Jump to content

Børsemaker i Oslo i "gamle dager"


Eldhannas

Recommended Posts

Jeg har arvet noen våpen av min far, bl.a. en Browning Nomad .22 kaliber pistol fra 1966. Denne har feste for kikkertsikte på toppen, og er gjenget for lyddemper. Jeg har hørt at det var en bestemt børsemaker i Oslo som pleide å gjøre dette på den tiden denne ble kjøpt inn, på slutten av 60-tallet. Min far husket ikke navnet, bare at han holdt til i området Drammensveien/Bygdø Allé, i nærheten av Sovjets ambassade og solgte våpen fra en leilighet der. Han er antagelig stedt til hvile for mange år siden, men kanskje noen av "gamlekara" her drar kjensel på dette, og kan være behjelpelig med et navn?

Link to comment
Share on other sites

Tror også at det var Dankert Krohn, han monterte også lyddemper på nedkorta salonggevær og skjøt duer i parken fra bilen sin med den.

 

Holdt til nede på Skillebekk, i andre etasje der. Han monterte skikkelige kikkertsiktefester på min ombygde Mauser, ny kvartsikring og smidde om hevarmen så den ikke tok i kikkerten når du skulle ta ladegrep. Jeg har den Mauseren ennå, og det er vel over 40 år siden Dankert gjorde jobben, det var i alle fall før 1970!

Link to comment
Share on other sites

Har lest innleggene dine nå Torf, riktig at han var interessant. Jeg leverte børsa inn til han etter et skadeskutt reinsdyr, børsa gled ned fra en stein når jeg satte den fra meg, slik at kikkerten hadde fått en smell og kom ut av stilling. Traff dyret for langt bak, kula gikk gjennom buken uten å ekspandere. Måtte "gjete" det i flere kilometer før jeg fikk gitt det nådeskuddet.

 

Dankert loddet fast festene for kikkerten direkte i låsekassa, og hadde egne ringer som du kunne bruke et kronestykke til å løsne og feste. Når børsa først var skutt inn kunne du bære den i kikkerten, ta kikkerten av og på igjen uten at treffpunktet endret seg. Men han brukte lang tid, jeg leverte inn børsa etter reinsjakta, og fikk den ut igjen til neste jakt! Den børsa, en opprinnelig HV-Mauser i 8x57 lever ennå, jeg brukte den på jakt fram til for 4 år siden. Den har fått nytt løp i 308 Win nå, men har lagt inn et kammerinnlegg og skyter 7,62 x 39 (Kalashnikov) med den. Billig treningsammo, du får russisk/tsjekkisk ammo med stålhylser for ca 2,50.

 

Var oppom Dankert noen ganger i den perioden han hadde Mauseren, han hadde virkelig noen interessante kontruksjoner. Den jeg husker best var "due"-salongen hans, med løp på ca 30 cm, avkuttet kolbe, lyddemper og kikkert. Ble brukt fra parkert bil til å skyte duer i parken :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
  • 3 years later...

Hei til alle deltagere! Min morfar Ivar Myhre var børsemaker og kollega med Dankert Krohn hos Willy Røgeberg. De hadde butikk og verksted i Torggata. Jeg bodde på Skillebekk 1960 til -70 og det stemmer at Krohn hadde verksted i annen etasje i samme gården som Hos Thea restaurant er nå. I inngangen var det bakeri på høyre side, før det var det Christiania Dampkjøkken. Bestefar Ivar var hos Røgeberg i 30 år, han døde i 1978. Han var selvlært, begynte å reparere børser for naboer på Hadeland da han var 6 år, og mestret i grunnen alt grunnleggende i håndverksfag unntatt motorer.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...