Jump to content

MMS-kamera på markedet i norge.


Granleggen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg vurderer å skaffe meg et mms-viltkamera men lurer på hvilke som er på markedet i norge. Har til nå funnet kun 2 merker:

Scoutguard, med modellene 550M og 582M-8M MMS

 

Acorn Ltl-5210MM 12MP MMS

 

Noen med brukererfaringer på disse? Enkel i bruk?

 

Finnes det flere på markedet i norge? Lurer spesielt på Uovision 565 Black Invisible IR MMS 8MP GRS da jeg ser i det svenske bladet "Alt om Jakt & vapen" nr. 4 2012 at det er best i test. De 2 kameraene nevnt ovenfor er også med i testen.

Link to comment
Share on other sites

eg har prøvd acorn litt,dog ikkje mms funksjonen,har ikkje giddi å stille den inn enda....problemet med mms kamera er at dei reagerer for tregt.

Det blir bilder av halve dyr hvis du setter opp kameraet vinkelrett på stien.

scoutgard har ein reaksjonstid på 1.2 sek., og det lyder ikkje lovende.

Link to comment
Share on other sites

Okay! 1,2 sek. kan bli alt for sent på en dyresti. Kommer selv til å ha kameraet i hovedsak ved åte/kadaver så jeg vil tro at det ikke er noe stort problem da. Hva med vanntettheten? Mener å ha lest et sted at det nesten er påkrevd med tak over mms-kameraet til Scoutgard. Noen som kan bekrefte eller avbekrefte det?

Link to comment
Share on other sites

I løpet av en måned eller to kommer det et nytt MMS/mail HD kamera på markedet i Norge.

Dette har 12 MP + HD video, tar HD bilder med responstid ned mot 0,6ms ( dette kan justeres ) og skalerer dette til MMS størrelse i tillegg til å lagre originalfil på minnekort. Kameraet får norsk meny og brukermanual.

Blitz blir enten IR 950 med 20 m rekkevidee i komplett mørke ( her kan dyra muligens "se" blitsen ) eller ny IR850 som er usynlig for dyr og mennesker - rekkevide er da begrenset til 15 m i komplett mørke.

 

Jeg kjenner godt til kameraet da jeg har jobbet med produsenten i over ett år og har testet flere versjoner.

 

Tror antagelig Shou blir importør av dette.

Link to comment
Share on other sites

Ved tester av kamera så testes det på rådyr eller en voksen mann.

Det er ikke alle kamera som tar bilde av en rev eller grevling. ¨

Alle selgerene har sef kjempegode kamera da :lol: , men er det noen her som bruker kamera på åte og er fornøyd?

Link to comment
Share on other sites

I løpet av en måned eller to kommer det et nytt MMS/mail HD kamera på markedet i Norge.

Dette har 12 MP + HD video, tar HD bilder med responstid ned mot 0,6ms ( dette kan justeres ) og skalerer dette til MMS størrelse i tillegg til å lagre originalfil på minnekort. Kameraet får norsk meny og brukermanual.

Blitz blir enten IR 950 med 20 m rekkevidee i komplett mørke ( her kan dyra muligens "se" blitsen ) eller ny IR850 som er usynlig for dyr og mennesker - rekkevide er da begrenset til 15 m i komplett mørke.

 

Jeg kjenner godt til kameraet da jeg har jobbet med produsenten i over ett år og har testet flere versjoner.

 

Tror antagelig Shou blir importør av dette.

 

Intresangt! Kansje det lønner seg å vente litt til dette kommer på markedet. Kan du røpe hvilket merke også kansje? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja man kan sikkert vente hvis man vil betale skjorta.

Jeg har brukt Acorn 6210 med MMS i bare en mnd nå. Men kan ikke si annet enn jeg er veldig fornøyd..å dette kamera betalte jeg kr.1950.- for ink frakt fra China..(samme kamera koster 3500.- i Norge)

Jeg betaler ikke mer en jeg strengt tatt føler jeg må.

Respostis??? Det vet jeg ikke,men til bruk på åta så funker dette knall.

I dag har jeg fått 58 MMS med bilder av alt som har vært på åta,samt HD film av 2 rev og 1 jerv samtidig...

Link to comment
Share on other sites

Mr.Polar: Jeg har tenkt tanken å importere kamera fra utlandet. Garantert kroner å spare der, men har lest litt om brukererfaringer på andre viltkameraer (ikke bare mms-kameraer). Har registrert at flere har problemer med innstillinger og i det heletatt få kameraet til å virke selv om alt er gjort riktig. Har noen ganger vist seg at det er feil med kamera og det må returneres. Vil vel tro at dette ikke er noe stort problem. Er vel mest vanlig at man hører om de få som har problem. De som har kamera som funker feilfritt har sjelden behov for å gi utrykk for det da det er feilfritt som forventes.

Uansett så er jeg villig til å betale noen kroner ekstra ved å handle her til lands hvis jeg skulle være uheldig å få et kamera som ikke funker. Med mine engelskkunnskaper blir det mye enklere å forklare et problem på norsk istedet. Men det er nå meg da :roll:

 

Uansett takk for innspillet :)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer også et sg582m dvs ny versjon av sg550m. Flere forbedringer bl.a 8mpx kamera og gprs. Ventes i salg i løpet av kommende måned. Den største fordelen er kanskje at det baserer seg på kjent teknologi, og er kun en forbedret versjon av markedslederen...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer også et sg582m dvs ny versjon av sg550m. Flere forbedringer bl.a 8mpx kamera og gprs. Ventes i salg i løpet av kommende måned. Den største fordelen er kanskje at det baserer seg på kjent teknologi, og er kun en forbedret versjon av markedslederen...

 

Et par spørsmål:

 

Får 582 forbedringer mot vanntetthet i forhold til 550? På en forhandlers side står det opplyst om at 550 er det mest åpne kamera mot vann/fukt de har sett og at "hus" mot nedbør er absolutt påkrevet.

(Må legge til at jeg setter stor pris på forhandlere som er dønn ærlige om sine produkter.)

 

Med markedsleder mener du da her i norge, europa, verden.....?

Link to comment
Share on other sites

Får 582 forbedringer mot vanntetthet i forhold til 550? På en forhandlers side står det opplyst om at 550 er det mest åpne kamera mot vann/fukt de har sett og at "hus" mot nedbør er absolutt påkrevet.

 

582 har jeg ikke sett enda, så jeg skal ikke ta noe på forskudd. 550 skal tåle en god del vann, men det er en klar feilkonstruksjon på bånnluka, bak på kameraet - ei "leppe" som går opp bak kameraet og blir en effektiv vannsamler. Likevel skal det jo normalt sett være tett med gummilista i bånn, men når det blir stående vann der, så... Det viser seg at en del absolutt ikke er vanntette. Likeledes har det også vært litt sparsomt med tetting (=lim) rundt lokket til sensoren.

 

Mitt har stått ute i 2 mnd med pissregn nå uten noe over, og det var nå tett innvendig sist jeg sjekka. Og MMS'ene kommer jo susende de...

 

Med markedsleder mener du da her i norge, europa, verden.....?

 

Ja. Jeg kjenner i allefall ikke til et annet MMS viltkamera som det er solgt så mange eksemplarer av. Det er i allefall mitt inntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Jibrag: De fleste kameraene funker nok tilfredsstillende ja. Som jeg nevnte litt lengere oppe i tråden så er det jo ofte slik at man hører om de (få) som er missfornøyde med ett produkt. Man hører sjelden om de som har et feilfritt produkt da det bestandig er feilfritt som forventes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er endelig de siste tester ferdige og kameraet klart for markedet.

Det jeg har jobbet med er:

- Fokus på bildekvalitet og kontrast.

- Riktig eksponering ift lys

- Blitstyper og rekkevidde.

- Riktig PIR sensibilitet i forhold til våre klimaforhold ( temperaturavhengeig ) responstid innefor kameraets rekkevidde. Siste test var det tatt 189 bilder hvor kun tre bilder var uten dyr. ( tror mange andre kamera er langt dårligere på dette. )

- God design på casing mhp vann og vind motstand samt batteriboks med tilkoblinger. har stått ute i 8 mnd uten beskyttelse i alt fra +20 gr til -26 grC. IP67.

- mulighet for ekstern 6V strømforskyning og/eller solcelle. ekstrautsyr.

- Mulighet for software oppdateringer- Dette gjøres enkelt ved å nedlaste en programfil til minnekortet. På denne måten er man sikret beste support om man er uheldig å justerer feile parametere ( det finnes også faktory reset ) eller at produsent gjør forbedringer.

- Set up via PC eller ekstern fjernkontroll

- Veldig enkelt MMS oppsett, ferdig programert for alle operatører. Trenger kun å skrive inn telefonnr og event mailadresse.

- Norsk meny og brukermanual

- MMS funksjon som også lagrer høyoppløslig ( 12 MP,8MP,5MP ) på minnekort.

- Støtter 64GB SD men anbefalt er 16 eller 32 GB ( da med høy hastighet da minnekortets leserhastighet er av betydning. )

- HD video

- Burst bilde funksjon - 1 bilde, 2, 3, 4 eller 5 bilder etterfølgende med 0,8 s mellomrom mellom hvert bilde.

 

Intresangt! Kansje det lønner seg å vente litt til dette kommer på markedet. Kan du røpe hvilket merke også kansje?

Dette kameraet har ikke vært på makredet i denne form og blir nok markedsført under nytt navn.

Schou vil bli distributør i scandinavia og vil nok markedsføre kameraet gjennom deres forhandlernett.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som et intresangt kamera det der ja Rib. Selv ble det til at jeg gikk til innkjøp av et Acorn-kamera. Har ikke fått testet det noe særlig i felten ennå. Hadde en del trøbbel i starten med mms-funksjonen. Byttet minnekort og siden har det funket som det skal.

En stor fordel med kameraet du Rib beskriver er at det har IP67. Acorn-kameraet mitt tror jeg har IP54. Vil vel da tro det er nødvendig med et tak over kameraet.

Link to comment
Share on other sites

Jibrag: De fleste kameraene funker nok tilfredsstillende ja. Som jeg nevnte litt lengere oppe i tråden så er det jo ofte slik at man hører om de (få) som er missfornøyde med ett produkt. Man hører sjelden om de som har et feilfritt produkt da det bestandig er feilfritt som forventes.

 

Bare som en liten digresjon; innenfor "denne verdenen" vil jeg nominere Icom (F3022 og F34)...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

ser att keepguard.no har begynt å selge ett nytt mms kamera som heter Covert Special Ops Code Black, noen som vet noe om det kameraet??? står att det skal være usynlig ir lys for dyr, men stemmer det??? har ett par acorn mms viltkamera med blå ir som skal være usynlig for dyr, men det er bare tull. har brukt dem mye på hjort å hjorten blir skremt av ir lyset :(

Link to comment
Share on other sites

tenkte ikke på xenon blits men ir infrarød blits, hadde vært artig å hatt ett mms kamera som ikke skremte vekk dyrene når det tar bilde. å det covert kamera der så står det att det er helt usynlig for dyr! står att det har en ir på 1040nm. så du mener det ikke stemmer???

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har i år hatt tre stk Scoutguard sg550m og 1 stk Uovision, IR black led viltkamera.

 

Scoutguardene stod i 4 måneder uten at batteriet gikk tom. De stod innstilt på å ta tre bilders serier.

 

Da fikk vi som regel tre bilder av dyr når de løp. Ett av hodet, ett fult bilde og ett av ræven på vei vekk. Dvs det reagerte helt fint. Veldig god oppløsning på bildene også. Det var riktig nok vanskelig å sette opp.

Men ett av kameraene tok inn vann og har begynt å oppføre seg underlig. Virker å være antennen som er det svake punktet.

Blitsen er også synlig iform av svakt rødt lys. Dette virker ikke åpåvirke dyrene annet en at noen gikk bort og glodde på kameraet. Ble noen artige nærbilder av det.

 

Uoivision kameraet har bare vært ute i 3 måneder, men det er ikke tomt for batteri enda. Det tar bilder på samme måte som Scoutguarden og jeg merker ikke stor forskjell rent praktisk annet en at det var betydelig lettere å sette opp for Tele2 og at bildekvaliteten er noe bedre.

Her er blitsen usynlig.

 

Felles for dem begge er at de sender bare ett begrenset antall meldinger pr døgn, så om det blir tatt 100 bilder får du bare 10 av dem og det er ikke nødvendigvis de feteste..

Legger på noen eksempler:

 

SC 550:

 

64446745868090383241175.jpg

 

55461445868017581424886.jpg

 

53422845867886378142735.jpg

 

39163445867936379397359.jpg

 

39163445867936379397359.jpg

 

Uiovision:

 

29872010151189932297437.jpg

 

26824210151127072162437.jpg

 

24128810151199773367437.jpg

 

19287010151199774497437.jpg

 

18345410151252575722437.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Rib skrev:

I løpet av en måned eller to kommer det et nytt MMS/mail HD kamera på markedet i Norge.

Dette har 12 MP + HD video, tar HD bilder med responstid ned mot 0,6ms ( dette kan justeres ) og skalerer dette til MMS størrelse i tillegg til å lagre originalfil på minnekort. Kameraet får norsk meny og brukermanual.

Blitz blir enten IR 950 med 20 m rekkevidee i komplett mørke ( her kan dyra muligens "se" blitsen ) eller ny IR850 som er usynlig for dyr og mennesker - rekkevide er da begrenset til 15 m i komplett mørke.

 

Jeg kjenner godt til kameraet da jeg har jobbet med produsenten i over ett år og har testet flere versjoner.

 

Tror antagelig Shou blir importør av dette.

 

Dette har jeg gledet meg til lenge. Noen som vet om det er kommet i salg?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bare husk at i Kina får du mange ting med likt utseende og navn, men svært forskjellig innhold. Om noe virker for godt til å være sant så er det gjerne nettop det( hederlige unntak finnes). Min erfaring med viltkamera tislier at det ligger en del jobb med å få software til å stemme, også i forhold til klimaet det brukes i. Anbefaler derfor at men sjekker litt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...