Jump to content

En tråd for Kipplaufbrukere


8x75RS

Recommended Posts

Har nå mer eller mindre bestemt meg for å prøve å finne en passende kipplauf til mitt bruk, men det norske markedet er heller labert. Ser en del på egun.de, men syns auksjonsdelen er litt irriterende. Veldig få av de jeg kunne tenkt meg har en sofortkauf knapp. Noen som har tips til andre steder å lete etter ett passende våpen?

 

Her er en god link . Lykke til

 

http://www.vdb-waffen.de/de/gebrauchtwa ... s_d=&o=neu

Link to comment
Share on other sites

Denne; http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=37649258

Hadde bare ikke hobbykontoen vært rimelig slunken... Pent brukt maskinistnyre selges høystbydende :lol:

 

 

Hadde ikke brydd emg om kaliberet var 30-06 om jeg hadde likt den hos Pedersen; om en føler det som veldig ekkelt med slik patron i brekkvåpen kan en jo kamre om til 30R Blaser eller lage seg en 30-06R

Link to comment
Share on other sites

Den som Pedersen har er vel en k77, og det ser ut som det er plenty med løp til de tilgjengelig i tyskland så den er ikke dum den. Men den siste du linket til på finn så virkelig knallfin ut, helt riktig kaliber også, det jeg har hatt mest lyst på. Men har fortsatt litt tid å lete på, må få ryddet litt plass våpenskapet først selv også. Det er bare det å bestemme seg for hva som skal bort...

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på.

 

Har en gammel-gammel Harrison & Richardson i .22 Hornet, med helstokk.

Har pusset opp stokken, og gitt løpet et lag med Duracoat. Fikk bøssemakeren til å sage ned hanen, og lage et sideveis tommelgrep, så fungerer den med kikkertsikte.

Låskassa har jeg ikke samvittighet til å gjøre noe med. Den er i en slags "flammeherding", tror det er den billige varianten. Men fint.

Link to comment
Share on other sites

Frontier : Det står KIPPLAUF.

 

Ruger no 1 er ikke kipplauf, men en fallblokkrifle. Det er en helt annen mekanisme.

Kipplauf er en mekanisme som brekkes som ei hagle[/u]. Fallblokkriflene brekkes ikke, mekanismen "faller" ned slik at det åpnes for kammeret når en tar ladegrep.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Får melde meg inn i brukeforreningen jeg også.

 

Har overtatt K95 i 7X65r fra Cvitaminbomben(Kiwi), da han har opparbeidet seg enda særere interresser og meldt overgang til de med flere løp :P:lol:

 

normal_DSCN1221_-_Kopi.JPG

normal_DSCN1220.JPG

 

Har hatt en dag på banen med litt ulike ladninger, innskyting og testing.

 

 

 

Behøver jeg å nevne? Det var en sann fornøyelse :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg venta vel egentlig litt på det innlegget der Nimrod!

 

Jeg kom frem til at savnet etter større ildkraft meldte seg... :wink:

 

Til sitt bruk er dette ei topp rifle, men med den vilttettheten der jeg jakter må man ta vare på doublesjansene om de byr seg.

Link to comment
Share on other sites

1429575.jpeg

 

Var ute og lufta Merkelina helga før påske, med litt nedslåande resultat. Hol i hol-samlingane fra i haust kunne ikkje gjenskapast, og heim gjekk eg og dama med litt dårlege vibber. Legg mesteparten av skulda på at all vinterskyting har foregått med rekylfri .308 og dempar. Skytinga med kippen på knappe tre kilo med kikkert (kaliber 7X65 R) var sånn sett ei litt sjokkarta oppleving, men det går seg vel til.

 

Har elles eksperimentert litt med å få 140 grains Barnes ttsx opp i tilstrekkeleg fart til å klare "storviltkravet". Har så langt jaga den opp utgangsfart på 830 m/s, utan at børsa protesterer eller at eg får trykkteikn. Men korleis ser ein eigentleg trykkteikna på eit brekkvåpen med Jägerlås, nokon som veit?

 

Vurderer å køyre 7X64 Brenneke-ladningar framover, utan å bakke av noko vesentleg. Om eg har forstått det rett, er vel ein kipplauf med Jägerlås like sterk som ein vanleg boltmekanisme?

Link to comment
Share on other sites

Vær forsiktig så du ikke overlader, det gjelder uansett våpen. Det kan være mye mindre volum i 7x65R-hylsene enn i 7x64-hylsene, og det kan gi skyhøyt trykk.

 

Ellers er det vel som oftest hylsa som gir etter for trykket og revner. Da strømmer det kruttgasser med høy temperatur og høyt trykk dit de ikke skal være, noe som kan ødelegge både våpenet og deg.

 

Bruk fabrikkammo som utgangspunkt, sammen med ladedata, mikrometer, kronograf og sunn fornuft.

Link to comment
Share on other sites

Jada, Ole-Johan, er klar over problemstillingane du skisserer. Men eg opplever at det er vanskeleg å finne gode ladningar til denne typen børser. Oftast er ladningane til krage-kaliber svært forsiktige, noko dei kanskje må vere for å kunne skytast i 40-50 år gamle drillingar med langt svakare konstruerte mekanismer enn den eg har. Ladeboken (utg. 6) er jo eit godt eksempel på dette når det gjeld kaliberet mitt. No er det vel lova nye ladedata til 7X65R i Jørund Lien si utgåve av Ladeboken som skal komme til sommaren, får håpe det er litt meir relevant informasjon der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladet 7x65R i mange år til en Valmet kombi. Også der er låsen sterkere enn hylsen, men trykktegnene kommer som de skal allikevel...

 

Du ser at det nytter ikke med sterk lås når hettene detter ut av hylsebunnen, eller når du må legge børsa over kneet for å klare å åpne den over fastklebede hylser. For ikke å snakke om bakoversveisen du får når hylsa ryker i trykkringen, og gassene strømmer fritt bakover i låsen. Ingen av disse problemene har nødvendigvis noe med låsingen å gjøre, men forholdet mellom hylse og trykk.

 

7x65R har forøvrig samme maxtrykk som 30-06.

 

Du har sikkert rett i at låseblokken ikke ryker, men hva med det støpte kammerstykket?

 

Det du trenger er et løpssett i 7mm Wby-Mag på 66 cm. Da kan du lade til det du kaller gode hastigheter uten å gå over sikkerhetsgrensen, så lenge du holder deg innenfor trykkgrensene....

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke idag, men for noen år siden var de ganske like i pris. (Stoppet ved en Narvesen-kiosk idag, så det var en liten test av de to i svenske Jakt&Vapen.)

Ikke helt gratis nei, men angrer ikke et sekund på at jeg klasket til på en K95. Og alt er relativt, sjekk prisen på Heym sin variant, så blir K95'en & Hubert'en bare billig-børser :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Kipplaufer er lette, trodde jeg... 2.4-2.7kg? Når de er så søkkande dyre, så skjønner jeg ikke allverden, for en kan jo kjøpe boltrepeter-rifler ned under 2.2, og sågar under 2kg bare en blar opp 4-5kUSD.

 

Lettere, trolig mer presise, iallefall mer lettskutte, og med magasin om en vil.

 

K

 

Men disse kan du ikke dele og pakke i sekken da :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Russerene lager en plaststokk til den men jeg har ikke funnet noe sted jeg kan få tak i en annen en russisk nettbutikk som jeg ikke skjønte noe av.

 

Sånn ser plaststokken ut, aner ingenting om vekt og materiale-mest sannsynlig bøtteplast.

 

130_3079.jpg

 

 

noen som fant ut hvor man kan få kjøpt/bestilt en slik stokk?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=21283571

 

Noen som har sett, eller klådd på denne?

Er forhekset i kipplauf for tiden. Prøver å lese meg opp på det meste.

Denne virker til å ha, utenom rett stokk, og spennende treverk, det meste en kipp bør ha.

Prisen er vel tross ukjent merke for meg, ikke så halvgær'n ?

Et hakk, og to opp fra Sabatti ?

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=21283571" target="_blank

 

Noen som har sett, eller klådd på denne?

Er forhekset i kipplauf for tiden. Prøver å lese meg opp på det meste.

Denne virker til å ha, utenom rett stokk, og spennende treverk, det meste en kipp bør ha.

Prisen er vel tross ukjent merke for meg, ikke så halvgær'n ?

Et hakk, og to opp fra Sabatti ?

 

 

Trodde du hadde nok Blasere til å vite hva som gjelder :P

Link to comment
Share on other sites

På en Jägerlås er det bare trykket som avgjør belastningen til låsingen, for en mer normal løpshake-konstruksjon har formen til patronen også en del å si. Spesielt gjelder dette enkelskuddsvåpen, da pipesettet som regel er ganske lett.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?t=31204

 

Om det er låsesystemet som er det viktigste for presisjon, tviler jeg på.

 

 

Jeg har ikke så mye erfaring med enkeltskudds-brekkvåpen. Jeg har bare én gang skutt med en slik, og det var en Sauer mod 36 i 8x57IRS. Jeg prøvde den bare stående, men jeg traff ganske bra, så en slik må jeg innrømme at jeg har lyst på.

 

kipplauf-model-36-kopiera_80643410.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Presisjonen i Merkelen er i alle fall imponerande. Stortrivst med denne på jakt, både på rein og smygjakt på hjort. 140 grains Barnes ttsx aller best presisjon til no. Dyra så langt har ramla for Oryx og Nosler Part. Sliter litt m ladinga, ekstremt små toleranser i kammeret (trangt), så pressinga av hylser er ein prøvelse, må presse absolutt heile halsen, verken meir eller mindre. Og med dei skomakertoleransane som er på gjengene til RCBS-diene, så blir det litt gnuring av og til.

Link to comment
Share on other sites

Det blir kanskje bedre hvis du sliper litt av nerkanten av dia di?

 

Ellers er det slik at toleransene i kamre, hylser og dier i R-kalibrene later til å variere mye. Men du skal være glad for at kammeret ditt er trangt, og ikke romt.

 

Ellers har jeg funnet ut at det er enklere, og ikke dyrere, å sende en pose engangsskutte hylser til RCBS og få laget en custom-die. Det blir i alle fall bra og brukbart, og man slipper å kjøpe diesett etter diesett for å finne noe som passer.

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=21283571" target="_blank

 

Noen som har sett, eller klådd på denne?

Ja, jeg så på den i sommer. Den virker billig, og litt dårlig finnish. Ikke åpenbart at denne er ett hakk over Sabatti.

 

Ok, takk for titten :wink:

Litt ot fra denne tråden, men denne var jo rålekker http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=44549800

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...