Jump to content

CZ 527 7,62x39 / 22 PPC usa


Recommended Posts

CZ 527 7,62x39 / 22ppc usa

 

Her tenkte jeg å legge ut mine erfaringer og ladninger. Greit å ha kammeret som back-up på ladedata når jeg ikke finner den store kloke boka.

 

Rifla kjøpte jeg for tre-fire år siden når den lokale våpenforetningen fikk inn en brukt carbine og allerede da tenkte jeg på å kamre den om til 22ppc.

Begynte med å kappe på 40 cm og fikk en kort og nett skapvarmer.

Det gikk et par år før jeg fant goladninga (prøvde vel ikke så hardt heller) og da begynte jeg å bruke den mye. Etter halvannet år hadde den overtatt mesteparten av småviltjakten, men enda ikke sjøfugljakten pga vindavdriften som kan bli litt drøy. Ikke er 7,62x39 særlig «flattskytende» heller.

 

Jeg begynte å søke etter et par 22ppc dummies for å teste mating og etter en stund fikk jeg et par av 6x47.

Mating ble testet med godt resutat og da var jeg i gang :)

 

normal_DSC03001.JPG

Vangene i magasinet måtte bøyes litt ut for at matingen skulle gå problemfritt

 

Rafdal tok jobben med å tilpasse nytt og gammelt løp i et løpsskiftesystem og diesett og hylser kjøpte jeg av 6x47.

Bestemte meg for rustfritt Walterløp med 1:8 stigning, 52 cm langt og duracoat.

 

normal_DSC_0013.JPG

 

Her er rifla med den orginale Carbine-stokken. For mye fall for meg så jeg holder på med en ny.

 

normal_DSC03193.JPG

 

 

Orginale sakohylser gikk veldig trangt i kammeret og måtte halsdreies. Da kunne jeg like godt skyteforme og halsdreie 220 Russian.

Problemet var at jeg ikke kunne finne piloten jeg trengte til .224, bestilte ny men endte til slutt opp med å kjøpe en ekstra halsfres med pilot i stedet for å vente på Midway. Siste rest av det jeg trengte hentet jeg å går kveld så i dag har jeg skyteformet, halsdreid, trimmet og ladet opp 50 patroner til testing.

 

546943_10150629230996977_635346976_9559002_1636581252_n.jpg

L.E. Wilson bullet seater. Utrolig kjekk sak.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag er det desverre vind og drittvær så presisjonstestinga utgår. Fikk bare skutt inn rifla sånn høvelig.

Første skuddet gikk over til venstre. Klikket meg inn og neste tre kom i alle fall i nærheten. Stilte opp 4 klikk og venstre 3 og havnet rett over sentrum der jeg liker å ligge. Alt i alt fornøyd for nå.

 

lapua 220 Russian hylse

55grs v-max

24 grs n130

Federal 205

Col 50,5mm

Kronografert til 1000ms. Heit Ladning. Kommer til å gå ned et halvt grain.

 

normal_DSC_0019.JPG

389172_10150631107021977_635346976_9564906_1760251991_n.jpg

 

Den siste samlingen var 4 skudd på 18mm men skudd nummer tre av 5 var en slenger og åpnet opp til 32mm.

 

534430_10150631112181977_635346976_9564919_987321931_n.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takket være en annen tråd av Tveraali blir det ny stokk på minien. Bedre skytekomfort er viktig.

Vekta ligger på 500g før bedding og duracoat. Skal først prøve å få den til å fungere som enkelskudsrifle uten underbeslag og magasin, kun for å spare vekt. Med stokk, zeiss 2,5-10x50 og A-tec maxim veier den rett under 3 kg. Skal kjøpe ny demper for å spare 200gr på tuppen.

 

normal_DSC_0026.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

I dag prøvde jeg 77grs scenar.

 

Engangsskutte sakohylser, halspresset

24 grs n140

federal sr tennhette

Col 51mm

Kronografert til 810-830 ms

 

Prøvde først en serie med partizan. Det gikk bare dritt.

Skjøt så en serie på 5 scenar som var godkjent. Så la jeg meg godt til rette med anlegg på jaktsekken og skjøt en serie på 10 skudd med scenar. Skudd nr 6 var en slenger, resten er jeg fornøyd med. Nå blir det lite eksperimentlading fremover, men mye skyting.

normal_image.jpeg

9 av skuddene samlet på 12,6mm. Skudd nummer 6 åpnet gruppen til 25mm (på 100 meter så klart).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Stokker til cz 527. Boyds laminat, orginal american og original carbine. Bare til info. Jeg kommer til å bruke american-stokken fra nå

 

Stokkene ligger slik at en kan se fallet på kolben i forhold til bordet. Markert avstan fra hæl til bakre skjefteskrue med en strikkepinne

Link to comment
Share on other sites

Har en i 7.62x39mm. Har du prøvd hjemmeladninger? Jeg fikk god presisjon med 21,5 grains N140 og Hornady SP 123 grains kuler (7,62x39mm). Slapp ladning!

Har ikke testet ut over det. Liker å holde meg til N-140 krutt så lenge jeg får god presisjon.

Lurer også å selge børsen da jeg har kjøpt en annen som er heldempet og dekker ett større behov.

 

22 PPC er forsåvidt interessant da det er mer flattskytende og kan sikkert være ok på fuggel på 100-200 mtr.

Så kanskje den skal få ett nytt løp :) Kan du stipulere en cirka kostnad på løpsbyttesystemet?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke peiling på fabrikkammo.

 

Best og jevneste presisjon får jeg med 123grs hornady. Både SP og FMJ. N130 har jeg brukt mest.

 

Husker ikke helt prisene så slikt. Kommer an på hvilket løp du velger osv. Jeg valgte rustfritt LW og fikk det gamle løpet tilpasset i samme slengen. Må vel ha vært opp mot 10k

Link to comment
Share on other sites

normal_IMG_2754.JPG

 

Info til de som ønsker å kamre cz'en i PPC og lignende patroner..

Slik den er originalt har bolten en lei tendens til å gli over ræva på patronen pga at den ikke kommer langt nokk opp bak når skudd nummer 2 skal kamres. Om en bøyer magasinfjæra slik jeg har gjort og strekker den litt ut ligger patronen bedre.

Om en da skal kamre en lang eller butt patron må en også bøye ut magasinleppene bittelitt framme slik at den kommer litt høyere og ikje krasjer i materampen.

Når det er på plass så mater 527'en PPC som om den var laget for det. Regner med en kommer borti disse utfordringene med grendel også.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 month later...
On 11/5/2020 at 10:06 AM, tailgunner said:

Siste oppdatering. Rifla er sendt til børsemaker for å få et ekstra løp i 7,62 med .308 diameter og litt lengde. Fordi jeg hadde lyst og min gamle rifle i 223 er tilbake i skapet og tar plassen til 22 ppc.

I samme slengen monteres picatinny😁

 

Jeg har en 527 selv som jeg kunne tenkt meg å gjøre dette med. Altså nytt løp i .308 for heimelading. Hvor mye kosta det hos Rafdal og måtte du søke politiet om noe? ( er jo ikke kaliberbytte sån sett, så jeg tenker nei?) 

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, spindrift said:

Flott rifle i et artig kaliber! Absolutt et oppsett jeg kunne tenkt meg å ha selv, 7,62x39 med .308 pipe... Med 1:12 riflestigning er det kloss på den ideelle patron for støpekuler....

Hva mener du kunne vært bedre?☺️ Kanskje litt kortere pipe..

160 grs blykuler i 500 ms uten måtte ladde ned. Bare bruke en liten dæsj n120 som vanlig☺️ 

Har kjøpt inn nytt oppsett til tennhettene på en lee pro 1000 i et håp om at den skal begynne å fungere og har et hårete mål om å ha den stående til kun x39 og bly☺️

Link to comment
Share on other sites

Pulverlakkerte kuler liker noen ganger kuler som ligger nærmere riflingsdiameter (ift smørte kuler), men .311 kan fungere, og er iallefall ikke farlig. I Marlin (med micro groove) bruker jeg .311 både med smørte og lakkerte kuler, opp i vanlige mantelkuledata. Det fungerer fint!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å bestille fra diverse nettbutikker men noen ganger er det restriksjoner, noen vil ikke sende til Norge og andre igjen har så tvilsom betalingsløsning at jeg ikke gidder. 

MEN! Har funnet just det jeg trenger på en engelsk side etter masse Google og kaffe. Nå gjenstår det å se. Kostet 1500 med frakt pluss toll og moms.

 

 

Planene er egentlig å ha en til. Målet er å ha en zeiss innskutt med 110 grs varmintkule,  en Leupold 3-9x40 innskutt med helmantel til fjellet og til slutt en 1,25-4x20 innskutt med blykuler.

Slik det ser ut i dag så blir jeg å ha zeissen innskutt etter rypejakt med helmantel og skrive opp antall klikk jeg må ha til reveåta. Leupold 3-9x40 blir  skutt inn med blykulene til trening.

kikkerten med lavest forstørrelse kan stå på den heldempa 455’en min. Den treffer knapt «minute of kråke» på 100m uansett. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Innskutt med helmantel!

Hadde med tre ladninger med 150grs hornady fmj-bt.

Beregnet med quick load og ladet opp med 27-28 og 29 grs n530.

Det skulle ligge et stykke under max og såvidt bikke 700ms med 29 grs. 

Hadde egentlig tenkt å prøve meg på 30 grs også men hylsa blir så full at det kan gi plunder. 

27 og 28 var ikke i nærheten av godt nokk..

Kan jo være faktorer jeg ikke ser men når 29 grs gir meg 20mm så er jeg fornøyd med det.

 

16110574422012101135536264035452.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå driver jeg å setter sammen en ny ladning med 80 grs Matchking.
 

Pri nummer 1, finne en ladning med god nok presisjon og LAV hastighet(opp til 800). Jeg er ikke ute etter "HULL I HULL". Jeg er fornøyd med å treffe en rype i maskinrommet på opp til 200 meter. 

 

 

Jeg har et godt løp. Så lenge ladninga ikke er helt på trynet så går det meste greit. 

Jeg la inn en ladning i QL med 22,5 grs n530. Trykket er lavt, men dette løpet har vist seg å like det. Nå satte jeg også kula i bommene for å få opp trykket litt og sørge for jevn tenning i vinterkulda. 

 

Hastigheten fikk jeg ikke verifisert pga lysforholdene men det var ikke tegn til sot, hylsene ser fine ut, hettene likeså. 

 

Fikk skutt inn kjapt og gale i går og det gikk forsåvidt greit nok. Blei litt i hyrten og styrten på 120 meter liggende rett på bakken. 

20221124_114751.jpg.674af7c4a2765bf34ef0e759de82d093.jpg

 

Så var det hjem og lade opp 10 til med samme ladning. Ikke mer justering av ladninger enda siden jeg ofte skyter bedre på 200m. 

 

Når jeg kom opp var det ujevn vind fra høyre langs minst 100 meter av banen. Litt vanskelig å beregne der jeg lå men fikk bare følge med på gresset og skyte kjapt. 

Avdriften varierte fra 30-70 mm. Fallet ble 12 cm fra 120 til 220 meter

16692856499395421807855235829151.jpg.26b35fc4415db313089ae536e8c3e69f.jpg

5 skudd på 23 mm/220 m er jeg fornøyd med. Skjøt litt rundt på blinken, et og to skudd i slengen for å se at fall og avdrift var noenlunde lik. 

16692898344757921624734470748091.jpg.c29257840204fc87183f9f487e7ae4f8.jpg

Dagens oppsett med en gammel maxim og kahles 624.

Omentrent så tung at jeg skyter godt og samtidig lett nok til at jeg gidder å ha den med meg i fjellet. 

 

Nå er spørsmålet hva jeg skal teste ekspansjonen på. Appelsin med plastplate foran  for å simulere bein? 

Alt blir jo testet opp mot hvordan kula oppfører seg i original utførelse. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nydelig børse, god skyting og fine resultater! 

 

Et medium jeg bruker, når jeg skal sjekke "ekspansjon ja-eller-nei", er en 1,75l melkekartong stappet med avispapir, og mettet/fylt med vann. Man kan jo også legge inn en "beinsimulator" i form av f.eks plankebit, på passende sted i papirbunken. 

Link to comment
Share on other sites

Takk takk😊

Nå er det så lenge siden jeg har lest aviser og telefonkataloger at det slo meg ikke som en mulighet engang🙃

Har mye bølgepapp som jeg nå har klippet i passende biter, trykket ned i melkekartong og bløtlagt. Det burde være et ok utgangspunkt. Da er det bare å klippe opp kartongen, se gjennom stabelen med papp og fastslå med noe slingringsmonn så klart hvor kjapt det ekspanderer sammenlignet med åpen tupp. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er én ting jeg ikke får til å stemme og det er kulebanen. Jeg er godt innskutt på 120 meter og får 12 cm ned på 220. Det med en bc på .42 og simulert men ikke verifisert hastighet på 800ms. 

Det skal jo ikke gå an så jeg må opp å sjekke at jeg ligger midt i på 120 og samtidig prøve meg på noen hold innimellom der. 

Link to comment
Share on other sites

Skjøt 6 skudd på melkekartong stappet med vått avispapir i dag. Det var en forskjell og det var hver gang. De som jeg har lukket har holdt seg tålig bra. De med åpen spiss lager helt klart et større utgangshull. 

 

Skjiten nå er at jeg sliter med slengere. Og jeg vet hva jeg gjør feil, retter meg opp og skyter midt i.. så går det noe tid og jeg skal prøve et siste skudd og glemmer meg av. Skuddet går 2-3 cm til høyre. Hver eneste gang jeg ikke er nøye med hvordan jeg tar opp det lille som er av rekyl.

 

 

20221128_120240.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott valp, forresten!

 

Det var jo ikke så voldsom ekspansjon, men treffer du en vingeknoke kan det sikkert bli litt søl....

Jeg har en CZ527 selv, i .222 rem. Jeg liker den veldig godt! Men det er litt utfordrende å skyte helt konsistente grupper med en sånn knøttliten, lett børse. Det som gjorde stor forskjell for meg, var å forlenge stokken med en tykk rekylkappe, som også hadde mer friksjon enn orginalen i svart plastikk.

Link to comment
Share on other sites

Jo takk, tenk at det skal bli en stor og tøff jaktmaskin av den lille grisen!

 

Ja jeg klarer å lage søl med helmantel også😅 skjøt en hare i brystet tidligere denne jakta og den kula endret retning i kroppen og blåste av bog og lår. 

Regner med dette bare gir meg litt ekstra marginer🙂

 

Må se hva jeg gjør med denne rifla.. fra standplass så går det så det griner men i felt, over sekk så sliter jeg litt. Jeg treffer jo rypa på 120 meter selv om jeg slenger litt men der går nok også grensa føler jeg🤔

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...