Jump to content

CZ 455 American eller Sako Quad?


Trond C

Recommended Posts

Jeg er nybegynner, må man vel si, og skal kjøpe meg salongrifle. Har hittil bare prøvd CZ/Brno 452, den var helt grei, skjeftet kunne vært litt lenger, jeg tror armene mine er litt lange. De fleste salongrifler er vel litt korte?

 

I alle fall har jeg nærmet meg et valg, enten CZ 455 American eller Sako Quad. Skal brukes til trening og "lett jakt" innenfor det man kan jakte med sånt. De kan begge fås med andre/løse løp, men i første omgang er det bare 22lr jeg tenker på, og det med løpsbytte er ikke grunnen til å velge disse, men greit å ta med. Prismessig er begge greie, jeg er ikke nødvendigvis ute etter den billigste, men betaler ikke klart mer for den ene uten grunn. Sako er omtrent dobbelt så dyr som CZ, henholdsvis 7/8 tusen mot 3/4 tusen. Begge har fått gode kritikker, CZ mest tydelig god kritikk over lang tid.

 

Det jeg lurer på er om Sako har kvaliteter som på noen måte gjør den bedre enn CZ sin? Det være seg tekniske forskjeller, finish på stål/tre (hadde tenkt trestokk, men ikke nødvendigvis), presisjon, bruksegenskaper e.l. Noen som kan synes litt om dette?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Quad. Gikk godt med d meste i 22 lr og 22 wmr. Men syntes den ble for liten og vinglete. Har i dag en 22 lr CZ 452 Varmint, og er super fornøyd. Avtrekket er forbedret av børsemaker, og er helt supert. Har 223 rem til blaser, så ser ikke behovet for pipe skift rimmed patron klassen.

Link to comment
Share on other sites