Jump to content

Godkjente .22 Halvauto rifler.


Hassel

Recommended Posts

  • 1 month later...

Jeg ser ikke helt problemet med den børsa der. Jeg synes den ser moderne ut, andre synes at moderne ofte går i retning av militært preg. Picatinny's og Weaver rails er i så fall veldig militært uansett våpen, bare som et eksempel. HK416 som jeg på vegne av Kongeriket disponerer er eksempelvis full av dette og gir enorme muligheter for montering av ulikt ekstrautstyr.

Link to comment
Share on other sites

ja... og?

Det er et direktorat som har sagt at de ikke ønsker slike våpen til jaktbruk. Da hjelper det lite hva vi som skriver på kammeret syns. DN ønsker ikke at jakten skal skades ved at ikke jaktende mennekser møter "ramboer" i skogen. Da er det fint lite relevant om våpnet har miltær opprinnelse eller ei. Det er faktisk Kun utseende soim teller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I forskriften (Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen - http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html er det presisert :

Halvautomatiske rifler i kaliber .22 long rifle som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet har vært lovlig omsatt før ikrafttredelse av denne forskriften.

 

Altså at de rifletypene som allerede er solgt er legale. Derfor listen i denne tråden - som et hjelp til en oversikt over hva som er "godkjent" av 22 halvautorifler.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Løfter denne tråden igjen med et par oppdateringer.

 

M.O.A. 10/22, solgt i 2007 av Sandnes Arms.

 

Magnum Research 10/22, solgt i en årrekke og selges fortsatt av Arad Yanai og Arc Scandinavia. Kan også skaffes (mye billigere) av Jakt og Friluft.

 

Tactical Solutions X-Ring 10/22, solgt av Midway Norge men nå utgått. Jeg har ingen beviser for når de begynte å selge disse, men en av de siste ble solgt og sendt 01.02.13, og hvis de hadde lov til å selge de da så må de også ha solgt de før 15. oktober 2011. Jeg har kontaktet Midway angående dette, men de har ikke akkurat vært lette å ha med å gjøre når det gjelder informasjon. Om ikke annet så kanskje dette kan hjelpe noen som gjerne vil ha tak i akkurat denne kassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det har blitt solgt slike Winchester .22 automater, av typen hvor du tar ladegrep ved å trykke inn en knast helt foran på forskjeftet. Model 1903 eller noe slikt, bilde litt ned på siden her:

 

http://www.rifleman.org.uk/Winchester_A ... rifles.htm

 

men av hvem, hvor og når? har ihvertfall sett en tre-fire stykker i løpet av de siste femten årene.

Link to comment
Share on other sites

Evert,

Winchester 1903 gikk vel ut av produksjon for en drøy mannsalder siden og var dessuten kamret for en annen patron enn .22 lr.

Winchester modell 63 er vel omtrent samme børsa men kamret for moderne salongammo. Uten å vite det sikkert så vil jeg tro at denne også gikk ut av produksjon for flere tiår siden...

Link to comment
Share on other sites

Evert,

Winchester 1903 gikk vel ut av produksjon for en drøy mannsalder siden og var dessuten kamret for en annen patron enn .22 lr.

Winchester modell 63 er vel omtrent samme børsa men kamret for moderne salongammo. Uten å vite det sikkert så vil jeg tro at denne også gikk ut av produksjon for flere tiår siden...

 

Joda, men vi må passe på at det huskes at de fortsatt er lovlige å omsette- selvom det er på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 weeks later...

Husker jeg som guttunge fikk prøveskyte en US Carabin i 22lr, denne var lovlig kjøpt i Norge men det er nok godt over 30 år siden, skal se om jeg kan finne noe info om den.

 

 

Det er ihvertfall denne typen det er snakk om

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei, ett kjapt spørsmål bare.

Jeg ser på Ruger SR-22. Er den lovlig å kjøpe til konkuranse?

Vis ja, hvem selger den i Norge nå?

Vis ikke, Ruger 10/22 er jo over alt. Er den lov til å kjøpe til konkuranse?

 

Håper Ruger SR-22 er lov da siden det er den jeg liker best.

Link to comment
Share on other sites

@nemo80 Rugers SR variant av 10/22 er ikke lenger lov å ervervet i Norge. Det ble innvilget noen tillatelser til den, men dessverre så viste det seg at en del ble solgt på jakt lisenser, og våpenet er da ikk tillatt til jakt. Det medførte at man fikk en full stans i salget av den modellen.

 

10/22 er fortsatt lov å ervervet, men bygger du den om til noe militært utseende bør du ikke ta den med på jakt, bare bruke den på bane.

 

@jim, takk - det er vel samme våpenet som remingtons 66 nylon?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kan vel føre opp Marlin Glenfield. Har sett ett par av dem, litt lengre løp og magasin enn vanlig mod 60. Vet ikke hvem som solgte dem.

Regner med du ikke ville føre den opp, ettersom den er veldig lik Marlin 60 (bare ett hakk eldre) og anses en variasjon. I såmåte burde du også sløyfe "SS".

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei :) vil det være lovlig for meg som er 19 år og har jegerprøve og salongrifle fra før å kjøpe Armi Jager Ak-47 Kopi i kaliber 22 Lr?

Trengs det noe spesiell tillatelse eller medlemskap i klubb? eller kan jeg kjøpe den som ei vanlig salongrifle? Vil det da være tillatt å bruke på småviltjakt på samme måte som ei vanlig salongrifle? Setter stor pris på hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Kun til konkuranse. Ellers hadde den nok fått samme skjebne som Sr22.

Men driver ikke med de konkuransene selv som har 22lr halvauto på programmet (enda iallefall) så hva den kan erverves til må nesten andre svare på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, det kan du ikke siden det er ett våpen av militær karakter som det så fint heter.

Ruger Sr-22 er en 10/22 i militær bekledning som ble ervervet til jakt og etter at det ble kjent ble den gjort umulig å erverve i norge.

Hvordan type konkuranser du kan ervere den ak'n til skal jeg ikke svare sikkert på, men kommer helt sikkert andre som vet det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...

Drar opp denne da jeg føler det er noen ting jeg ikke helt finner svar på.

 

Dersom (helt sprøtt men..) Sako kommer med en ny halvauto salongrifle, måtte den vært tatt inn i en av listene for godkjente halvauto på lik linje med BAR, Mini, Molot etc? Dvs godkjent ved forskriftsendring?

 

Hvor store modifikasjoner/endringer kan eks Remington gjøre på en 597 før den kan sies å "ikke ha vært godkjent før forskriftens ikrafttredelse"? Det virker for meg som det er blitt introdusert en del nye varianter av halvauto salongrifler i etterkant av denne forskrift; er de på en måte i et lovløst "vakuum" eller dekkes de av at de er bygd på den og den låskassa?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 8 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...