Jump to content

Lokking av kråke og ravn


sealie

Recommended Posts

Hvordan er det med å la døde kråke ligge åpenlyst på en åker hvor jeg har planer om å prøve å jakte litt? Bruker da kun Faulks kråkelokk, som funker bra, men har ikke prøvd å sitte i åkerkanten før. Bruker heller ikke lokkefugl.

 

Bør jeg la døde kråker ligge på jordet? Eller legge dem naturlig og bruke dem som lokkefugler? Ville da tro man ble "avslørt" av kråkene så de ikke kom tilbake.

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

La kråkene ligge. Ha gjerne med deg en kråke fra dagen før slik at du kan henge denne i "klørne" på hubroen.

 

Har i senere tid erfart at kråkene ikke er spesielt skeptisk til døde artsfrender. Det kan derimot ruinere hele jakten at du blir oppdaget når du plukker opp skutte kråker. Da skyr dem som regel området. Har hatt en "dunge" med kråker liggende åpenlyst på åte - og dem bryr seg fint lite om det.

 

Så vent til endt "jakt" før du plukker dem opp :-)

Link to comment
Share on other sites

På jakt med kråke bulvaner er det et must å plukke opp skutte kråker. Ligger det døde kråker med brystet opp blant lokkefuglene, vill kråkene sky område med en gang de får øye på de. det er hvertfall min erfaring. Men for all del, du kan bruke skutte kråker som lokkekråker, bare de ligger någenlunde naturlig til. Da er de supre som aktraktorer!

Link to comment
Share on other sites

Plukker du opp døde kråker under lokking (både med og uten bulvan) vil fugler som sitter et stykke unna og speide oppdage deg med en gang. Området kan være ødelagt i lang tid for lokking. Etter min erfaring vil de skutte kråkene og ravnene virke som en trigger for de andre kråkene og mange ganger stuper de ned for å se hva som skjer. Lar de alltid ligge til etter endt jakt...

Link to comment
Share on other sites

kommer jo egentlig helt ann på hvor man jakter. jeg jakter i kulturlandskap med store åkere på begge sider av der jeg sitter i ei bekkegren. Har god kontroll på innkommende kråker og går dermed ut for å legge til døde kråker når jeg er sikker på at ingen er på vei "inn". Det at mann ødelegger ett jaktområde fordi ei kråke ser deg når du er ute å plukker opp døde kråker er bare tull. Når jeg jakter kråke fyrer jeg fort av 20-40 skudd på ett par timer. Da er de fleste kråkene som regel borte fra akkuratt den plassen for ett par dager, men etter ei uke alt som det var før igjen.

I og med at jeg jakter med FUD-kråker som er rimelig realistiske, greier ikke kråker som tidligere har blitt lokket inn å skje forskjell på ekte og falske artsfrender. Derfor greier man også å skyte kråker som har blitt jaktet på før med denne metoden. Det kan jeg skrive under på ved at jeg har kjent igjen kråker som har kommet inn for landing. Ser at de har blitt skutt på før(mangler vingefjær). I område jeg jakter har kråkene den samme trekkruta hver dag, og derfor jakter jeg stort sett på den samme lokale bestanden. Jeg er den eneste i denne bygda som driver med målrettet jakt på kråke, med unntak av naboen som driver med kråkefelle, jeg har da derfor fått god kontroll på adferdsmønstret til kråkene i dette område.

En ting som er sikkert er at hvis mann jakter for ofte på den samme plassen vill kråkene etter hvert sky dette område mer og mer. Har mann gjort denne feilen må mann bare ta seg god tid og vente, og kråkene vill etter hvert komme tilbake. Dette kan ta opp til et år før det blir som normalt igjen.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar! :D

 

Jeg har bare mulighet til å jakte med salongen der jeg jakter kråkefugl, nettopp skaffet hubro. Lærer også med fløyta :)

 

Har lokkekråker noen hensikt?

 

Hvordan, om det er mulig, får jeg kråkefuglene til å lande i trærne?

 

Har til nå bare hatt draget på tre skjærer, men det er MANGE fler der!

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet en del med hubro, men har aldri fått til den type jakt. Min opplevelse med jakt med hubro var at kråkene som fikk øye på hubroen ble livredde og stakk av med en gang. Tror jeg fikk inn 1 kråke på skuddhold i løpet av mange turer.

Jeg så en video på nettet der de brukte bulvaner på kråkejakt, så jeg valgte å kjøpe meg 12 kråke-Fud's fra jaktfall.no, å har ikke angret siden. Skyter i gjennomsnitt rundt 10 kråker hver morgen jeg er ute nå. Kråkene går inn for landing blant lokkefuglene som jeg setter i 2 puljer ute på jorde 10-15 meter foran meg der jeg sitter godt skjult. Når kråkene ser artsfrender ute på et jorde tror de det er mat der og de tror det er trygt. Alt fra enkeltkråker til flokker på 200 fugler kommer seilende inn blandt lokkefuglene, har også opplevd at skjære, nøtteskrike, due, måse og til og med gås har kommet inn for landing blant kråke-FUD'sa. Med andre ord, disse er rimelig effektive! Men husk å IKKE bruke hubro under denne type jakt! Alt handler om å knekke den berømte koden, det gjelder også jakt med hubro, men den har iallefall ikke jeg greid å knekke. Det finnes èn måte å knekke en kode ved jakt, å det er å komme seg ut å prøve. En annet ting jeg har lært, de dagene mann gjør feil er dagene mann lærer! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute på kråkejakt imårrest, og oppdaget en negativ sak på faulks kråkefløyte... Har brukt den en del uten problemer, men nå begynner membranet å henge seg fast i treverket i munnstykket... Har noen samme erfaring? Noen tips om hvordan dette kan ungås? Fløyte er som kjent laget av tree, må den behandles?

C.Andersen

Link to comment
Share on other sites

Dårlig med minusgrader her:) får løs membranet, men blir bare ett blås eller to så henger den seg igjen... Trur spyttet gjør att den henger... Funker det med vaselin kansje? Andre idéer?:) lokkeappen er god den:) men trekker ikke fugler fra lange avstander like bra:)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å lokke kråker nå om vinteren? Ja, har lest her på forumet at kråker kan være mindre aktive osv, men de må fortsatt ha mat?

Hvis man plasserer FUDs på et åpent jorde, for så å lokke litt med fløyte, så bør det vel gå noen kråker inn for landing blant FUDsa? De ville vel da tro at det finnes mat der deres artsfrender holder til.

 

Noen som har erfaringer de vil dele ang lokking om vinteren de gjerne vil dele? :)

Er desverre første år som kråkejeger, så har ikke fått prøvd meg i snøen enda.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kanskje litt off-topic, men fant ut dette er kanskje den beste tråden og skrive i.

 

Jeg samler på dyre/fuglekranier, og har lyst på noen ravnekranier. Preparerer de selv og er intressert i å kjøpe hele fugler, bor du i Troms eller nærheten av Kirkenes så passer det fint. Vil gjerne ha store fugler, men mindre går også greit, helst lite skadet, betaler en fair pris, minstepris er skuddpremie.

Dere kan kontakte meg her eller på e-post: aceismygod@hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om eg skal kjøpe meg Faulks kråkelokk nå.. har da tenkt å bare bruke lokk og ikkje hubro. men.. funker denne bra..? har tenkt å finne meg ein litt åpen plass i skogen og lokke litt for å sjå om da komme noke og so berre gå vidare visst ikkje og finna meg ein ny plass.. noken som har gjort da før?

Link to comment
Share on other sites

Du vil antagligvis få inn en eller 2 på en bra dag... Funker ikke så bra... Beste er å finne deg en god kamuflert plass på mårgenkvisten og sitte til skytelys... Lokk inn kråka, skyt og heng dem opp i buskene rundt deg. Da er det lettere for neste lokkerunde;) bruker 2 forsjellige fløyter, å faulks er en av dem...

OBS: sitt i trekkruta eller der du vet kråka holder til...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Siden jeg var så heldig å litt jaktutstyr til jul + at jeg har handla ny hagle, så måtte dette selsagt innvies i dag :D

 

Tok meg en tur ut før solen stod opp for å lokke litt kråker, bruker da faulks kråkelokk og 6 FUDs. Plasserte FUDsa rundt en liten plass på et åpent jorde som skulle forestille at de hadde funnet mat e.l. Satt selv godt skjult under ei stor gran bak kamonett. Problemet var at jeg ikke klarte å få lokket inn noe særlig med kråker. Det var ikke mange, men noen kråker i området da jeg stadig så kråker sette seg i ei bjørk 200 m unna med klar sikt ned på FUDsa.

Forholda i dag var skyfri himmel, vindstille, men ganske så kaldt. Var nok rundt 10-15 blå der jeg satt.

 

Blir kråker mindre aktive i kaldt vær? Ble jeg avslørt der jeg satt? Eller er jeg rett og slett for dårlig til å bruke fløyta? (Har merkelig nok funka før).

 

Vurderer å prøve igjen imorgen, bare med nedlastede kråkelyder og cdspiller.

Link to comment
Share on other sites

Kråkene vil som regel ikke komme inn for landing blant FUD'sa med mindre det har beitet en del kråker der dagen før. Angående lokking med faulks-lokken og FUD's er at du må være forsiktig med å bruke den alt for mye. Bruker bare utropende: Kraaaa kraaa og kraaa med veldig forsiktig blåsing. Har funnet ut at disse to enkle ropene er de som kråkene er tryggest på. Men undre lokking UTEN FUD's bulvanene kan det være en fordel å variere lokkingen. Da kan gjerne aggressive og intense utrop funke vell så mye, men disse utropene vil ikke gjøre kråkene trygge, men nysgjerrige. Dette ender ofte med at kråkene streifer innom for å se hva som skjer, det byr seg en skuddsjanse, før kråken forsvinner like fort igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

var ute å prøvde meg på å lokke kråker i går, uten hubro men med 6 lokkekråker (NRAFUD). brukte elektronisk lokk og satte meg til rette under ei gran. ca 2 min etter at jeg satte lokken på med noen enkle kra kra så kom 2 kråker og sveipet raskt over og ble fort borte. så satt jeg der i over 1 time uten at noe skjedde. trolig var jeg for dårlig kamuflert under grana. dette i ett skogsområde.

i fjor vinter prøvde jeg lokkejakt på kråke for første gang, da med past hubro og fikk en voldsom respons, selv om jeg plukket ned 4 kråker så kom dem stadig tilbake og jeg gikk tom for ammo desverre (hadde med bare 10 skudd og hadde ikke regna med så bra respons). dette i nesten samme område som i år og like "dårlig" kamuflert som i år, dvs grønne klær under grønne grangreiner. det virket som hubroen gjorde kråkene så forbanna at de ikke var så veldig forsiktige.

det virker som folk har endel forskjellige erfaringer på dette området men jeg skal ta med ugla neste gang

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Heisann! Hvis du ser beitende kråker på et jorde en ettermiddag, er det da stor sjanse for at de skal dit dagen etter da? lønner seg kanskje å sette ut lokkekråker der tenker jeg da? Også lurer jeg på dette med henting av skutte fugler. Hvis man jakter med Fuds så man jo nesten plukke de opp, men da blir man jo muligens sett og spolerer resten av jakta.. Har lest hele tråden, men ikke så lett akkurat det der. :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Lurer på det samme, har tilgang til et jordet med masse kråker, de kommer gjerne på samme tidspunkt rett før skumring på kvelden. Det er mest aktuelt og skyte med salong, og da er jeg avhengig at det setter seg ned og ikke bare sirkler over. Hva gjør vi med de daue kråkene? Lar de ligge til vi er ferdige for kvelden?

Link to comment
Share on other sites

Heisann! Hvis du ser beitende kråker på et jorde en ettermiddag, er det da stor sjanse for at de skal dit dagen etter da? lønner seg kanskje å sette ut lokkekråker der tenker jeg da? Også lurer jeg på dette med henting av skutte fugler. Hvis man jakter med Fuds så man jo nesten plukke de opp, men da blir man jo muligens sett og spolerer resten av jakta.. Har lest hele tråden, men ikke så lett akkurat det der. :shock:
Jeg skal innrømme at jeg ikke har brukt denne jaktformen så alt for ofte, men jeg vil tro at å hente kråker under jakt ved bruk av FUDs/bulvaner på et åpen jorde krever at du til en hver tid holder deg i skjul og lar døde fugler ligge. Dette ene og alene fordi et jorde er veldig åpent, og kråkene vil veldig lett se deg. Jeg har selv skutt kråker på åte hvor kråkene bokstavelig talt "går over lik" for å få sin del av åta. Så i utgangspunktet tror jeg ikke dem bryr seg stort, med mindre jordet er "sort" av døde kråker.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...