Jump to content

Tanfoglio - Owners Club - Resursside


BenA

Recommended Posts

Gjør ett forsøk på å opprette en samletråd for Tanfoglio våpen, eieres erfaringer, bruksområder, modifikasjoner, pluss og minus etc. Det er ønskelig at de som velger å fortelle om sin Tanfoglio gjør det etter en viss mal.

 

Ideelt sett bør tråden utvikle seg som enkeltposter hvor våpen presenteres, ikke noe annet.

For spørsmål etc, benytt denne tråden: viewtopic.php?f=15&t=71425

 

Det er ønskelig at påfølgende innlegg følger inlegg #2 i denne tråden så langt som mulig.

 

OG ikke minst, bilder..

 

Første posten her kommer sakte men sikkert til å inneholde mere generell info om Tanfoglio som kan være greit å vite for de som ser på dette merket for første gang.

 

Håper noen ildsjeler kanskje kan lage noe tilsvarende for CZ, S&W etc.. Dette er noe jeg virkelig har savnet med dette forumet, og ikke minst vil det fjerne en del spørsmål som er så unødvendige.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpentype: Custom Limited GK

Kaliber: .40S&W

Bruksområde: Felt - Militær Felt? og Praktisk - Standard division

Modifikasjoner:

- Henning Trigger

- Henning plunger

- Henning iFiber sikte

- Henning guiderod

- Henning tennstift

- Tanfoglio 22LR Conversion Kit.

 

Mine erfaringer med våpnet:

 

3.5.12 - Førsteinntrykket: Solid våpen, ingen tegn til slark eller slurv i produksjonsprosessen, ligger godt i hånden, avtrekket er knall, fremdeles noe justering før det er 100%. 22LR kittet krever litt tilpasning til våpen med Magwell, men regner med at det trår seg til. Ikke prøveskutt i 22LR enda. Har justert siktet med laser i dag, spent på å få prøvd det på bane igjen i løpet av helgen eller Tirsdag. Updates to come for sure.

 

--

 

5.5.12 - Første konkurranse med NROF i Vestfold, 2x5 - 10sec, 2x5 - 8sec, 2x5 - 6sec, 5 - dårligste hånd stående, 5 - dårligste hånd sittende begge 15 sec.

Behagelig pistol å skyte med, under 100 skudd med den så langt, og jeg har selvfølgelig MYE å lære om den, men førsteinntrykket er at jeg har gjort ett 100% riktig valg.

 

Testa 22LR kittet, sleiden henger i magasinet, må fintilpasses for at det skal løpe fritt, uten at det blir funksjonsfeil/patronene spruter ut av magasinet..

**Edit: etter litt filing der hvor jeg så sleiden gjorde kontakt mot magasinet løper nå sleiden fritt, og eneste motstand er hanen. Utrolig små marginer mellom heng i sleide og fri bevegelse. Ser frem til å teste med 22 topp på Tirsdag, greit å trene litt billigere enn 2,5.- pr smell.

 

Må også få avtrekket 100%, børsemaker i Køben mente det manglet en skrue for triggerstop, må finne ut av det, litt å pusle med før neste trening på Tirsdag.

 

--

13.5.12

 

Deltatt på første aproberte feltstevne, gikk nok så som så, men har lært masse som må forbedres før neste treff.

Har fått justeringsskrue som manglet til trigger, føles veldig bra ut nå.

22 toppen fungerer generelt fint, virker som den tidvis ikke låser 100%, og må spenne hanen på nytt for å få avfyrt, men det kan like gjerne være innkjøring, har vel skutt ca 300 skudd i 22lr så langt, prosentvis lite feil vil jeg si. Må reise inn til drammen? å få kjøpt diesett for .40 slik at jeg kan begynne å eksperimentere med ladninger nå, kjenner jeg vil komme nærmest mulig faktorkravet før neste feltstevne, slet litt med å treffe der jeg ville, derav resultatet.

--

 

Låner ett bilde enn så lenge fra tanfoglio.it

 

piccola2jpg85.jpg

piccola3jpg2.jpg

 

Trøstepakke fra Pederesens Vaabenlager mens jeg venter på beskjed fra HuntersHouse

bilde.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpentype: Tanfoglio Combat Sport

Kaliber: 9mm

Bruksområde: Grovfelt

Modifikasjoner: Hogue rubber grip

Historikk om eiers erfaring med våpenet: Har hatt våpenet i et drøyt halvår, skutt 1000 skudd uten noen som helst problemer, kjempefornøyd 111120111827.jpg

 

 

Edit. har nå skutt 2000 skudd uten en eneste feil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Skyter med Gold Mach 6"

Felt og standard.

Ikke modifisert.

Pipa er kronet.

Men gulmalt skur og korn.

Lader med 320krutt,pga behagelig rekyl og skuret løsner ikke.Låsebolt løsner i krymping. Hvis det i hele tatt er noe krymp??

Men ytrolig god å holde i og godt avtrekk. Men har problemer med å finne en god lading.Hvem F kan ord :evil: ne det ?

 

Vel kanskje problemet er at det er 9mm. Fortrengte det 1 min :D

Link to comment
Share on other sites

Stock Custom. Kjøpt brukt for ca 5 år siden. Dette er den som ble lagd for "production", men som ikke IPSC godkjendte til det. Ekstremt pålitelig og god presisjon. Eneste modifikasjon som er gjort er avrunding av sikringsfløyene, slik at de ikke stikker så mye ut. Har kjøpt en slidestopp til CZ Shadow, da denne er ørlite lettere å nå med høgre tommel. Forøvrig det eneste ved våpenet som ikke er 100% etter min smak. Kunne tenkt meg en slidestopp som var like lett å nå som f.ex den på Browning Hipower.

Kort sagt: Det eneste som får denne til å slutte å fungere er enten mangel på hette eller krutt! Skal følge meg i grava.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tanfoglio Gold Match

9mm

felt og trening

bare fabrik amo...

modifikasjoner

Henning flat trigger kit

Henning fiber sikte

Henning ultimate trigger kit

(Ny hammer med wolf fjer. Sear. Fireings pin)

Montert og tuna av Olaf på perbens våpen lager

Avtrekks vekt ca 1360-1390

Nye bilder kommer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått meg en Stock 3.

Ikke prøveskutt den enda, men det skal jeg gjøre imorgen. :)

 

 

Angående baksiktet kunne jeg godt tenke meg å bytte ut dette.

Kornet er Henning med rød fiberoptikk.

Skuret er sort.

Får man skur med hvite prikker? Evt fiber?

 

 

Bilder kommer. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Hei.

Har en 6" gold match,lader selv. Er det bare denne typen som er sær på formen på kulene? Hvis ikke kulene er kone no,får jeg ikke skuddet langt nok inn i kammeret. Har prøvd å size de ned til 28mm,men det mangler fortsatt mye. Er det bare G M som er bygd slik eller er alle Tangfogliier slik også. BARE LURTE :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke være uhøflig å kapre tråden deres, men jeg har prøvd Gold Match, og er snart i markedet for å kjøpe meg min første pistol. Har tenkt på USP, men den skaffer jeg nok senere som militærfelt. Uansett, fallt pladask for Gold Match, men lurer rett og slett på hvilke konkurrenter den har med 6 tommers løp? Har sett en 1911-sak fra STI men den har jeg heller ikke prøvd.

 

Noen tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kan fortelje litt om min Tanfoglio i tilfelle det kan være til hjelp for andre. For 5-6 år sia kjøpte eg ein Limited. Måtte inn til børsisen og få justert returfjøra på avtrekker fordi avtrekket var på ca. 100g. Ellers hadde den store problemer med å dra ut tomhylser på en del sorter fabrikkammo. S&B ammo var spesielt ille. Fikk feilfunksjon på kvart 5. skudd. Minst. Børsemaker justerte på utdrager for å utbedre problemet, men det vart aldri heilt bra. Eg fann ein lot med ammo som fungerte bra så eg klarte å leve med problemet eit par år. Etter kvart begynte eg å lade sjøl og det viste seg at pistolen fungerte problemfritt med heimelaga ammo. Til slutt vart eg lei av å lade disse småpatronene og eg fekk lyst til å få den til å fungere med all ammo. Børsemaker nevnte at han kunne prøve å polere kammeret litt for å lette utdrag av hylse. Fekk aldri somla meg til å levere den inn til børsemaker, men tok ein tur til Biltema og kjøpte poleringsbits og voks. Etter ein runde med polering vart funkjsonering betydelig bedre, men ikkje heilt bra. Tok ein skikkelig runde til med polering av kammeret i forrige veke og monterte ei “Extra power extractor spring” som eg kjøpte fra Henning for eit par år sia. Reiste på bana forrige onsdag for å teste med ein pakke S&B og ein pakke Geco ammo.

 

Lo and behold! No tygde den S&B ammo som om det var smågodt. Ser ut til at den endelig er friskmeldt. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tanfoglio Gold Match 6"

9mm

felt og trening

bare fabrik amo...

modifikasjoner

Henning flat trigger kit

Henning fiber sikte

Henning ultimate trigger kit

(Ny hammer med wolf fjær. Sear. Fireings pin)

Montert og tuna av Olaf på perbens våpen lager

Avtrekks vekt ca 1360-1390

har også polert løpet og avtrekkeren :winke1:

 

IMG_6930.JPG

IMG_6932.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tanfoglio Gold Match i .45acp med 9mm vekselsett.

 

Noe kresen på mating av .45acp hylsene, men en liten poleringsrunde i inngangen av løpet ordner nok saken (virker som kanten i rampen kiler fast hylser som er litt store).

Venter på at den skal komme tilbake fra pvas med Henning Short Trigger (puselanker) og sikring for vranghendte :roll: Skal også justere avtrekk til ca. 1400g.

 

Brukt den rundt 500skudd i .45 og rundt 1000 i 9mm. Har ikkje brukt den i konkuranser enda da eg sliter litt med originalavtrekket, men planen er .45acp til felt og 9mm til DSSN Open :D Har sikteskinne og rødpunkt til den, kjekt med originale hull i rammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Våpentype: P19 Combat Sport

Kaliber: 9x19mm Para

Bruksområde: Grov- og Militærfelt, vanlig 25m presisjon på papp og ellers alt av rekreasjon (stål, duelltre, svinger ....)

 

Modifikasjoner:

- Ingen så langt, men er interessert i å få et bedre avtrekk da det er mye kryp og upresist.

 

 

Mine erfaringer med våpenet:

 

Har brukt denne altfor lite egentlig, mye pga avtrekket. Brukt stort sett Fiocchi 115grs FMJ i denne, men har hittil til gode å få brukbare samlinger på 25m. Har hørt om de som bygger om til SA, men er det verdt det ?!?

Skal uansett høre med Pvas om hva som kan gjøres med denne, ellers står den i fare for å bli solgt....

Link to comment
Share on other sites

Brukt stort sett Fiocchi 115grs FMJ i denne, men har hittil til gode å få brukbare samlinger på 25m.

Har du prøvd andre ammo typer? Jeg har en stock 3, og jeg opplever at Fiocchi 124grs sprer som en hagle, men med Geco 124grs og Mactec 115 og 124grs får jeg bra samlinger

Link to comment
Share on other sites

Brukt stort sett Fiocchi 115grs FMJ i denne, men har hittil til gode å få brukbare samlinger på 25m.

Har du prøvd andre ammo typer? Jeg har en stock 3, og jeg opplever at Fiocchi 124grs sprer som en hagle, men med Geco 124grs og Mactec 115 og 124grs får jeg bra samlinger

Interessant. Jeg har selv en ganske nyinnkjøpt og totalt standard Stock 3 i 9mm som jeg tenker å bruke til militærfelt eller production, alt etter hva jeg liker best når jeg kommer skikkelig i gang.

Under testing av ulik ammo har jeg fått de beste resultatene med 124gr Geco FMJ, men Fiocchi lå ikke langt bak. Merket ikke stor forskjell mellom 115 og 123gr versjonene av deres FMJ ammo.

Det som derimot gikk skikkelig dårlig var Magtech 124gr umantlet fabrikkammo. Dette ga helt vanvittige spredninger, og testene i mitt tilfelle var ikke mulig å tolke som noe annet enn at umantlet magtec var totalt ubrukelig på min Stock 3.

 

Har ikke forsøkt mantlet Magtech under de samme testforholdene som ble brukt da Geco, Fiocchi og umandlet Magtec ble sammenlignet, så det kan jeg ikke uttale meg om.

 

En annen erfaring jeg andre muligens kan ha nytte av, er at DAA PDR Pro hylster som er tilpasset Tanfo, IKKE passer på Stock 3 uten litt enkel modding. Hylsteret er tydeligvis beregnet for modeller uten rail under, slik som Stock 2, så med Stock 3 er man nødt til å space ut hylsteret langt mer enn hva det egentlig er tiltenkt for at det i det heletatt skal passe. Det ble litt jallaløsning hos meg, men det ser ut til å funke brukbart.

 

Mec-Gar magasiner ser ut til å fungere ypperlig med dette våpenet. Noe som passer meg fint siden de er ganske billige.

 

Kan komme tilbake med mer info etterhvert som jeg får litt mer reell erfaring med våpenet. Har ikke skutt mer enn ca 500 skudd siden jeg kjøpte våpenet for to måneder siden, så erfaringsgrunnlaget er en smule begrenset for å si det slik.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Blir i første omgang å teste ut Geco 124gr før eg går videre med mer utprøving (Magtech osv..).

Som nevnt før har Jaktdepotet Geco 124gr LRN Copper, har fortsått det slik at det er mer eller mindre det samme som FMJ ?!?

 

Tenkte å prøve desse dersom ikke min lokale sjappe har noe som frister...

 

 

Eg kjøpte Masc lærhylster til 399,- fra Intersport Bogstadveien, dette passet "like a glove" og har kneppreim for ekstra sikkerhet. Meget fornøyd med passform og kvalitet!

Link to comment
Share on other sites

Ønsker meg tightere 9mm magasiner til en overkommelig pris.

 

Har tre magasiner til min Gold Match, men de slarker og har stor, spesielt vertikal slark.

Endel trøbbel med ladefeil(vekslingsfeil gjerne mellom tredje og fjerde skudd og at første patron av og til kommer for høyt opp med kula og går på tværs((skjeldent)). Skjer for ofte til at jeg kan leve med det. Varierer i hyppighet på hvilke magasiner jeg bruker, men ingen av de tre gir helt feilfri veksling.

 

Pistolen er også veldig var for patronlengde og kuletyngde mhp mating.

Den favoriserer klart "lange" og tunge(124gr.) blykuler som også gir best pressisjon i min Gold Match.

Tips ønskes.

Link to comment
Share on other sites

Ser i en tråd her at Mec-Gar har gode magasiner.

Jeg har vært inne på sidene. men fant kun til Shadow De er jeg ikke sikker på om passer

Noen som kan skaffe ett dele/bestillingsnr til Gold Match Small Frame i 9 mm?

Lurer også på om jeg burde gjøre noe med materampen og kammeret? Polere eller hone?

Mister fælt mange poeng når jeg får trøbbel på hver tredje runde pga magasinene. Det er tre skudd eller mer som da aldri kommer ut.

 

En annen ting jeg lurer på er motstanden fra hammeren når sleiden er på vei tilbake. >< Kjenner det veldig godt mhp motstand når jeg drar sleiden bakover.

Noe å gjøre her også?

 

Er ett flott våpen som sitter godt i hånden og med 6 " løp er presisjonen upåklagelig

 

Blir glad for litt tuning og vedlikeholdstips

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nytt medlem av klubben.

 

Kjøpte meg nettopp en Match 9mm i dag. Skal testes til uka.

Siktene som sitter på er LPA Low Profile, veit ikke helt hva jeg syns om dem. Må teste litt før jeg ser etter noe nytt. Skal i første omgang prøve å bestille en Henning Trigger. Bestiller jeg fra Pedersen eller direkte fra henningshop.com/?

 

Angående magasiner så har Jaktdepotet masser av 9mm magasiner til Small Frame fra Mec-Gar.

Det fulgte med bare ett magasin til min, så jeg har lest meg masse frem til hva som passer.

Det viser seg at Tanfoglio leverer både small og large frame i alle kalibre. Som regel small frame i 9mm, og noen .40. Men ikke alltid.

EAA bestiller kun i large frame, så de som har Tanfoglio som har vært innom EAA har large frame.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg tenker å prøve meg på et frontsikte med fiber på min StockIII Special. Har hittil brukt standardsiktene.

Er det noen som vet hvilken størrelse jeg bør velge for å ende opp med ca det samme som standard frontsikte? Har ikke tenkt til å bytte baksiktet.

Er inne på pvas.no og ser at det er latterlig mange alternativer, og innser at jeg trenger hjelp av en voksen så jeg ikke rører det til.

 

Pistolen brukes hittil mest til dynamisk.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Gå for et smalt fiber sikte med 1mm fiber det synes jeg personlig er det beste, bruker grønn fiber innendørs, og bruker helst sorte sikter ute, det også veldig smalt. På min stock 3 extreme er det fortsatt det orginale extreme fiber sikte men det synes jeg er litt for bredt, det har jeg grønn fiber på.

Link to comment
Share on other sites

OK. Smalt sikte er notert. Men hva med høyden?

På pvas kan jeg velge mellom 5.25, 5.50, 5.75 og 6.00

Andre forhandlere har sikkert andre høyder å velge mellom i tillegg til disse, men dette var det første jeg sjekka, og det er nok til å få meg usikker. Hva er nærmest standardsiktet?

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Ville gått for det høyeste, få en børsemaker og senke ned siktesporet i baksikte platen, da får du et høyt korn og for min del "ser" jeg frontsikte med tydelig da, og man får ligsom mer lys mellom frontsikte og baksikte bildet. Man ser heller ikke sleiden under frontsikte som noen synes er irriterende med et lavt frontsikte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde dette var standardmål på Tanfoglio slik at det fantes et fasitsvar og at jeg bare kunne bytte selv uten å måtte kontrollsjekke og ihvertfall ikke sende noe til noen børsemakere.

Jeg skyter i Production, så det er jo begrensa hva jeg har lov til å få gjort med våpenet og forsåvidt.

Ang måling, skal jeg måle total høyde i millimeter som toppen av frontsiktet stikker opp over sleiden, eller høydeforskjell mellom basen og toppen på frontsiktet?

 

Høres ut som at det er enklere med en malingsklatt istedenfor

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

"TANFOGLIOSYKEN" hva er det, og hvor uheldig er det på sikt?

Jeg kjøpte denne P-19 i 1998, den har gått en god del tusen skudd siden det. Jeg har sett de tre siste årene en graddannelse i låserillene på løpet.

normal_Tanf_P-19.JPG

 

normal_Tanf_barrel.JPG

Her peker jeg med en tannpirker på gradene som bygger seg opp, i bakkanten på låserille ser man også en skråning. Skulle være synlig på dette bilde hva jeg mener?

normal_Tanf_Sleide.JPG

Jeg vet ikke om sporene i sleiden sier litt?

 

Jeg er ingen håndvåpenpatolog, men det er det sikkert andre her som er? Kan noen forklare litt om dette fenomenet?

Jeg kan også tilføye at pistolen ikke har funksjonsproblemer pr. i dag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en ny Tanfoglio combat på 80 tallet og brukte den mye.Bytta den så ut med en duotone match som jeg ikke hadde så lenge.Solgte duotoe pistolen og kjøpte en Limited HC custom i crom/blank utførelse.Denne har polygon rifling.Jeg har alltid skutt med hjemmestøpte kuler i 9mm og polygon riflingen gir god presisjon og lite blying.Er i startgropa for å prøve pulverlakkerte blykuler.Kammret på Limited custom pistolen er noe trangere enn combat og matchutgaven jeg hadde tidligere ,da jeg må ha litt kortere patron lengde for at den fungerer 100%Jeg har satt på ett fiberkorn på min Limited.

Har eid Glock,Cz,Smith&wesson, i 9mm men synes at Tanfoglio er den 9mm som jeg liker best. :D

Vaquero.;min combat fikk slike grader på låserillene etter en tids bruk.Jeg tok fila og pussa dem vekk og de kom ikke tilbake så lenge jeg eide våpnt.Skaut kanskje 20000 skudd med støpte kuler med den etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Min erfaring er at ikke pipen tilpasset korrekt, dette problemet fjernes ved å polere (ev file) i bakkant av pipa ( på flere piper så ser du i overkant av løpet, over kammeret så er det en type kant eller utvekst, den skal man ta av gods på) så den kommer "lenger" inn i våpenet. Da skal k den ikke klype på luggene på pipa.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en brukt Stock III i 2014 som jeg har brukt til å trene litt med. Angivelig skal den ha skutt rundt 1000 skudd fra før, og nå har jeg skutt ca 1000 nye. Har hatt problemer med "klikk", svake anslag fra hammeren. Det en et anslag på tennperlen på kula, men skuddet går ikke av. Dette har vært et problem med de fleste typer ammunisjon, utenom Magtech. Magtech går rimelig greit. Jeg prøvde å ta ut tennnål sikringen, men det gjorde ingen forskjell. Kansje jeg må bytte fjæra til hammeren.

 

Lurer på hvor jeg skal fortsette treninger, evt hvor jeg skal begynne med feltskyting. Har også tittet litt på PPC-kurs.

 

l0k4Fy0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har noen klipt litt i den orginale rekylfjæra? Eller har byttet til en redusert?

 

Jeg sliter kraftig med den orginale rekylfjæra mi med egenladet 9mm. På ca 30% av skuddene så klarer den ikke kaste ut tomhylsa, eller så klarer den ikke plukke med seg ny patron riktig.

Jeg er klar over at det skyldes helt og holdent mine 9mm ladinger på ca 125 i faktor. Ingen problemer med fabrikkammo.

 

Har noen byttet denne? Ser at midway hevder at orginalfjæra er på 14lb.

http://www.midwayusa.com/product/341511 ... aa-witness

 

Henning anbefaler 6lb på slappe 9mm ladinger på mellom 120-140 i faktor.

http://henningshop.com/products/tanfogl ... gunsprings

 

Hva bruker dere? Kan jeg klippe noen runder av orginalfjæra, eller blir det bare problemer av sånt.

 

Pistolen er en EAA Witness/Tanfo Match, Large Frame.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har du ikke et korn på nå? Kan du ikke da bare måle det?

For de som skulle være interesserte: Et orginalt korn på en Tanfoglio Stock3 Special har høyde på 5,39mm

Kjøper man 6mm høyt sikte anbefales det å samtidig kjøpe en litt lengre høydejusteringsskrue til baksiktet for å unngå at den stikker av etter å ha skutt litt. Jeg måtte nemlig kompensere med 20 klikk for å få tilbake treffpunktet da jeg byttet til 6mm korn, og etter et sted mellom 150 og 200 skudd bestemte justeringsskruen seg for at nok var nok, takket pent for seg og stakk av.

Sannsynligvis var det minimalt kontakt igjen etter at jeg hadde skrudd den så langt ut som jeg hadde. Men den muligheten tenkte jeg ikke på før det var for sent.

 

Når det er sagt var det sinnsykt deilig med et høyt og smalt fiberforsikte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...