Jump to content

husqvarna kal 12,7 x 44R


The Kid

Recommended Posts

Det finnes ammo å få kjøpt i Sverige til blodpris, i praksis må du lade selv. Holder rådyrkravet, artig å skyte med.

Pris avhenger av hva slags Husquarna det er snakk om, fra nesten gratis og oppover.

Link to comment
Share on other sites

Hei du,

Som Chiefen skriver, disse børsene er morsome og skyte med. Det mange gjør er å kjøpe hylser fra f.eks Bertram og en kuletang fra LEE. Dette i kombinasjon med et diesett i kaliber 50/70 blir bra. Du kan også få tak i diesett i kaliber 12,17x44R, men disse er DYRE. Krutt får du nå tak i hos Engelsrud i Oslo.

Når det kommer til prisen på en Husqvarna så vil det variere. Er det en børse med komplett stokk og bra stål vil den koste en del mer enn en børse med kappet stokk. Mange av disse børsene har fått stokken kappet da de ble tatt over av sivile. Det viktigste for ditt bruk vil vel være at stålet er bra.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Ikke no problem med diesett til hverken 8X58RD eller 12,17X44

http://www.buffaloarms.com/browse.cfm?viewfrom=13&catid=177&step=2

Rundt 400 kr for dieset til begge eks frakt fra usa

 

Hylser til 8X58RD kan skyteformes av 7,62X54R hylser de blir litt korte men de duger.

Hylser til 12,17 er litt mer tukling for å få til i fra 348 win, du gløder hylsa til litt nedefor midten og etter tørking lader du opp halve hylsa med svartkrutt eller pyrodex RS, fyll opp tomrommet med semule og tett med bivoks of skyteform de.

Kapp de av med en rørkutter og trim hylse halsen.

 

Kuletenger til 12 mm finnes det mange av jeg har prøvd de fleste som anbefales og de kulene som går best i mine rifler er LYMAN 515141 tanga http://www.buffaloarms.com/browse.cfm/4,1519.html

 

Merk dere at det anbefales magnumrifle hetter til 12 mm, amerikanerene bruker Large pistol i haglehylsene noe som er med på å brenne kruttet hele vegen ut, vi snakker fortsatt om svartkrutt her så det brenner bedre enn røksvakt, det finnes en god grunn for å velge LP hetter de er svarkere enn riflehettene som kan uten store problemer klemme kula halvveis ut i løpet og forårsake at du får uforbrent krutt ut av pipa.

Hylseholder til hylsene får du fra RCBS og lyman LYMAN X22 til bertramhylser.

 

Ikke glem å fylle i nok til at det ikke er luft mellom krutt og kule, blir det luft der kan børsa revne

 

Til 8 mm har jeg kun ladet etter tabellene i ladeboken, som kuler har jeg brukt kuler fra Mauser 7,92 patroner, billig ammo og morro å skyte med. Hylseholderen får du fra RCBS

Mye av det dere lurer på i etterkant kan dere finne på http://www.svartkrutt.net

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...