Jump to content

Billig 9mm ammo


perjan

Recommended Posts

  • Replies 284
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja stykkprisen deres på esker har jo alltid vært på trynet, det er ikke noe nytt. Ellers synes jeg som andre at denne prisøkningen var heller heftig i forhold til hva euroen ligger på nå. Men liker man det ikke får man stemme med lommeboka si, det er det viktigste vi forbrukere kan gjøre.

Link to comment
Share on other sites

-Lee pro 1000 komplett med alt du trenger ca 2500 kr

-Boks med krutt ca 500 kr

-Kuler 1000 stk ca 800 kr

-Hetter 1000 stk ca 400 kr

= ca 4200 kr

 

Du lader for ca 1.20 pr skudd.

 

Du kan støpe kuler selv, men det er mer tvilsomt om det er økonomisk lønnsomt lenger da bly ikke lenger er lett å skaffe billig.

Link to comment
Share on other sites

-Lee pro 1000 komplett med alt du trenger ca 2500 kr

-Boks med krutt ca 500 kr

-Kuler 1000 stk ca 800 kr

-Hetter 1000 stk ca 400 kr

= ca 4200 kr

 

Du lader for ca 1.20 pr skudd.

 

Du kan støpe kuler selv, men det er mer tvilsomt om det er økonomisk lønnsomt lenger da bly ikke lenger er lett å skaffe billig.

I regnestykket til 1,2kr så må du ikke glemme investering på 2500kr også. Pris på første 1000 kuler blir 4,2kr

Et annet spørsmål: hvor får du tak i 9mm kuler til 0,8kr? Gjerne en lenke for det vil jeg kjøpe :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Spør her:

 

http://www.blykula.com/411958182

 

http://home.broadpark.no/~trudlang/leadbull.html" target="_blank

 

For de som klarer å skaffe bly billig så finner du utstyr her:

http://www.titanreloading.com/melters/l ... r-220-volt" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.titanreloading.com/molds/bul ... o-380-auto" target="_blank" target="_blank" target="_blank

http://www.titanreloading.com/presses/l ... -pro-1000-" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Og reservedeler:

http://www.titanreloading.com/service-parts" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Billigste, grei 9mm fabrikk ammo for øyeblikket? Fortsatt geco hos gmax? Og er det meninga at gmax skal ha samme pris i hele norge? For sist jeg var hos gmax i kristiansand (rett før jul) påsto han i butikken at prisen var 1,55 (ca.) per skudd, men har tidligere fått til 1,39.. Planen er å handle inn maks (ca. 8-10k skudd) så jeg har for resten av året, og da har jo de ørene litt å si.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Geco IPSC kom til Storo G-max i dag. Ringte de men fikk ikke kjøpe, da hele partiet kom til å gå til forhåndsbestilte. De fikk nå nr mitt lell... fikk sms senere på dagen at jeg fikk 1000 skudd. Spurte ikke om pris.

 

Geco 40 cal var også utsolgt, men bestillingsvare. Denne hadde nå gått opp med 50 øre skuddet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tom K, har sett den brukes og snakket med noen av dem som skyter dynamisk og den holder høy faktor og er helt grei. Kanskje ikke noe for NM i presisjon, men duger sikker helt fint til trening.

Vi får dele på 1000st og se om den er dugandes til våre våpen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Norske kroner har tapt seg over 18% i forhold til Ren Min Bi de siste 12 mnd og det kan være klokt å ta det med i regnestykket.

Det er vondt å spå kronas verdi på lang sikt.

Det er vondt å spå oljeprisen også.

Så får den enkelte vurdere hvor mye de vil bruke av feriepengene.

 

http://www.norges-bank.no/Statistikk/Va ... aluta/CNY/" target="_blank

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Er det noe særlig billig barnaul å oppdrive da kontra alt annet?

 

STÅLhylser er iaf greit, fordi de ser man lett

 

Værre er det med denne S&B gamle milammoen som er i omløp privat nå som er messing og berdan...

 

ipsc geco på g-max til 1,75-1,79 er nok soleklart beste kjøpet om dagen, både hva hylser, løpsslittasje og kvalitet angår.

 

Til bromark, du får ikke noe mer rabatt på 5000, 10000, 25000, 50000 nå.. jeg har prøvd i alle kanter og kriker og kroker.

 

Du må på helpall(er) og vente lenge for å få det noe billigere og selv da er det marginalt.

 

Var å hentet meg 30000 kuler i dag og noen kasser ferdigmorro i 9mm, så jeg er happy, har dog ingen planer om å lade 9 minor ;)

Link to comment
Share on other sites

Synes så tydelig at du skrev "konas verdi". Anyway, hva har valutakurser med om du trenger ammo? Trenger du 1000 skot så trenger du 1000 skot.

 

...eller 5000 tusen.

 

Ett lite mindretall av oss foretrekker å finregne litt på det når vi skal kjøpe inn ammo.

 

Flertallet av Otto Normalforbruker svir av tusenlappene etter innfallsmetoden.

Datamaskiner og annet blir innkjøpt på kort varsel - En multifunksjonsprinter type skanner/blekkskriver/kopimaskin

blir kjøpt inn fort og gæli uten tanke for om minstemann kan etterfylle med prisgunstig refillkit kjøpt på ebay.de 2 år senere.

Det er i bunn og grunn slikt som skiller oss fra Danskene.

Slike innkjøp i Danmark blir gjerne foretatt etter flere uker med grundige forstudier og finlesing av tester i forveien.

De har gjerne høyere lønninger - Høyere skatter og litt lavere priser i butikken.

 

Å tjene pengene er bare halve regnestykket.

Som en bekjent av meg observerte innsiktsfullt selvanalytisk i kveld da han tuslet rundt på shoppingsenteret på Heathrow:

"... - men kunne kanskje ha fått et adapter billigere hvis jeg hadde hatt et snev av planlegging".

 

Ett mindretall av oss liker å planlegge og finregne litt før vi svir

av surt opptjente og hårdt beskattede midler.

 

Noen satt bakerst i klassen og spratt mens de utålmodig ventet på friminuttet og skoleslutt.

Noen av oss satt litt lenger framme og fisket diskre fram kalkulatoren og finregnet på hvordan

vi kunne bedre innkjøpsrutinene for platesamlingen.

http://www.ebay.com/itm/Handheld-Scient ... 541b91fc7c" target="_blank

 

Hvordan du kjøper eller ikke kjøper ammo bestemmer du selv.

Noen av oss fintenker før vi bestemmer oss for å kjøpe 1000 eller 5000 skudd.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Rimeligste skikkelige 9 mm om dagen må vel være 115 gr Fiocchi FMJ til 1,69 hos XXL. Men, den kan være på kanten i forhold til faktor avhengig av våpen og felt eller dynamisk. Kronografering kan være lurt før man investerer i tusenvis, eventuelt ha den som treningsammo.

Link to comment
Share on other sites

Ikke i min erfaring, nei. I 5" Sig har jeg ligget på rundt 137-141 i faktor med 123 grains, og typ 120-123 med 115 grains. Dette er kun ett våpen og fritt etter hukommelsen, man må selvsagt kronografere selv. I en 6" pistol til Militærfelt (120 faktor) vil jeg tippe 115 grains funker helt fint. I en 5" pistol til Production (125 faktor) tar ihvertfall ikke jeg sjansen. Såvidt jeg hørte var det en som røk på det på SNO nå, 115 grains Fiocchi og rett under 125 i faktor. Det er kjipt, og ikke verdt de få kronene man muligens sparer.

Link to comment
Share on other sites

Den Fiocchi 115 grains jeg fikk på XXl denne uken er svært svakt ladet. Brun hette kontra blank som jeg er vant til å se. Har ikke kronografert, men den kjennes like svak eller svakere enn mine egne 125 faktor hjemmeladninger og gir konsekvent mateproblemer i en P226 x-six som ellers har spist ALT jeg har matet den med.

 

"IPSC" GECO i 124 gr har jeg selv målt til 141 i faktor i samme våpen. Den er unødvendig hard til NSF programmer.

Link to comment
Share on other sites

jeg frykter ikke å ikke møte faktor med noen fabrikk ammo ifra fiocchi. Brukte fiocchi 124grs i min s&w m&p9 pro på sno 2015, ble kronofrafert til 147 eller noe slikt. Han fyren på kronoen forventa ikke rekylen i en minor tror jeg, han skjøt i toppen av kronoen ;P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fiocchi ble testet og underkjent for min del. Syns det var noe ujevnt ladet, kunne komme både poff og kaboom. Om det var XXL som hadde tusket til seg mandagsproduksjon vites ikke.

Da P226'en min ble sendt over chrono i Moss med Geco 124-grain kom den ut med en faktor på 127,2. Cutting it close. Samme ammo i X-Five'en hadde noe mer komfortable 131,4 på Kongsvinger Open i fjor.

Har ikke chrono-resultater på Fiocchi, men all den tid Geco'en er rimeligere og føles riktigere for meg kjører en på den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...