Jump to content

Registrering av løp??? Systemrifle


StianSH

Recommended Posts

Heisann.

 

Har et Sauer 200 STR 6.5x55 løp som er kappet og dreid ned som jeg bruker i min Sauer 202. Dette løpet er ikke registrert men jeg har selvfølgelig registrert 9.3x62 løpet som jeg kjøpte med Sauer 202`en ifjord høst. 6.5x55 løpet er 3-4 år så den gangen var det ikke krav om at det skulle registreres.

 

Hva er kravene for dette idag? Skal det gammle løpet registreres????

 

Stian.

Link to comment
Share on other sites

Så det er nok reg.pliktig??? Det var ikke spørsmålet! Skal dette registreres idag???

 

Jeg kjøpte dette løpet på LS 2008, Førde. Så skulle dette vært registrert den gangen har ikke jeg fått kjøpt det uten innvilget søknad. Hvis alle løpene skal registreres idag med tilbakevirkende kraft er det nesten ALLE skyttere i DFS som pr.definisjon har ulovlige løp. Jeg kjøpte meg en ny 200 STR i 2010, da fikk jeg våpenkort på kun låskassen så løpen er ikke registrert på den heller.

 

 

Vennligst svar på spørsmålet, hvis du ikke har peiling på dette så heller skriv noe tull til andre istede for å "tro" at det er sånn eller sånn............

Link to comment
Share on other sites

Mener forsatt et det ikke var fritt salg på løp for 3-4 år siden, men du vet antagelig best!

Det var i alle fall slik at dersom man byttet løp så ble det ikke registrert, men ved ervervelse av tilleggs løp så var de reg.pliktig. Slik har det iallefall vært de gangene jeg har kjøpt eller byttet løp !

Link to comment
Share on other sites

Tileggsløp/nye kaliber skal registreres ja. Kjøpte et 22 lr sett til 200 STR for sikkert 7-9 år siden og den gangen skulle det registreres. Men at jeg har kjøpt løp frem til 2010 uten og søke vet jeg. (Snakker da om 6.5x55 løp til 200 STR) Jeg har mine tvil om at Skytterkontoret, Våpensmia osv. står på LS og selger løp ulovlig..... Men skal du ha nytt løp idag må du ha innvilget søknad. Men slik var det ikke i 2010.

Link to comment
Share on other sites

 

Hva er kravene for dette idag? Skal det gammle løpet registreres????

 

Stian.

 

Jeg har forstått det slik at du nå har et våpen med 2 piper. Du må ikke etterregistrere 6.5x55 løpet med mindre du skal ha denne riggen registrert som systemvåpen med flere piper, og som kun skal ta en av plassene i en våpengarderobe på 6 våpen. I så fall leverer du den unummererte pipen til børsemaker og får den preget med eget nummer, f.eks nummeret fra låskassen med tilleggstall eller bokstav før eller etter nummeret. Se følgende eksempel:

 

Jeg hadde en gammel mauser som jeg ønsket å bygge om til systemvåpen. Den har nr. A12345678 preget inn i låskassen. Originalløpet i 30-06 er nummerløst. Etter godkjent søknad hos politiet er den gamle mauseren nå utstyrt med en muffe fra Heen og 30-06 løpet har fått nummer A12345678A. Det nye 9.3x63 løpet har fått nummer A12345678B. Jeg har 3 våpenkort, et på låskassen og et på hver av pipene. Dette er nå et systemvåpen med 2 piper og tar kun en plass i garderoben. Kommende pipe i 6.5-06 er tiltenkt nr. A12345678C.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg skulle kjøpe ekstra løp til hagla, spurte jeg forhandleren om jeg måtte sende dem innvilget søknad for å kjøpe. De svarte at de ikke hadde praktisert dette. De kunne altså selge løp uten videre så lenge jeg hadde våpenkort på tilsvarende hagle.

Deretter spurte jeg lensmannskontoret. De svarte at man skulle søke på våpendel ved kjøp av tilleggsløp. Derfor gjorde jeg det. (Tror ikke det kostet noe). Så nå har jeg et våpenkort der det står. "VÅPENDEL PIPE", merke og kaliber"

 

Passet på å få med denne når jeg søkte om europeisk våpenpass også, (i tilfelle jeg blir så god at jeg må til utlandet på nordisk-stevne :lolno: )

 

Men forhandlerne og politiet er altså ikke enige om hva som er nødvendig/riktig prosedyre ved kjøp av tilleggsløp.

Link to comment
Share on other sites

Spør her siden jeg og lurer litt på dette med flere løp samt våpenkort.Fruen kjøpte en kv59 i 6,5x55 ifjor av sin onkel,stussa litt når våpenkortet hennes kom,der står det på kaliber:6,5x55/30-06??Noen som har en ide om hvorfor?Visst jeg får lyst på et nytt løp i min m98 som er i 30-06,la oss si 300wm,da må jeg søke om det som våpen del,kan jeg da ta og bruke det org 30-06 løpet på fruen sin kv59 uten at hun må søke om noe??(lurte på heen muffe på kv59`en)

Ikke at det er noe prblem og søke om flere løp og gjøre det etter boka men lurte nå litt på dette her... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...