Jump to content

Hva er den beste patronen til Metallsiluett, pistol ?


Hedmarkingen

Recommended Posts

Kriterier:

billig og lade

billige fabrikkpatroner

snillest mulig rekyl

veldig god presisjon

Jeg kommer ikke på noen som dekker alle kriteriene, 22lr klarer tre men faller gjennom på omladingsdelen. De andre jeg kommer på lages det enten ikke fabrikk ammo til eller så er den veldig dyr. Jo forresten jeg kommer på noen som selges som fabrikkammo og ikke er så dyr, men da blir det mer rekyl, og det var jo ikke ønskelig.

 

Mitt beste tips er å lade selv og se bort i fra pris/tilgjengelighet på fabrikk ammo når det gjelder metallsilhuett :mrgreen:

 

edit: endret til rett antall kriterier.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til grov øvelsene er vel kanskje 357 mag et av de bedre alternativene. God tilgang på kuler, hylser og snill rekyl. Med tunge kuler, velter den fint bukkene. Med en revolver med litt løpslengde kan du skyte alle øvelsene i grov.

 

Med en produksjonsrevolver i 357mag kan du også skyte Field, så da kan man skyte enda litt mer :winke1:

 

Har du funnet fabrikkammo som får ned bukken på 200m?

Link to comment
Share on other sites

Denne får da ned bukken:

http://en.wikipedia.org/wiki/.357_Remington_Maximum" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Jeg har en revolver i det kaliberet.

357Max får muligens ned bukken med fabrikkammo, men jeg synes så tydlig du nevnte noe om billig fabrikkammo. 357Max dekker fortsatt kun 3 av 4 kriterier. Det er selvfølgelig mulig at vi har forskjellig definisjon på billig ammo. I så fall kan jeg komme med flere forslag til kaliber :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

357Max får muligens ned bukken med fabrikkammo, men jeg synes så tydlig du nevnte noe om billig fabrikkammo. 357Max dekker fortsatt kun 3 av 4 kriterier. Det er selvfølgelig mulig at vi har forskjellig definisjon på billig ammo. I så fall kan jeg komme med flere forslag til kaliber :mrgreen:

 

En får ikke kjøpt .357 max fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Er endel kaliber å velge i når man skyter metall, noen av mine favoritter som er enkle og rimelige å lade til er : tcu kaliberene da du kan bruke 223 hylser, 300 whisper, 357 mag/ max, 22 hornet, 30 us. Mange flere finnes i hylla, men ikke alle like enkle og billige å lade til.

Enkel tilgang på hylser og bra utvalg av rimelige kuler og/eller kuletenger er viktige faktorer for meg. For å "leke" med har jeg flere villkatter som det er mere jobb med, hylseforming/kapping, skyteforming osv.

Skal man skyte produksjon øvelsen er det viktig at det leveres løp fra produsenter også. I fri 2 har man flere muligheter vedr villkatter.

Viktigste er nok å ta det man har med på banen og plinge litt i stålet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder amunisjon som skal brukes til metallsilhuett så er vanskelighetene med å finne brukbar fabrikkammo en gjenganger. Det er få kaliber tilgjengelig som både produseres av fabrikk og klarer å velte de største figurene. Når man så slenger på kriterier som billig fabrikkammo, snillest mulig rekyl og veldig god presisjon så får man en umulig oppgave.

 

Hvis man derimot går for å lade selv, så får man et mye større utvalg av kaliber og flere variabler man kan påvirke selv.

Jeg liker veldig godt 6,5mmBr. Den får man ikke kjøpt som fabrikkammo, man kan få kjøpt 6mmBr, men den er ikke det jeg vil kalle billig.

 

For meg er det følgende kriterier som er viktige:

Meget god presisjon (det hjelper dog ikke hvis punkt nr. 2 ikke lar seg oppfylle)

Mulig å få skaffe komponenter (dette avhenger av punkt 1 som er hovedkriteriet)

Ikke unødig mye rekyl (dette er meget individuelt, noen tåler/liker mye rekyl andre foretrekker å ikke ha rekyl)

 

Deretter kommer ting som:

Billige komponenter

Kort eller lang patron (i forhold til hvilken kasse man har/skal benytte og/eller med tanke på settedybde, magasinlengde, løpslengde)

 

Alt i alt kommer jeg frem til at det ikke er mulig å si at en bestemt patron er best til metallsilhuett. Selv har jeg flere favoritter til metallsilhuett, det kommer an på hvilken øvelse man skal skyte, hvilken skytestilling man foretrekker, hvilke sikter man foretrekker, løpslengde, pris, tilgjengelighet på ammo/komponenter/våpen, hvor mye man skal skyte, rekylsensitivitet, ambisjonsnivå, og sikkert en hel del andre ting som jeg ikke kommer på akkurat nå.

 

Tråden er i og for seg intr. men jeg synes man som et minimum bør presisere hvilken øvelse man ønsker å skyte.

Man kan selvfølgelig si at det skal være den beste allround patronen, men da blir spørsmålet igjen hvilke øvelser som skal være med i vurderingen. Hvis man skal skyte field så må man huske på at det i regelverket er begrenset hylselengde.

Allround blir da et definisjonsspørsmål. Skal det være den patronen som er best til flest mulig øvelser? Field har to internasjonale og en nasjonal øvelse. Fin har 4 internasjonale og 1 nordisk øvelse. Grov har 4 internasjonale 1 nordisk og 2 nasjonale øvelser. Alle tre kategoriene har en revolverøvelse (egentlig ikke, men for enkelhets skyld sier vi det i dag). Skal patronen være best mulig til alle øvelser så må den passe i revolver også.

 

Alt i alt kan man si at GreyWolf har oppsummert det greit:

.22LR funker bra til metallsilhuett, og det er lite som er billigere...

:lol:

 

Grey Wolf

PS.

De egner seg ikke til omladning!

 

Man kan imidlertid si at en revolver i 357mag kan benyttes i flere øvelser enn en revolver i 22lr, selv om man nok ikke kan argumentere for at noen av dem er konkuransedyktig i alle øvelser de kan brukes i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil prioritere kriteriene slik

 

1 God presisjon

2 Billig dvs. billig fabrikk-ammo / Billige ladekomponenter ( Hylser / prosjektiler / krutt )

3 Bredt anvendelsesområde dvs. mange øvelser

4 Moderat rekyl

 

Vi får holde .177 utenfor. Den er uslåelig på pris og rekyl, har utmerket presisjon.

Den kan anvendes til 5 pistol-øvelser og 4 rifle-øvelser

 

.22LR topper på pris og rekyl. Presisjon varierer noe ( Ulike våpen kan foretrekke forskjellig ammo )

Den kan anvendes til 6 pistol-øvelser og 3 rifle-øvelser

 

.357Mag er moderat på pris og rekyl,og har akseptabel presisjon.

Den kan anvendes til 10 pistol-øvelser

 

6,5x55 har utmerket presisjon, er moderat på pris, har moderat rekyl i rifle og kan lades ned til akseptabel rekyl i pistol.

Den kan anvendes til 10 rifle-øvelser og 3 pistol-øvelser

 

Med disse 4 kan du delta i alt av metallsilhuett i Norge. 21 pistol-øvelser og 17 rifle-øvelser

Dersom du vil nå helt til toppen av resultatlistene bør du vurdere et par andre alternativer til

for å oppnå litt bedre presisjon / litt mindre rekyl, og desverre også litt høyere pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Litt nekro posting dette

Men jeg er litt forbauset over at d'herrer ikke har nevnt 44 magnum....

Opplever faktisk stadig at folk skyter bedre med 44 en 357 på langt hold, og her bør selv fabrikk velte stålbukken på 200m.

Med en fin hjemmelading med litt tung kule er den ikke så ille i rekyl heler. Det er å treffe som er viktig, ikke å lide mest.

Vurdere selv svært sterkt å ta et utgangspunkt i en Ruger Bisley Hunter... (nå som jeg despereat prøver å redusere våpenbeholdningen...)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...
7 mm TCU er en veldig bra patron.

 

Jo da. Men så var det Hveems kriterier da :wink:

 

billig og lade - kommer an på hvilken kule du bruker, og hylsene holder ikke så mange omladninger

billige fabrikkpatroner - neppe

snillest mulig rekyl - rekylen er meget snill

veldig god presisjon - super

 

Så da er 2,5 av kriteriene oppfylte.

Holder stadig på at .22LR vil være den billigste løsningen til trening (og finøvelsene selvfølgelig).

Til grov vil jeg holde en knapp på .357Mag siden man om så kan lage kulene selv.

(Det samme vil gjelde for .44Mag, men her går det med mere krutt og bly.)

GreyWolf

Link to comment
Share on other sites

Støpe rifle kuler går også veldig bra. Flere som bruker 7 mm RCBS silhuett kula. Har svært god erfaring med 30 kal varianten selv. Holder imidlertid en knapp på 6.5 TCU selv. Samme basishylse og med rett riflestigning stabiliserer den greit 140 grs kuler, eller i hvertfall match kuler på 120/123 grs. Minimal forskjell i velteevne til f.eks 7 TCU og .357 mag fra TC

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tja. 32-20 holder i en BF, men generelt mye svake hylser og seperasjon. Fra en TC blir siste ennå litt vanligere p.g.a. en liten svikt i låsingen ved hver skudd. Dog stort problem er det vel ikke. Ved rett tillpassing av hylse til kammer, holder de fleste flaskehylser usansynlig lenge. Aldri hatt problem hverken med .30 herrett, 7, eller 6,5 TCU eller .22 hornet, når rett tilpassing er gjort, men litt for mye tilbakesatt skulder og hylser har røket etter to ganger.

Det er jo mange alternativer til beste patron. GreyWolf sitt forslag med .22 l.r. er slettes ikke dårlig, men til sentertent og grov må man ha noe moment for bukken og når pris da kommer inn, er vel valget i Norge veldig enkelt med 6,5 og 30. Disse blir ofte subsidiert ikke bare fra skytterlaga men også med gunstigere pris i butikk.

Mine valg i disse to. 6,5 TCU og 6,5 BR, i .30 er det fler: 30 US carabin, 300 Whisper, 30 Herrett. Alle har også snill rekyl og presisjon mellom 1" og 2" på 100 meter er helt normalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...