GoldenTarget Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Hei Har ladet litt 6,5x55 med 123gr Scenar og får ofte merke etter sluttsykke på hylsebunnen. Det jeg synes er merkelig er at ladninga mi er rimelig svak. Men noen hylser er det ikke merke etter. Her er et eksempel: Ladedata Hylse: Norma Tennhette: cci200 Krutt: N550, 40 gr Kule: Lapua 123 Scenar COL: 77 mm Hastighet: 755 +- Takk for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rufus Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Hvis hylsene er presset for mye kan det føre til at hylsa kommer bakover i stor fart og treffer utstøteren som lager merker. Sjekk innstillingen på helpressedia og press så lite som mulig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HunterBoy Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 sry. OT, men likte tennstift-treffet på hetta... fått justert sluttstykket? Ellers tror jeg også dette har med helpressinga og gjøre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GoldenTarget Posted February 28, 2012 Author Share Posted February 28, 2012 Det er bare en vanlig Sauer 200 str sluttstykke som har laga de treffa på tennhetta Skal gå over til neck-sezing, så for se om det gjør susen Men da er dette ikke tegn på overtrykk og jeg kan lade videre opp til 800 m/s ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rufus Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Du kan trygt gå videre bare pass på headspacen. Regner med at du har sett denne : http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/98 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil-A Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Om du ikke tørker patronen godt nok for olje etter helpressing vil du også kunne få en slik effekt som det snakkes om over her. Eventuelt om det skulle ligge noe olje igjen i kammeret etter puss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Men da er dette ikke tegn på overtrykk og jeg kan lade videre opp til 800 m/s ? Start med å justere dien litt først, om merkene forsvinner kan du sikkert lade på litt mer. Men ikke ignorer potensielle trykktegn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GoldenTarget Posted March 11, 2012 Author Share Posted March 11, 2012 Det hjalp med å bruke Neck-Sizi, kunne lade fint opp til 800 m/s og mere uten trykktegn med 123 scenar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts