Jump to content

Ammunisjon med SAS og air Namibia


Jeger68

Recommended Posts

Drar til Namibia på torsdag og prøver å finne ut av hva som er reglene for emballasje for ammunisjonen. Lest i forumet her en er like klok. Noen sier de må være i orginal eske, andre sier låsbar metallboks. På SAS sine sider står det " må være forsvarlig pakket i fiber-, tre- eller metallbokser eller annen emballasje spesielt utformet for å frakte små menger ammunisjon." Altså ingenting om at boks må være låsbar. På Air Namibia sine sider står det ingen ting.

 

Betyr dette at jeg kan bruke en MTM plast ammunisjonsboks? Disse der jo spesielt utformet for å frakte små mengder ammunisjon"

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det avhenger av hvem du treffer i innsjekken, jeg hhar brukt plastboks men laget til slik at jeg har kunne hatt på en hengelås, men har alldri hatt noe problem med våpen og ammo på Sas og dennes allianseselskaper, men med BA hadde vi bare fuck fra vi kom til vi kom hjem.

Har du sjekket inn våpenet og fått bekreftet plass til det på flyene, hvis ikke gjør det med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke sjekke inn på nett hvis du reiser med våpen med SAS. Og du kan heller ikke benytte automatene på flyplassen men må bruke skranka.

Da jeg reiste med SAS til Rhodos så/sjekket ikke dama i skranken på ammoen i det hele tatt

 

Edit: jeg betalte heller ikke noe gebyr for å reise med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en Mail tilasker Namibia i Frankfurt og fikk til svar at jeg ikke trengte gjøre noe ekstra og at de hadde registrert at jeg skulle reise med våpen. Billetten bestilte jeg gjennom seat24 så fikk ikke anledning til å registrere det når jeg kjøpte bilett. Børser samme har jeg gjort med SAS, men der på tlf. Bør jeg gjøre noe mer?

Link to comment
Share on other sites

Vi, dvs jeg og en kamerat reiser med exotic på torsdag. Tog fra Hamar på morran. Kribler litt nå gitt! :-) har kudu, mountain sebra, red hartebeest og muligens elan på ønskelista, men vi får se hva jeg får taket på. Steenbuk og vortesvin hadde og vært fint men er vel høyt gras nå så spørs om vi finner dem. Ammo ferdig ladet i dag og prøveskutt. 250 gr barnes tsx i 9,3x64 i 800 m/s som ble valget.

Link to comment
Share on other sites

Du får neppe noe problem med noen av disse selskapene, enten du bruker plast eller metallboks.

Både South African og Air Namibia er rimelig oppegående når det gjelder jegere og våpen. Det er kanskje ikke så rart. Tenk på hvor mye disse selskapene og deres respektive land tjener på oss jegere, og hvor mange vi er fra alle verdens hjørner.

Jeg har reist til Sør afrika og Namibia en hel del etter hvert, men har til dags dato aldri vist ammoboksen til noen. Den er forøvrig i plast. Jeg reiser aldri med BA og aldri mer med Lufthansa. South African og Air Namibia har ikke skuffet meg så langt, tvert imot.

Jeg reiser til Namibia igjen den 21 mars med SAS og South African. SAS krever kr. 250,- for våpenkofferten ut av Norge til Europa. De skal jo alltid ha sitt. Hjem igjen har jeg aldri blitt krevd for noe som helst.

South African sier bagasje 23 kg + våpenkoffert på max 20 kg. Det kalles å ta vare på kundene sine.

 

Uansett. Skitt jakt og kos deg, men husk det er vanedannende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd at man krever originale ammoesker, men det var riktignok innenriks. Jeg har reist flere ganger uten annen emballasje, mao. uten noen plast- eller annen boks. Etterhvert bruker jeg en enkel (ikke låst) pistolkoffert (Flambeau) i plast hvor jeg har ammo (i originale ammoesker) og sluttstykket.

 

Vi har aldri opplevd noen problemer med dette, eller noen form for kontroll. Men så reiser vi konsekvent med enten, og i prioritert rekkefølge, SAS/Air Namibia, South African eller Lufthansa -og naturligvis via Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Har alldri hatt problem med ammo og våpen untatt den ene gangen vi dro med BA, for et helvete og de kommer jeg alldri til å bruke noensinne mer.

Pakker ammo i en Midway plastboks hvor jeg har boret et hull til hengelås, alldri vært noe spørsmål, eller kontroll,

Reiser med SAS Lufthansa/SAA, I mai drar vi med SAS og direkte til Windhoek med AIR Namibia, våpen og ammo er bestilt plass fått tilbakemelding om OK og da er alt i skjønneste orden

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Reiste for noen år siden med BA og British Midland til Darlington i nord-England og endte i en saftig diskusjon med 3 "sikkerhetskonsulenter" (les: pensjonerte soldater) på Heathrow om hvordan ammo skulle være pakket for frakt ombord på fly.

De påsto at kravet var låsbar metallboks, jeg at originalemballasje (eller bedre) holdt. Jeg kunne IATA-reglene mer eller mindre ordrett og gikk tilslutt av med seieren...men tar ikke sjansen på at dette holder ved neste korsvei.

 

Jeg har derfor kjøpt meg en "låsbar aluminiumsboks" fra winge som jeg garantert kan åpne med en nyklipt tommelnegl skulle jeg miste nøkkelen....

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å innse at mange ikke har gjeldende regelverk "inne" - og da kommer man til kort - uansett om man har rett.

 

En liten plastkoffert (kanskje du har en drill som ikke trenger kofferten mens du er bortreist :wink: ) med lås - kan gjøre turen problemfri.

Link to comment
Share on other sites

Masse gode råd her fra erfarne "reisende".

Det eneste lille momentet man kan ha i bakhodet er hvis man treffer en svært ihuga medarbeider som forlanger at ammo skal sendes for seg selv som innskjekket bagasje.

 

Har skjedd med meg innelands en gang (SAS) fra Værnes.

Heldigvis hadde jeg pakket ammo i en liten låsbar alu kamerakoffert fra Chlas Ohlson, så det gikk bra.

Amrikanere på Accuratereloading, nevner dette forholdet rett som det er, men så har jo USA tildels paranoide regler på en del områder.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Kan eg leggje ein vital våpendel (sluttstykke) saman med ammunisjonen når eg skal på jaktreise ?

 

Hjemmeladet ammunisjon er lov ?

 

Kan denne ammunisjonen sjekkast inn som håndbagasje i frykt om at han blir borte ?

 

1 Ja, sluttstykket kan ligge i innsjekket bagasje, sammen med ammo

2 Ja, egentlig ikke nødvendig med org. esker, bare sørg for at ammo ikke rasler løst rundt omkring. Org. eske kan være en fordel.

MEN en ting for de med villkatt kalibre og omformede hylser. Stempel på hylsebunnen MÅ stemme overens med kaliberet oppgitt på SAP520 skjemaet (gjelder inn i RSA og ved transitt gjennom RSA). Usikker på direkte flight inn i Namibia.

3 Nei, dersom du ikke vil oppleve litt spenning i hverdagen ved sikkerhetssjekken....

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ok, då får eg gamble på at ammunisjonen blir med heile vegen. Hadde vore kjedeleg om berre våpenkofferten kom fram utan ammunisjon og sluttstykke :winke1:

 

Er ikke krav om at sluttstykke skal være i separat bagasje. Du kan ta det ut og legge det ved siden av våpen i våpenkoffert.

Et godt tips er å bruke kaliber du med rimelig sikkerhet kan få kjøpt ammo til.

Et annet er å ta jaktstøvler i håndbagasjen eller ha de på deg under reise. Samt et skift jaktklær. Slik kan du slippe forsinkelser av jakten dersom innsjekket bagasje blir borte eller forsinket. Jeg har alltid gjort dette, samt hadd fotoapparat og kikkert i håndbagasje. Men ikke gjør det med kikkertsikte, da det regnes som våpendel.

 

edit: ble usikker på det med sluttstykke, da jeg hadde det i våpenkoffert i august 2011 til RSA, men i innsjekket bagasje til Polen i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Eg tenkte på Afrika generelt. Har tenkt til å bruke ein M03 der nede, og han har jo uttagbart sluttstykkehode, eigenleg ein så lite del at han kan takast i lomma.

 

Kaliberene blir nok 300 WM og 404 Jeffery. Håpar dei har desse der nede viss ammunisjonen ikkje kjem fram. Litt dumt og bassere seig på hjemmeladet ammunisjon, viss eg må kjøpe ferdigrullet ammunisjon der nede og skyte rifla inn på nytt.

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Eg tenkte på Afrika generelt. Har tenkt til å bruke ein M03 der nede, og han har jo uttagbart sluttstykkehode, eigenleg ein så lite del at han kan takast i lomma.

 

Kaliberene blir nok 300 WM og 404 Jeffery. Håpar dei har desse der nede viss ammunisjonen ikkje kjem fram. Litt dumt og bassere seig på hjemmeladet ammunisjon, viss eg må kjøpe ferdigrullet ammunisjon der nede og skyte rifla inn på nytt.

 

Takk for svar :)

 

Vel hvis du tar sluttstykkehodet i lomma, må du ikke si hva det er ved spørsmål......

Seriøst, IKKE gjør det! Våpendel er våpendel og de kommer til å beslaglegge den.

Har til og med sett at de tar tomhylser.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er mulig, om enn noe krøkket. Må antagelig velge transportør med omhu. Hvis du ikke må ha sjølmekka, kan du jo overføre penger og få outfitter/ph til å kjøpe for deg?

Men det er jo heldigvis skjelden at bagasje blir borte da. Velg "riktig" flyselskap, dvs hold deg unna BA, Turkish airlines og slike. Kongo airlines går bra......... :mrgreen: (reiste fra JB til Kimberley med dem....trøste og bære... :shock: )

 

Jeg har alltid brukt Lufthansa og SAA. Har hørt bare gode ting om Namibia airlines også.

Link to comment
Share on other sites

vi reiste med SAS fra oslo til frankfurt og air Namibia fra frankfurt i mars i fjor. Det gikk veldig greit. Hadde amunisjon i uoriginal plastboks (en sånn standard grønn en) som jeg hadde tapet igjen for at den helt sikkert ikke skulle åpne seg. Hadde den og sluttstykket i kofferten og våpen i egen våpenkoffert. Amunisjon/sluttstykke ble ikke sjekket noe sted, så jeg er usikker på om dette var helt etter boka. Ser noen steder at det står at en skal ha amunisjon i originalesker og så i en metallboks, men det hadde altså ikke vi.

 

Fikk imidlertid et problem når vi skulle ut av Namibia da tollkontrolløren hadde skrevet feil våpennr på innreiseregisteringen. Han hadde skrevet et 5-tall isteden for en S i våpennr, og da stemte ikke våpennr på innreisepapirene med nr på våpenet ved utreise. vi argumenterte at og fram med at det var skrevet feil, viste fram europeisk våpenpass der det sto rett nr som stemte med rifla m.m, men det hele løste seg ikke før jeg kom på at jeg hadde mitt noske våpenkort i kofferten. Etter å ha vært ute på rullebanen og funnet kofferten, opp med våpenkort osv gikk hun i tollen endelig med på at det var en skrivefeil i papirene så da gikk det greit, men vær litt obs og følg med på alle formaliteter ved inn og utreise.

 

Ellers anbefales Air Namibia hvis du skal til Namibia, kortere reisetid og slipper mellomlanding i Johannesburg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...