Jump to content

Eins, Zwei, Drei -så hadde man hanedrilling i hus!


Jæger J

Recommended Posts

Når en lang og til tider erotisk drøm nærmest helt uventet blir hardt jern og nøddetre så kan det bli litt mye for en stakkar... Takk til Burgsmuller som bare skulle på kaffibesøk og kom med et forslag om byttehandel man ikke kan si nei til :thumbup:

 

Skal vi se; J.P. Sauer & Sohn, Suhl etc. i kaliber i 12/65 og 9,3x72R.

Purdeylever, Prince of Wales kolbe, to klaffsikter, betjene riflepipa ved å sjalte toplever mot venstre og spenne høyre hane.

Ingen nitrostemper observert, tipper den er fra tidlig 1900 og heller mot at det kan være en modell XIX.

Finner ikke måned/årsstempler som jeg har lest om via søk her og på det store nettet.

Nå skal det sies at det står noe under riflepipa som er uleselig grunnet slurvete sammensetning etter drillingen har vært delt og vært på tur i sekk/futteral men ellers tett og fin i mekanikken!

Bærer preg av å ha vært en god del på tur i skog og hei, håper å få litt glød i veden og ellers kose meg med skur, korn og svartkruttladninger i alle hull :wink:

 

Man tager ærbødigst imod alslags pryl, prøyssisk opdragelse og venlige raad da man ere en novise paa vaaben med mere end to piber.

 

Ærbødisgt

JJ

 

Photographier vil trolig komme i løbet af aftenen.

 

Edit: Endret trådtittel. JJ

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner, det varmer!

Prøvde å knipse, bildene er tatt med en under omstendighetene så stødig hånd som mulig :mrgreen:

Ble lite lys og mye skjelving, jeg må dessverre avspise dere med følgende inntil videre:

 

1.JPG

 

1_%282%29.JPG

 

IMG_0013k.jpg

Sånn ser den ut når rifleløpet er aktivert. Justerbart snellertavtrekk.

 

1_%287%29k.jpg

 

Riflepipa har noe som for meg minner om Henry-rifling.

Kolbekappa av bein har sett en del fukt og bør rehabiliteres littegrann.

Ellers er nesten all flammeherding borte unntatt i kriker og kroker.

Link to comment
Share on other sites

...

går ut fra det nå blir jakt i bekledning som passer våpenet kjenner jeg deg rett...

Stil og sveis, never leave home without it! Godt å høre fra deg, Ole :-)

 

Jo takk for det, Ole, bakposten og Raudankke. Til sistnevnte kan man kanskje våge seg med et lite spørsmål:

Kolbekappa har "tørket ut" og løftet seg litt fra kolben mellom helen og tåa. Finnes det et middel for å avhjelpe tørrheten som ikke fører til ytterlige skade? Vurderer å lime på litt horn og tilpasse mot kolba på ny, bruke den som den er eller lage ny til husbruk. Sistnevnte variant liker jeg ikke, vil beholde den mest mulig original.

IMG_0016k.jpg

 

1_%289%29.JPG

Beklager uskarpt bilde. For en som aldri har satt sine ben i en drilling før: Jeg har lest om at man også skal kunne lese trangboringsgraden ut av stemplene. Kan tallet 13/1 her indikere at det er en kaliber 12 med trangboring tilsvarende 13? Eller er jeg bare helt utpå de Suhlske vidder?

 

Du kan bege dæ på at denne skal være kikkertfri så lenge jeg har den, amatør! Har jo TO skur å velge mellom, hva mer kan man begjære?

normal_IMG_0023k.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, alle sammen :-)

 

Liten sitrap:

Har jobbet litt forsiktig med JB polerpasta i riflepipa.

Den er rufsete og ble ikke så veldig blank. Prøver meg litt fram med skyting og vurderer om damen trenger litt mer hardhendt behandling.

Slugget løpet men det er jo selvfølgelig 7 flater og 7 bommer, just som til dømes på en .577/.450 Martini Henry.

 

Mål omtrent som dette:

9%2C3-pipe.jpg

Blå: .360

Grønn: .3645

Rød: .3705

 

Har noen blykuler å velge i etter en 9,3x57R jeg hadde, har også noen tynnmantlede S&B for 9,3 (.366) på drøye 190 grains med "truncated cone" som gir kort bæreflate. Man får forske litt og finne ut av noe snart, gleder meg til å se hva hun har å by på.

Låsene tatt ut i går, de ser helt greie ut men var fryktelig tørre. Fikk litt stell og god olje så gikk det som smurt, so to speak.

Link to comment
Share on other sites

Takk High Power og KH.

KH, du må da forstå at det ene ikke utelukker det andre? Her er jo ingen Nitrostempler i det minste.

Har mine svin på skogen men kjærligheten til det røyksterke er nok større enn noe annet ;-)

 

Skaubjønn; håper vi snart kan treffes på en bane. Skjønner at vi er medlem i samme klubb men har vært der motsatt av hverande eller noe. Du skal selvfølgelig få prøve henne også ved anledning. Må bare få sjekket om det er noe å vise fram sånn bruksmessig først...

Satser på å tilveieskaffe hylser i løpet av noen få dager.

 

Litt OT: Hanedame - heter ikke det høne ? 8)

Jeg ventet litt på den her og er enig i at det høres litt "shemale" ut :lol: Men trådtittelen ble så himla lang med fullstendig beskrivelse av madammen... For en drillingeier strekker vel ord aldri ordentlig til og ikke sjelden kan de uskyldigste beskrivelser av attributter og hull høres meget obskøne ut for den uinnvidde!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater å sitere meg selv, denne hadde jeg glemt! Synes dette var en litt morsom kjønnsbestemmelse av miin gamle drilling:

 

La meg faa opplyse dette om den deilige frøken:

:!: Hun er bakladet, noe som i seg selv visstnok ikke er et endelig bevis paa hennes smukke kjønn i disse dager. Men, om hun bøies fremover i hofteleddet kan hun lades i flere løp, og er altsaa af anatomiske skjel beviselig av dette herlige kvinnekjønn.

:!: Hennes stuss er vel avrundet, med charmant utsving over hoftekammen, og mykt buet avslutning. Klart feminine linjer!

:!: Hun er også lunefull! Jeg vet dog ikke hva jeg kan ha kommet til aa si eller mon kan ha gjort for aa fortjene hennes vrede, men hun er systematisk ustabil i sitt temparement. Hun leverere riflekuglen nogle ganger hit, og nogle ganger dit, alt etter eget forgodbefinnende, og uten at oplyse meg om sine bevegrunner. Tør vi paapeke et visst feminint temparement? Og om noglen drister seg til at komme med raad om hvordan jeg atter kan inynde meg vil slike blive mottaget med stor enthusiasme og glød.

:!: Hun er blendende vakker, med en stilren linjeføring. Fargene i hennes kropp er omskiftende, med ulike sjatteringer ("highlights" heter det visstnok nutildags). Hun ser frem til at komme til deres sanatorium for aa faa oppfrisket fargespillet i sin kropp. En slik feminin forfengelighet taler vel sitt klare sprog om hennes kjøn?

 

Skal du på langhold til lørdag? Ta henne med dit da for tafsing!

Link to comment
Share on other sites

Nyydelig beskrivelse, ja!

Har ledd meg fillete av den tidlgere au, det gjør godt langt neri sjela :lol:

Har meldt meg på trening til lørdag og vil ankomme som kavaler med følge, ja. Må også prøve å jekke ned VeT|Us med gamlemauseren hans...

 

Takk for link, KBJ.

Tolker teksten som at det var noe de startet opp med litt løselig fra 1912 og påkrevd fra 1922.

Men det er ikke alltid det som står på nettet er fasit, synes forklaringen din er plausibel og bruker den

som tidfesting inntil det motsatte er bevist!

 

Ved nærmere opptelling ser det ut til at jeg ikke hadde noe særlig kuler å velge i allikevel da det gikk med i salget av forrige 9,3-børse. Har som sagt de mantlede men er det noen av entusiastene her inne som har blykuler - gjerne ganske myke - i sånn omtrent .366?

Ser litt sparsomt ut med tenger der ute, CBE og NEI har nok noe brukanes kanskje. Det sitter kanskje noen her med en god link til en assortert forhandler med riktig kugleform.

Siden damen har Henryrifling har jeg vurdert å prøve papirviklede .357-kuler som en start. Hun lider i sin taushed, kan I forstaa...

 

Videre trenger hun et navn, har tenkt litt på Henriette grunnet hennes indre kvaliteter men er åpen for forslag!

Link to comment
Share on other sites

13\1 er nok grunnboringen på pipene.Dvs den er egentlig nær kaliber 13.En "trang" kaliber 12 kan være helt ned mot .710,mens mer normal boring ligger rundt .729-.740.(Håper jeg husker rett,nå...)Har selv noen drillinger\kombier i kaliber 16,med grunnboring 17\1.....

Link to comment
Share on other sites

Ok, skal ta et mål på trangboringene etter hvert.

I dag var det dags for en liten innledende test.

Skaubjønn, ho er litt rufsete i det trange hullet, not?

Hadde ei .361 kule til .38, ei .367 Lymankule fra Clarry Haglund og Sellier og Bellots .366/193-grains truncated cone.

Sistnevnte ble dagens vinner, fikk ikke skutt mer enn 21 skudd i aften. Har vært på trening med benskskytterne og så ble det en god kjøretur til nytt beite og innom hjemme for å hente litt ladeutstyr som selvfølgelig var gjenglemt...

 

IMG_0027bk.jpg

Mat for madammen

 

IMG_0035k.jpg

Dagens beste oppskrift

 

IMG_0036bk.jpg

...på 50m knestående (tre nederste i svarten)...

 

IMG_0043bk.jpg

..og 80m ligg på lang arm. En god kveld på kontoret :-)

 

Edit: Siktet rullende svart på begge hold.

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Se det ja. Da ble det hull i pappen :D Lurte litt på om det ble noe skyting med den i går, men var litt fokusert på mitt eget, så jeg fikk egentlig ikke med meg så mye av det rundt meg :oops: Men jeg får gjøre det godt igjen ved å ta med M/1895-karabinen en gang, så den får litt selskap av noen på omtrent samme alder :D

Link to comment
Share on other sites

Svartkruttskyting må vi få til en dag, Skaubjønn.

Har forstått det som at du er en travel mann om dagen, vi får ta det ved anledning.

Disclaimer: Er svært avhengihetsskapende! Du er herved advart ;-)

 

Hollako, hadde jeg skutt der vi var hadde du garantert ikke kunnet unngå å legge merke til det!

Reiste til en annen plass for å prøve Henriette ettersom vi avsluttet skytingen der oppe.

Får satse på å ta med meg langkragen neste gang så vi kan få skyte litt god og gammel presisjon.

 

Jauda, damen leverer varene.

Skal få testet litt på reinsdyr 100m og prøve litt på tiur og denslags etter hvert.

Svartkruttsesongen har slått ut i full blomst nå så det er en del andre jern som må luftes.

Henriette har funnet seg godt til rette og forteller de andre i heimen om sine attributter og prestasjoner med rødmende kinn...

Hagbarth og Hertugen overgår hverandre i lovord og klarer snaut å stå rolig i skapet. Grovskårne Bjønn -som bærer preg av å være fra provinsen- har notert seg Damens ankomst men fortsetter å kurtisere den svenske rolling blocken Fläskfia.

Nå skal matfar gå og legge seg så kan de unge skravle litt utover i de små timer og drømme om røykfylte dager.

Just det, alle skal få!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rapport fra en liten aftenpromenade i går, hagleløpene testet.

Bare sånn i hyrten og styrten men 10 av 12 er jeg meget godt fornøyd med :-)

Det var fra en kaster til husbruk så retningen var jo ganske lik på duene.

Skjøt 2-3 skudd og hadde så kjase-og pussepause. Planen er å bruke Henriette under

NM hagle til helga, sliter litt med dokumentasjon for "gamleklassen". Vi har skille på Lefaucheux (modellår før 1902) og Pape (modellår 1902 og nyere) og såvidt jeg har forstått så begynte ikke Sauer å bruke modellbetegnelser før omtrent 1906-7. Husqvarna lagde en drillingserie fra 1901 til 1908 som er skvett lik bortsett fra kaliberet bygget på deler fra Sauer og i Sauers nummerserie. Har da en slags dokumentasjon men hører gjerne fra den som kan finne noe "bedre". Hvis ikke skyter jeg bare i Pape, kein problem. Men nå har jeg nok brukt opp flaksen for treffprosent i år :lol:

Et par bilder fra seansen. Har ikke fått testet ut hjemmeladet enda, det kommer!

IMG_0034.JPG?dl=1

IMG_0033b.jpg?dl=1

 

Edit: Trykkfeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Vet|Us!

Det blir nok ikke akkurat noe å rope hurra for -men gleden kan ingen ta fra meg :mrgreen:

Det beste med sånne stevner er å treffe gamle og nye venner (og få en bekreftelse på

at man ikke er den eneste skrullingen som tuster med dette her...)

For de som vil kikke så smeller det på Stemtjønn fra lørdag 16/6 klokka 10!

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, Burgsmuller. Damen var det så absolutt ikke noe i veien med, det sto vel verre til med sjåføren :lol:

Ikke topp kons når man arrangerer og har ungene med men Henriette leverte når jeg gjorde jobben. Perfekt fuktig vær for å holde slammet mykt og røyken tjukk! 16 duer holdt til bronse, gull og sølv gikk på 19 duer. En god dag på kontoret.

Nå skal det testes vismut-ladninger til jakta!

 

"In the heat of the moment"

NM%20siste%20dag%20%2849%29b.jpg?dl=1"%20target="_blank

 

Varene levert, vi slapper av og venter på sidedommerne for anvisning av treff/bom. På bildet ser jeg at dua har knust :mrgreen:

NM%20siste%20dag%20%2844%29b.jpg?dl=1"%20target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det tok sin tid å komme seg på jakt med drillingen.

Har hangla litt men i dag ble det en bitteliten tur etter sjøfugl. Ikke skarv eller ærfugl på skuddhold men fikk redusert måkebestanden med et par stykker. Svartkrutt og vismut funker bra, nå er det bare å komme seg ut igjen!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har igjen fått en drilling i hus og denne utgaven tror jeg blir værende betraktelig lengre enn den som var her tidligere. (D99). Det er her snakk om noe som ved første øyekast kan være tvillingsøsteren til Henriette siden de aller fleste detaljer er helt identiske. Jeg tillater meg derfor å låne tråden til JJ for å vise henne frem.

 

Siden de fleste slike ærverdige eldre kvinner har et navn ville jeg komme opp med et jeg også. Jeg endte opp med Asgerd etter en slektning på min mors side. Hun bærer stempler som mer enn indikerer at hun er produsert av Sauer & sohn, Suhl. Asgerd er også kamret for 9,3x72R mens haglekaliber er 16/65. Videre har hun også Purdey lever, Prince of Wales kolbe, men bare et klaffsikte. Riflepipa velges også her ved å skyve topplever over til venstre samt spenne høyre hane. Det er snellert på rifleavtrekket. Løpet er 68cm og vekta er tilsynelatende rett under 3kg. (Veid på en ikke alt for presis vekt). Med denne smale løpsbunten er hun riktig så velproporsjonert og smekker.

 

Jeg heller mot at dette også er en modell XIX, også kalt modell 19 på norsk. Selger mente hun var produsert i 1909, men han hadde ingen bombastiske bevis for nettopp dette. Jeg kan heller ikke finne noen nitrostempler, men jeg mener å ha lest et eller annet sted at det ikke ble noe krav om slik merking før i 1923.

 

Der Henriette har hatt et innholdsrikt liv med til dels mange turer ut i skog og mark har nok Asgerd hatt et roligere liv med mye stillesitting helt alene. Det er litt bæreslitasje på løpsbunten, ellers er hun i utmerket stand alderen tatt i betraktning. Løpene er veldig fine inni og det er enda noe flammeherding igjen utvendig på kassa. Litt enkel gravyre har de også kostet på seg. Det er montert et beslag i sølv bak på hælen, jeg vil anta at dette enten er montert for å dekke en flis som er slått av eller så var han som fikk den montert bare over snittet jålete, siden det er stemplet inn initialer der også….. Planlegger å benytte S&B sin blykule på 193grs. Den skal være godt egnet til disse børsene. Selger hevdet hardnakket at det var helt akseptabel presisjon med fabrikkammunisjonen fra nettopp S&B. Schou selger denne blykula løst til rett over 4,-. Det fulgte med noe fabrikkammunisjon fra S&B samt en eldre eske fra de ikke lengre aktive DWM. (Deutsche Waffen und Munitionsfabriken).

 

Fikk henne nettopp i hus og siden Kiwi hadde et jobbærend like i nærheten i dag stakk han innom for en titt. Dette passet meg bra siden han er den jeg kjenner med mest erfaring med brekkvåpen. Hans konklusjon var at om hun noen gang skulle selges ville han kjøpe. Den attesten kan jeg leve med!

 

Helt avslutningsvis, om noen sitter med inngående kjennskap til stempler benyttet på disse børsene eller kjenner til konkrete detaljer for aldersbestemmelse så er det bare å hyle ut! Jeg er alltid klar for å lære noe nytt om gamle børser.

 

Noen bilder av skjønnheten. :D

 

IMGP5237_zpse6lwjjav.jpgIMGP5253_zps4gi7kvpj.jpgIMGP5238_zpsvhdquvih.jpgIMGP5251_zpsfsbqkqww.jpgIMGP5245_zpsnqoiojq4.jpgIMGP5243_zpspjwh62lb.jpgIMGP5244_zpswqzfoewm.jpgIMGP5242_zpskrdkohik.jpgIMGP5241_zpslzxjzxcn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...