Jump to content

Norrøna reduserer jaktklærutbudet


Target

Recommended Posts

Det kan se ut som om Norrøna reduserer utvalget av jaktklær. Sånn sidene er nå ser det ut til at det kun er Dovre serien som har jaktklær.

 

Forelhogna, Recon og Finskogen har kun sekker i lineupen.

 

Rart - men kanskje de oppgraderer for tiden??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sett i Norrønas "kommentarfelt" på eit av produkta deira at dei ska oppdatere recon til hausten og at dei vil kutte ut Dovre. Kanksje det kjem ei oppgradering av Finnskogen også. Tvilar på at dei gjeng vekk ifrå den. Det har vore slik med dei andre "produktserian" når dei reviderar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da blir det å bytte ut den snart 10 år gamle Dovredressen så snart det er økonomisk forsvarleg. Den lengda på jakka er heilt ypperleg når det kjem til lange turar med 120L sekk. Har svalbardjakka t Ausland og den sklir ikkje oppover ryggen. Må innrømme at nesten 10 000 kr for jaktdress nesten er i overkant, men når ein har blitt litt klokare ndg vedlikehald av desse plagga kan ein nok forlenge levetida.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv Norrøna Dovre buksa, og må si jeg synes borrelåsstramminga nederst på beina er grei. Den er hvert fall kjapp og enkel å stramme. Grunnen til at de har fjernet stormklaffen over glidelåsene er vel pga at det ikke trengs, i og med at de bruker aquaseal glidelåser som er 100 % vanntett. Andre glidelåser som kun er tapet må ha stormklaff da disse ikke er 100 vanntett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri ha dratt på fjellet med ei jakke som ikke har stormklaff. For å sette det på spissen er klaffen forskjellen mellom "faen. glidelåsen røk, men turen fortsetter" og "helvete. der røk min eneste skanse mot vinden." om glidelåsen skulle ryke i minus 25 og sterk kuling.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng! Men skulle tro dette var godt utprøvd i og med at Norrøna nesten ikke benytter stormklaff på sine jakker. De fleste jakkene deres har kun en klaff på innsiden for å hindre vanngjennomtrengning, men denne hjelper lite hvis glidelåsen ryker. Når det gjelder denne aquaseal glidelåsen er det vel bare recon og trollveggen gtx som har denne. Trollveggen jakken har da vært på markedet i noen år med denne glidelåsen, så jeg vil tro de har begynt og fått en del erfaring med den.

Link to comment
Share on other sites

Kommer aldri til å kjøpe bukser eller jakker uten stormklaff igjen :!: . På fjelltur i sommer gikk glidelåsen (YKK glidelås) til helvette på jakka mi. Selvfølgelig uten stormklaff...... Dette var nest siste dagen på fjellturen. Hadde regn og vind imot disse to dagene, heldigvis med korte marsj. Prøvde etter alle kunstens regler å "tette" jakka med reimene på sekken, brette osv. Det fungerte heller dårlig og resulterte i at jeg ble avkjølt av vind og regn (samt at det var kjølig 4-6 + grader) mens jeg gikk. Ble kald og jævlig rett og slett. Droppet dermed siste overnattinga i telt og gikk heller i ei bu med vedovn der våte klær og kalde lemmer kunne få varmet og tørket seg. Heretter blir det kun plagg med stormklaff.Jakker og bukser uten klaff med kun "gummiglidelås" slites ved hyppig bruk over noen år og er langt fra like godt som jakker med glidelås og stormklaff. Går glidelåsen på jakka i dass så har du likevel mulighet til å lukke jakka mer eller mindre.....For meg utgjør alfa og omega når jeg nå ser på slike plagg... Hadde dette skjedd på vinteren hadde det blitt jævlig ubehagelig, kanskje farlig også......

Link to comment
Share on other sites

Enig i at borrelås nederst på beina er ubrukelig. Kombinasjon lyng og våt snø tetter/ setter borrelåsen effektivt ut av spill. Da dasker den våte klaffen fritt rundt ankelen. Ubrukelig på jakt! Deprimerende å måtte ty til kniven og skjære av denne på ei så dyr bukse. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Viss det er tilfelle at spesialstyrkene har "velsigna" denna her, så er det meste som bagatellar å regne. Ein kan kjøpe svalbardjakka. Den kjem i grønt og med stormklaff. Ellers ganske lik, bare andre lommer. Dei kan du lettare åpne og rommar akkurat eit samanbretta kart.

Må bare høyre, men har det noko med at stormklaffen leder/holder på fuktigheit?

Link to comment
Share on other sites

(Please keep the subject when replying to this mail)

 

Hei Magnus!

Vi har valgt å ikke ha stormklaff fordi dette er den eneste glidelåsen på markedet som er vanntett. Den tåler 15 meters vanntrykk. Den er mye mer slitesterk enn både vannavisende og vanlige glidelåser.

ALt er mulig å ødelegge men dette er i allefall det mest helstøpte som finnes av gldelåser. Konstruksjonen er mer vanntett enn dobbe frontklaff. Denne modellen er nå helt ny så det blir nok 3-5 år før vi kommer med oppdatert modell. Jeg tror nok ikke den kommer med front klaff heller.

VI har gjort mye testinger på denne glidelåsen gjennom 3 år bruk i trollveggen Pro shell jakken, og tilbakemeldingene er meget gode.

 

mvh

Jørgen

 

 

Hei, hvorfor har dere ikke stormklaff på den nye recon-dressen deres?

Alle de vanntette glidlåsene jeg har hatt har blitt lekke etter noen

års bruk, og hvis den blir ødelagt / revner mens man er på tur eller

oppdrag er jakken ubrukelig. Jeg trodde at militæret hadde fokus på

redundans, så jeg skjønner ikke hvorfor dere har valgt å droppe

stormklaff. Klaffen kan også brukes i stedet for glidlås ved tunge

tak. Da jeg var jeger i forsvaret brukte vi HH-jakken vi hadde nesten

uten unntak med stormklaffen lukket og glidlåsen åpen for maksimal

lufting. Jeg håper dere har stormklaff på neste modell, for da kjøper

jeg.

 

mvh Magnus

Link to comment
Share on other sites

Riktig, Magnus. Klaffen er en livsforsikring hvis glidelåsen ryker, og den avlaster selvsagt.

 

Det er etterhvert innlysende at Norrønna produserer dårligere og dårligere klær. Se foreksempel på stoffkvaliteten på Hybridbuksa... Men det er ikke så stort problem, fordi de fleste plagg brukes i gata og ikke på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Hallo - enig i at det kan virke litt skummelt å kun å ha glidelås. En kameret av meg opplevde at glidelåsen røyk (ikke Norrøna) på jakka i kulig rett i mot (på vei til hytte). Han måtte rett og slett ta på seg jakka feil vei for å ikke fryse kvekk ihjel.

 

Tror ikke han kommer til å gå for kun glidelås lenger for å si det sånn.

 

Jeg har Norrøna Forelhogna jakke med sånn vanntett glidelås, og det jeg lurer på er om denne glidelåsen kommer til å gå raskere i stykker fordi den er ganske treg å bruke. Før eller siden ryker hempa eller et eller annet i låsen.

 

Foreløpig funker den jo greit, men jeg har liksom litt større tiltro til glidelåser som er litt kraftigere og ikke har så står glidemotstand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også Froelhogna jakke. Tettingen på glidelåsen blir ganske fort utett (innen ett år), og glidelåsen er for spinkel for å tåle slitasjen stort lengre. Det er rett og slett for lite materiale både i tennene og glideren. Drittglidelås som hadde passet til bruk i dameundertøy. Veldig synd at Norrønna går for slike billigløsninger på en jakke med utmerket stoff/goretex-kvalitet.

 

Kom med alternativer her og der...? Ja si det. Det er mange som kjører billigstilen. Leit etter gamle modeller, kjøp inn Dovrejakker/gamle Recon så du har resten av livet.

 

Og kutt i sortemanget? JA alt grønt i damemodeller er vel sløyfet?

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at det er litt misforståelser angående dette med glidelåser. Til dere som har forelhogna dressene så har ikke disse vanntette glidelåser, de er kun vannavvisende. Dette er en type glidelås som brukes av de fleste klesprodusenter. Glidelåsen som er på reconjakken (og trollveggen for den del) er den eneste glidelåsen som faktisk er vanntett. Og norrøna er den første produsenten til å bruke denne og dermed kunne si at en jaktjakke faktisk er 100 % vanntett, i motsetning til de jakkene med vanlige YKK glidelåser. Hvis dere ser på denne typen glidelås som brukes i recon og trollveggen (YKK aquaseal) så er dette den kraftigste glidelåsen på markedet. Så jeg kommer ikke til å være skeptisk til å prøve reconjakken, for den glidelåsen kan ikke sammenlignes med andre YKK-glidelåser. Hverken bergans, arc'teryx eller härkila for å nevne noen, har jakker som kan sies å være 100 % vanntett nettopp pga den vanlige YKK-glidelåsen. Men som regel så holder den vanlige glidelåsen for "folk flest".

 

Edit: faktafeil

 

ps: Ser at Helly Hansen bruker aquaseal glidelåsen i sine seilerklær, så jeg var litt bastant ved å si at norrøna var de eneste på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Det er etterhvert innlysende at Norrønna produserer dårligere og dårligere klær. Se foreksempel på stoffkvaliteten på Hybridbuksa...

 

Jeg har både dovre og finnskogen hybrid, og kan ikke se at det er brukt dårlig stoff? Mikrofiber ikke forenlig med bål, hvis det er problemet. Men det gjelder all mikrofiber. Er vel enig i at passform og endel av matrealvalget til norrøna de siste årene er preget av tidsriktighet.... Bergans har gjort en bedre jobb der. Synd for jeg har, og har hatt mye norrøna klær. Og er i utgangspunktet veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra det jeg vet, så fikk ikke norrøna noen stor avtale med forsvaret i forhold til recon. De utviklet dressen på spesifikasjoner fra forsvaret, og så tok forsvaret med seg det ferdige produktet og la det ut på anbud. Norrøna leverte til de skarpeste avdelingene, da dette var den eneste dressen som holdt mål.

Link to comment
Share on other sites

Det er etterhvert innlysende at Norrønna produserer dårligere og dårligere klær. Se foreksempel på stoffkvaliteten på Hybridbuksa...

 

Jeg har både dovre og finnskogen hybrid, og kan ikke se at det er brukt dårlig stoff? Mikrofiber ikke forenlig med bål, hvis det er problemet. Men det gjelder all mikrofiber. Er vel enig i at passform og endel av matrealvalget til norrøna de siste årene er preget av tidsriktighet.... Bergans har gjort en bedre jobb der. Synd for jeg har, og har hatt mye norrøna klær. Og er i utgangspunktet veldig fornøyd.

 

Er enig med Join, at jeg er meget fornøyd med mine Norrøna klær. Synes de har utvikla seg med åra. Fra tykke litt stive og tunge gore tex i første generasjon. Nå lette og tette klær med hi tex aqua sure glidelåser. Klart dette er klær som ikke tåler bål og glør, da bør en ha ull.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...