Yhaug Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10052596" target="_blank" target="_blank" target="_blank Hva syntes dere ? Fredes eller ikke ? Selv mener jeg den bør skytes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xesray Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Ser ikkje helt poenget med at den skal fredes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy.A Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Syntes det er bra jeg hvis di freder denne. Litt artig å ha en sånn gående i skogen. Og det er vel ingen som sulter om denna ikke blir skutt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geir-J Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Blir for dumt hele greia... Er visst laga ei Facebook side om at langedrag må få den. Sent from my iPad using Tapatalk HD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowmaker Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Ble ikke mora ihjelkjørt? Da kan det hende den må slite med trafikk, ulv, vårknipa, så kanskje denne fredningen ikke blir så aktuell uansett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yhaug Posted February 25, 2012 Author Share Posted February 25, 2012 Hva er bra med å frede denne da ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ersa Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Vist vi skal tenke oss hvordan vi vill ha elgen her i Norge, vil vi har vandelig frisk og sunn elg eller vill vi ha hvit elg? Vist vi freder den så vill den jo få føre genene sine videre. Man vile ikke avlet på en albino hund, hvorfor da på en albino elg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy.A Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Herregud tror du virkelig en elg kan forandre hele elgstammen!! Virker som det er en stor andel unge og blodtørstige som svarer her nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yhaug Posted February 25, 2012 Author Share Posted February 25, 2012 Hva er vitsen med rettet av skyting for å få en sunn stamme, dersom man skal ta vare på en som avviker noe så til de grader som en albino gjør ? En albino vil vel ikke forringe elgbestanden i Norge, men lokalt er det vel ikke helt hellig ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ersa Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Det var satt veldig på spissen! Nei jeg tror ikke at en elg kan endr på hele elgstammen i norge, dette var mere som ett prinsipp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy.A Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 For alt vi vet kan jo denna være stæril og dette blir nok fulgt godt med på av di som holder til der.Så du mener så fort det er et avvik fra det som standarden sier så er det bare og få lagt det ned. Tror ikke det er noe problem tenk på oss mennesker hvor mye rart det blir avla på der! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yhaug Posted February 25, 2012 Author Share Posted February 25, 2012 Flott ! Sammenligne elg med folk. Snart er det vel rasistisk å skyte den ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ersa Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Du kan ikke sammenligne mennsker og dyr i den sammenhengen. I norge så jobber vi for og opprettholde en sunn og bærekraftig elgstamme, er der ikke da "rett" og ta ut de dyrene som da kansje ikke er sunne og berekraftige? Se for deg en situasjon hvor du hadde to dyr, den ene hadde fel/mangler og den andre var helt frisk, hvilket ville du ha skutt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger#44 Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Dersom folk gjerne vil ha den i live, så send den til en dyrehage der alle kan se den. Jeg ville ikke hatt den i vårt vald, der vi jobber konsekvent for å få en stor og frisk stamme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ersa Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Akkurat ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy.A Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Siden dere er så bestemte på at denne elgen er til skade for stammen og bør tas ut har dere no data på at den er til skade eller gjør no skade? Har jo vært slike elger mange plasser før og ikke hørt noe om at dette har blitt no problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yhaug Posted February 25, 2012 Author Share Posted February 25, 2012 Har du noen data som sier at den ikke gjør det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steve Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Blir for dumt hele greia... Er visst laga ei Facebook side om at langedrag må få den. Sent from my iPad using Tapatalk HD Skyte den skal ikke være lov, men å mishandle det stakkars dyret i årevis i fangeskap skal de -dyrevernere!! Utover det, sånn rent faglig sett med mine øyne så kan den jo få gå der - og har den flaks i jakta så må den jo bare få leve. Mener at det ikke er skadelig for elgen som art om det går en og annen som ikke er "normal"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ersa Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Vi har ikke sakt at den må slakes ned med det samme, men at den ikke bør fredes. Finn heller en stor fin okse og frede! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tikka 512 Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 For alt vi vet kan jo denna være stæril Ingen grunn til st den skal være steril. De albino rottene jeg hadde i barndommen var i hvertfall ikke det. Kvitekongen er foresten ikke albono, men har en pigmentfeil. Akkurat som gamle Albin. Mørke øyne og gevir. Ingen grunn til at den skal ha dårligere gener enn andre elger. Søskenet til Kvitekongen har sansynligvis også annlegg til å få lyse avkom. Men for all del. Den bør forvaltes som andre elger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Skogens hellige ku... Ikke annet enn biff og karbonade i lys innpakning. Slutt å tull! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sindre.S.K Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Enkelt mennesker sinn emosjonelle oppfatning skal ikke være grunnlaget for en fornuftig viltforvaltning. Om det blir krav om fredning så håper jeg at ulven kan gjør litt nytte for seg. Man avler ikke på genfeil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bkringl Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Er ein elg kvit, har 5 bein, to hoder eller 4 testikkler og blir omtalt i media med et koselig navn. Ja da skal den jo selvfølgelig fredes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
358 Norma magnum Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Kvitekongen= Dead Moose Walking Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashman Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Se for deg en situasjon hvor du hadde to dyr, den ene hadde fel/mangler og den andre var helt frisk, hvilket ville du ha skutt? Den med størst gevir... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vømmøl Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Enten må denne elgen forvaltes som andre elger, og risikere å bli skutt under jakt i årene fremover. Ellers må de som vil ha denne som maskot, sørge for at den ikke er på et elgvald under jakta. Vi kan ikke frede alle dyr som avviker fra normalen. Det kommer flere elg med genvariasjoner og artige feil av diverse slag, og hvis disse er de eneste som ikke kan jaktes på, så kan det bli mange raringer etter hvert. Tommy.A ser ut til å være storviltjeger og gaupejeger(fritt gjettet etter trådene han er aktive på), men bruker samme type argumenter som rovdyrforkjemperne. Plutselig er de som vil ha kvitingen jaktbar blodtørstige. Jeg er forsåvidt enig med ham i at den ikke gjør noen skade der den går, og at dette sikkert er et artig innslag i naturen. Men, jeg er imot fredning. Det må være opp til den enkelte elgjeger å bestemme om denne får gå eller ikke. Og om den blir skutt, så håper jeg jegeren slipper hatgrupper mot seg. Min konklusjon: Enten er den i skogen, jaktbar som de andre, eller i dyrehage a la langedrag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jegern79 Posted February 26, 2012 Share Posted February 26, 2012 Feilen er vel at media lager også denne elgen til en kjendis over natta. Er vel ikke lenge før denne også er å betrakte som ei hellig ku i likhet med Albin. Er det enighet i jaktlaget om at denne skytes og håndteres som en vanlig elg, mao ikke lekke til media i ettekant, skyter jeg udiskutabelt. Dette er en elg med gener vi ikke ønsker å videreføre. Men, er ikke dette tilfelle mener jeg jegerstanden biter seg selv hardt i reva hvis det blir en ny "skandale" alla Albinsaken. Vi jegere er en minoritet i samfunnet, og trenger en viss for for aksept ovenfor øvrigheten. Jeg ønsker at jegerstanden fremstår som seriøse og reflekterte, slik at vi vokser i antall slik at vi står sterkere i fremtiden. Jeg mener det er viktigere at vi og vår hobby står sterkt og sikkert, også sett fra et politiskt ståsted (ref strengere føringer våpenlover og andre restriksjoner som tres nedover hodene våre ift utøvende jakt). Dette er etter mitt syn viktigere enn at det går en hvit elg i mitt nærområde. Dette ordner naturen greit opp i selv. Hvis ikke er jo dette en naturlig mutasjon, noe jeg tviler sterk på at kommer til å skje. Survival off the fittest fikser nok greit biffen her . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blaser_308 Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Skal vi bare skyte de fargede Elgene. Det er jo rasisme Gi dyr et navn, så får folk et forhold til dyret. Tror jegere vil vegre seg for å skyte den, etter oppstyret fra fjor årets elg jakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seawolf Posted February 28, 2012 Share Posted February 28, 2012 Prioriterer vi å høste av overskuddet i naturen så skyter vi. Prioriterer vi å skape en form for "Disneyverden" for å tekkes de myke av hjertet, får den gå i fred. Jeg høster av naturens overskudd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mork Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Her er en som ikke vil frede: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10060987 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mas-36 Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Flott ! Sammenligne elg med folk. Snart er det vel rasistisk å skyte den ! Ja men det er det jo. Hvis den skal skytes bare fordi den er hvit? Nei la den leve....Må tenke på den kan bringe turisme og annet som gir mere penger enn noen kg elg i fryseren. Ikke alle bygder som kan skryte av en hvit elg. Og etter det jeg kan se så lagde ikke den forige albino elgen noe tull med stammen der den var. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted March 2, 2012 Share Posted March 2, 2012 Du glemte et alternativ i avstemningen. "Jeg driter så hardt i det at kloakken går tett". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolverine67 Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Jeg stemmer på siste alternativet.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yhaug Posted March 3, 2012 Author Share Posted March 3, 2012 Lurer på hvordan markedet er for hvite elgskinn ? Kunne ikke det vært solgt til en amerikansk turist ? Norwegian Polar moose. Burde være mulig å dra inn litt penger på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rommling Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 her er du inne på en god nisje produkt. polar elg, liker det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yhaug Posted March 3, 2012 Author Share Posted March 3, 2012 Ja vi får prøve det vi kan. Tenk når oljen tar slutt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsO Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Her er en som ikke vil frede:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10060987" target="_blank Kommentarene fra folk som vil frede elg'en er jo ganske morsomt å lese i seg selv. "Espen Foss hvorfor har alle bygdefolk jaktbilde på profilbilde? Er det det at dere mangler kapasiteten til å begå annet en det mest unødvendige macho harry pisset dere kan klare å finne på? eller er dere bare så forbannet enspora?" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yhaug Posted March 3, 2012 Author Share Posted March 3, 2012 Syntes vg burde fjerne uttalelser som denne. Hadde Trond Østby kommet i siktet mitt hadde det vært det siste han hadde gjort...sitat slutt. Slik jeg ser det er det en drapstrussel og en sak for politiet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HyprJinta Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Gjør den til en rikskjendis - fortest mulig! Og snart skal det holdes minnestund i Oslo Domkirke over den stakkars hvite elgen som lå rød, deilig og blodig, og delvis oppspist av ulv... DA må dem vel få slukket litt av sin blodtørst...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Del Posted March 3, 2012 Share Posted March 3, 2012 Ang. friske og sterke elgstammer, så er vel ikke denne elgen en albinoelg, slik som den som ble skutt tidligere. Dermed er ikke genene helt på jordet, og dessuten er heller ikke "albino-gener" sterke nok til å overvinne "vanlige" gener (da hadde de fleste elgene i dag vært albinoer, og det hadde forutsatt at evolousjonen foretrekker elg med hvit pels, noe som jo ikke er tilfellet). Jeg er enig i at dette er en elg på lik linje med alle andre, men det er såpass mange som er i mot jakt generelt, at det vel ikke er nødvendig å gjøre vondt verre? Om det skytes en elg mer eller mindre gjør ikke store forskjellen - men skytes derimot "Kvitekongen" vil det skape flere fordommer og misnøye mot jegere, og jakt vil bli enda mer forhatt. Selv om det er vanskelig å se logikken i hvorfor det er så mye mindre farlig å ha f.eks. kyllinger sperret inne tette som pingviner, skyte en mørk elg, sove i dyner bestående av fjør fra høns som har blitt ribbet levende opptil flere ganger gjennom livet osv, enn å skyte en hvit elg, så er det ikke vel ikke nødvendig å gjøre synet på jakt enda mer negativt? Jeg ser hvertfall ingen god grunn til å skyte den, rett og slett på grunn av holdningene blant befolkningen til jakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sindre.S.K Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Så du mener at dyrets utseende skal være avgjørende for at de skal jaktes på eller ikke. Hva med de søte små rådyra da? Og harepusen? Jeg tror nokk at det vil være et ugunstig kompremi. Og når jeg ser folk som skriver at dem vil skyte jegere så syns jeg ikke dette er folk man skal føye i urimelige krav. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Del Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Jeg er som sagt enig i at Kvitekongen er en elg som alle andre - men når den har blitt såpass populær, er det ikke nødvendig å skyte akkurat den. Dette på grunn av mediaoppstyret og de dertil følgende holdningene til jakt. Harepuser og små, søte rådyr er det vel såpass mange av, at det ikke blir oppstyr i media hver gang det oppdages en av slaget, ei heller hver gang det skytes en. Og når det kommer til å skyte folk, blir dette så urimelig, usakelig og uakseptabelt at det nesten kan regnes for å være selvmål for dyrevernerne, da jeg vil tro folk flest tar LANG avstand fra dette (gitt at utsagnet kom fra dyrevernere, selvsagt). dem vil skyte jegere så syns jeg ikke dette er folk man skal føye Poenget mitt er at det nok ikke bare er disse ekstreme dyrevernerne som ønsker at Kvitekongens skal leve, det er mange andre òg. Jeg tør til og med å påstå at der er overvekt av de som vil la den leve, kontra de som vil skyte den, uten at jeg har noe tall å basere dette på. Og jeg vil tro at slike "ekstremister" blant dyrevernene ødelegger like mye for dem, som jegere som gjør akkurat hva de vil og på ingen måte følger sunn fornuft eller norsk lov, ødelegger for alle jegere som gjør sitt beste for å "holde befolkningen på sin side". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rapp Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Philipp- du sier det akkurat som jeg selv skulle sagt det. Takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Kid Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Vist vi skal tenke oss hvordan vi vill ha elgen her i Norge, vil vi har vandelig frisk og sunn elg eller vill vi ha hvit elg? Vist vi freder den så vill den jo få føre genene sine videre. Man vile ikke avlet på en albino hund, hvorfor da på en albino elg? Denne støtter jeg fulgt ut.. + at etter hva jeg har hørt, så sliter albinoer med synet.. å jeg tviler denne karen kan få tak på briller.. Så skyt denne elgen under vanlig elgjakt ikke noe mere eller mindre. Og en trenger ikke gå til avisa eller legge det ut på nettet at en har skutt den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Del Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Og en trenger ikke gå til avisa eller legge det ut på nettet at en har skutt den. Dette tror jeg nok vil bli oppdaget uansett, men jeg er ellers helt enig. Ang. genmaterialet vil ikke genene til en ekte albino greie å sette seg gjennom, ikke over tid hvertfall (survival of the fittest), ellers ville elgstammen ha hatt omtrent 25 % albinoer i dag. Albinoelger har det vært tidligere, og det vil bli flere i fremtida. Dessuten er den ikke en ekte albino, den har mørkere flekker i pelsen og mørke øyne. Da er ikke synet et problem, og fargen skyldes kun mangel på pigmentdannelse. Dette er ikke "bestemt" av samme genet som hos albinoer, men derimot, dersom jeg ikke tar helt feil, av et ikke-dominat gen. Dvs. at dette genet vil "overskrives" av sterke gener, og fargen vil mest sannsynlig bli borte hos avkommet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pirkaa Posted March 4, 2012 Share Posted March 4, 2012 Hvorfor spare dyr som har avvik fra det normale? Kan bli mye rart og se etter hvert når man får spart på alle dyr som avviker fra resten av rasen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts