Jump to content

Varmespredning/klatring og trangt forskjefte


Recommended Posts

Hei, jeg har et spørsmål til dere som har kombi med sammeloddede piper. Jeg har en smekker lettvekter i kaliber 20 og 7x65R fra Lincoln. Den er glad i å klatre relativt fort.

 

 

Første skudd: Senter av blink

Andre skudd: 8-10 cm opp

tredje skudd 30-40 cm opp

 

Dette er ved normal omlading og avfyring, hvis jeg venter ett minutt eller to sitter skuddene som regel tettere.

 

 

Jeg har lagt merke til at forskjeftet sitter ganske trangt og det er minimal klaring til løpet når det er kaldt.

 

Kan dette påvirke klatringen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok ekspertene feil?

 

For å finne ut hva varmeklatringen skyldes tok jeg med meg kombien, 8 stk Norma Vulkan 7x65R og en "pappblink" jeg fant i kjelleren

Avstand mellom blink og skytter er 100 meter

 

 

Jeg skyter skudd nr 1, det sitter rett over siktepunkt (en postit-lapp)

3 min pause

Jeg skyter skudd nr 2, det sitter nær 20 cm over skudd nr 1

3 min pause

Jeg skyter skudd nr 3, det slenger ti cm over forrige, og 20 cm til venstre.

3 min pause

Jeg skyter skudd nr 4, det finner jeg ikke på pappen.

 

6-10 minutter pause

 

Jeg skyter skudd nr 1 uten forskjefte, tar på forskjefte og lader om så fort jeg kan, jeg skyter totalt tre skudd på rappen uten forskjefte, det svir i håndflaten. Skuddene sitter litt over siktepunkt i ei fin klynge. Kjempefin samling med kombi mener jeg.

 

Bilde:

 

presisjon.jpg

 

Tar jeg nå helt fullstendig feil når jeg tror at feilen ligger i forskjeftet. Og er dette kurrant børsemakerarbeid, eller er og bør det være reklamasjonssak?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så liten klatring med en kombi, med loddede piper har jeg aldri sett før.

 

 

Hva prøvde du forresten å oppnå med ropingen (de store bokstavene)?

 

Ja jeg er faktisk ufattelig stolt, hadde nesten gitt opp børsa og var kun 24 timer unna å bestille et nytt løpsett i 7x57R som siste utvei..

Ropingen tok litt av i begeistringen, ser den, og har korrigert det til mindre skrikende nå :smile:

 

 

Er så glad for at det er potensiale i børsa !!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig alltid tenkt på presset fra forskjeftet mot baskylen som en del av låsinga/stivheten i pipa jeg. At forskjeftet klemmer sideveis på løpet burde vel være greit å pusse til.

 

 

Regner med at børsisen fikser dette lett :) Og plutselig har jeg kanskje den mest presise kombien i bygda :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har en teori om at løpssettet er dårlig tilpasset, for når jeg åpner børsa må jeg ta i litt ekstra for å få ut riflepatronen. Det er bare millimeter, men det blir til meter på skiven. Det har vært slik siden børsa var ny, og jeg regnet med at etter litt bruk ville det gå seg til.

 

 

Børsemakeren skulle ta en kikk på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at børsisen fikser dette lett Og plutselig har jeg kanskje den mest presise kombien i bygda

Ikke bare det, du har kanskje den eneste lodda kombien i verden som ikke klatrer når den blir varm 8)

 

Eneste forklaringen jeg kan se for meg, er at du skøyt de tre skuddene så fort at ikke stålet rakk å utvide seg med varmen. Eller at det er noe alvorlig galt med børsa di, som at kikkerten din er defekt eller noe.

 

Ikke for å drepe entusiasmen din, men jeg synes du skal skyte noen serier til før jeg tror helt på dette! Klaterer den med forskjefte og ikke når du skyter uten, når du venter tre minutter i hver serie noen ganger på rad, så må lærebøkene skrives om...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok ikke tiden mellom de tre siste skuddene, men forskjefte på, knekk, legge i ny patron, lukke, ta av forskjefte tar vel mer enn 10 sek..og den venstre håndflaten merket at børsa var heit, skikkelig heit!

 

Det er klart at tilfeldigheter kan spille inn, men se på bildet da. Børsa klater fortsatt, men nå er det snakk om 1-2-3 centimeter, ikke 10-20-40-80 centimeter.

 

Blir spennede å se hva importøren (NORMA) sier, og hva børsemakeren kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering:

 

Børsemakeren demonterte forskjeftet og separerte stål og treverk, stålet ble festet på våpenet, og testskytingen var positiv, seks skudd innnenfor snusboksen er godkjent for loddet kombi mener jeg.

 

Da ligger problemet/spenningen i treverket, så det skal vel ikke være store saken å få fikset, hadde vært verre om det var i stålet feilen lå 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Da var kombien endelig nyslipt i forskjeftet, såvidt noen millimeter, og det måtte testes med en gang!

 

Det ble avfyrt 3 skudd med elendig anlegg i det lokale steinbruddet, men det ble et godkjent resultat.

 

1536621-1-1343285852697.jpg

Men dette må da være godt nok til storviltjakt? Har nå justert det 8 knepp opp, og skal skyte på skytebanen med skikkelig anlegg i morgen. Kanskje ta jeg prøven. Børsa likte oryx bedre enn både Vulkan og S&B(softandcrappy) Skulle egentlig bare mangle, den koster vel ca 45 kr/smellen :lol:

 

 

1536621-12-1343336389659.jpg

 

 

Stolt av børsa jeg!

Link to comment
Share on other sites

Godt nok til det meste (les: minste) det der!

 

Brekkbørsene er veldig individuelle, og det er ikke tvil om at det finnes flere eksemplarer av flere fabrikater som er som din. Jag har selv hatt en drilling som satte andre skudd 5 cm over det første, for så å sette resten i hullet til det første! Og har nå ei dobbeltrifle i 9,3 som er reneste BR-børsa!

 

Men det er nytt for meg å justere forskjeftet, det bør flere prøve!

Link to comment
Share on other sites

Alltid ålreit når det ordner seg! Har vært borti samme problemet på en finn classic, eieren var rimelig irritert over å ha kjøpt seg en kombi med frittliggende pipe som fortsatt hadde varmestigning. Testa hans uten fortre og da samla den som bare det.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg sikkert gjøre, men vet ikke hvor synlig det blir da det ikke er markant fargeforskjell. Det var helt fremst på forskjeftet, siden det var snakk om høydespredning og ikke sidespredning ble ikke sidene pusset, dette også med tanke på at det kunne oppstå slark.

 

 

Skal se om jeg få slengt ut et bilde seinere.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Blåser litt liv i en gammel tråd her...    

 

Jeg har akkurat fått min lekre smekre Antonio Zoli combi 20 7x57R, og dullet mer med den enn kjærringa de siste dagene🤣

 

Min har også slipt forskjefte likt det som ble gjort her, men det fører til at det er ørlite slark i selve fortreet når det er montert.  Jeg har derfor en liten klakkelyd om jeg tar "litt hardt" i forskjeftet...  Hva tenker folk om å lime på en liten stripe tynn filt inni fronten på forskjeftet?

Edited by 40årskrisa
Link to comment
Share on other sites

Skjønner problemet, men jeg ville heller valgt en tynn stripe med gummi (eller kanskje to litt opp på hver side?), eller et annet materiale som ikke vil holde på fuktighet. Poenget er vel ikke at det må være kontakt mellom pipa og "foringen", bare å hindre at tre slår mot stål?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Sølvrev skrev:

Skjønner problemet, men jeg ville heller valgt en tynn stripe med gummi (eller kanskje to litt opp på hver side?), eller et annet materiale som ikke vil holde på fuktighet. Poenget er vel ikke at det må være kontakt mellom pipa og "foringen", bare å hindre at tre slår mot stål?

Godt poeng:)   må prøve meg litt frem, men tenker kansje da en liten dråpe silikon vil gjøre nytten....

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

har kombi og dbb + hagle i tikka valmet finn classic 412 512.   min er faring er att forskjeftet ikke kan sitte stramt på da setter du spenn på det nedre løpet

ved og løsne på låsen på fortreet og justere litt, så får du den løsere..  jeg kjenner litt riksing når eg bruker hagla  men det er enklere og forholde seg til en veldig varmeklatring på rifleløpene..

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...