Jump to content

ELMEK luftgevær!?


mikke

Recommended Posts

Har stående et luftgevær av merket ELMEK. Kjøpte det litt spontant på en av de lokale sports butikkene i området.

 

skulle bare inn å kjøpe ammo til jaktrifla, da han spurte om e ikke kunne ta det med meg for 100,-. Våpnet var i god stand, å den var særegen, så jeg slo til.

 

jeg kjøpte da våpnet, å lurer på en del ting!

-kaliber 4,5 passer ikke da kulen blir for liten.. kaliber 5,5 passer heller ikke, da det blir for stort! så jeg lurer på om det er et spesielt kaliber? :?

-når ble disse laget? har sedd etter, men kan ikke finne noe serienr eller lignende..

-Pris på noe som dette? Hva kan det være? det er vel noe alle lurer på når man kjøper noe gammelt og ukjent :smile:

 

Håper noen her inne kan hjelpe meg med dette! :)

Link to comment
Share on other sites

De er som regel ikke verdt all verden, svært mange er at typen tivoligevær og egner seg til nød over peishylla. Ettersom de har et "kaliber" større en .177 (45mm) stilles det faktisk krav til at det skal inn i våpenskap... Så får det bli en vurdering om man skal ta seg bryderiet...

En samler vil sikkert se på det med en viss interesse, en jeger med skap vil ikke ha dritten inn der blant børsene sine da noe slikt bare tar opp plass.

Link to comment
Share on other sites

Mye intressant. Vil ikke selge, værtfall ikke enda.. den henger fint over våpenskjoldet der medaljene fra skytterstemner henger!

 

men liker å vite mest mulig om de våpnene(leken i dette tilfellet, hehe), derfor er jeg meget glad for alle svar når det gjelder info om elmek i seg selv, modeller dem har hadd, priser på de forskjellige modellene osv!=)

 

Det er et slik jeg har:

http://digitaltmuseum.no/things/gevr/MH/SS-44776?pos=28

 

man kan spenne dette, å det er ikke bemerkelsesverdig skadet. løpet har slådd litt rust i, men stokk er fin. ladearm er også meget pen.

 

det er et glattboret løp det jeg har også. fint å vite at det er ment å bruke piler! det var jeg ikke klar over. har mange liggende, men kommer ikke til og bli brukt..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...