Jump to content

Service hos Zeiss


jgh

Recommended Posts

Må henge meg på her og berømme servicen hos Zeiss Norge...

 

Sendte e-post i går med spørsmål om hvor jeg kunne få kjøpt reservedeler til zeiss (hadde mistet dekselet over det ene tårnet :oops: )

fikk kjapt svar med spørsmål om adressen min og i dag lå nytt deksel i postkassa :D kostnad 0,-

 

makan til service.... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mulig jeg kan få bruke denne tråden til å stille et spørsmål angående min gamle Zeiss Diavari 2.5-10x50? Den har noen merker etter drøyt 30 år, men det tar jeg ikke så nøye. Jeg liker virkelig ikke retikkelet som kun er tre grove stolper. Aner ikke hva det retikkelet heter, men jeg skulle gjerne hatt et sånt retikkel som har tre, evt fire grove stolper samt et tynt kryss.

 

Er det noen her som har en ide om hva det vil koste å få det sendt avgårde og byttet? Noen tusenlapper? I så fall gjør jeg glatt det, kontra selge det billig og kjøpe nytt.

 

Jeg må si jeg liker service'en de later til å yte.

Link to comment
Share on other sites

Var uheldig under Hjortejakta i fjor. Gjekk på rattata med børsa på skuldra og okular huset fekk eit ublidt møte med moder jord. Det vart trykt jord og grus i mellom okular gummien og metallet. Eg sendte mail til Zeiss Norge og fekk beskjed om å sende siktet inn til service.Etter 1 veke var siktet tilbake frå Zeiss. Okular ringen var skiftet, ny bikini fulgte med, då eg hadde mista denne under fjorårets jakt. Siktet var sjekka att det ikkje var skader på linser/mekanikk/retikkel etter fallet. Linsene renset. Lokket til sidejusteringen var skiftet, då dette hadde en del riper.

Og alt dette uten noen kostnad for meg! Fantastisk service fra Zeiss!!

Eg kjem til å velgje Zeiss igjen, når eg skal ha nytt sikte til 9,3x62 Blaser løpet mitt :winke1:

 

Zeiss er rå på service!!

 

 

Gjorde net d samme i vår. Med min 6-24x56 . Forskjellen var at det var på new zealand. Og at min kikkert fikk en litt hardere trøkk, i samme ringen. Så gassen hadde gått ut.

Når jeg kom hjem til Norge så sendte jeg den inn til service. Zeiss kikka på kikkerten. Og ville ha 8tusen for å reparere. Etter litt om og men, så fikk jeg det ned i 5 tusen.

Greit nokk. Men kan ikke fatte at den lille ringen. Ca to timers arbeid og litt gass skal være så dyr. Når jeg snakka med ........ Hos zeiss. Så følte jeg at jeg snakka med en besservisser av dimensjoner. Kommer fortsatt til å bruke zeiss. Har mange. Men kundebehandlingen hos zeiss får ikke mye skryt av meg.

Link to comment
Share on other sites

Kundebehandlingen hos Zeiss kan og muligens ha litt med hva slags tilnærming man har i løpet av første kontakt med kundebehandler.

Ingen kan trylle, heller ikke gutta hos Zeiss.

 

Ting tar nødvensigvis litt tid og koster varierende mengder kronasjer. Slik er det bare.

 

Siktet i innlegget over og med skadeomfang som beskrevet, ble/blir mest sannsynlig plukket i "småbiter" skadde deler byttet ut, diverse pakninger byttet ut osv, slik at siktet i realiteten har blitt reparert i den grad at et framstår som nytt.

Blir ikke bare fokusert på selve skaden, men siktet får en omfattende sjekk på fabrikken.

 

Om skaden er alvorlig, kan siktet i noen tilfeller bli anbefalt kassert og slik skaden på siktet i innlegget over blir beskrevet, vil jeg personlig si det er på kanten av skroting. Siktet har fått en real trøkk når gassen lekker ut.

 

Hadde et sikte selv som ikke engang var montert på rifla. Nettopp hentet på posten og lå på benken på gutterommet i påvente av montering.

Lille barnebarnet kom på besøk. Plutselig hørte vi "dyre" lyder fra gutterommet. Barnebarnet brukte siktet som hammer.

Et kikkertsikte har en ergonomi som skapt for små barnehender.

Dette siktet ble kassert etter inspeksjon hos Zeiss, men jeg fikk hyggelig pris på nytt sikte og caps til barnebarnet som plaster på såret, så jeg kan ikke klage på servicen.

Link to comment
Share on other sites

Var uheldig under Hjortejakta i fjor. Gjekk på rattata med børsa på skuldra og okular huset fekk eit ublidt møte med moder jord. Det vart trykt jord og grus i mellom okular gummien og metallet. Eg sendte mail til Zeiss Norge og fekk beskjed om å sende siktet inn til service.Etter 1 veke var siktet tilbake frå Zeiss. Okular ringen var skiftet, ny bikini fulgte med, då eg hadde mista denne under fjorårets jakt. Siktet var sjekka att det ikkje var skader på linser/mekanikk/retikkel etter fallet. Linsene renset. Lokket til sidejusteringen var skiftet, då dette hadde en del riper.

Og alt dette uten noen kostnad for meg! Fantastisk service fra Zeiss!!

Eg kjem til å velgje Zeiss igjen, når eg skal ha nytt sikte til 9,3x62 Blaser løpet mitt :winke1:

 

Zeiss er rå på service!!

 

 

Gjorde net d samme i vår. Med min 6-24x56 . Forskjellen var at det var på new zealand. Og at min kikkert fikk en litt hardere trøkk, i samme ringen. Så gassen hadde gått ut.

Når jeg kom hjem til Norge så sendte jeg den inn til service. Zeiss kikka på kikkerten. Og ville ha 8tusen for å reparere. Etter litt om og men, så fikk jeg det ned i 5 tusen.

Greit nokk. Men kan ikke fatte at den lille ringen. Ca to timers arbeid og litt gass skal være så dyr. Når jeg snakka med ........ Hos zeiss. Så følte jeg at jeg snakka med en besservisser av dimensjoner. Kommer fortsatt til å bruke zeiss. Har mange. Men kundebehandlingen hos zeiss får ikke mye skryt av meg.

 

Hei du,

 

Dette blir faktisk litt likt som å kjøpe seg ny bil, kollidere den og forvente en ny bil på garantien.

Ting må forsikres dersom man skal være sikret å få ny/reparert uten kostnader også hos Zeiss :wink:

 

Nå kjenner ikke jeg deg som person heller ikke folkene du har snakket med hos Carl Zeiss i Norge men kan det være at du ikke har vært så ydmyk i forhold til at du faktisk har ødelagt

kikkerten og dette ikke er noe som dekkes av garanti. Jeg er selv selger og vet hvordan man skal ordlegge/fremstå dersom man ønsker og oppnå noe. Kan det være at du har gått ut og forlangt litt for mye??

 

Jeg tror Zeiss ofte gir bedre service en hva man kan forlange ihht garantier og at de derfor har meget fornøyde kunder, men skal man være sikker på at ting blir erstattet ved uhell må folk tegne forsikring.

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Blir litt for lett merkelege/ useriøse innlegg her på kammeret...

Men uansett kva service andre har, so har også Zeiss ein flott og rask service.

Har også benytta meg av den fleire gongar etter fall o.l. i våre flotte Vestlands-fjell. :wink:

Og alle gongar har varene blitt reparert raskt og gratis. Honnør til Zeiss med sine trivelege medarbeidarar. :!:

So får vi kose oss vidare utover hausten med våre flotte kikkertar, JGH. Oss skal legge i bakken nokre brune til 8)

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg får komme med dagens erfaring da.. Min 1,25-4x24 Diavari dugget igjen etter en dag med regn på årets elgjakt.

Siktet har ingen synlige merker og det har heller ikke fått en "smell" i min tid som eier. I dag fikk jeg brev om at det vil koste knappe 2.000 kroner å reparere/serve. :cry:

Den gamle garantien på 30 år er delt opp i en 5 års "fullgarantperiode" mens de resterende 25 år kun dekker deler og ikke kostnaden med å bytte de hevder Zeiss Norge.

Min erfaring blir da at de ikke strekker seg lenger enn de må.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Slenger meg på med mi siste erfaring med Zeiss Norge. Mista min Victory 8x56 FL håndkikkert i golvet med øyemuslingen i ytterste stilling her om dagen, med det resultat at det ikkje gekk an å justere avstanden frå okkularet lenger. Ringte Zeiss, og dagen etter ligg det ny øyemusling i postkassen, kostnadsfritt! Tommel opp for Zeiss i denne omgang.

 

Har akkurat kjøpt ein brukt Leica CRF 1200 avstandsmålar, der øyemuslingen er noko slitt. Ringte Leica og forklarte problemet, dei sender ny, men kostnaden må eg ta sjølv. Sjølvsagt heilt ok, men hadde vore ein liten bonus om dei hadde gjort som Zeiss og sendt over ein ny uten noko spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Var uheldig under Hjortejakta i fjor. Gjekk på rattata med børsa på skuldra og okular huset fekk eit ublidt møte med moder jord. Det vart trykt jord og grus i mellom okular gummien og metallet. Eg sendte mail til Zeiss Norge og fekk beskjed om å sende siktet inn til service.Etter 1 veke var siktet tilbake frå Zeiss. Okular ringen var skiftet, ny bikini fulgte med, då eg hadde mista denne under fjorårets jakt. Siktet var sjekka att det ikkje var skader på linser/mekanikk/retikkel etter fallet. Linsene renset. Lokket til sidejusteringen var skiftet, då dette hadde en del riper.

Og alt dette uten noen kostnad for meg! Fantastisk service fra Zeiss!!

Eg kjem til å velgje Zeiss igjen, når eg skal ha nytt sikte til 9,3x62 Blaser løpet mitt :winke1:

 

Zeiss er rå på service!!

 

 

Gjorde net d samme i vår. Med min 6-24x56 . Forskjellen var at det var på new zealand. Og at min kikkert fikk en litt hardere trøkk, i samme ringen. Så gassen hadde gått ut.

Når jeg kom hjem til Norge så sendte jeg den inn til service. Zeiss kikka på kikkerten. Og ville ha 8tusen for å reparere. Etter litt om og men, så fikk jeg det ned i 5 tusen.

Greit nokk. Men kan ikke fatte at den lille ringen. Ca to timers arbeid og litt gass skal være så dyr. Når jeg snakka med ........ Hos zeiss. Så følte jeg at jeg snakka med en besservisser av dimensjoner. Kommer fortsatt til å bruke zeiss. Har mange. Men kundebehandlingen hos zeiss får ikke mye skryt av meg.

 

Synes jo ikke at dette høres ut som en garantisak, tenker vel heller forsikringssak!

Synes du forventet litt for mye av Zeiss jeg!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man får deler iløpet av "switch"/får noe gratis osv. - kan det oppfattes som god service.

Får man ikke det - kan det oppfattes som dårlig service.

 

Tror begrepene service/garanti/reklamasjon - "forveksles" litt.

 

Jeg har ikke fått meg til å forlangt å få noe reparert gratis - hvis jeg selv var skyld i skaden.

At man kan forsøke å forhandle seg fram til rimeligst mulig reparasjon - ja, det er noe helt annet.

 

Selv så leverte jeg inn en 2,5-10x50 for ca. 15-20 år siden - da den dogget etter 8 år.

 

Livstidsgarantien var nok ikke som i annonsene.

 

Det som irriterte meg den gangen - var at de skulle ha det til at det var min feil - at kikkerten dogget.

 

Et lite merke på kanten av objektivet - ble til skjeve linser etc.- og en reparasjonskostnad på mange tusen.

 

Jeg var helt sikker på at denne kikkerten - ikke hadde vært utsatt for uhell av noe slag.

Da denne bare hadde stått på et salonggevær, og kun vært skutt med utenfor huset.

 

Det endte med halv pris på reparasjonen.

 

Å skylde på et lite merke i objektivet - for å godtgjøre å ta betalt for å reparere doggen - syntes jeg ingenting om.

 

Har - og har hatt masse Zeiss - etter dette - og har ikke hatt problemer.

 

Via jobb - ble det innlevert et med lys - da lyset var dårlig, selv med nye batteri.

 

Før telefonsamtalen var over - hadde Zeiss allerede pakket ny kikkert - som ble levert på døren dagen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Tryna på isen sist uke, den splitter nye børsa med like ny zeiss HT kikkert for bortover grusen og ble oppskrapet. Sendt Mail til zeiss og forklarte hva som hadde skjedd, fikk da svar at dem ønsket at jeg skulle sende den inn for en kontroll.

Fikk telefon på fredagen om at kikkerten var kontrollert og sendt i retur. Bytta noen oppripa deksel. Fikk den igjenn i dag og alt dette kostet meg var frakt til Oslo.

Ingen tvil om merke på min neste kikkert blir også :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har i den senere tid handla litt dyre zeiss kikkertsikter på brukt markedet.

I den forbindelse har jeg maila zeiss og spurt om å få kjøpe orginalt linsedeksel til en zeiss6-24x72

og nå sist kulefall teipstripene som er med Fl modellene.I begge tilfeller har jeg bedt om at de legger ved giro så jeg får betalt dem.

Pakken kommer og ingen giro.Dette kaller jeg god service.

Når jeg handler optikk så går det som oftest i Zeiss på jaktriflene.Jeg er strålnde fornøyd både med produktet og servicen til Zeiss Norge. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte ikke klage over dette, men finner det litt merkelig.

 

 

Jeg har en hensoldt diavari-D fra 1958, altså 56 år gammel.

 

Kontaktet zeiss norge om å få denne inn på service. Ingen svar.

 

Kontaktet Zeiss tyskland om å få denne inn på service. Joda fikk svar, men denne kunne de ikke ta inn på service. For gammel.

 

Rart med 30 års garanti, men er det eldre så vil de ikke hjelpe til. Trist at gammel toppoptikk skal bli utdatert.

Link to comment
Share on other sites

Carl Zeiss har produsert kikkerten min. At det står Hensoldt på den er fordi den er produsert før 1964.

 

Hensoldt diavari D. Høres kjent ut?

 

Zeiss kjøpte Hensoldt i 1928, og produserte samme optikk med begge navn, til i 1964. Derfra står det zeiss på det aller meste sivilt.

i 2006 gikk navnet videre til Cassidian. De har nok enda mindre lyst å ta i den :lol:

 

Takk til Zeissoem2. Siktet fungerer, men vil gjerne ha det på service etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Carl Zeiss har produsert kikkerten min.
Strengt tatt er det omvendt. Zeiss la selv ned produksjonene av kikkerter og kikkertsikter, og flyttet alt til Hensoldt. Det er ikke mange år siden Hensoldt AG skiftet navn til Carl Zeiss Sports Optics.

http://de.wikipedia.org/wiki/Carl_Zeiss_Sports_Optics

 

 

De planenene om å legge ned produksjon av kikkerter og kikkertsikter hos zeiss var oppe så tidlig som på 90 -tallet ifølge info jeg fikk av ansatt hos zeiss Norge rundt år 2000 . Og da var det å slutte av helt , men de ombestemmte seg .

Link to comment
Share on other sites

Eg har tryna med sikte nederst ein gong. skikkelig salto med børsa på ryggen. 100+ rett på siktet.

Gasslekkasje.

Sendt inn kom i retur som ny uten ett øre i kostnad.

Zeiss v 3-12*56

Håndkikkerten har vore innom fabrikken to gonger på 10 år pga klønete håndtering...

Fall og mistet.

Kun porto kostnader til Oslo begge gangene.

eine gangen var d litt kritisk med tanke på reinsjakta. fikk da lånekikkert den uka min var inne.

Super service og verdt kvar ei krone.

Link to comment
Share on other sites

De planenene om å legge ned produksjon av kikkerter og kikkertsikter hos zeiss var oppe så tidlig som på 90 -tallet ifølge info jeg fikk av ansatt hos zeiss Norge rundt år 2000 . Og da var det å slutte av helt , men de ombestemmte seg .
Nei det skjedde allerede på 60 tallet. Fra da av, ble Hensoldt-produkter merket Zeiss.
Link to comment
Share on other sites

De planenene om å legge ned produksjon av kikkerter og kikkertsikter hos zeiss var oppe så tidlig som på 90 -tallet ifølge info jeg fikk av ansatt hos zeiss Norge rundt år 2000 . Og da var det å slutte av helt , men de ombestemmte seg .
Nei det skjedde allerede på 60 tallet. Fra da av, ble Hensoldt-produkter merket Zeiss.

 

 

Har det da vært flere tilfeller hvor de ville slutte . ??

Vedkommende jeg fikk info av hadde vært på møte i Tyskland hvor det da ble diskutert å legge ned produksjonen . Og det var på 90 -tallet hun var i Tyskland .

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at de fleste er fornøyd med Zeiss, for jeg har et mareritt gående med Nickel AG.

For tredje gang er siktet sendt til rep, da elektronikken ikke tåler vestlandsvær. De to foregående gangene kostet de rep, men nå ber de meg betale kr.2500 for rep, uten garanti!! Ikke finner de årsaken til at delen ryker, og begynner å bli lite servicevennlig... Siktet er 9 år gammelt, 30 års garanti og kostet i 2005 ca kr. 13.0000.- samt at problemet startet ca 3 år etter kjøp. Et meget godt sikte når det funker, men det blir nok Zeiss eller noe annet til høsten igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Til alle dere som har sendt kikkertsikte i posten: jeg skal sende mitt Zeiss kikkertsikte og jeg ser at Norgespakken forsikrer post for inntil 10 000,-. Mitt kikkertsikte er verdt mye mer. Sender dere det som vanlig eller gjør dere noen andre tiltak i form av forsikring? 

Link to comment
Share on other sites

På 7.2.2014 den 18.54, reber skrev:

, da elektronikken ikke tåler vestlandsvær. 

Hvis skade er vannskade i elektronikk og der er flere kretskort bør alt skiftes ut selv om kun 1 kretskort har havarert . Problem er at det kan oppstå følgeskader senere på de andre kretskortene som ser ut for å være iorden .

 

 

Går man over til vannskader / lynskader på Tv / hifi utstyr så er rådet klinkende klart - styr unna at forsikringsselskapet forlanger reperasjonsoverslag . Det er kun nytt komplett utstyr som duger pga at det er billigere med nytt enn å skifte ut all elektronikk .

 

 

Registrert Norgespakke pleier normalt være ganske sikkert  .

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

Posten er blitt såpass til å stole på at jeg ser ingen grunn til ekstra forsikring.

Post-i-butikk har endret og bedret posten veldig👍. Har ikke mistet eller opplevde skadde pakker siden pib kom; folk bak disken forteller om veldig fokus på scanning osv av forsendelser. 

 

 

Men; obs at de 10000kr er basert på vekt-ikke faktisk verdi på innholdet i pakken. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Men; obs at de 10000kr er basert på vekt-ikke faktisk verdi på innholdet i pakken.

 

Har fått "erstattet" et kikkertsikte forsvunnet i posten en gang, med den nette sum av 128 kr. 

 

Har også vært borti at to hele paller med varer har forsvunnet, riktignok hos en underleverandør (i Sverige) av posten. 

Og synes heller ikke at Posten tok dette så veldig alvorlig, det var jo ikke mye de kunne gjøre hvis ting kom bort...

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Zeiss har rykte på seg for å ha topp kundeservice .

Selv i 1923 da inflasjonen herjet tok de også vare på arbeiderne sine . 

Så med avtale med Reichbank produserte de også egne penger for at de ansatte skulle overleve .  Såkalt Goldgeldschein for at de ikke skulle bli slukt av inflasjonen  i Tyske Mark

20180604_221037.png

Edited by zeissoem2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Service hos zeiss er topp som alltid . Bestillte nye øyemuslinger til zeiss Sf på mandag ettermiddag og de  lå i garasjen i dag ved lunchtider.  Etter å ha blitt skrudd ut og inn mange  tusen ganger begynte de å bli slitne  på mitterste trinn   .  

Link to comment
Share on other sites

Bygger ei rifle hos Rafdal og ville ha optik deretter. Har kjøpt en  Conquest V6 2-12x50.Spesifikasjonene på denne er helt i toppklasse og gjenspeiler absolutt ikke prisen, som må sies å være en gavpakke til jegere her på berget. Den ville fått navnet Victory hvis det ikke var for markedet i USA,  hvor Conquest knuser Victory. Ble også kalt Victory hos Zeiss før den ble produsert. Vurderte tungskytset V8 og Z8i og Z6, kan nesten kjøpe to V6 for de prisene. Fikk god rabatt oppå allerede grei pris. MEGAFORNØYD

Edited by SakoLserie
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Servicen til både Zeiss og Swarowski har er ingenting å utsette på. En Zeiss håndkikkert fra 70-tallet fikk full overhaling for 0,- etter et fall i dørken i båten.

Min Swaro Z6i klarte eg både å knekke lysbryter og noe inni ball. tårnet på. Fullstendig selvforskyldt. Reparert for kr 0,- av Swaro.

Så har ingen betenkeligheter med hverken det ene eller det andre.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...