Jump to content

Søke om flere våpen samtidig


M17

Recommended Posts

Skal søke om tre våpen, og har fått med meg at jeg kan betale en avgift om jeg søker samtidig.

Er det bare å levere inn de tre søknadsskjemaene samtidig, eller bør jeg søke om alle våpnene på et skjema?

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke det.

Å søke er jo spinndyrt, så prøver å få søkt på et par våpen i slengen :)

 

Er også litt usikker på hva jeg skal skrive under "andre opplysninger" da dette er mitt første våpenkjøp. Står på baksiden av søknaden at "søkere under 18 år må skrive litt om hvorfor de er berettiget til å inneha våpen" eller lignende, er dette nødvendig?

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke det.

Å søke er jo spinndyrt, så prøver å få søkt på et par våpen i slengen :)

 

Er også litt usikker på hva jeg skal skrive under "andre opplysninger" da dette er mitt første våpenkjøp. Står på baksiden av søknaden at "søkere under 18 år må skrive litt om hvorfor de er berettiget til å inneha våpen" eller lignende, er dette nødvendig?

 

Her hvor jeg bor, har det ikke vært nødvendig å skrive noe der, men derimot ta kopi av jegeravgiftskortet evt. diplom for bestått jegerprøve, så skal det holde i massevis. Lykke til. ;)

Link to comment
Share on other sites

det er ikke svindyrt å søke om våpen.

Koster litt over 400 kr hvis man har et våpen registrert fra før.

 

Men det er en fordel å levere inn flere søknader samtidlig :)

 

Etter det nye våpenforlaget må man ha våpenskap fra første våpen..

Link to comment
Share on other sites

Første våpen for meg koster 860 kr, og de neste drøye 400kr. Da blir det fort noen tusen om jeg skal søke hvert våpen for seg, så man kan spare mye på å slå sammen litt. Her sparer jeg 860 kr.

Men hvordan dokumenterer jeg aktivitet/stevnedeltakelse?

Jeg vet hvilket skytterlag jeg er medlem av, men hva betyr "tilslutning til godkjendt skytterorganisasjon"?

 

:oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et medlemskort til skytterlaget jeg er medlem av, intet mer.

Hva jeg skal skrive på "tilslutning til godkjendt skytterorginisasjon" aner jeg ikke.

 

Sykt mye enklere å søke på jaktvåpen! :shock::lol:

Ut fra avataren din kunne du vel skrive "Det frivillige Skyttervesen"?

Link to comment
Share on other sites

Oki, takker.

Det står at jeg skal spesifisere hvilket program jeg skal skyte, regner med "DFS-skyting" er bra nok.

Står ingen ting om DFS på medlemskortet mitt dog, men får bare sende med en kopi av det? "Kopi av startkort/medlemskort/startlisens vedlegges".

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke om det er hagle eller rifle, men det er forskjell på myndighetenes krav om du skyter konkuranse eller til jakt.

Hvis du er medlem i et skytterlag tilknyttet Det frivilige skytter vesen, så er det i praksis bare Sauer 200 STR du kommer til å kjøpe. Og 3 stk av den er jo friskt, men fult lovlig, feks til bane, felt og innendørs i .22lr.

Ska du kjøpe til jakt må du ha bestått jegerprøven og løst jegeravgift.

Link to comment
Share on other sites

2 av søknadene er jaktåpen, dette går fint.

Men å søke på en Sauer 200 STR til jakt blir da litt rart? :)

 

Det er snakk om en Sauer 200 STR til konkurranseskyting, men er det nok å skrive på søknaden at den skal brukes til "konkurranseskyting innenfor DFS"? Har egentlig ingen spesifike program jeg kommer til å følge.

 

Så det som skal legges ved, er medlemskortet mitt og dokumentasjon på at jeg er en aktiv skytter?

Link to comment
Share on other sites

Så jeg trenger i praksis ikke vedlegge noe dokumentasjon på at jeg er en aktiv skytter?

Om politiet er i tvil, kan de jo spørre skytterlaget. Selv om jeg ikke har vært på så mange stevner og treninger til nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Jeg har ikke søkt om våpentillatelse før.

Er det slik at jeg søker om type våpen, ammunisjon og til hvilket formål?

 

Jeg har vært på jakt med 6.5*55 rifle, men på utlånserklæring.

 

Våpnene jeg skal "overta" er begge 6.5*55 og skal brukes på jakt.

Men tenkte at jeg skulle søke på hagle og 22 kaliber i tillegg, da det er visst billigere å søke om flere "våpen" samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan, og om, en betaler for våpen er irrelevant, men en kan søke på affeksjon(mulig det kan innvilges fra svigerfamilie også) som i tilfelle vil gi rett til å eie,  men ikke bruke og kjøpe ammunisjon. Uttrykket arv benyttes ved overtakelse fra far/mor, bestefar/bestefmor…, altså rett nedadstigende. Poenget her er at en slipper gebyr på søknad. Våpen kan registreres både på affeksjon og til vanlig bruk(dersom en fyller krav til det).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...