Jump to content

Natoammo i kombi ??


trombone

Recommended Posts

som jeg nok tror jeg vet svaret på.

Men allikevel:

Nato ammo i en .308 kombi, går det?

Eller er trykket såpass høyt at jeg må regne med å skyte slark i børsa?

 

For ordens skyld, jeg har ikke kombi enda, men er i startgropa. Og en i .308 ville ha gitt en avsetningsmulighet på en del ammo..

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, en skal lete lenge etter en patron som egner seg dårligere i en kombi enn 308Win.

-Patrona har rille, altså den mangler rand for uttrager. Brekkvåpen bør, etter min mening ha randpatroner.

-308Win arbeider med et forholdsvis høyt kammertrykk, med ekstra slitasje i låsing av baskylen enn en del andre patroner.

-7,62x51 Nato har ikke nøykatig samme spesifikasjoner som 308 win, patronene kan gå trangt i kammer. I kombinasjonen av den svake ekstraktoren som er nødvendig på rillepatroner, kan man ende opp med trøbbel.

-7,62x51 Nato er forholdsvis hardt ladd, hvilket igjen kan gi klebing i kammeret---> ekstraktortrøbbel

-Tennhettene i 7,62x51 Nato er hardere enn std. Dette kan gi trøbbel med klikk i en kombi, som oftest ikke har det hardeste annslaget i tennstiften.

 

Personlig ville jeg gått for en annen patron enn 308win i et brekkvåpen.

Finn en eller annen person som har bruk for nato-ammoen din istedet, selg den og kjøp ammo i et fornuftig kombi-kaliber. Om du skal ha en patron som yter omtrent det samme som 308 win, men uten alle ulempene, ville jeg tatt en kikk på 7x57R istedet.

Link to comment
Share on other sites

Spoersmaalet ditt er ikke dumt i det hele tatt det. Tittelen paa traaden, paa den annen side, har en del rom for forbedring :D

 

Som svaret du har faatt antyder, er det mye kjekkere med kravepatroner i brekkvaapen. Desverre er det svaert lite av slike som er aa faa som "surplus" i Norge. Foroevrig er vel 7.62x51mm paa vei ut som mengdepatron i det norske forsvaret ogsaa selv om det tar litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Skøt omtrent kun med nato før. Så stusset jeg så på hvorfor jeg alltid skøt så mye bedre i forbindelse med oppskytinga. Så var jeg ute på et jorde for meg selv og skøt med nato først og så jaktammo. Det var som om det var to forskjellige skyttere, en normalt god og en dårlig.

Spurte på SL den gang om hva som var årsaken og det var en som nevnte at børsa mi ikke hadde en riflestigning som var noe for nato.

Link to comment
Share on other sites

Skøt omtrent kun med nato før. Så stusset jeg så på hvorfor jeg alltid skøt så mye bedre i forbindelse med oppskytinga. Så var jeg ute på et jorde for meg selv og skøt med nato først og så jaktammo. Det var som om det var to forskjellige skyttere, en normalt god og en dårlig.

Spurte på SL den gang om hva som var årsaken og det var en som nevnte at børsa mi ikke hadde en riflestigning som var noe for nato.

 

Det der faar jeg ikke til aa stemme. Standard kulevekt for 7.62x51mm er 150 grains og jeg har ikke sett noen rifler i .308 Winchester som ikke kan takle det. Hadde vi diskutert 5.56x45mm hadde saken forholdt seg helt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har rett, men det ble også sagt at det var et tynnt lag med lakk på natokulene for at de skulle være vanntette. Vet ikke om dette ødelegger presisjonen, noe var det hvertfall. Ble ikke bra. Tror Sako 3006 hadde noen gode innlegg i tråden min den gangen, men det er en stund siden.

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har rett, men det ble også sagt at det var et tynnt lag med lakk på natokulene for at de skulle være vanntette. Vet ikke om dette ødelegger presisjonen, noe var det hvertfall. Ble ikke bra. Tror Sako 3006 hadde noen gode innlegg i tråden min den gangen, men det er en stund siden.

 

 

Det er et limstoff eller noe som tetter patronene ja, og dette ville jeg tro var med på og åke trykket betraktelig.. Men har erfaring med at disse kulene rett og slett er dårlige på enkelte lotter..

 

Har hatt lott som har gått som bare juling og noen som en egentlig ikke kan bruke til noe.

Men jeg tok og dro ut kula på disse, og satte inn 150 grain Hornady SP kuler siden den orginale natokula veier 147 grain. etter dette gikk di veldig godt.

 

Så jeg må vel helle til at det er kula som er KLÆIN.

Link to comment
Share on other sites

Har fått mange kilo med NATO-kuler som en meget god bane-og feltskytter har dratt ut for å erstatte med Sierra-kuler. Disse går uforskamma godt i 3006èn min. Vedkommende sa også at han hadde prøvd å dra ut kula ,for så å sette den inn igjen. Da ble presisjonen mye bedre enn før. Teorien er at forseglinga for å få ammoen vanntett gir varierende hold på kula, og ved å bryte forseglinga blir holdet mer likt fra skudd til skudd.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, og er i grunn klar over ihvertfall noen av ulempene.

At kravepatroner er så mye bedre enn rillepatroner i brytevåpen har jeg jo hørt mye om, men aldri opplevd i praksis.

Mulig det kan ha noe for seg i og med at det dreier seg om en høytrykkspatron (relativt sett da)

Har .222 Rem i en bryterifle og plages ikke med manglende krave der akkurat.

 

Nå med ny begrensning i antall våpen til jakt så ser jeg etter en grei måte å kombinere et våpen jeg faktisk har bruk for og .308. Ikke så lett, men det får så være.

7x57R er ikke noe godt alternativ for mitt vedkommende, jeg jakter mest på sjøen og trenger noe relativt flattskytende. hvorvidt det velter elg er ikke viktig.

 

Tror nok jeg skal ta fornuften fangen og se etter en småkalibret kombi isteden, men noen kravepatron blir det neppe.

 

.223 kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, en skal lete lenge etter en patron som egner seg dårligere i en kombi enn 308Win.

-Patrona har rille, altså den mangler rand for uttrager. Brekkvåpen bør, etter min mening ha randpatroner.

 

 

Er ikke helt enig med deg her Maral.

Problemet med rille kontra randpatroner er oppblåst av de som har brekkvåpen med randpatroner.

Jeg har både en kombi og en drilling i 6,5x55 og har aldri skjønt problemet.

Flere jaktkamerater med 308 og 223, disse har heller ikke noen problemer.

Mulig dette kan være et problem på eldre våpen, men ikke på nyere våpen.

Jeg ser bare fordeler med 308, 6,5x55,223 da dette er velkjente og utprøvde kalibre og hvor tilgang på ferdig rulla ammo er stor.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg skjøt endel Nato i en Valmet 212 kombi jeg hadde. (Den var jo GRATIS! og rikelig tilgjengelig....) :)

Presisjonen helt ok, men det ga en god del klikk, hvert femte skudd ca.

Våpenet ble også merkbart tyngre å åpne, samt utdrageren kunne glippe over.

Med hjemmladd .308 eksisterte ikke de problemene.

Link to comment
Share on other sites

At trådtittelen ikke var særlig informativ tar jeg kritikk på. Anse meg som passende justert.

 

Så til topic: at nato kan gå svært tregt i .308 kammer er jo nokså velkjent. Dimmensjonene på patronene er jo ikke helt identiske. Om nødvendig kan jeg gjerne brotsje opp kammeret.

Noen 7,62 tørke fra forsvaret ser jeg ikke helt for meg i i min levetid :wink:

Til jaktbruk lader jeg selv uansett, så jeg bruker bare mine egne hylser uansett.

Trykket i natoammoen derimot, er vel det jeg er mest skeptisk til i et brytevåpen.

 

harde hetter, og et og annet klikk kan jeg leve med til trening..

Hmm.. valgets kvaler...

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om det blir et og annet klikk, eller et og annet smell. I min kombi kan jeg bare glemme hetter fra remington. Jeg trodde det var noe galt med børsa første gangen jeg brukte rem 9 1/2hetter. klikk, klikk klikk. Det smalt vanligvis på andre eller tredje forsøk på samme hetta, men ofte måtte fler forsøk til. Jeg inbilder meg at Natohettene er hakket hardere en rem 91/2.''

 

Men lykke til om du må!

Link to comment
Share on other sites

Ting som forundrer meg til stadighet er Nordmenns holdning til kostnader og da helst de små kronene. Kreativiteten er høy for å kunne "spare" kr. 149.- pr år for ett-eller- annet. Dette er ikke bare gjeldene for våpen og ammo, men også for andre gjerne tekniske ting slik som hylsetromler og elgtrekkere...

 

Til dagelig ferdes jeg forbi båthavna ved Drammenveien, det er kontrasten andre veien ! der gjelder det nemelig å være størst og dyrest ! forstå det den som vil, men jaggu er vi ett sammensatt folkeslag :D

 

Til topic; la vårt stakkars lille forsvar få beholde ammunisjonen sin, Snart vil nok Diesen & co gå manngard etter de lot`ne som forsvant på 80 tallet og spør du meg om Nato og kombi går bra -har jeg følgende svar til deg;

Hvis du skal kjøpe deg en kombi vil jeg først og fremst gratulere deg med et utmerket våpenvalg. Valget av kaliber er reflektert i hva du skal jakte og for brekkvåpen sitt vedkommende er utvalget av randpatroner stort, mye større og endog mer utprøvd enn våre kjære, men akk så upassende 6,5x55 og .308

Tyskerne som er hovedpersonene med å kreere patroner i slike våpen har tradisjon for Gemsejakt og villsvin og har således designet patroner for flate kulebaner og hurtig knall&fall effekt.

 

-Det er en verden bortenfor 7x57 R (som er en veldig fin brekkvåpen patron forøverig) som kan tilby deg flatere kulebane og harde anslag hvis man ønsker det.

 

Selv har jeg 7x65R og hvis vi skal snakke ammo kostnader kan jeg nevne at jeg kjøpete 3 pakker fabrikkammo(RWS) for 20 år siden, de hylsen går like fint å lade om idag, de få jeg har igjen.

 

For å undrestreke hvorfor du velger en kravpatron kontra en rillepatron skal du skjære ei tomhylse på langs og sammenlikne godstykkelsen i de to forskjellige patronene, da forstår du hvorfor du skal bruke R patroner i brekkvåpen. R patronen er nemelig designet for brekkvåpen - rillepatronen er for bolt og halvautomater.

Link to comment
Share on other sites

Flyfisher: Det er ikke utgiftene som bekymrer meg, det er heller det at jeg har tilgang på såpass mye natoammo som allerede er ute av forsvaret.. Og ikke noe våpen å bruke dem i...

I forbindelse med de nye "garderobereglene" fikk jeg en syk liten tanke om å slå et par fluer i samme smekk, men jeg skjønner jo at det nok ikke er en kjempehoppsann ide.

 

Problemer med å få hettene til å gå av løses gjerne med hardere fjær, og kammerbrotsjing er som sagt ikke noe problem.

Men jeg innser at trykket i en 7,62Nato ikke farer særlig pent med hengslingen i en kombi.

 

Får tenke litt videre. Men ja, det blir en kombi. I ett eller annet flatt fuglekaliber.

Og det blir ei passe stygg børse som finner seg i kajakkdekk og sjøsprøyt.

 

Tiden vil vise, i mellomtiden, skitt jakt og takk for et meget bra innlegg :D

Link to comment
Share on other sites

Fenris 30-06 skrev:

I min Tikka 512 SC funker ikke 308 nato-ammo. Har ikke hatt noen klikk men tomhylsa sitter dønn fast i kammeret etterpå. -Må ha en pussestokk for å dunke den ut igjen. Aldri problemer med kjøpeammo!

 

Neivel, men du kommer til å få det om du fortsetter å skyte nato i tikkaen. Jeg vet, har prøvd... Utdrageren tåler det ikke i lengden, og den vil etterhvert glippe over jaktpatronene også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...