Jump to content

Smelting av bly.


oglan

Recommended Posts

Aluminium er mer enn godt nok til å smelte bly i  - ved blyets smeltetemperatur... Det er imidlertid veldig liten margin mellom det, og temperaturen der aluminium mykner/ begynner å smelte, og etter min mening, så er det tull, og unødig risiko å bruke aluminium som smeltegryte for bly, spesielt uten god temperaturkontroll. Selv om det stort sett går bra. Nå er det vel ikke verdens ende å søle et par kg bly på gulvet (iallefall ikke der jeg smelter), men likevel, helt unødvendig, når jern og stål faktisk fins...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Risikoen er kanskje mindre,men jeg skjønner ikke poenget med å ta den? Først og fremst siden bly er tungt og styrken til aluminium ved 350-400°C (som er driftstemp ved blysmelting om en skal ha noe fart på det.) er avhengig av legeringstype, noe de færreste har kontroll over.
Men har du høy effekt under smelting (noe man gjerne har) raser temperaturen fort opp om du ikke "kjøler" med usmeltet bly, og splash...  Jern / stål er problemfritt, og like billig, i korthet finnes ingen argumenter for å bruke aluminium. Selvsagt "går det an", det går an å kjøre bil uten bremser også, om man er forsiktig nok ;) 

 

K

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Heilt einig med M67, kva er det å vinne ved å bruke aluminium? Ikkje berre er jern sterkare, det held og betre på varmen, i tillegg så har grytene gjerne støypte øyrer. Eg hadde ikkje flytta rundt på ei aluminiumsgryte med 40-50 kg bly etter nokre tynt, påpoppa platemetall. Og kven er det som nyttar kokeplate når det skal smeltast mange hundre kg i slengen, og gjerne tonn for somme, som ikkje er unormalt når det er snakk om å legere opp batchar?

Edited by Humbo
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

i korthet finnes ingen argumenter for å bruke aluminium

Jo, det er ett veldig godt argument: Fordi det er det man har ;-)  Faktisk har jeg ett til: Alu kan lagres uten å tenke på rust. Bly er grisete, så slikt utstyr både bruker og oppbevarer jeg helst utendørs. Å sammenlikne det med å kjøre bil uten bremser synes jeg er å være litt overdramatisk.

 

Skal man smelte hundrevis av kilo er nok gass eneste vei å gå, og da er jeg også enig i at alu ikke kan brukes. Men noen titalls kilo av gangen går fint på kokeplate, og uansett materiale utgår egentlig løfting ganske fort uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...