HunterBoy Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 hva mener dere er sikker bakgrunn for en 22LR? Jeg skal snart gå til innkjøp av en heldempet .22LR fra alm og ønsker å lage meg til en sikker bakgrunn slik at jeg kan skyte mye uten å være avhengig av banens åpningstider... er det f.eks nok med en kulefanger i skogen og gjerne ev naturlig forhøyning bak eller er det tilsvarende grove kalibre? ser jo at det finnes flere kulefangere som er beregnet for .22lr... Takker for svar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barerobert Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 Kulefangerne er som regel maks 20x20cm, tenk litt på at du blir å treffe utenfor den noen ganger også, om du har en jordvoll bak er du litt lengre på vei. Selv da bør du tenke deg om tre og tjuesyv ganger før du skyter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noraf Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 en vanlig liten kulefanger vil ikke være sikker bakgrunn, da den er for liten ( hva om du bommer på blinken mao ) selv om det er en .22lr, har den en overraskende stor sikkerhetsavstand. Har du derrimot bredsiden av en love som sikker bakgrunn, vil jeg vel tro du nermer deg ( men da må du kunne se inngangene selvfølgelig ) uansett, god (og sikker ) skyting Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ørret Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 22lr penetrerer mere enn mange tror. det beste er å skyte mot en bratt skråning hvis mulig. men pass opp for stein. 22lr rikosjerer noe jæv*** Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rommling Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 jeg brukte 2 gamle rundballer hjemme på garden. vis av en eller annen merklig grund skulle bomme på disse skulle de gjennnom en gammel tømmer vegg . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinJ Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 Kulefanger er som du nevner å få, ellers skal det ikke all verden til for å stoppe 22lr, skjøt mot låven her hjemme før, hadde da eikestav på kulefanger (2lag) disse stoppa 22n effektivt. Ellers har jeg brukt vedsekker. Bak kulefangern på jobben bygde vi en vegg 10cm tykkelse kledd med rupanel og fyllte hele veggen med sandblåsesand, denne har stoppet grøvre skyts enn 22. Ellers er jo en skråning kjekk å ha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HunterBoy Posted February 19, 2012 Author Share Posted February 19, 2012 takk for alle svar... men ved skyting på statens grunn må man da avklare med staten (kommunen) før man kan skyte litt eller er det nok å bare finne en sikker bakgrunn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ørret Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 du må ha grunneiers tillatelse. i ditt tilfelle, statens tillatelse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barerobert Posted February 19, 2012 Share Posted February 19, 2012 du må ha grunneiers tillatelse. i ditt tilfelle, statens tillatelse Hehe, jeg ser det for meg Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts