Jump to content

Ladekurs - på norsk selvfølgelig


RWA

Recommended Posts

Kikk på denne siden her - http://www.ronnywollert.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Let i hovedmenyen på nedlastninger, så finner du kurset. Det er nedlastbart.

Laget av "Høggern" og diverse foto, tilrettelegging - Ronny Wollert Andreasen

 

Det er også en masse annet for både skytter og hjemmelader på disse sidene - gå inn å sjekk dem ut.

 

På siden "Nedlastninger" er det en drøss av nedlastare filer som kan være til nytte for de fleste som lader hjemme og skyter.

 

Vi håper dere får god nytte av dette :)

 

Sidene er oppdaterte og har fått ny layout - håper du vil være fornøyd med oppsettet. Grunnen til endringene var at sidene begynte å bli tunge å administrere, derfor gikk jeg over til et annet web verktøy for å lettere kunne administrere sidene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alt trenger ikke å koste penger, og når man skal begynne med lading så blir det sikkert nok utgifter.

Det er laget på frivillig basis, ment for at så mange som mulig skal kunne få mulighet til å få ei veiledning uten at det skal koste for mye.

 

Hverken jeg eller Høggern har tenkt at dette skal koste noe, selv om det er Høggern som har stått for det meste av jobben - jeg tok bare bilder og leste litt gjennom det.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å kritisere et godt tiltak, men jeg mener fremdeles at trinn 1. er å lese Våpenjournalens Ladebok. Og da mener jeg LESE hele boka, ikke bla frem til tabellene. Nå er jeg nerd og liker å forstå alt før jeg begynner, så for meg var den boka bare kos å lese. For de med litt mindre ambisjoner er den kanskje drøy kost, og da kan et slikt kurs sikkert være nyttig. Men det er så mange ivrige hjemmeladere som ikke forstår hva de virkelig driver med at jeg er skeptisk til slike hurtigkurs. Men så er jeg heller ikke i stand til å sette meg inn i situasjonen til de som bare skal lade treningsammo til en børse, så jeg skal ikke være for påståelig.

 

Sørg i det minste for at folket forstår begrensingene i slike veiledninger, å møte nybegynnere på banen som tror de forstår alt ved hjemmeladning gjør meg litt ukomfortabel. Jeg har strekklapputstyr, mikrometer, et skap fullt av ladekomponenter samt en god håndfull overladninger under beltet og har lært at jeg vil alltid ha mer å lære. Til sammenlikning har jeg møtt folk som etter et par tusen skudd i ét kaliber tror de vet alt. Hjemmelading er ikke for alle, og man blir ikke ekspert ved å være en god skytter. Hjemmelading er et eget fag som strengt tatt ikke har stort med skyting å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Flott innføringskurs :)

Kunne kanskje ha skrevet litt meir om forskjellige hylsefabrikater. Trykktegn osv.

 

Pakking:

merking av ferdige patronpakker, er det lurt å sette ein strek for antall ganger hylsene er blitt omladet, fks. I, II, III, IIII.

 

Vil sjølv anbefale å berre bruke hylser skutt i eget våpen, mange nybegynnere som hamstrer hylser av andre på banen, det har eg sjølv slutta heilt med.

 

Bra opplegg RWA og høggarn! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Nå er det ikke skrevet for mye i dette kursetopplegget, dette pga. at man skal støtte seg til gjeldende litteratur - eks. "Ladeboka". Opplegget er laget i den hensikt å kunne på en lettfattelig måte se et sammendrag av hva som er viktig under en ladeprosess på et lærret. I ladeboka så står det svært godt beskrevet om alle elementene i en ladeprosess. Derfor vil jeg si at det er lurt at de fleste også tar til seg denne delen av ei opplæring. Vet med meg selv at jeg har lest info både ladeboken og flere andre bøker fra f.eks. Norma, Lapua, Sierra, Barens, Lee, Hornady - sikker noen flere også. Og selv mener jeg det er viktig å holde lærdommen i første rekke - spesielt på et slikt område som dette.

 

Videre så vil jeg sette ut en forespørsel til dere alle: Det er ikke noe problem å utvide dette konseptet. Hvis det er flere som har bilder av hylseseperasjoner - hel eller delvis seperasjon, andre deformeringer av hylser via trykktegn eller lignende, så er det ikke noe problem å få et kapittel som omhandler hylser, omladning og hvordan man merker ferdige ladninger av patroner. Kom med forslag, så skal jeg gjøre mitt beste for å få det ut på en lignende måte som er gjort til nå. Alle som sender inn bilder ol. vil bli omtalt om hva de har bidratt med om ønskelig.

 

Det er godt å få alle de tilbakemeldingene vi har fått, og interessen har vært formidabel - jeg har sendt ut en god del mail de siste dagene med powerpoint presentasjonen, og det synest jeg er flott. Ikke alt trenger å koste noe, og jo flere som ser nytte i det - gir inspirasjon :) Takker

 

Hvis dere ser på det første innlegget, så er det oppdatert med ei nedlastningsside - for enkelhetens skyld :)

Link to comment
Share on other sites

Må vel kansje svare her siden jeg har knotta inn det som står av tekst i opplegget.

Dette opplegget er opprinnelig laget som et ladekurs, beregnet for å holdes av en person som kan fortelle inngående om de temaene som tas opp. Siden dette er et 3 kvelders kurs er det ikke laget pensum til en måneds heltidsstudie. Derfor står ikke alle mulige problemstillinger nevnt i opplegget. ;)

Kurset er ment som en innføring til emnet. Om man vil ha mer inngående kjennskap til emnet bør man som Erlend Meyer sier feks lese ladeboken. De tre ladebøkene som er nevnt som referanser bakerst i kursopplegget er en god begynnelse. Om man leser de tre (i nevnte rekkefølge feks) så er man langt på veg :)

 

 

Bildet av den sprengte rifla er kun tatt med som en illustrasjon på at det faktisk kan gå galt om man ikke bruker innsiden av nøtta når man lader patroner ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...