Jump to content

Kvitekongen


Yhaug

Skal den fredes ?  

192 members have voted

  1. 1. Skal den fredes ?

    • Ja
      37
    • Nei
      155


Recommended Posts

Vist vi skal tenke oss hvordan vi vill ha elgen her i Norge, vil vi har vandelig frisk og sunn elg eller vill vi ha hvit elg? Vist vi freder den så vill den jo få føre genene sine videre. Man vile ikke avlet på en albino hund, hvorfor da på en albino elg?

Link to comment
Share on other sites

For alt vi vet kan jo denna være stæril og dette blir nok fulgt godt med på av di som holder til der.Så du mener så fort det er et avvik fra det som standarden sier så er det bare og få lagt det ned. Tror ikke det er noe problem tenk på oss mennesker hvor mye rart det blir avla på der!

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke sammenligne mennsker og dyr i den sammenhengen. I norge så jobber vi for og opprettholde en sunn og bærekraftig elgstamme, er der ikke da "rett" og ta ut de dyrene som da kansje ikke er sunne og berekraftige? Se for deg en situasjon hvor du hadde to dyr, den ene hadde fel/mangler og den andre var helt frisk, hvilket ville du ha skutt?

Link to comment
Share on other sites

Blir for dumt hele greia... Er visst laga ei Facebook side om at langedrag må få den.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

 

Skyte den skal ikke være lov, men å mishandle det stakkars dyret i årevis i fangeskap skal de -dyrevernere!! :evil:

 

Utover det, sånn rent faglig sett med mine øyne så kan den jo få gå der - og har den flaks i jakta så må den jo bare få leve. Mener at det ikke er skadelig for elgen som art om det går en og annen som ikke er "normal"...

Link to comment
Share on other sites

For alt vi vet kan jo denna være stæril

 

Ingen grunn til st den skal være steril. De albino rottene jeg hadde i barndommen var i hvertfall ikke det.

 

Kvitekongen er foresten ikke albono, men har en pigmentfeil. Akkurat som gamle Albin. Mørke øyne og gevir. Ingen grunn til at den skal ha dårligere gener enn andre elger. Søskenet til Kvitekongen har sansynligvis også annlegg til å få lyse avkom.

 

Men for all del. Den bør forvaltes som andre elger.

Link to comment
Share on other sites

Enten må denne elgen forvaltes som andre elger, og risikere å bli skutt under jakt i årene fremover. Ellers må de som vil ha denne som maskot, sørge for at den ikke er på et elgvald under jakta. Vi kan ikke frede alle dyr som avviker fra normalen. Det kommer flere elg med genvariasjoner og artige feil av diverse slag, og hvis disse er de eneste som ikke kan jaktes på, så kan det bli mange raringer etter hvert.

 

Tommy.A ser ut til å være storviltjeger og gaupejeger(fritt gjettet etter trådene han er aktive på), men bruker samme type argumenter som rovdyrforkjemperne. Plutselig er de som vil ha kvitingen jaktbar blodtørstige. Jeg er forsåvidt enig med ham i at den ikke gjør noen skade der den går, og at dette sikkert er et artig innslag i naturen. Men, jeg er imot fredning. Det må være opp til den enkelte elgjeger å bestemme om denne får gå eller ikke. Og om den blir skutt, så håper jeg jegeren slipper hatgrupper mot seg.

 

Min konklusjon: Enten er den i skogen, jaktbar som de andre, eller i dyrehage a la langedrag.

Link to comment
Share on other sites

Feilen er vel at media lager også denne elgen til en kjendis over natta.

Er vel ikke lenge før denne også er å betrakte som ei hellig ku i likhet med Albin.

 

Er det enighet i jaktlaget om at denne skytes og håndteres som en vanlig elg, mao ikke lekke til media i ettekant, skyter jeg udiskutabelt. Dette er en elg med gener vi ikke ønsker å videreføre.

Men, er ikke dette tilfelle mener jeg jegerstanden biter seg selv hardt i reva hvis det blir en ny "skandale" alla Albinsaken.

 

Vi jegere er en minoritet i samfunnet, og trenger en viss for for aksept ovenfor øvrigheten.

Jeg ønsker at jegerstanden fremstår som seriøse og reflekterte, slik at vi vokser i antall slik at vi står sterkere i fremtiden.

 

Jeg mener det er viktigere at vi og vår hobby står sterkt og sikkert, også sett fra et politiskt ståsted (ref strengere føringer våpenlover og andre restriksjoner som tres nedover hodene våre ift utøvende jakt).

Dette er etter mitt syn viktigere enn at det går en hvit elg i mitt nærområde.

Dette ordner naturen greit opp i selv. Hvis ikke er jo dette en naturlig mutasjon, noe jeg tviler sterk på at kommer til å skje. Survival off the fittest fikser nok greit biffen her :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Flott ! Sammenligne elg med folk.

 

Snart er det vel rasistisk å skyte den !

 

Ja men det er det jo. Hvis den skal skytes bare fordi den er hvit?

 

Nei la den leve....Må tenke på den kan bringe turisme og annet som gir mere penger enn noen kg elg i fryseren. Ikke alle bygder som kan skryte av en hvit elg. Og etter det jeg kan se så lagde ikke den forige albino elgen noe tull med stammen der den var.

Link to comment
Share on other sites

Her er en som ikke vil frede:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10060987" target="_blank

:lol::D:twisted:

Kommentarene fra folk som vil frede elg'en er jo ganske morsomt å lese i seg selv.

 

"Espen Foss hvorfor har alle bygdefolk jaktbilde på profilbilde? Er det det at dere mangler kapasiteten til å begå annet en det mest unødvendige macho harry pisset dere kan klare å finne på? eller er dere bare så forbannet enspora?"

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Ang. friske og sterke elgstammer, så er vel ikke denne elgen en albinoelg, slik som den som ble skutt tidligere. Dermed er ikke genene helt på jordet, og dessuten er heller ikke "albino-gener" sterke nok til å overvinne "vanlige" gener (da hadde de fleste elgene i dag vært albinoer, og det hadde forutsatt at evolousjonen foretrekker elg med hvit pels, noe som jo ikke er tilfellet).

 

Jeg er enig i at dette er en elg på lik linje med alle andre, men det er såpass mange som er i mot jakt generelt, at det vel ikke er nødvendig å gjøre vondt verre? Om det skytes en elg mer eller mindre gjør ikke store forskjellen - men skytes derimot "Kvitekongen" vil det skape flere fordommer og misnøye mot jegere, og jakt vil bli enda mer forhatt. Selv om det er vanskelig å se logikken i hvorfor det er så mye mindre farlig å ha f.eks. kyllinger sperret inne tette som pingviner, skyte en mørk elg, sove i dyner bestående av fjør fra høns som har blitt ribbet levende opptil flere ganger gjennom livet osv, enn å skyte en hvit elg, så er det ikke vel ikke nødvendig å gjøre synet på jakt enda mer negativt?

 

Jeg ser hvertfall ingen god grunn til å skyte den, rett og slett på grunn av holdningene blant befolkningen til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at dyrets utseende skal være avgjørende for at de skal jaktes på eller ikke. Hva med de søte små rådyra da? Og harepusen?

Jeg tror nokk at det vil være et ugunstig kompremi. Og når jeg ser folk som skriver at dem vil skyte jegere så syns jeg ikke dette er folk man skal føye i urimelige krav.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er som sagt enig i at Kvitekongen er en elg som alle andre - men når den har blitt såpass populær, er det ikke nødvendig å skyte akkurat den. Dette på grunn av mediaoppstyret og de dertil følgende holdningene til jakt. Harepuser og små, søte rådyr er det vel såpass mange av, at det ikke blir oppstyr i media hver gang det oppdages en av slaget, ei heller hver gang det skytes en.

 

Og når det kommer til å skyte folk, blir dette så urimelig, usakelig og uakseptabelt at det nesten kan regnes for å være selvmål for dyrevernerne, da jeg vil tro folk flest tar LANG avstand fra dette (gitt at utsagnet kom fra dyrevernere, selvsagt).

 

dem vil skyte jegere så syns jeg ikke dette er folk man skal føye

 

Poenget mitt er at det nok ikke bare er disse ekstreme dyrevernerne som ønsker at Kvitekongens skal leve, det er mange andre òg. Jeg tør til og med å påstå at der er overvekt av de som vil la den leve, kontra de som vil skyte den, uten at jeg har noe tall å basere dette på. Og jeg vil tro at slike "ekstremister" blant dyrevernene ødelegger like mye for dem, som jegere som gjør akkurat hva de vil og på ingen måte følger sunn fornuft eller norsk lov, ødelegger for alle jegere som gjør sitt beste for å "holde befolkningen på sin side".

Link to comment
Share on other sites

Vist vi skal tenke oss hvordan vi vill ha elgen her i Norge, vil vi har vandelig frisk og sunn elg eller vill vi ha hvit elg? Vist vi freder den så vill den jo få føre genene sine videre. Man vile ikke avlet på en albino hund, hvorfor da på en albino elg?

 

 

Denne støtter jeg fulgt ut..

+ at etter hva jeg har hørt, så sliter albinoer med synet.. å jeg tviler denne karen kan få tak på briller..

Så skyt denne elgen under vanlig elgjakt ikke noe mere eller mindre.

 

 

Og en trenger ikke gå til avisa eller legge det ut på nettet at en har skutt den.

Link to comment
Share on other sites

Og en trenger ikke gå til avisa eller legge det ut på nettet at en har skutt den.

 

Dette tror jeg nok vil bli oppdaget uansett, men jeg er ellers helt enig.

 

Ang. genmaterialet vil ikke genene til en ekte albino greie å sette seg gjennom, ikke over tid hvertfall (survival of the fittest), ellers ville elgstammen ha hatt omtrent 25 % albinoer i dag. Albinoelger har det vært tidligere, og det vil bli flere i fremtida.

 

Dessuten er den ikke en ekte albino, den har mørkere flekker i pelsen og mørke øyne. Da er ikke synet et problem, og fargen skyldes kun mangel på pigmentdannelse. Dette er ikke "bestemt" av samme genet som hos albinoer, men derimot, dersom jeg ikke tar helt feil, av et ikke-dominat gen. Dvs. at dette genet vil "overskrives" av sterke gener, og fargen vil mest sannsynlig bli borte hos avkommet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...