Jump to content

Smelting av bly.


oglan

Recommended Posts

Jeg har da brukt alugryter til grovsmelting i mange år, funker helt greit. Men ikke prøv å løfte de med for mye bly i, hankene er ikke laget for den belastningen. Til kulestøping er en Lee-potte med bunntapping en veldig fin investering.

 

Ein kan nok bruke potter av aluminium, men det er på eige ansvar. Dei kan svikte når som helst, som kan bli særs ubehageleg.

Link to comment
Share on other sites

Går fint med teflon, brenner det av etter kort tid. Har flaske og ventil av industritype for å få litt fart.

Det jeg smelter fra kulefangere bruker jeg å helle litt tennveske på toppen for å brenne av papir og trefliser. Røyken blir litt bedre for naboene også :wink:

Hver muffin veier ca 1kg, lette å stable og går fint ned i rcbs gryta mi.

Kjelen kjøpt for 20kr på loppemarked og tinn i mengder på gjennbruk.

Link to comment
Share on other sites

Går fint med teflon, brenner det av etter kort tid

Blydamp OG fluorokarbongasser - Yummy :mrgreen:

 

Mitt inntrykk er vel at .30 Herrett vet hva han gjør ... Men, dere som ikke gjør det: "dont do this at home" - dvs. gjør det iallefall ute, sørg for at ingen puster inn røyken, og bruk øye og åndedrettsvern. Og kanarifugl :wink:

 

Bly er giftig, veldig giftig, og den letteste måten å få det i seg på er som damp. I lave konsentrasjoner merker du ikke stort selv, du blir dummere og får vansker med å konsentrere deg. Akutt forgiftning blir du syk av.

Fluorkarbongassene blir du også syk av, i fuktig luft er avbrent teflon en cocktail ac COF2, CxFy, HF, wtf.. alt er giftig, og de mindre reaktive akkumuleres i organismen - akkurat som bly...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Wæh, ikke svi teflon uten veldig god kontroll på hvor de gassene går. Som M67 sier er de gassene svært giftige og ikke noe man vil ha i seg.

 

Når det gjelder aluminiumsgryter forstår jeg ikke hva faren skal være, man kommer aldri opp i smeltetempen til alu. De kan bli litt myke, så man bør ikke løfte de med bly i, men ellers forstår jeg ikke hva som kan gå galt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder aluminiumsgryter forstår jeg ikke hva faren skal være, man kommer aldri opp i smeltetempen til alu. De kan bli litt myke, så man bør ikke løfte de med bly i, men ellers forstår jeg ikke hva som kan gå galt.

 

Må det gå gale før du evt. skjønnar faren med det? Om gryta byrjar å bli mjuk, så burde du ta signala, der er nok av tilfelle der aluminiumsgryter har svikta ved nedsmelting av bly. Om blysmelten i seg sjølv ikkje når smeltetemperaturen til aluminium, så betyr det ikkje at området der panna er i kontakt med kokeplata har same temperaturen som smelten. Ved bruk av gass så seier ting seg sjølv skulle ein tru.

Link to comment
Share on other sites

Ser at termodynamikk ikke er et prioritert fag i skoleverket...

 

Lurer på hvordan man kan koke vann i plastflasker på bålet. Eller i papirposer for den saks skyld.

 

Sålenge temperaturen i blyet ikke blir høyere enn 625'C vil ikke aluminiumen smelte.

Link to comment
Share on other sites

Så du meinar at ei aluminiumspanne ikkje kan svikte om smelten ikkje når smeltepunktet for aluminium? Prøv å sett ein pose med vatn på ei varm kokeplate og sjå kva som skjer då. Eg vil ikkje seie at dei to tilfella kan samanliknast.

Link to comment
Share on other sites

Må det gå gale før du evt. skjønnar faren med det?

Nei, jeg vil bare forstå det. Jeg har et problem med å godta "sånn er det" argumenter, hvis det er et problem vil jeg forstå hvorfor.

 

- Om gryta byrjar å bli mjuk, så burde du ta signala

At den begynner å bli myk betyr bare at man tar herdingen. Min gryte har et langt håndtak, og når man setter 5-10kg belastning på det får man en belasting som den aldri var beregnet for.

 

- der er nok av tilfelle der aluminiumsgryter har svikta ved nedsmelting av bly

Okey, jeg har aldri hørt om det før. Har du noen lenker kanskje?

 

- Ved bruk av gass så seier ting seg sjølv skulle ein tru

Der har du et poeng, en kraftig propanbrenner kan kanskje gi problemer. Men med en 2KW kokeplate sliter jeg med å se risikoen, å smelte en alugryte på en slik ser jeg på som helt urealistisk.

Link to comment
Share on other sites

Høg temperatur i tilegg til trykket frå ei full panne med bly, kan få ei aluminiumspanne til å svikte sjølv om smeltetemperaturen til Al ikkje er oppnådd. Ved 350-400 grader så vil eg tru ei Al-panne har mista mykje styrke. Søk på http://castboolits.gunloads.com, og du finn fleire tilfelle av ulykker, og diskusjonar om temaet. Men folk er fri til å gjere som dei vil, eg har iallfall slutta å bruke aluminiumspanner til formålet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg bruker en krabbekoker med industrikobling og ei propanflaske som jeg har skåret toppen av. De små blå flaskene egner seg godt til formålet. Nappet med meg flaska da jeg leverte søppel på gjenvinningsstasjonen. Smelter ned ca 20 kg hjulvekter på et kvarters tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Vekker til live en gammel tråd.

 

Har ca 1 tonn med avfall fra en kulefanger og tipper det er 80-90% bly i vekt men mye volum da det er blandet med trefliser og papp.

 

Tenkte for å lage minst mulig røyk og dritt for naboer å putte det i vann slik at papir og treverk flyter opp og kan lett tas vekk.

 

Må da blyet være 100% tørt før det kan smeltes?

Link to comment
Share on other sites

Eventuelt vann vil jo fordampe før du når smeltepunktet, men om du tilsetter mer bly med spor av vann i en ferdig smeltet blanding, da blir det konsekvenser.

 

Men å smelte bly som har litt innblandet trefliser og papp vil ikke gi noe særlig med røyk. Du må jo uansett fluxe det smelta blyet og det vil jo være langt verre igjen uansett mtp røyk.

Link to comment
Share on other sites

Må da blyet være 100% tørt før det kan smeltes?

Du varmer opp blyet i gryta. Da fordamper vannet lenge før blyet.

Hele poenget med å lage bly barrer er at du trygt kan tilsette bly i mindre prosjoner til gryta etterhvert som du støper blykuler.

Hvis du tilsetter potensielt fuktig bly til en allerede smeltet gryte så blir det fort ballade med smeltet bly som kan tenkes å sprute over alt.

 

Siden det er snakk om større kvanta så har jeg denne støpeformen:

5480338_322966798.jpg

Blybarrene er 9 cm lange og 7 cm brede. Bitene med vinkeljern er sveiset

på undersiden til 2 langsgående jern. Håndtaket er armeringjern.

Jeg vil anbefale ett større håndtak - gjerne en solid bøyle.

Rimelig tung og ligger i klassen arvegods.

 

Barrene er kjekke å stable nederst i våpenskapet :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

2000W er nok om du ikke har for stor gryte. Bruk ei av jern, og husk at en liter veier 10-11kg. Ikke varm for mye, smeltet bly blir fort veldig varmt om du har mye effekt på, og det har ingen heldige effekter.

Du kan støpe det i eggekartonger, eller muffinsformer, eller til plater på ei stål eller finerplate med kanter, eller lage "lapper" på den samme plata., eller mellom to 2x4 på kant.

Bruk vernebriller, og bruk støvmaske - og hold helst på ute.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det holder. Mesteparten av blyet vil nok være i form av røyk, altså fine partikler av blyoksid, og evt damp vil være så underkjølt at det lett vil felles ut på overflaten av filteret.

 

Når det gjelder kjele kan aluminium fint brukes på en kokeplate, men vær forsiktig med å løfte i den da hankene sjelden er dimensjonert for slikt. Brukes gassbrenner må en aldri bruke alu, du risikerer å varme opp gryta til over smeltepunktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har jo en 2000W kokeplate og en ganske liten jerngryte.

 

Mye av det blyet jeg har inneholder mye grus så jeg har prøvd meg litt fram.

 

Ta en liten mengde på en gang var vanskelig da det ble for lite bly i bunn av gryta til å kunne skumme vekk grus skikkelig, bare dro med seg alt blyet.

 

Fylle gryta helt fullt fungerer fint med tanke på å skumme av grus men da tar det fort et par timer før alt er smeltet og da er jeg vel ikke ferdig før til sommeren med tanke på den haugen jeg har.

 

Krabbekoker er jo vurdert men må kjøpes inn og må styre med gass etc ved siden av. Er bare nå jeg skal gjøre dette går en 7-8 år til før kulefanger er full igjen.

 

Jeg smelter blyet nå bare for å få ut mesteparten av forurensninger og skal smelte alt en gang til senere for å fluxe etc og få den helt rent. Dette er bare grovraffinering.

 

Noen tips til effektivisering uten å styre med krabbekoker etc?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville begynt med å bytte ut den lille gryta med en stor gryte. Bruker 2000W kokeplate selv, og det fungerer fint til mitt bruk. Et tips er å ha en del smeltet bly (fra barrer e.l.) i kjelen når du tilfører "avfallet" fra kulefangeren. Det smeltede blyet gir mye bedre varmeoverføring enn om blybitene legges i en luftig haug i tørr gryte. Du kan jo røre litt for å sikre god blykontakt. Vær imidlertid obs på faren for å søle.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja kanskje starte med å ha litt rent bly i bunnen. Det er litt fuktig det avfallet jeg smelter etter å ha vasket ut mesteparten av treverket fra det men kan evt forvarme det litt med en gassbrenner.

 

Litt usikker på om jeg tørr ha større gryte er nok en 8-9 kilo som går oppi den og litt usikker på om den kokeplata tåler så mye mer vekt enn det. Kokeplata er ikke av den gamle solide typen men en helt ny Wilfa billigplate som ikke virker så solid.

Link to comment
Share on other sites

Kokeplata er ikke av den gamle solide typen men en helt ny Wilfa billigplate som ikke virker så solid.

Da bør du sjekke om det eventuelt er en termostat innebygd som gjør at den kobler ut før den smelter bly.

Moderne plater har det for å hindre kattastrofe for de som koker 4% vann.

Å etterfylle gryta med bly fra blyfang som muligvis er fuktig høres eksplosivt ut.

Da er det bedre å smelte en passe stor porsjon ad gangen slik at

eventuell fuktighet før sjanse til å fordampe lenge før blyet smelter.

10 kilo ad gangen og verneutstyr er fornuftig.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke type fuktig at det renner vann men klart det er litt vått siden det er mye treverk i det som er vått.

 

Tørke det med gassbrennner er av typen ugressbrenner så den kan reguleres manuelt og da forsvinner vannrester fort som damp uten at noe smelter. Kanskje begynne med dette og tilsette det litt og litt?

 

Klart ikke noe problem å ta en full gryte og sette den på men siden det tar ca 2 timer pr gryte og jeg har over et tonn som skal smeltes så vil det jo ta litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Tørke det med gassbrennner er av typen ugressbrenner så den kan reguleres manuelt og da forsvinner vannrester fort som damp uten at noe smelter. Kanskje begynne med dette og tilsette det litt og litt?

 

Du har din egen fasit, men jeg liker ikke tanken. Halvgjort oppvarming vil kunne føre til at vann fra gassbrennereksosen kondenserer på blyet, da har du fuktig bly som garantert kommer ned i smelta istedenfor fuktig treverk som kanskje kommer ned i smelta dersom noe lander på den. En time i elektrisk ovn høres bedre ut, eller å sette et rustfritt litermål ned i smelta og forvarme/smelte neste batch i den før det blandes.

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja kanskje starte med å ha litt rent bly i bunnen. Det er litt fuktig det avfallet jeg smelter etter å ha vasket ut mesteparten av treverket fra det men kan evt forvarme det litt med en gassbrenner.

 

Som Jimm114 sa - mykje betre å smelte ned blyet i barrer først. Eg ville *ikkje* ha etterfylt med potensielt fuktig bly. Ein annan fordel med å smelte i barrer først er at du slepp å fluxe ut så mykje drit under kulestøypinga.

 

Litt usikker på om jeg tørr ha større gryte er nok en 8-9 kilo som går oppi den og litt usikker på om den kokeplata tåler så mye mer vekt enn det. Kokeplata er ikke av den gamle solide typen men en helt ny Wilfa billigplate som ikke virker så solid.

 

Er det ein slik du har?

 

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/platetopp/WCP1/wilfa-kokeplate-wcp1

 

Eg har ein slik og den tåler utan problem ei lita gryte med rundt 15kg bly i. Men som Jim144 sa, termostaten kan skape problem. Eg gjorde det enkelt og kilte den fast med ei treflis, men om du tek deg tid til å koble den ut så er det sikkert det beste.

Link to comment
Share on other sites

Ja akkurat sånn kokeplate jeg har ja så kanskje se etter en litt større gryte da.

 

Skal ikke støpe kuler jeg bare rense det mest mulig så det er brukendes til noe. Støpe kuler selv ser jeg ikke noe poeng i ennå men bly er verdt noen kroner det når det er snakk om ca et tonn.

 

Når jeg tenker på å tørke det med gassbrenner så er det type ugrasbrenner som varmer det fra toppen, ikke sette det på en plate.

 

Får se om jeg ikke får testet litt i helgen det som har stått inne i garasjen noen uker har tørket nå så kan tilsette det litt og litt.

 

Termostaten ja da må jeg se om jeg får deaktivert den for garantert den som tuller det til litt og gjør den lite effektiv. Takker for tipset.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Del opp en varmtvannsbereder og sett ene delen på toppen så har du en perfekt smeltegryte, tar 350kg bly, med påfyll etter som det smelter, og billig å fyre med ved.

 

bGRMWWtM.jpeg

 

Bruker vannkjølt gildekasse, kjøler ned en 15kg barre på 2min :-)

 

WTl0Zmp4.jpeg

 

Blir fort over 1 tonn på en lang dag.

 

M043ckJX.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har ei tønne på 40-50 liter med hull i bunn og et oljefat tredd over seg for å få mer fart i vedfyringen. Ønsker å tapp bly fra bunn istedenfor å ause opp fra toppen. Ventil tror jeg at jeg likegjerne kan lage ved å skru en bolt rett i tapperøret. Nå er det bare å få dreis på sveisingen :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg skal smelte noen barrer til balast i et våpenskap. Skal hente 60 kg fra en metallhandler ila uka, og regner med at det er i diverse former og farger :P

Jeg planlegger å smelte dette i gamle brødformer av stål, disse rommer ca 2 liter, og bare la blyet ligge i formene inne i skapet.

Dette kommer til å foregå utendørs, med gassmaske, vernebriller og handsker hva propanbrenner og et stativ av kanstein el som jeg setter formene på og brenneren under.

Er det noen som har noen innvendinger eller innspill på dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal smelte noen barrer til balast i et våpenskap. Skal hente 60 kg fra en metallhandler ila uka, og regner med at det er i diverse former og farger :P

Jeg planlegger å smelte dette i gamle brødformer av stål, disse rommer ca 2 liter, og bare la blyet ligge i formene inne i skapet.

Dette kommer til å foregå utendørs, med gassmaske, vernebriller og handsker hva propanbrenner og et stativ av kanstein el som jeg setter formene på og brenneren under.

Er det noen som har noen innvendinger eller innspill på dette?

 

Fort gjort å brenne hull i brødformene - tynn aluminium og propanflammen gir høy varme. Jeg ville smeltet i en jerngryte e.l. Og deretter tømt forsiktig over i brødformene (eller ei stor kakeform som tar mindre plass i skapet). Dyp langpanne fra loppis funker vel perfekt...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...