagens tendens får utvikle seg..

Link to comment
Share on other sites

Her i bygda vil lensmannen møte seg sjøl i døra hvis han forbyr dette, da han visstnok skal ha forlangt at det er forbudt å skyte alene på vår lokale skytebane. (Ta et forbehold om at dette er ei oppdiktet skrøne som skytterlaget selv har laget for å sette kjepper i hjulene for vår type skyting.) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er dette en politisk sak "noen" burde tatt tak i.

 

Om utviklingen er slik jeg har opplevd den, er det mindre og mindre greit å trene skyting på privat eiendom. Verdien av slik egentrening, er blant annet økte skyteferdigheter og reduserte skadeskytinger.

 

Dessuten er mange av landets skytebaner stengt om vinteren og våren, med ett rush tett opp mot jakta. Papp er i ferd med å bli ett fremmedord og prikkene på skjermen vil aldri gi ett fullgodt bilde over resultatet.

Økonomi (noen baner tar vanvittige beløp for noen trenings skudd) samt tilgjengelighet av skytebane er også to momenter som gjør at godkjent skytebane ikke er like tilgjengelig for alle.

Med dagens utstrakte bruk av dempere, er støyproblemet generellt mindre enn det var tidligere. En tid der slik trenings skyting trolig var mer akseptabel enn i dag.

 

Skulle nabo(er) klage på støy, er det ikke værre enn å håndtere det som en helt vanlig nabo tvist. Men den generelle retten til å kunne skyte på privat eiendom burde man ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Jeg ett ønske om å gå til anskaffelse av 2 40" conteinere, lydisolere og eller grave over og bruke som pistolbane. 

Jeg går utifra at conteinerbanen ikke kommer til å bli godkjent eller en realitet. Men hva ville stoppet for det? tenker da selvsalgt at det måtte være med kledning inni for å forhindre rikosjetter, kulestopp i bakkant og med godt lufting osv. 

Tanken er da å skyte 9mm militærpistol type glock, usp, m&p9 eller 1911 i 9 eller 11,25 mm.
Pistolklbben jeg skøt i noen år tibake var på en barneskole, dog der var makskaliber .32acp

 

Hvor går jeg frem for å i det hele tatt få greie på om dette kan gjennomføres lovlig?

Jeg stusser litt på hvordan det skal være ulovlig å drive treningsskyting på egnet område med grunneiers tilatelse, når å jakte på samme området er å regne som greit.

For en del år siden da jeg var rundt 18 Skjøt jeg Rev ifra 2.e etasje mot åte.

Det skal nevnes at E6 var inenfor 25 meter bak meg og at åten var nært, eller på andre siden av jernbanen.

En del år senere har jeg og venner skutt 357 magnum bare noen hundre meter fra vei, med fjell som bakgrund, hvor en av oss var ene grunneier.

Når det er sagt så har jeg ett ønske om å gå til anskaffelse av 2 40" conteinere, lydisolere og eller grave over og bruke som pistolbane. 

Jeg går utifra at conteinerbanen ikke kommer til å bli godkjent eller en realitet. Men hva ville stoppet for det? tenker da selvsalgt at det måtte være med kledning inni for å forhindre rikosjetter, kulestopp i bakkant og med godt lufting osv. 

Tanken er da å skyte 9mm militærpistol type glock, usp, m&p9 eller 1911 i 9 eller 11,25 mm.
Pistolklbben jeg skøt i noen år tibake var på en barneskole, dog der var makskaliber .32acp

 

Hvor går jeg frem for å i det hele tatt få greie på om dette kan gjennomføres lovlig?

Link to comment
Share on other sites

Å få en slik bane godkjent vil nok være en lang og kostbar prosess. Begynn her: https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2015/10/forskrifter-skytebane-innhold.pdf

 

Om du derimot lager deg en potetkjeller i stål, og tilfeldigvis skyter litt av og til, uten at det er laget noen permanente anordninger til skytingen, så er det jo per definisjon ikke en skytebane, og da trenger du heller ingen godkjenning til skytingen fra andre enn grunneier.

Med egen grunn og to 40-fots containere gravd ned, vet jeg hva jeg ville brukt fritiden min på :-) 

 

Potetbinger må ha ekstremt god ventilasjon...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å få en innendørs bane godkjent. Det er bare å følge forskriften omtrent, men det er en jobb. Så lenge du ikke lager støy eller slipper ut noe - og det ikke er helt i strid med reguleringsplanen.
Jeg ville brukt mye mer ventilasjon enn det som står i anbefalingen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 6.8.2020 den 5.55, Wintel skrev:

Å få en slik bane godkjent vil nok være en lang og kostbar prosess. Begynn her: https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2015/10/forskrifter-skytebane-innhold.pdf

Dette har jo ingenting med det han spør om da... Se §1... Den sier ORGANISERT trening, her er det jo snakk om egen trening og privat, så potetkjeller er jo en "riktigere" benevnelse(nesten).

 

2x40' kan jo brukes til hva som helst, om.han løsner skudd der og eier den selv skal ikke det være noe problem.

Det han kan få problemer med er om da får som bygg, og det trengs byggetillatelse fra kommune eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan er egentlig regelverket på ikke-privat grunn? F.eks langt ute i skauen? Kan man ta med seg pistolen på telttur ute i skauen og fyre av noen skudd mot en blink på et egnet sted med sikker bakgrunn? Det er jo lov å jakte ute i skauen, så hvorfor ikke trene med håndvåpen også?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...