Jump to content

CZ 455 American eller Sako Quad?


Trond C

Recommended Posts

Jeg er nybegynner, må man vel si, og skal kjøpe meg salongrifle. Har hittil bare prøvd CZ/Brno 452, den var helt grei, skjeftet kunne vært litt lenger, jeg tror armene mine er litt lange. De fleste salongrifler er vel litt korte?

 

I alle fall har jeg nærmet meg et valg, enten CZ 455 American eller Sako Quad. Skal brukes til trening og "lett jakt" innenfor det man kan jakte med sånt. De kan begge fås med andre/løse løp, men i første omgang er det bare 22lr jeg tenker på, og det med løpsbytte er ikke grunnen til å velge disse, men greit å ta med. Prismessig er begge greie, jeg er ikke nødvendigvis ute etter den billigste, men betaler ikke klart mer for den ene uten grunn. Sako er omtrent dobbelt så dyr som CZ, henholdsvis 7/8 tusen mot 3/4 tusen. Begge har fått gode kritikker, CZ mest tydelig god kritikk over lang tid.

 

Det jeg lurer på er om Sako har kvaliteter som på noen måte gjør den bedre enn CZ sin? Det være seg tekniske forskjeller, finish på stål/tre (hadde tenkt trestokk, men ikke nødvendigvis), presisjon, bruksegenskaper e.l. Noen som kan synes litt om dette?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Quad. Gikk godt med d meste i 22 lr og 22 wmr. Men syntes den ble for liten og vinglete. Har i dag en 22 lr CZ 452 Varmint, og er super fornøyd. Avtrekket er forbedret av børsemaker, og er helt supert. Har 223 rem til blaser, så ser ikke behovet for pipe skift rimmed patron klassen.

Link to comment
Share on other sites

Dere skal ha takk for svar! I en test med ellers godt resultat fikk syntetstokken til Sako litt trekk for den "følelsesmessige" siden, litt hul lyd eller noe slikt. Synes Sako Hunter Pro sin oljebehandlede stokk ser flott ut, i forhold til plast eller lakk. Men den er jo også den dyreste, rundt 9/10 tusen. Eventuelt en av de to med tyngre løp, for vektens del. Tror jeg må finne en Sako-forhandler i nærheten og prøveholde riflen. Og se om følelser eller fornuft vinner :) Må jo ha sikte også, og for prisdifferansen på Sako/CZ alene får jeg jo et godt sånt.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i våpenbutikken :D De hadde inne Sako Quad med syntetstokk, likte ikke helt stokken. CZ var grei, det blir den billigste, men best likte jeg egentlig en Anschutz med heavy barrel (det var den eneste med tungt løp, CZ har jo også sånne). Denne er riktignok uten mulighet for løpsbytte, men realistisk kommer jeg gjerne ikke til å bytte mye løp. Husker ikke helt, men sannsynligvis en Anscutz 1416. Blir ca. 2000 dyrere enn CZ sine, omtrent som Sako i plast. Noen synspunkter på Anschutz sin?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til CZ og Sako sine om hvordan de er, men regner med at det er bra saker. Har imidlertid en 1416 selv (eller er det en 1415, mon tro? Usikker på forskjellen her, men min er ca 25 år gammel), og jeg er i hvert fall veldig fornøyd med denne etter et hopetall tusen skudd. Liker stokken veldig godt dan den passer (i hvert fall meg) godt, og den føles som en "voksen" rifle. Den er svært driftssikker, og presisjonen er upåklagelig. I det hele tatt virker det som en godt sammenskrudd rifle med god kvalitet.

 

Anschütz er viden kjent for .22 lr-børser, og de brukes både av skiskyttere og konkurranseskyttere. Om merket er "best i verden" når det gjelder dette kaliberet vet jeg ikke, men jeg er da fornøyd! ;-)

 

Sjekk denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33531256 :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en vanlig Monte Carlostokk. Den er ikke tilpasset kikkertsikte, så da blir den litt lav. Man får ikke helt kinnkontakt med kolben. Slikt er ikke noe problem med "rekylfri" våpen. Synes ikke det er noe problem selv i hvert fall.

 

Det er snellertavtrekk på den, ja. Trekk opp med bakre avtrekker, og du får lettere avtrekk. Vet ikke hvor hardt avtrekket på denne er om man ikke trekker det opp. Det er ikke slik på min, bare enkelt avtrekk. På min er det trykkpunktsavtrekk og ikke direkte jaktavtrekk. Synes det er godt avtrekk på den, og andre som har prøvd den, mener det samme.

 

Har for øvrig snellert på en Brno Fox jeg har. Her er det meningsløst tungt, FEM kg uten snellert, og utrolig lett når jeg trekker den opp. Ville nok hørt med eier om hvordan det er på Anschützen. På Fox'en min er det relativt unødvendig siden det er så enorm forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt kryp i avtrekket ja, men det kan en børsemaker fikse, eller du bestiller et timmyavtrekk over dammen.

Du er uansett godt under hva en quad koster.

 

Må bare si meg enig her. Kjøpte nettopp en varmint og er storfornøyd.

 

Som Trond har jeg "litt lange armer" og fikk børsemaker til å forlenge stokken litt. Ble ikke spesielt pent, men det plager ikke meg.

Fikk også gjenget den for en a-tec cmm-4 demper. Det ser faktisk veldig bra ut. Den er såvidt tjukkere enn løpet ;-)

 

Men avtrekket ja. Glass. Null kryp. Strålende bra. Tok børsemaker 15 min og han tok derfor ikke betalt for det separat.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

tja, kinnkontakt tykkjer eg er ein fordel for å låse kolba fast i ulike skytestillingar, uansett om det er rekyl eller ikkje.

 

veit du vekta på ANSCHÜTZ? vil helst ha ein salong over 3kg

 

Dei nye har i allefall grei tyngde :)

http://jga.anschuetz-sport.com/index.ph ... &sprache=1" target="_blank

 

 

Har akkurat vært nedi kjelleren og klådd på Anschützen min (som for øvrig ER en 1416). Den veier hele 2,52 kilo ren, uten kikkert og faste sikter, veid med digital fiskevekt. Har for øvrig fjernet lakk og oljet stokken i stedet. Kan hende det er borte/kommet til litt vekt der. Har ikke snellert på min.

 

Ellers synes jeg ikke det er noe problem med kinnkontakt om montasjen er lav. Akkurat nå sitter det på en elgammel Bushnell Scopechief fra 1970-tallet, men det skal på en billigbillig Hawk (uten -e) i 3-9x32, så skal investere i laveste montasjer. Da blir det enda bedre.

 

Men, vekta er kanskje litt vel lett for deg da. :)

Link to comment
Share on other sites

En kan jo vurdere Anschutz 1416 hb, vekt 2.9 kg rein. Personlig ville jeg vagt beavertale stokk. pga høyere kam. Ellers har en jo weihrauch 60 serien vekt 3.15 til 3.6 kg rein. Jeg ser svenskene selger både anschutz og weihrauch betydelig rimeligere enn landrø (kanskje tyskerene tror vi er rike, og har høyere priser inn til norge, jeg vet det ofte er sånn innen industrien generelt). og stenvaag selger anschutz billigere enn landrø, selv om landrø ikke er kjent for å overprise sine produkter og står som hovedimportør.

Link to comment
Share on other sites

monterer du yodave trigger kitt på cz'en blir avtrekket meget bra for bare 150kr med frakt!

 

Har også en CZ 455 American, så dette lyder spennende!

Er der kun med å variere shims og fjærene på dette bilde man "justerer" avtrekkervekten?

1037347.jpg?1017842?4428700?5538378?821828?6565850?8562356?861995?9356122?1520418?1468622?9999465?9247396

 

Har ikke hatt min 455 fra hverandre enda, men det kan vel ikke være så vanskelig å skifte disse?

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det thunderbrd

Du setter inn passende shims, og bytter ut orginalfjæra.

Prøv deg frem med de forskjellige shims, og fjærer som følger settet.

Avtrekket kan bli farlig lett :D Da mener jeg farlig...

Avtrekket på min CZ455 ble meget bra med riktig kombinasjon :wink:

Jobben er enkel og kjapp. Bare å følge bruksanvisningen.

Link to comment
Share on other sites

Det ble hverken CZ eller Sako. Begge er nok utmerket, men jeg falt for Anschütz 1416. Må få sagt at begge de to butikkene jeg var i, Våpen Søilen og Bergen Aktiv, ga en på dette området ganske uvitende kar en omfattende gjennomgang av produktene, veldig hyggelige, kjempeservice :) Kikkertsikte blir fra eBay, ble litt overkill der gitt, men jeg skal vel ha det lenge, som jeg pleier å overtale meg selv med :oops:

 

gallery_2132_391_1214213.jpg

 

gallery_2132_391_997628.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bare for å slutte denne tråden, det ble altså Anschütz 1416 til slutt, her under er den nettop kommet i hus. Helt enig med deg nhd, jeg synes den er vakker :D Kikkertsiktet ble litt overkill, det er eBay sin skyld :P men det ble nå litt billigere enn ellers på den måten. Håper det blir litt kråke til sommeren :) for ikke å snakke om minken, men den er helst kjappere enn meg......

 

IMG_0210.jpg

 

IMG_0212.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
On 4/4/2012 at 8:39 PM, nhd said:

Den er bare SÅ vakker :-)

 

sier en Quad HB eier.

Har en 1515-1516 wmr, den er bare nydelig, en Mercedes som godt tåler 30 år, og er like glatt og tight i ladegrepet som da den var ny :-). Sako Quad blir som en Fiat i forhold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...