Jump to content

Afrika: Det strammes inn!!!!


Shadob

Recommended Posts

VERY IMPORTANT NOTICE !!!!!

 

Hunting is officially banned in Botswana from 2013, except for plainsgame on game ranches and a few elephants that will be auctioned outside the wilderness areas in the cattle areas.

 

There are only 2 areas that will still have limited quota for 2013 namely, CH 1 and NG 41.

 

This is a very sad and unfortunate situation.

 

Best regards,

 

KGORI SAFARIS

Link to comment
Share on other sites

Til dere som ikke har frekventert Afrika ennå:

 

Benytt sjansen - mens den er tilstede :wink:

 

En sammenligning: Når jeg var guttungen - var laksefisket i elva - gratis, og vi fikk både èn og flere storlakser iløpet av en dag.

I dag - i samme hølen, koster det tosifret for noen få dager, samt at det er lite laks å få.

Så ikke vent til du blir pensjonist med å besøke Afrika.

Da er det kanskje for sent. :wink:.

 

Kommer jo selvsagt an på hvor gammel du er :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noen hemmlighet at lisensene på big 5 jakter i Botswana har blitt kraftig redusert de siste årene, gjelder også Sitaunga og Lechwe. Får du en lisens på disse i Okawanga er du meget heldig, vet ikke om det gis noen lisenser i det hele tatt på disse om dagen.

 

Elefant "plagene" er for mange stor. Så blir nok ikke stopp der med det første. Noen lisenser må gies for å ro ned gemyttene til farmerne noe.

 

Plainsgame jakta på jaktfarmene fortsetter som før inntil videre.

 

Big five jakter i Botswana med cites lisenser for eksport har ligget på svimmlende summer de siste 20 åra. + 50.000 USD for løve eller elefant har vært mere normalen en untakket, så berør vel kanskje ikke så alt for mange :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke undersøkt ytterligere - da det ikke er lov å jakte med håndvåpen der :? - og er således et uinteressant land for min del.

 

Når det gjelder "Sikkert en del som får fingern ut og endelig booker turen de har tenkt på" - er det sikkert ikke så mange nordmenn som gjør det :winke1: .

For som "villreinjegeren" nevnte i en tråd - så er ikke vi - så "kjempespreke" til å bestille i hui og hast :?:)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder "Sikkert en del som får fingern ut og endelig booker turen de har tenkt på" - er det sikkert ikke så mange nordmenn som gjør det :winke1: .

For som "villreinjegeren" nevnte i en tråd - så er ikke vi - så "kjempespreke" til å bestille i hui og hast :?:)

 

Godt poeng der! Når jeg holdt til i Spania for noen år siden var det en spansk dame som skulle peke på stereotypene til alle europeiske land representert i rommet. Hun sa bare "muy tranquilo", og det var visst ikke bare på grunn av meg! Roligste folkeslaget i verden, skulle hun ha det til ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi er jo kjent for å være trege - men samtidig fornuftige :)

Når jeg var på Bonaire for noen uker siden - møtte jeg to 19-åringer som hadde spart opp kr 80 000,- hver.

For disse pengene - skulle de ha en "verdensomseiling" iløpet av 3 mdr.

 

Når jeg var 19 - ville ikke dette vært tema i det hele tatt.

Pengene ville blitt brukt til å minske studiegjeld.

 

Selvsagt - har jeg fulgt

med i timen - og ser at det ikke er slik i dag.

 

Det er heller ikke en selvfølge at du forblir på din arbeidsplass i 40 år.

 

Idag lurer man på om det er noe galt med deg - hvis du ikke har skiftet arbeidsplass iløpet av 2 år.

 

Poenget mitt er derfor:

 

Tidene forandrer seg.

Og man kan ikke gå ut i fra at man kan jakte i Afrika om x antall år.

 

Derfor har de to 19-åringene mye fornuft allikevel :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

På tal om "verdensomseiling" så fikk jeg min på en annen måte.

Den startet når man var 3-4 uker etter fylte 15år.

 

Med Stavangerfjord fra Oslo over "dammen" til New York og derfra blev vi sendt til ulike plasser rundt om i verden der Norske skip behøvde påfyll med manskap (les.unge gutter).

Vi var ca 30stk ungdommer/barn som ble sendt ut på denne måten.

Alle hadde 18 mnd kontrakt,- altså ingen hjemreise føre den tiden var uløpt. Man fikk ikke selv bestemme båt men fikk ta det som bjøds.

Jeg var heldig med loddtrekkning og fikk en stykkgodsbåt som lå i Baltimore og som var rel nybyggd 3-4 år gammel

Neida man behøvde ikke ha spart en masse penger for å komme seg ut for å se verden på den tiden,-- man fikk betalt!! :)

Hyren som Dekksgutt var på svimlende.. norske kr 319 pr.mnd !!

Link to comment
Share on other sites

Var helt vanlig langt opp på -60tallet (EDIT til 1964) at 15åringer reiste til sjøss. Minstealderen i utenriksfart ble etterhvert 16år, i innenriks og på fiske var den 15 enda lengere.

Noe å tenke på når ekspertene hyler om at dagens 15-16-17åringer ikke er modne nok til ditt og datt...

 

 

Tillegg; Noen 15åringer reiste også ut etter 1964, men da som "passasjer" sammen med far/onkel/bror, de ble ikke mønstret før de var fyllt 16.

Link to comment
Share on other sites

Jeg reiste ut -59.

Var vel 16års-krav, men med foreldrers underskrift gikk det bra.

18mnd kontraktene blev etter vært redusert til 6mnd.

Ja, det var vanlig at ungdom reiste ut på sjøen på den tiden - Norge var STOR som sjøfartsnasjon (3.størst på verdensbasis) og jobbtilbud på land var det dårlig med om man bodde på landsbygda.

 

Jeg trivdes dog godt og var ombord i ca 2 1/2år, men det blev med denne turen for min del. Mye beroende på at jeg møtte en Svensk vakker "flicka" som jeg blev meget glad i og som jeg er gift med fram til denne dag.

 

@Andreas. Jeg er 67 og da gjør man som man vill vet du :D

påstår vertfall Wenke Myre

Link to comment
Share on other sites

er du 70-80år gammel?? :roll: for min farfar reiste til sjøs når han hva 15år gammel

 

Tror du virkelig at det bare er barneromper født i 1988 og senere som er på Kammeret? :lol:

 

Vedr. Botswana, så har jeg ikke funnet noe som verifiserer om det som påståes er korrekt. Men, tatt i betraktning Botswanas generelle holdning til jakt og hvor lett de har latt seg påvirke i et par tiår av "greenies", så vil ingenting forundre meg. Det er klart at når en del av de på toppen i næringskjeden der har tette økonomiske/næringsmessige tilknyttninger til en del meget velstående "greenies", så skjønner man hvordan dette henger sammen... :(

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg noen gang skal jakte i Afrika, blir det med Nikon.

 

Traff en gammel ringrev I dag. Ble snakk om Afrika og han sa han kunne tenkt seg nedover, men bare for fotografering. Mye fint å fotografere og spennende I seg selv, men ettersom jeg ser du b.l.a er medlem I njff. må jeg stille spørsmålet: hva er forskjellen på jakt I Norge og Afrika, ettersom du ikke ønsker å jakte der?

Link to comment
Share on other sites

Fant dette på AH:

 

Below is the full text of the statement from

Botswana Wildlife Management Association:

HUNTING IN BOTSWANA - STATEMENT TO

VALUED CLIENTS, AGENTS AND FRIENDS

Over the last 5 years, Botswana's trophy

hunting industry has been subjected to some

extensive changes to areas available for

hunting, and changes in land use in other

areas where photographic and hunting

operations have been combined - these

changes have given rise to much speculation

amongst the international hunting fraternity:

the Botswana Wildlife Management

Association wishes to confirm that from the

end of this year big game hunting will

continue in the following concessions:

Butler &Holbrow Safaris / Chobe Enclave

CH1/2 - end of 2013

Calitz Hunting Safaris / Mababe NG 41 - end

of 2017

In spite of draconian cuts in quota for other

species, elephant remain the flagship

species in Botswana and sustainable offtake

of this species will continue under the

guidance and direction of the Botswana

Government. Recent aerial surveys

conducted by independent researchers, in

collaboration with Government and the

Association, have determined that the

Botswana elephant population is stable and

in some parts of the country are considered

locally over-abundant. The Special Elephant

Quota, which is auctioned annually to

industry members and stakeholders, will

continue in select areas for the benefit of

local communities and for elephant

conservation and management as a whole.

Private research on tusk weights/population

distribution and densities, supported by

outfitters, is ongoing and will continue to

inform Botswana's Wildlife Management

Authority.

Assurances have been made to the industry

by senior members of Government during

the course of the last five years that

elephant hunting will continue in Botswana;

in the meantime, outfitters remain

committed to ongoing discussion and

consultation with Government to determine

the way forward. Hunting on game ranches

is unchanged. Please contact your safari

outfitter or the Botswana Wildlife

Management Association

(botswanawildlife@yahoo.com or

debbie@mochaba.net ) for any further

information or confirmation you may

require.

Link to comment
Share on other sites

Ved valget i 2008, ble Ian Khama valgt til president. Det er ingen hemmelighet at Khama er motstander av all jakt, og etter 2008 har det bare gått en vei. Var der nede i påsken og hadde en prat med en ivrig jeger, hvis kone var ansatt i Wildlife. Hva han kunne berette, var rett slett deprimerende. Men til neste år er det valg igjen, så la oss håpe... Vi hadde forøvrig nok en fantastisk tur til Botswana. Riktignok jaktet vi på farm, sågar en farm eid av nordmenn :wink:, men "villmarksfølelsen" blir uansett langt større enn i RSA. Og farmene har Khama enda ikke våget å røre...

Link to comment
Share on other sites

En sammenligning: Når jeg var guttungen - var laksefisket i elva - gratis, og vi fikk både èn og flere storlakser iløpet av en dag.

I dag - i samme hølen, koster det tosifret for noen få dager, samt at det er lite laks å få.

Så ikke vent til du blir pensjonist med å besøke Afrika.

 

For å dra sammenligningen med laks litt lenger, ligner vel afrikajakt nå mer på laksefiske i mærene til et oppdrettsanlegg. 8)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke jaktet i Afrika men har et åpent sinn (og solid grep om lommeboka...)

Anyway, for et par år siden pratet jeg litt med en lokal storjeger om alt og ingenting, Afrika kom opp og sånt hadde han ikke noe til overs for. Skyte dyr i innhegning og oppdrettsanlegg mente han. Selv jakter han hjort fra ei bu i jordekanten med innlagt strøm, sittende i en saccosekk (helt sant, har til og med PC med seg der inne..) :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Afrika kom opp og sånt hadde han ikke noe til overs for. Skyte dyr i innhegning og oppdrettsanlegg mente han.

 

Det er dessverre et trist faktum at slike "farmer" finnes i en viss grad i noen land i sydlig Afrika, men det er langt fra virkeligheten når det gjelder resten av kontinentet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du finner gamefarms I hvert fall I RSA, Namibia, Botswana, Zimbabve og Zambia. Men å kalle det oppdrettsanlegg er vel å ta i. Vi snakker gjerne om områder på 10000 til 150000 dekar. Jeg utfordrer alle til å jakte på 10000 dekar I tett bush, for så å kalle der oppdrettsanlegg. Finnes selvfølgelig åpne områder, men de er gjerne langt større.

Det som kan defineres som vilthegn av tvilsom størrelse finnes sikkert, men det markedsføres ikke som jaktområder. Derimot har jeg sett slik jakt markedsført både I Sverige og Danmark (hegn på 200 - 1000 daa.

 

Et annet aspekt: Hvordan hadde det stått til med dyrelivet I Afrika uten gameranchingen? Husk på at sau og kvegfarmeren I Namibia som ikke har viltgjerder, men som tjener bra på viltet, per definisjon også er gamefarmer.

Hvordan er ståa I Kenya, som har hatt jaktforbud siden 70 tallet? Bare trist spør du meg. For ikke å snakke om landene nord for Sahara...Nå ser det ut til at det er gamefarmene som vil være redningsplanken I Botswana også.

 

Til alle med stereotypier om Afrika: Det er faktisk bare I Serengeti det ser ut som Serengeti.

Afrika er så mye mer variert og fortjener å bli sett på den måten.

 

Norsk "villmark" er antagelig mye mindre villmark enn de fleste områder, selv I et moderne land som RSA.

Link to comment
Share on other sites

Idag lurer man på om det er noe galt med deg - hvis du ikke har skiftet arbeidsplass iløpet av 2 år.

Derfor har de to 19-åringene mye fornuft allikevel :overrasket:

 

Nå begynte jeg plutselig å tenke på Darwin.

 

Dinosaurene døde ut og det gjør jammen vi også. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Litt interessant lesing fra CIC

 

 

Conservation in Southern Africa Benefits from Trophy Hunting of Elephants

 

During recent weeks there have been some misinterpretations in the media surrounding the sustainability of elephant hunting in certain southern African countries. The International Council for Game and Wildlife Conservation (CIC) noted these misleading judgements with deep concern. The current conservation status of elephant populations in the region speaks for itself and shows the positive role of sustainable hunting, fully in line with the principles of Convention on Biological Diversity1

 

 

 

Todays’ elephant hunting in southern African countries is sustainable. This has been demonstrated for example through the monitoring of tusks from harvested elephants and population surveys. Legal elephant hunting in the region is also in line with the guidelines and regulations of the Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora2.

 

 

 

The Southern African countries can justifiably boast the highest populations of elephants on the whole continent. Botswana alone has witnessed an approximate 4-fold increase in elephant numbers in the last 25 years to around 140,000 - 160,000 today. Together with high elephant densities, especially in the northern parts of the Botswana, there are obvious signs of a loss of biodiversity, such as the destruction of old growth stands of forest (for example Baobab trees). If recent reports on significant decreases in the numbers of other wildlife species, particularly other herbivores such as the antelope species, are correct, it is most probably as a consequence of the habitat change and destruction by elephants. Scientists have also observed widespread elephant range expansion across the international borders of Botswana.

 

 

 

Some experts argue that “tens of thousands” of elephant should be culled in Botswana to reduce the negative ecological and social impacts. It has been stated that the present elephant population dynamics in Botswana can only be “controlled” by a natural catastrophe such as a serious drought or disease outbreak. Although commercial hunting for ivory has caused serious damage to elephant populations all across their natural distribution range in past centuries, recreational safari hunting as practised for decades has never endangered the individual elephant populations. Safari hunting of elephants is strictly regulated within national and international frameworks. However, it is not a suitable instrument for population control.

 

 

 

Hunting tourism provides a means for creating financial incentives for rural communities and at the same time raising their tolerance towards elephants, which are the source of considerable conflicts and damages. However, during recent times there have only been up to 400 elephant hunting licences allocated annually in Botswana. These harvest rates are absolutely sustainable in terms of population dynamics, age and ivory weight of bulls and absolute numbers. The low harvest rates are a result of current trends in the policies of Botswana, with animal welfare organisations pressuring the government to restrict safari hunting. The latest alarming news suggests that most of the hunting, except elephants, will be discontinued.

 

 

 

While quotas for many game species are decreasing in Botswana, the number of elephant hunting licences shows a steady increase, a result of the increasing populations and the number of mature old bulls within these populations. Reasons for the decrease in quotas for other species include both, natural factors such as population dynamics, but can also be attributed to political decisions.

 

 

 

1. Convention on Biological Diversity (CBD) recognises the sustainable use of natural resources as one of the three pillars in the conservation of biodiversity. (www.cbd.int)

 

 

 

2. “CITES is an international agreement between governments. Its aim is to ensure that international trade in specimens of wild animals and plants does not threaten their survival.” (www.cites.org)

Link to comment
Share on other sites

"The latest alarming news suggests that most of the hunting, except elephants, will be discontinued. "

 

Da er det kanskje noe i trådstarters negative overskrift, da det synes som at "normal-lønnede" jegere er lite interessante.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå engang slik da at det er markedet som bidrar til prisene.

Ingen jegere ingen jakt, ingen penger i kassa. Da tvinger det fram en annen prispolitikk, og er det slik at jakt er bevaringprinsippet så kan dem ikke legge det døve øret til, noe av det samme er diskutert på AR, og når Amerikanerne begynner å snakke i samme baner så er det et varsel.

Jaktfarmene i RSA er konkurs uten jegere som kjøper deres tjenester. Botswana har alltid vært dyre, så det kommer jo ikke som noen bombe

 

http://forums.accuratereloading.com/eve ... 4571062471

Link to comment
Share on other sites

På Kanana jaktet jeg faktisk i 2006. Ligger i Ghanzi, ca 3 timers biltur syd for Maun. Rundt 250 000 mål high fenced farm, med et veldig trivelig vertskap og dyktige bushman trackere.

 

Var forøvrig i Botswana og jaktet ved påsketider i år, på en farm eid og drevet av nordmenn. Og en ting er sikkert; dit skal jeg igjen!

Link to comment
Share on other sites

Det har seg slik, at de fleste bildene fra Kanana lå på min nå ødelagte laptop. De få jeg har igjen, ligger på iPad'n, og jeg skjønner ikke filla av hvordan jeg får lastet de opp. :oops: (Noen her med tips?)

 

Men vi jaktet der 3-4 dager i 2006, som sagt. Jeg skjøt en sebra, en gemsbokk og en kudu. Vet Jason, eieren av Kanana, hadde litt andre prioriteringer enn jakt noen år, men at han nå er "back in business". Vi lekte litt med tanken på ta en tur nedom nå i år, men tiden strakk ikke til og vi hadde det altfor bra der vi var. 8) Men om forholdene er like bra som i 2006, så har jeg ingen betenkligheter med en varm anbefaling. Og trofe-prisene er jo rett så hyggelige. Så forresten de tilbyr sjiraff. Meg bekjent, er all jakt på sjiraff forbudt i Botswana, også på private farmer.

 

Når det gjelder årets tur... Vi var 2 par som dro ned og hadde noen dagers safari i Central Kalahari og i Okavango Delta. Deretter dro vi til den nyetablerte farmen, eid og drevet av tre nordmenn. To av dem kjenner jeg godt, og har mer eller mindre bodd hos dem under mine tidligere besøk i Botswana. Etter å brukt noen år, og et ukjent antall kroner, på oppbyggingen av farmen, var de nå klare til å ta i mot de første jegerene, nemlig oss. :mrgreen:

 

For å gjøre historien kort: Jeg skjøt en blue wildebeest, en duiker, en impala og litt til... :winke1:

Og, ja, jeg har bilder, men kun på iPad'n.

Link to comment
Share on other sites

Takker! Alltid interessant å lese andres erfaringer. Botswana er høyt på listen og det blir ikke mindre aktuelt ettersom det tydeligvis strammes inn. Vil jo tro de velger å la jakta gå som før på farmene, men man vet jo aldri og det er best å få med seg det man kan før det er for seint både på ene og andre måten... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Vil jo tro de velger å la jakta gå som før på farmene, men man vet jo aldri og det er best å få med seg det man kan før det er for seint både på ene og andre måten... :mrgreen:

Ingenting tyder på at farmjakt står i fare for å bli forbudt i nærmeste fremtid. Men... Myndighetene har mange muligheter til å stikke kjepper i hjulene for utenlandske jegere fra å jakte i Botswana, uten å direkte forby farmjakt.

Og vi tar ingen sjanser! Drar nedover førstkommende mandag for 8 dagers jakt, hos norske farmere. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker! Alltid interessant å lese andres erfaringer. Botswana er høyt på listen og det blir ikke mindre aktuelt ettersom det tydeligvis strammes inn. Vil jo tro de velger å la jakta gå som før på farmene, men man vet jo aldri og det er best å få med seg det man kan før det er for seint både på ene og andre måten... :mrgreen:

 

Jeg håper inderlig at det fortsatt blir mulig å jakte der.

Går med noen småplaner om å ta med ungene til Kanana om 6-8 år for at de skal få jakte litt PG der.

De er litt for små ennå(4 og 7), og pappa trenger tid til å spare opp nok penger til turen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så ikke vent til du blir pensjonist med å besøke Afrika.

Da er det kanskje for sent.:D

 

Jeg er så hjertens enig.

Hvem har sagt at vi blir pensjonister ?

Vi kan bli "kalt inn" lenge før den tid og da nytter det ikke å klage. Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen som har returnert pga av ting de ikke fikk gjort.

 

Afrika blir for det meste ikke styrt av rakettforskere og vi har ikke sett det siste ennå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...