Jump to content

Hvor privat er man?


jednus

Recommended Posts

Er ikke 100% sikker på om dette er postet i riktig kategori.

Men uansett, lurer litt på hva andre tenker om våpen hjemme når det gjelder dette med å ta frem jerna for å pusse, rense, modifisere, avtrekkstrene o.l. Det er jo ikke alle som har en garasje eller kjeller uten innsyn, og må gjøre våpenaktiviteter i stua eller gutterommet med vindu mot naboene og forbipasserende på gaten.

Finnes det egentlig noen regler angående dette? Vet at det ikke er noe vits i å flashe våpna sine i vinduet, men naboer kan jo lett se hva man driver med hvis de er en smule nysgjerrige (spesielt hvis man bor nært oppi andre, leilighet, hybel osv).

Jeg selv pleier å lukke gardinene i hvert fall. Selv om jeg ikke gjør noe ulovlig.

Hva tenker dere andre om dette?

Link to comment
Share on other sites

Alt jeg har av våpen er lovlige, så jeg ser ingen grunn til å skjule meg for å pusse og ta vare på dem.

Er det noen som ikke liker det så er det deres problem.

Hva jeg gjør i mitt eget hjem er det ingen som har noe med :!:

Link to comment
Share on other sites

fortsett slim du gjør... Du har rettmessig lov til å eie våpnene og gjør ingenting gale som du skriver over... Hva de som måtte komme forbi og se hva du holder på med har de ingenting de skulle sagt... Men det skader jo ikke å trekke for gardinene, men dette er ikke nødvendig... :)

 

Fortsett med kosen du... :)

Link to comment
Share on other sites

Haha

Da får du vel pusset løpene :?: Hva andre i huset synes om slik aktivitet er vel uvisst, men du bor kanskje alene? Står du derimot i vinduet eller at det er innsyn inn kan jo naboen fort føre seg krenket. Men det er jo ikke påbudt å se inn.

 

Fra spøk til alvor. Jeg var en periode svært plaget med bilinnbrudd og innbrudd i boder, da jeg som mekker har hatt rimelig mye verktøy. Etter dette oppbevarer jeg alt av våpen på for min omgangskrets ukjennt adresse, innelåst i boltet safe/skap med støpt sokkel. Kan ikke tenke meg noe værre enn at noen stjal våpnene mine. Skrekksenarioet er om jeg eller ungene mine skulle bli skadet/ drept av egne våpen i mitt hus. Stoler ikke mer på naboer enn at kun en aktiv skytter vet at jeg skyter. Spurte han engang om hans børsemaker kunne smi om armen på Mauseren min. Våpen og skyting er ikke noe jeg legger ut om på bygda altså. Puss foregår uten innsyn. Alt av ammunisjon er låst ned inne i huset, men desverre i bærbare kasser, noe jeg skal gjøre noe med sammen med en snekkerkyndig. Våpenloven seter jo endel begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

Står vel bare at ammo skal være nedlåst... Hvorvidt det skal være boltet står det vel ingen ting om.. :?:

 

Videre vil jeg si at våpnene mine er så forsvarlig nedlåst i skap at ingen uten nøkkel eller vinkelsliper og meget god tid hadde kommet seg inn i mitt skap... Det er boltet og støpt i grunn og vegg :mrgreen:

 

Jeg ville nok personlig satt våpenskapet i garderobeskapet på soverommet dersom jeg hadde vært plaget med innbrudd...

 

 

Hadde ikke orket å oppbevart våpnene hos venner, i frykt for at noen skulle brukt dem mot meg ved et innbrudd. Da hadde dem nok hatt en spade i skallen, før de hadde rukket å ta avsted med noe!

 

Du får lage et skilt hvor det står: "Innbruddstyver blir reveåte!" hehe ;)

Link to comment
Share on other sites

Den som er kreativ nok til å finne våpenskapet her i huset vil jeg gjerne møte. Naboene er henholdsvis småbarnsfamilie og tingrettsdommer, så jeg er heldig der. Jeg skyter i hagen og pusser våpen ute om sommeren. Men i motsetning til

32-40 Win. så har jeg klær på :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i lavblokk i Oslo, med veranda inn mot et fellesareale som deles av fire blokker rundt. Her pusser jeg våpen som det passer meg. Om de er noen forvirrede mennesker som ikke kan nok om det norske samfunnet til å forstå at det er mange jegere rundt omkring så har de bare godt av en opplæring.

 

Når man bor såpass tett på andre er det selvsagt enda viktigere å ikke drive sikteøvelser ut mot naboene! Ellers er jeg ikke bekymret. Skulle noen som har sett litt for mange Hollywood-filmer finne på å ringe Politiet så er våpnene mine forskriftsmessig bevart i våpenskap. I stua henger det et reinsdyrgevir, så eventuelle politifolk skjønner sikkert tegninga... :-)

 

Det er viktig å ikke oppføre seg som om man er en lyssky person. De viktigste ambassadørene for jakt og våpenkultur er oss!

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg har lovlige våpen og alt på stell, så unngår jeg å sette meg i en situasjon der en skremt nabo ringer onkel og sier at en bevæpnet mann er sett inne i et hus..

 

Når godgutta står på døra og forteller om skremte naboer så blir det nok til at det er jeg som må gå i postkassa etter skjegget.

 

Det er vel et eller annet i lovverket om å ikke gjøre noe så folk rundt deg føler seg truet eller utrygge? Har ingen konkret paragraf å vise til, vet i allefall at folk som viser seg med en softgun i hagen eller andre steder fører til utrykninger og problemer.. og selv om du legger frem et gyldig våpenkort og viser at alt er i orden ved en evt kontroll så regner jeg med at onkel vil stille spørsmål om hvorfor min aktivitet førte til reaksjoner fra naboer.

 

Bor selv svært sentralt og har ingen kontakt med naboer, så det er med det som utgangspunkt jeg skriver dette. Hos andre gjelder nok andre forutsetninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg står med ryggen mot vinduet og tørrtrener med hagla inn mot stua noen minutter hver kveld. Har gjort det i noen år og ennå har ingen reagert. Noe som de heller ikke burde siden lerdueskyting er en sunn og lovlig aktivitet. Om noen skulle ringe politiet så må de gjerne komme og se at alle våpen er lovlige og behandlet og oppbevart i henhold forskriftene.

 

Den dagen jeg blir redd for at naboene mine skal rane eller gjøre innbrudd hos meg flytter jeg.

 

Selv bor jeg i "storbyen" Oslo. Av de åtte leilighetene i oppgangen min bor det skyttere og jegere i fem av dem, så jeg tror ikke at byfolk generelt er mer våpensky enn andre.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg har lovlige våpen og alt på stell, så unngår jeg å sette meg i en situasjon der en skremt nabo ringer onkel og sier at en bevæpnet mann er sett inne i et hus..

 

Når godgutta står på døra og forteller om skremte naboer så blir det nok til at det er jeg som må gå i postkassa etter skjegget.

Uenig. Har jeg allt på stell, og det har jeg ettersom "onkel" gav meg lov til å erverve våpen, har jeg heller ingen ting å skjule eller være beskjemt av mine aktiviteter. Pusser eller driver jeg annet våpenstell på min egen stue, er det min sak! jeg gjør ingen ting som er ulovlig, og trenger derfor ikke å gjemme meg vekk av den grunn.

 

Det er viktig å ikke oppføre seg som om man er en lyssky person. De viktigste ambassadørene for jakt og våpenkultur er oss!

Enig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter mye og pusset, tørrtrener og har våpnene fremme hver dag, det jeg mente, som kanskje ble litt uklart er at så lenge det er en fornuft til grunn når du holder på.

 

Sitter ikke ute på verandaen og pusser bare fordi jeg har et våpenkort på det våpenet.

 

Blir litt som å sitte hele dagen og styrte vørterøl mens man synger tyske sjømannsviser og klirrer med flasker foran naboene og deretter kaster seg i bilen og henter ungene på skolen. Fullstendig lovlig, men det kan misforstås og føre til ulemper.

Regner med at sjonkel har nok å drive med uten sånne oppdrag.

 

Og så lenge folk rundt oss er så på tuppa, så oppnår vi ikke annet enn å tilføre skyttere dårlige rykter.

Det er ikke alltid det er lurt å gjøre noe bare fordi man har lov..

 

 

Så som sagt.. så lenge ting blir gjort med fornuft så flyter verden videre.

 

Vet at miljøene er forskjellige rundt omkring, og jeg skriver utfra min situasjon nå. Flytter jeg litt mer skjermet til så kan jeg oppføre meg deretter...

Link to comment
Share on other sites

Passer på å sladre litt Albin, skiskyting, Brovold, benytte finnskogen som allværsjakke, hele året, for en hver anledning, her i nabolaget. Når det er landsskytterstevnet er det viktig å ha volum på maks i stua.

Men kortpangpussen gjør jeg ikke utenfor huset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor på bygda, men naboer det har jeg. Likevel sitter jeg på verandaen når jeg pusser våpen om sommeren og når jeg trykktester eller kronograferer noen få skudd gjør jeg det og utenfor huset inn mot en jordvold.

Folk er vel vandt til det. Bygda florerer tross alt av jegere som skyter rev natterstid fra soveromsvinduene og tusler langs fjæra og i skauen dagtid.

 

En av karene i bygda fortalte meg at han pleide å gå ut for å skyte noen skudd i ny og ne bare for å holde naboene varme :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har hyggelige naboer. De er trivelige og guttungen min leker med guttungene deres. De vet også at jeg "jakter litt", noe som ikke er uvanlig i Nord-Trøndelag. Ergo vet de trolig at jeg har en hagle i huset.

 

Men.

 

Vi lever i et samfunn hvor folk tar ting på ulike måter. Derfor er jeg ikke interessert i å vise fram hagla til gud og hvermann, eller naboen.

 

Som nevnt over, en trenger ikke gjøre ting som kan mistolkes i en eller annen grad. Det blir litt som å komme inn på en stappfull DNT-hytte med en 40cm katana hengende på låret. Du har lov til det, men vil for mange framstår som en umoden dust. Noe jeg ikke ønsker.

Link to comment
Share on other sites

40cm er wakizashi ja, og det skal ikke henge på låret heller :mrgreen:

 

Selv pusser jeg stort sett i den kommende ladeboden, men det hender jeg plukker frem våpen og tar med inn på stuen hvis jeg skal se etter noe/sammenligne med bilder på nett. Nå bor jeg sånn til at det er begrenset med innsyn, så i utgangspunktet er det forsåvidt ikke et problem. Det bør det heller ikke være for andre, med mindre man gjør sikte- og avtrekksøvelser mot naboen. Men jeg ville aldri pusset noe som helst på terrassen, tanken på en finger som glipper og en liten metalldel som triller ned mellom plankene med et lystig klirr er ikke særlig forlokkende.

Link to comment
Share on other sites

..klippings...

Som nevnt over, en trenger ikke gjøre ting som kan mistolkes i en eller annen grad. Det blir litt som å komme inn på en stappfull DNT-hytte med en 40cm katana hengende på låret. Du har lov til det, men vil for mange framstår som en umoden dust. Noe jeg ikke ønsker.

HAHAHA you made my day! Godt poeng :lol:

Link to comment
Share on other sites

En av karene i bygda fortalte meg at han pleide å gå ut for å skyte noen skudd i ny og ne bare for å holde naboene varme :lol:

Dette gjorde jeg og før og vet mange som gjør det. Tror faktisk at dette ikke er så dumt da folk ikke reagerer på ting de er vandt med. Jeg har måttet slutte med det fordi noen bygget et hus i min sikre skyteretning...*snufs*

Link to comment
Share on other sites

Tar opp igjen noe som er litt mer relevant til starten av tråden her.

 

Vil dere anbefale at man informerer naboen om at man har våpen i den form å faktisk ringe på og fortelle eller sitter dere bare ute og pusser uten å ha sagt fra til de rundt dere (som i nærmeste nabo)?

 

Dette spørsmål er selvsagt til de som sitter ute og pusser våpne :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en mann som tidligere har bodd slik til at jeg både kunne pusse og skyte på verandaen. Da jeg for en del år siden flyttet til Oslo p.g.a jobben, var det den naturligste ting i verden å fortsette med utendørs pussing når været er bra. (Skytingen klarte jeg å la være;)

Blokken på motsatt side har fullt innsyn, vet derfor mange har sett at jeg gjør dette. Men mener pussing er en såppas innlysende aktivitet, at det ikke er noen grunn til å skjule det. Dessuten vandrer jeg likevel ut til bilen med våpen ett par ganger i uka..

 

 

Men, husker en litt ekkel episode jeg hadde for ett par år siden. Skulle selge noen gamle Mauser deler via QXL.. Kjøper ville hente dem hos meg sent på kvelden fremfor at det skulle gå via posten, greit nok tenkte jeg. Da jeg åpnet døra, sto det to karer med hver sin slitte skinnjakke og bart rett utenfor døra. Hvorfor to stykk? -var det en indre stemme som sa. Så jeg lot døra gå i lås bak meg.

Så sto jeg der ute i sokkene uten nøkkler og ga dem en pose harmløse gamle deler. I stedet for penger tilbake, fikk jeg massevis av høylytte spørsmål. Karene ønsket på gebrokkent norsk å forklare at de var ute etter å sette sammen våpen og ønsket å vite hva mer jeg hadde.. Etter å ha forklart dem at jeg ikke har noe mer, ga de omsider opp og ga meg den hundringsen eller hva det nå var for delene. Hele seansen foregikk under ett titalls nabovinduer på gløtt..

Link to comment
Share on other sites

Kunsten er vel å ha et åpent og hyggelig forhold til naboene, sånn de ser på deg som en real kar/dame.

Folk er nemmelig ikke skeptiske til folk de liker.

Desverre tar et godt rykte år å bygge opp, og sekunder å bryte ned.

 

Jeg har sittet på verandaen å pusset våpen flere ganger, uten å få noen problemer med naboene.

Nå skal det legges til jeg ikke går i fra våpen ellerv ammunisjon når jeg sitter ute, ettersom det ikke tar seg ut.

Link to comment
Share on other sites

Samfunnsmessig er det langt større grunn til å bekymre seg over det faktum at vi overhodet ikke kjenner naboene våre lenger enn at noen eier skytevåpen eller at noen vet at noen har skytevåpen.

Jeg vil heller ha naboer som pusser pistoler naken på terrassen kl 0200 enn naboer jeg ikke aner hvem er.

 

Ring på til naboen deres en dag! Slå av en prat! Kanskje han er en hyggelig fyr!

Link to comment
Share on other sites

Dette gjorde jeg og før og vet mange som gjør det. Tror faktisk at dette ikke er så dumt da folk ikke reagerer på ting de er vandt med. Jeg har måttet slutte med det fordi noen bygget et hus i min sikre skyteretning...*snufs*

 

Skyld på deg selv. Hadde du vært ivrigere med å skyte ville de nok aldri ha bygget huset akkurat der! Og hadde de begynt ville de nok aldri ha fått det ferdigstilt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Godt det er flere som gjør det samme i bygdene.Vi skulle skyte mye mere.Da blir det ikke like mye stuss om det smeller på en sein natt i bygdene.Kronograferte 460 wby mag i vår,naben lurte litt da.men sjangla lettere rystet etter ett prøveskudd :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en enkel mann fra bygda, som i ungdommelig forvirrelse fant ut at jeg skulle flytte til Kristiansand en periode. Den billigste leiligheten jeg fant, var en liten sokkelleilighet i byens mindre fine strøk. Naboen var DJ og het Freddy. Som sikkert naturlig er for hans yrke, sov han hele dagen og spilte musikk hele natta. Men det gikk greit, Freddy var en fin fyr. En kveld etter at jeg hadde vert på jakt, satt jeg ved stuebordet med en øl og pusset kombien. Det var mørkt ute, så jeg så ikke hva som foregikk der. Jeg pleier alltid å sikte litt med børsa hver gang jeg har tak i den, så også denne gang. Når jeg sa meg ferdig med pussen, bråsnudde jeg meg og heiv opp kombien mot vinduet. Der ser jeg en person som hiver seg i bakken, mens en annen rygger bakover. Å pokker, tenkte jeg, var ikke gardinene trekt for? Jeg åpner vinduet for å unnskylde meg, og ser to lettere nervøse politimenn i uniform...

De hadde sett en fyr fikle med ei hagle, og den ene hadde listet seg helt frem til vinduet akkurat da jeg fant ut jeg skulle drive tørrtrening.

Det hele løste seg helt fint siden jeg ba om ikke de kunne komme inn i leiligheten istedet for å stå utenfor å forhøre meg gjennom vinduet. De kikket bare på kombien, jaktsekken og støvlene, og skjønte raskt tegninga. Heldigvis spurte de ikke etter våpenkort, for det hadde jeg enda ikke fått på den nye kombien. Den lokale G-sporten hadde nok også fått litt problemer med det. De var plutselig mer interessert i om jeg hadde sett min andre nabo bære mye kasser inn og ut av leiligheten. Der og da skjønte jeg hvorfor politiet patruljerte så mye og hvorfor leiligheten var billig. -Og at jeg hører hjemme på landsbygda...

Link to comment
Share on other sites

He he! Elvegata ja VET-US :lol:

Festlig strøk ja! Min nabo som bar kasser inn og ut måtte plutselig på en lengre ferie betalt av staten, så da flyttet en annen kar inn. En kveld kranglet han med kjerringa hele kvelden, og i 3- tiden skjønte jeg at det røynet på for den kvinnelige motpart. Jeg ringte politiet, så gikk jeg inn i leiligheten og fikk naboen til å slippe halsen til kona :shock:

 

Det sier jo litt om naboene når man ses på som en kjernekar av politiet, selv om man akkurat har sikta på dem...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...