Jump to content

Kjøpe Ruger 10/22?


iStig

Recommended Posts

God kveld, godtfolk!

Har lekt med tanken på en salong en stund, men det ble ikke skikkelig fyr i lommeboka før jeg kom over denne tråden . Og etter å ha sett noen youtube-reviews om Ruger 10/22'en så ble jeg bare mer overbevist om at dette er noe jeg "trenger". ;)

Om jeg kommer til å bytte stokk som karen i tråden over har gjort er jeg ikke sikker på enda, siden det er noen usikkerheter rundt lovligheten av det, så det avventer jeg.

I dag har jeg en 6,5 som jeg bruker på storvilt. Er relativt fersk skytter så rettferdiggjør en salong med muligheter for billig mengdetrening. Til nå har jeg brukt jaktmatch til trening, og det sier seg selv at 10kr skuddet baller fort på seg når man prøver å få gjort unna mengdetrening med 6,5'en.

 

Så kommer spørsmålene:

1) Det ser ut som at det skal være mulig å finne en ruger 10/22 til 2500 med syntstokk og "rustfritt" stål. Finnes det noe bedre tilsvarende, eller er dette kongen på haugen når det kommer til halvautomat i det prissegmentet? Hvilke alternativer burde jeg i så fall vurdert? Og har de like store muligheter til å bygge om?

2) Er 95% bestemt på å gå for halvautomat, selv om presisjonen sies å være bedre på boltaction salong. Argumenter for/mot?

3)Hvordan er det med søknad på halvauto salong? Er det stillestans i behandling på halvauto der også, eller er det bare på større kaliber?

4)I og med at det i realiteten vil bli et treningsvåpen, kan jeg da skrive dette på søknaden, eller må jeg legge ved medlemskort/nummer til skytterlag? Eller skal jeg bare skrive kråkejakt for enkelhets skyld? Har meldt meg inn i et skytterlag tilknytta DFS men har ikke fått noe medlemskort enda så har ikke noe vedlegg eller papirer å vise til.

Link to comment
Share on other sites

Du gjør ikke mye galt med å kjøpe en 10/22

 

1) Du får mye for penga, og er du missfornøyd, er det lett å gjøre noe med det

2) Er det første børsa di, kommer du til å lære deg et lass med uvaner med en halvauto gøy børse som 10/22 (ikke sysning.. :oops: )

3) Søk i vei

4) trening er ikke godkjent erversgrunnlag

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, Hassel!

Da blir det levert søknad på mandag! Det er ikke første rifle, men første salong. Man MÅ jo ikke tømme hele magasinet i en serie selv om det er halvauto. Men jeg ser hva du mener og skal ha det i bakhodet når gliset går forbi ørene og løpet begynner å gå varmt. :)

Link to comment
Share on other sites

10/22 kan trygt anbefales. Begynn med den som den er, gjør deg godt kjent med den og tenk godt og grundig gjennom hva du kunne tenke deg å gjøre ut av den. Den kan godt dekke behovet ditt som den er, du kan sette på en stokk som i tråden du linker til eller bygge den om så mye eller lite du gidder. Min ser nå slik ut:

dsc06216ao.jpg

Du kan også få MG42 Dress Up Kit og alt mulig annet.

Og du kan få den til å bli svært presis hvis du gjør de rette modifikasjonene, men da koster det fort litt mer enn 2.500,-

Link to comment
Share on other sites

Har hørt litt ymse om denne rugeren når det gjelder erverv. Noen mener den er lov til jakt, andre ikke. Hva er riktig? Kan man søke på den til jakt? Har litt lyst på take down utgaven til nettopp formålet jakt :) (Hvis presisjonen i take down utgaven blir god nok da)

Link to comment
Share on other sites

Det er pr dags dato kun et .22 halvauto gevær som er spesifikt omtalt som ikke tillatt til jakt, og det er walther g22

Det er jo mulig folk vil reagere negativt, om du stasjer opp 10-22 som værst og stiller i skauen med den, men den er tilatt på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Skal snart ha meg en salong siden jeg savner noe lydløst til å trene med, men også til å trimme kråke- og skjærebestanden. Hadde i utgangspunktet tenkt meg en bolt, men halvauto frister mer og mer. Er fortsatt skeptisk til presisjonen på en halvauto. Hva kan man forvente av en 10/22 Target med demper og subammo på 50 meter? Eller en 10/22 fra Alms?

Link to comment
Share on other sites

10/22 er for prisen ei flott børse, men den har lett for å lure deg. (eller,den har gjentatte ganger lurt meg) Presisjonen er grei den, jeg er først og fremst ute etter et jaktvåpen. Da begrenser kaliberet mer enn presisjonen skuddsjangsene i min vurderuing. Med det mener jeg at jeg ikke ville strukket skuddholdene lenger med boltrifle, eller tatt sjangsen på å skyte i mer vind med bolt i forhold til halvauto. Til ren banskyting får du mer presise rifler, ei gammel enkelstkudds Walther eller Anchuts vil trolig være det rimeligste.

 

Lureriet kommer smygende med ombyggingsmulighetene.. Min begynte livet som en standard 10/22 med uinspirert plaststokk og BSA Sweet .22 kikkert. Gjenget for demper før den forlot butikken.

Kikkerten var et sorgens kapittel, og den eneste grunnen til at jeg ikke har kastet den, er at det jeg kan trenge en påminnelse om egen idioti...

- Enter Zeiss Diavari 1.1-4. En gulle go nokså liten kikkert med ypperlige egenskaper! Kostet tre rugere gjorde den også. Men noen småmålskikkert er det ikke, så ruger peip stygt og ville ha større titterør. Her sitter man da, med en Fujinon 6,5-20x 44 og rødmer stygt. På en 10/22 lissom...

-stokken er ikke god, spinkelt pistolgrep helt uten støtte i liggende stilling, og nokså fæl. Selv før jentungen malte den rosa. I havesyke og desperasjon har jeg hatt Muzzelite BullPup (brenn! brenn!) en Choate med utstikkende pistolgrep ala AR-15 med fast kolbe. Grei nok, men litt myk i plasten. Så nå sitter jeg her med en Fajen syntet tommelhullsak med justerbar kinnstøtte og kolbekappe. Flott, flott.

-Den eksterne demperen fungerte greit nok, men ruger ville til Alm, så det ble tilslutt heldemper isteden.

-Avtrekk, løp og låsekasse er vel så langt det eneste som ikke har lurt meg skikkelig, jeg har polert opp avtrekket men ikke byttet deler enda. avtrekket har blitt mye bedre, men har et stykke igjen til bra.. Så i utgangspunktet er det slett ikke godt. på de jeg har prøvd ihvertfall.

Jeg har altså hatt børsa i ca 10 år, og den er ikke ferdig med å lure meg ut i stadig nytt uføre enda. .

Avtrekksdeler, trolig volquartsen føles nærmere enn noensinne.

 

Min Brno 452 har aldri herjet sånn med meg. den har fortsatt originalstokken, avtrekket og ettervandring er justert selv, og det eneste den har grint seg til er å overta fujinonkikkerten, og en tofot.

 

Vær advart :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere som er på samme tankerekke som meg ja, og godt er det. :)

Flere nevner dette med presisjonen, som skal være dårligere på halvautoen. Hvor langt kan man strekke holdet uten å måtte betvile om børsa klarer å gjøre sin jobb? Om man skal vippe ei kråke som sitter og ler av pinnen f.eks?

 

Og den forbaska havesyken ja... Kjenner til den. Skulle egentlig bare ha en leupold på 6,5'en også, men så endte det opp med swarovski. Og før jeg bestemte meg for tikkaen skulle jeg ha mauser. og når jeg først bestemte meg for tikka så ble det jaggu stainlessen også.

Så havesyken er jeg ikke så veldig motstandsdyktig mot. Har kjøpt leilighet for ei uke siden, så det er mitt eneste håp, det får ihvertfall vaksinert lommeboka kraftig. Innflytting i juli, så må få tømt lommeboka på ruger og tilbehør for kjerringa skal drar meg med på ikea!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jada jada. 10/22 er jo noe man bare må ha. Ett uendelig ombyggingspotensiale.

 

Pussig det der med de trestokkene av enkelte DFS folk. Etter dem å dømme så er jeg en farlig terrorist. Med den grønne/grå plastikkstokken min. Sist gang jeg var på banen så kom det en middelaldrene kar bortom for å se pån. Personlig så var han der for å skyte inn Drillingen sin til sikkert 10x 10/22 budsjettet mitt. Første kommentaren jeg fikk. "Dæven før en artig liten sak. Det der er jo ett sånt Breivik våpen jo!" Man blir nok desverre forhåndsdømt som litt triggerhappy viss du har en 10/22 med en ikke helt A4 stokk på...

Men jeg elsker den allikevel!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt å høre... Er en archangel jeg har å med Coating. Eneste jeg ikke liker. er den brekken mellom låskasse og forskjeftet. Den er lett synlig.

Pluss att med compact versjonen jeg har så blir den i korteste laget helt skyvd inn..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å?? ikke det?

 

La oss se....

 

Du mener den rifle i bilde er ei rifle som er lov på jakt? Du tror DN tillater den???

Dvs rifle som sannsynligvis er ervervet til jakt er bygd om til en utforming hvor den ikke lenger er lovlig til det den er ervervet for.

 

men uansett, han sa totatllengden var 82cm. Dvs kortere enn vhva loven/forskriften tillater. Og ER en vesentlig endring.

 

Ett annet faktum. Under den gamle loven kom POD med forbud mot slike kolber som avbildet på halvautorifler etter de så ei rifle med en slik på Sluttstykket. De regnet det å sette på en slik kolbe for å være en vesentlig endring!

Og den eneste meningen som betyr noe i slike saker, er hva JD/POD mener! Tar du ett bilde av en orginal 10/22 og den som er avbildet her, og spør POD om det er en vesentlig endring, hva tror du de sier?

 

jeg ville ikke bli forundret om slike bilder/tråder fører til ytterligere restriksjoner om ikke til og med forbud....

Link to comment
Share on other sites

Den er lovlig, men om man bør bruke den eller ikke på jakt, er en annen sak. Går under kategorien "Du har lov, men vennligst ikke gjør det". Problemet med hans rifle er at den er 2cm for kort. Ikke værre enn at han skaffer seg ei lengre pipe på børsa.

 

Hvilken del av loven/forskriften ønsker du å forby denne under? Militær karaktèr kan du bare glemme da det hverken er kaliber brukt i militærvåpen, den er heller ikke ei etterligning av et militærvåpen.

Pistolgrepet på den er heller ikke ulovlig, det gjelder kun på halvautohagler.

 

Den er uansett lov til å bruke på skytebanen etc.

Link to comment
Share on other sites

Den er forbudt etter forskrift §2, for kort.

 

 

Om en slik ombygd rifle fremdeles er lovlig på jakt, er det DN som avgjør. OM DN sier den ikke er lovlig, har man brutt våpenloven §8 tredje ledd, ref POD rundskriv.

 

Skytevåpen som er ervervet til jakt forutsettes til å være lovlig til jakt. Dersom våpenet

endres på en slik måte at det ikke lenger lovlig kan benyttes til det formålet det er ervervet

til vil det være en vesentlig endring av våpenets karakter.

 

Etter forskrift om utøvelse av jakt og fangst av 22. mars 2002 § 15 fremgår at det ikke er

tillatt å bruke pistol/revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter, eller

helautomatiske skytevåpen. Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske

våpen som i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk, herunder

modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked. Ved tvilstilfelle bør Direktoratet

for naturforvaltning kontaktes for å avklare hvorvidt våpenet er godkjent for bruk på jakt,

såfremt våpenet etter våpenforskriften § 7 er godkjent av Politidirektoratet.

 

Og husk, Walther G22 er IKKE lov på jakt i Norge pga den er av "militær karakter". DN krevde at POD tok affære etter flere hadde kjøpt den til jakt....

Så hvordan du kan tro at denne 10/22 er lov på jakt skjønner ikke jeg.... :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke den til jakt, men bør ikke siden DN vil få infarkt om folk løper rundt i skogen med slike.

 

Min 10/22 vil også stort sett kun brukes til baneskyting, men tar jo ikke lengre enn 1 minutt å skifte stokken om så er om man skal ut på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Cardinal:

 

Argumentet om for kort gevær er greit nok. Det andre er en form for slippery slope-argumentasjon basert på at Walther G22 ikke er tillatt kombinert med en feiltolkning av forskriften. Det er klart spesifisert at "Med våpen av militær karakter menes hel- og halvautomatiske

våpen som i utgangspunktet er konstruert, designet og produsert til militært bruk, herunder

modifiserte utgaver av disse beregnet på det sivile marked." Ruger 10/22 er sivil, samme hva slags stokk du måtte finne på å sette på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

hei

 

Hvor kresen er egentlig ruger 10/22 i forhold til ammo? Har hørt den spiser alt, men hva med presisjon på 50 og 100m hold med f.eks. LR ammo?

 

Noen anbefalinger til noe som er ca like driftsikkert, semi-auto, men likevel mer presist?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har best erfaringer med SK Jagd, fungerer og går godt med Standard+, Rifle Match og Pistol Match både før og etter ombygging (i den grad man kunne si at noe som helst gikk godt i min før ombygging).

 

Det er mao. korrekt at den spiser "nesten" alt, men bortimot alt går dårlig i den før ombygging? Løpet du har byttet?

Link to comment
Share on other sites

Det er mao. korrekt at den spiser "nesten" alt, men bortimot alt går dårlig i den før ombygging? Løpet du har byttet?

Det er korrekt for mitt eksemplar, men de varierer sterkt. Nyere eksemplarer virker bedre sammenskrudd.

Ad min ombygging, så er det kun låskassen og magasinet som fortsatt er originalt - den er avbildet i fjerde innlegg i denne tråden og der ligger en prosjekttråd under tittelen Ruger 10/22 - et vanvittig prosjekt. Du er på ingen måte nødt å gå til så ekstreme ytterligheter for å få en bra børse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...