Jump to content

Headjabidus


Giron

Recommended Posts

Vel, noen må begynne. Headjabidus eller selskapsbidos er en rett med tradisjoner i Finnmark. ved store høytider, og når folk samles står gjerne denne retten på menyen. Den er enkel å tilberede, det går raskt å lage, og har få ingredienser. Til et stort påskebryllup i Kautokeino kan det gå med 30 rein for å mette gjestebudet. Jeg tror kona putter dette oppi:

 

Til fire personer i et selskap, eller to personer etter en lang dag på jakt trenger du:

 

En halvkilo kjøtt (bog eller stek)

Ca 1,5 liter vann

litt salt(2 ts)

litt hvetemel (1ss)

Noen gulrøtter (2-3)

Noen poteter (3-5)

 

Skav kjøttet. Dette er enklest når det ennå er frosset. Hiv melet oppi det kalde vannet og rør ut (i ei gryte). Hiv kjøttet opp i samme gryta. Tilsett salt og kok opp. La det koke i 20-25min. Deretter hiver du gulrøttene som du har vaska og skivet oppi gryta.La det stå og koke i 15min. I løpet av disse 15min lager du en brunsausjevning av 1ss margarin, hvetemel og litt vann. Når du er ferdig med sausen skreller du potetene og skjærer dem i terninger. Da har det akkurat gått 15min, og du tilsetter sausen og potetterningene til det som står og putrer. Når det har kokt opp lar du det koke i ennå 15 min. Da skulle potetene være ferdig. Voila! Serveres i suppetallerken med grovt brød, flatbrød, eller til store anledninger: sirupsbrød. Drikke: Gi meg gjerne tips til en vin som går til dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...