Jump to content

Rasling i a-tec maxim demper


Dusty

Recommended Posts

Heisann godt folk.

 

Jeg har en maxim demper på .243win børsa mi. Det er en 6,5 demper uten ekstra moduler.

Merket sist jeg var på banen en liten raslelyd fra demperen i det jeg satt fra meg børsa etter skyting. Det har ikke vært noen rare treffpunkt på skiva og det er ikke tegn til at kula subner i demperen noe sted.

Når jeg kom hjem fant jeg ut at det er inne i den fremste modulen raslingen er. Det er nødt til å være den skiva inni der (baffelen eller hva det nå kalles) som er litt løs.

Er dette noe som jeg ikke trenger å tenke noe over eller er det unormalt? Jeg fikk ikke opp ytterste lokket på demperen da jeg manglet riktig strl på umbrako hjemme, det står på min to do liste, men tenkte å høre med dere om dette er et vanlig fenomen eller er unormalt?!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke peiling, men jeg søkte på Kammeret i sta, etter info om et annet demperproblem, og da skumleste jeg også et innlegg fra en som opplevde det samme som du skriver. Det angikk ikke meg i noen særliog grad, så det ble ikke finlest, men av det lille jeg leste oppfattet jeg at dette ikke var så uvanlig med Maxim, og ikke noe å bry seg om. Vil tro det er mulig å finne mer om det hvis du søker på skrangling eller rasling i Maxim :)

Link to comment
Share on other sites

Siden dette var et utbredt problem som jeg ser så gadd jeg ikke ta opp saken for å kikke. Skrudde bare til topplokket litt skikkelig og raslingen blei da så og si helt borte. Skulle det bli værre igjen får jeg ta det opp da og se hva som er problemet. :) takker for supre tilbakemeldinger

Link to comment
Share on other sites

Ret morsomt at følge denne tråd.

Konklutionen må være at hvis man betaler den dobbelte pris for et produkt, så er det ok med lidt rasling, klirring og skrangling 8) .

Nu opnår denne lyd snart samme status som kobjelder ved en sportsbegivenhed med Norsk deltagelse.

Til de sarte sjele som ikke bryr sig om denne klirring, kan vi anbefale enten passive hørselsvern, eller vattpropper i ørerne :wink:

 

Forøvrigt erindre jeg en gammel tråd om et lignende problem, her var den generelle holdning, at der måtte være tale om en reklamationssak.

Link to comment
Share on other sites

Haha... Episk bra skrevet. Altså, som jeg skrev tidligere så skal det jo absolutt IKKE være sånn. Slik det er så skader ikke denne raslingen presisjon, lyd eller våpen/demper i seg selv. Ved å skru til topplokket fikk jeg den også vekk, men kommer den tilbake igjen så vil jeg undersøke nærmere og eventuellt vurdere reklamasjon.

Link to comment
Share on other sites

Veldig tighte toleranser som skal til for at ei stålskive skal ligge helt 100 og i ro med det designet at forsterkning av alumodulene.

 

Ved produksjon av Viking demperen der dette designet er hentet/lånt/kopiert fra var det stor fokus på toleransene mellom selve modulen og innleggskiva. Skivene måtte som regel dreies til etter at modulene var fedig elokserte - da bare forskjellene i beising/eloksering fra gang til gang kunne ha innvirkning hvor godt skiva satt.

 

Skranglingen har vel vært ett problem siden Maxim'n ble introdusert. De første hadde litt trange hulltoleranser slik at presisjonen gikk fløyten om ikke alt satt dønn fast. Det er ikke noe problem nå lenger, tror jeg.

 

Uansett skrangling fortsatt en av de aller beste demperne på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Altså, som jeg skrev tidligere så skal det jo absolutt IKKE være sånn.

 

Det ER sånn på stort sett alle Maxim-dempere, og det er et tegn på at du må skyte mer. Litt avleiringer av kruttrester i demperen, og alt sitter uten skrangling. Min "skrangla" bare de første 100 skuddene, så etter ca en halvtime på skytebanen var skranglinga borte. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Atec Maxim heavy barrel,og den skranglet ikke når den var ny og heller ikke etter 50 skudd..Vi får se om det skjer noe mer etter en tur på banen imårra.Har stort sett bare brukt Hausken tidligere. Demonterte Maximen før den ble tatt ibruk,noe jeg gjør med alle dempere jeg kjøper. Det for og se etter skjevheter,feil produksjon etc som kan føre til mer fatale ting. Reddet et par dempere på og gjøre det ved tidligere annledninger.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ut 2 maxim dempere i 6,5 etter drøye 1000 skudd. for noen forbanna drit dempere, er kun en ting som gjelder .HAUSKEN :lol::lol:

 

6,5X55 eller noe noe raskere?

 

*Edit: Jeg har nå skutt 155 skudd igjennom min med .30 kaliber og ingen rasling så langt. Vi får se med tidens løp om A-tec maxim er noe og sammle på for aktive skyttere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Enig med sistemann. Mine Maxim dempere ble etter min missfornøydhet, byttet ut med Hausken.

Det eneste jeg angrer på ved dette bytte, er at det overhodet fant sted. Skulle valgt Hausken fra første stund!

Helt plutselig, er det ikke behov for og sjekke treffpunktforandringen mellom hver skyting.

I forhold til skramlingen, så opplevde jeg dette på begge mine dempere. Det blir borte, bare man får skutt de fulle av nok drit. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hadde du store treffpunkt forandringer ved og skru av og på demper? Jeg har testet min maxim demper endel nå,og jeg har ikke hatt verken skrangling eller treffpunkt forandring med denne. Vekt iforhold til demping er bra men jeg veit lite om holdbarheten på denne demperen enda,siden det er min første Atec. Har kun brukt Hausken og vesentlig dyrere ståldempere tidligere. Vil vel kanskje konkludere med at Maxim er en god jakt demper for prisen,men kanskje ikke den som vil tåle 5000+ skudd i lengden. Det vil tiden vise. Min Maxim brukes som "trenings" demper på 308/6,5 pipene på Sauern som er rigget for lengere hold,så det passerer endel skudd.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg både Hausken og A-tec. dempere.

Mine dempere brukes på jakt. Skyting på banen går uten demper. Hørselvernet er oppfunet. Og fremtunge våpen , med miras produsent på har jeg ikke sett hensikten med.

Alt som ikke er skrudd godt sammen rasler. Og det er brukers ansvar å sjekke slikt.

Skal en ha lang levetid på en demper, så ikke varmskyt den. Ta den av og luft den mellom hver gang den er i bruk. Og regelmesig renhold er av det gode.

Link to comment
Share on other sites

Hjelper lite og bytte rundt på de når det er fronten som rasler

Med at fronten rasler; mener du at du ikke får skrudd endepluggen langt nok inn slik at baflene trekkes godt inntil hverandre?

 

Dere andre; er det stålet som løsner fra aluminiumet?

 

Det er en gang slik at dersom noe er festet med presspasning mellom to ulike materialer, vil volumutvidelsen være ulik ved samme temperatur. Aluminium har vesentlig større volumutvidelseskoeffisient enn stål, så dersom stålet er presspasset inn i aluminium og aluminiumet har største diameter, vil holdet bli slappere ettersom temperaturen øker i begge. Dersom det er dimensjonert og produsert riktig, er det tatt høyde for dette slik at det ikke blir et problem.

 

Når det er sagt, er det slett ikke bare Maxim jeg har hørt dette forekomme i, men jeg har fremdeles tilgode å se at det har representert et problem hos noen av dem. Så langt. Men; er det løst ved normale temperaturer, vil det dynamiske trykket slå det løsere etterhvert, og har det først begynt å løsne, vil effekten forsterkes eksponensielt.

 

Men som sagt; jeg har ikke selv hørt en skranglete Maxim så langt - kan noen fortelle meg akkurat hva som forårsaker skranglingen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er metallbaffelen inni frontmodulen som løsner ja.

 

Nå var jeg innom standen til A-Tec på villmarksmessa og hørte med han som stod der om dette var et problem.

Han sa følgende:

 

Slik skal det jo IKKE være, det har seg slik at passningen mellom stålet og aluminiumen da dessverre ikke har blitt overholdt. Når det er sagt så setter denne ytre baffelen seg etter noen skudd og det hverken skader demperen, våpenet eller presisjonen.

 

Alikevel understreket han at det absolutt ikke skulle være slik, som plaster på såret mitt fikk jeg ett miragetrekk, og så noterte han navnet mitt i boka si. I dag lå en ny frontmodul samt en EKSTRA modul til å bygge på demperen med i posten. Så for å si det mildt så er dette virkelig god kundeservice. Det lønner seg å kjøpe fra kvalitetsbevisste mennesker har jeg skjønt.

 

Begge tomler opp for A-Tec!!

Link to comment
Share on other sites

hei kan ikke gi noen fasit på holdbarhet på maxim demperen men har en som sitter på en kongsberg 393 med 45 cm pipe i cal 9,3x62.har nok skutt ca 400 skudd i maximen med den pluss et par tusen i 6,5x55.denne demperen har aldri raslet eller gitt treffpunktforandringer etter av påmontering en rekke ganger :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...