Jump to content

sliping av kniv


Joggen

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en spyderco triangle knifesharpener fra Ebay til 43 dollar. Har aldri hatt skarpere kniver etter dette. Der er vinkelen satt opp. så det eneste du trenger å tenke på er å ha bladet i 90 grader så gjør bevegelsen resten. Har satt opp 30 kniver etter dette med samme resultat hver gang. Det var en aha-opplevelse og veldig artig

 

Har også wicked edge pro-sytemet,noe som også setter knivene til å bli lynskarpe. Dersom noen ønsker å kjøpe Wicked edge pro-systemet med balsa-stropper i tillegg kan folk sende meg en PM om de er interesserte!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter å ha lest denne tråden flere ganger, og studert ymse videoer på Youtube om slipeutstyr, så sendte jeg en e-post til Rudolf Løseth. Nå, noen dager senere, har jeg en Rudolfstropp i hus. Har prøvd litt på diverse kniver, og så langt er jeg imponert. Fra før har jeg to Lansky-sett, ett 20 år gammelt med vanlig stein, og ett nytt med diamant. Det har gitt meg skarpe kniver, og mange timer med jobb. Lærreim har jeg i grunnen aldri sett eller hørt noen bruke, men litt googling satte meg på ideen. Jeg har et par kniver fra Brusletto, med tjukt blad og ikke helt etter min smak. Disse klarte jeg ikke å få skikkelig skarpe. Formen og den butte eggen gjør dem vanskelige å montere fornuftig i Lanskyen. Og jeg endte opp med ganske butt vinkel for i det hele tatt å nå eggen. De ble brukbart skarpe, men ikke slik at de barberer hår på armen. Jeg hadde "lærstropp" til Lansky, som brukes på samme måte som brynene. Det hjalp muligens, ihvertfall ble det ikke verre. I desperasjon satte jeg "stroppen" opp/ned i ei skrustikke og smurte den med Autoglym Metal Polish. Dro kniven 10-20 drag over på hver side. Det gjorde susen! Nå barberte den hår som bare pokker. Prøvde på flere andre kniver, og det tok dem fra skarp til superskarp.

Jeg har bare fått prøvd Rudolfstroppen en liten kveld så langt, så det er for tidlig å komme med noen bastante konklusjoner. Det mest imponerende så langt er hvor lite innsats som trengs for å få en kniv skarp. Det hele er gjort på minutter. Største problemet nå er at jeg har ikke igjen noen sløve kniver i huset. Ei heller hår på underarmene...

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaringen jeg og, denne "Rudolf" stroppen er genial!!. Har mange typer bryner og kvesse sett, men ingen gjør jobben så raskt som "Rudolf" stroppen. På noen sekunder har jeg super kvass kniv. Men viktig å holde reima så stram som mulig for å få best resultat.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fester du reima, og hvordan holder du den? Øvelse gjør mester, sies det, og jeg regner med at jeg har mye å lære her. Jeg lagde et ekstra hull i reima og festa en taustump der også. Hang originalhempa på et dørhåndtak, og tredde den andre hempa rundt armen rett over albuen og dro med hele kroppen. Men jeg tror ikke jeg dro hardt nok egentlig. Fant det litt vanskelig å dra hardt samtidig som jeg skulle konsentrere meg om å holde kniven riktig.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort som du jeg og, fester reima i dørhåndtak eller i vindus håndtaket på H vinduet på kjøkkenet. Men i det siste har jeg bare lagt reima flat, helt på kanten av kjøkkenbordet, å dradd frem og tilbake der. Om det er rett vet jeg ikke, men knivene blir jo like kvasse sånn som med å feste på feks dørhåndtak.

Link to comment
Share on other sites

Det har jo vært nevnt her før i tråden også, å legge reima flatt. For å unngå avrunding av eggen. Jeg spurte Rudolf om dette, hvorpå han svarte at da har du i realiteten et flatt bryne. Men jeg har tenkt tanken, og kommer nok til å prøve det samme. Funker det så funker det. Jeg innbilder meg at det er mer kritisk å holde vinkelen korrekt når reima ligger flatt. Litt for flat vinkel, og eggen er ikke i kontakt med brynet. Ei spent reim vil til en viss grad tilpasse seg vinkelen. Men dette er bare tanker jeg gjør meg. Jeg har ennå mye å lære. Litt av problemet med knivsliping er "målemetoden" for skarphet. Det er så mange meninger, og det er vanskelig å bevise eller motbevise noe. En metode jeg ser mange bruke er å kjenne på eggen med fingertuppen. Kjenne hvor mye det rasper. Jeg syns ikke det funker annet enn på sløve kniver. Med den beste Bucken min så skjærer jeg meg hvis jeg prøver! Barbering av hår funker, om enn ikke veldig vitenskapelig. Men ihvertfall er det en tydelig forskjell. Sløv kniv barberer ikke hår. Men jeg vil påstå at en kniv kan være temmelig skarp selv uten å kunne barbere.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tror at det aller beste er å spenne fast reima på et pungt, å kvesse sånn med rette belastingen mot. Det er bare så vanskelig å finne noe egnet, når du plutselig må kvesse en kniv. Klart jeg kan skru fast en kraftig krok i garasjen, men det blir som alltid.......imorgen og ikke idag, så når jeg kvesser har jeg ikke noe fast å spenne reima mot.

Link to comment
Share on other sites

Det har jo vært nevnt her før i tråden også, å legge reima flatt. For å unngå avrunding av eggen. Jeg spurte Rudolf om dette, hvorpå han svarte at da har du i realiteten et flatt bryne.

Det er et flatt bryne som vil gi den mest ideele eggen, men i tilfellet med en lærstropp vil du kunne få noe konveksitet selv om den ligger helt flatt pga. mykhet i læret.

 

Jeg innbilder meg at det er mer kritisk å holde vinkelen korrekt når reima ligger flatt. Litt for flat vinkel, og eggen er ikke i kontakt med brynet.

Du kan farge eggen med tusj, så ser du hvor du sliper/polerer.

 

Ei spent reim vil til en viss grad tilpasse seg vinkelen.

Hele poenget er å få eggen skarp og samtidig beholde eggvinkelen. Dette oppnår du ikke ved å slipe langs hele eggen, men rett bak eggen. For å klare dette kan ikke slipemediumet gi etter for mye.

For å se dette for deg kan du tegne en "V", som et snitt av en skarp egg. Rund så av nedkanten på den. Dette blir omtrent som en sløv kniv. Tegn så en ny skarp "V" inne i denne som ender i avrundinga. Det er godset på sidene du vil fjerne, og det er ikke noe poeng å slipe bort noe av høyden på den nye V'en. Bryning skal ikke fjerne noe av bredden på bladet, det er bruken som sliter på bredden.

 

Litt av problemet med knivsliping er "målemetoden" for skarphet.

Du kan prøve å se på eggen med et forstørrelsesglass (evt mikroskop).

En annet teknikk er å sette eggen mot neglen og se hvor flatt du kan legge bladet mens det fortsatt sitter. En sløv egg glir av før en skarp.

For å sjekke at eggen er polert over hele lengden og ikke har noen hakk eller rester av grad pleier jeg å dra eggen på tvers av enden på neglen. Du vil da kjenne friksjon om eggen har hakk eller grad. Her må du selvsagt være forsiktig så du ikke kutter i fingertuppen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, Metallurgen. Hvis jeg oppfatter situasjonen rett, så råder det en viss uenighet om spent kontra flat reim. Jeg stiller med et åpent sinn, så noen andre får ta den "krangelen".

Nå har jeg fått slipt en del kniver med reima. Beste skussmålet på at den fungerer er vel mor mi som kom med blødene fingre etter å ha vaska kjøkkenkniven sin :)

Jeg fant et par Mora-kniver som har vært slipt med smergelpapir på drill med rondell. Disse viste seg å være temmelig avrundede, og håløse å få skarpe. (Jepp, Metallurgen, jeg ser poenget... :-) ) Disse tok jeg en runde på slipestein. En sånn liten tass med kombinert smergelskive og slipestein. Jeg er ikke så veldig dyktig med denne steinen, men det blei nå et tålig bra resultat. Fikk ihvertfall gjenopprettet et flatt parti med masse "skjegg" ytterst. Tok så noen drag med Rudolfstroppen, grov, fin og til slutt lærsida. Det blei så skarpt som bare fy. Videre har jeg gått løs på knivene til svigers på hytta. Barberskarpt med bare noen minutters innsats.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar meg friheten til å minne om min hjemmeside www.nisi.no, med link til siden kniver. Der vil interesserte finne noe om både sliping og bryning. Selv om mine knivblad er laget av HS-stål, er mange av de generelle prinsipper (slik jeg mener :smile: ) de samme. For å bevare en spiss eggvinkel over tid så vil jeg påstå at et vanlig bryne lagt over "anleggene" på en hulslipt kniv er det beste. Desuten er et bryne så lite og så lett verktøy å ta med seg i skogen. Å bryne på tvers av kniven er også viktig, for å unngå bruddanvisninger i eggen, slik skissen viser på hjemmesiden. Til jakt, altså flåing og kjøttskjæring synes jeg at et litt grovt bryne er det beste. Da virker kniven til nød selv om den er godt brukt. Jfr. bølgeeggen på noen brødkniver. Til trearbeide vil jeg ha fint bryne og polert egg. Men når den eggen er sløv, så er den sløv ! Noen som har skjært i ståltråd med ljå ? :evil:

Link to comment
Share on other sites

@Snapphane:

På sia di står det en snutt om å bryne på langs. Jeg forstår teorien, og er tildels enig om at det kunne tenkes å svekke eggen.

Men det er like fullt en metode jeg bruker ofte. Mange høvler og treskjærejern krever det fordi de er buede, samme med øksa, og det er rett og slett mye greiere å bryne kniver slik*. Eventuelle problemer unngås ved å legge retningen litt utenfor parallell med eggen, eller ved etterfølgende polering.

Men når sant skal sies har jeg aldri opplevd svekking ved å ta f.eks. øksa rett fra brynet. Det har nok noe å si hvor fint man bryner, og jeg tror også det er sjelden jeg greier å bryne øksa helt parallelt.

 

*(avslørt, jeg syns kniver er noe herk å håndtere, men langsettersliping gjør det levelig. Jeg har planer om å lage meg en skikkelig holder med neodymmagneter så man kan holde dævelskapen skikkelig under sliping)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et sett med japanske steiner som jeg bruker på kjøkkenknivene mine...

Starter med en 220 korning Shapton stein dersom kniven har noen småhakk eller er svært sløv, trenger ikke mange runder med denne. Men, oftest starter jeg rett på en 1000 Shapton stein og tilslutt en 5000 Suehiro stein. Forholdsvis stort sprang i korning, men syns ikke det er et problem. Dem tar så godt at det trengs ikke så mange runder før resultatet blir bra. Den 5000 steinen er helt rå, tar utrolig godt (forutsatt at man har gjort en god jobb på de forrige steinene).

Tilslutt drar jeg over på en glatt lærreim for å polere eggen til siste finish. Da er hele eggen speilblank og supervass. Kan slippe en liten cherrytomat ned på eggen fra 5cm over, så går den i to...

 

Ble ikke så godt resultat de første gangene etter jeg kjøpte steinene, men når jeg etterhvert lærte meg å holde vinkelen konstant gjennom hele prosessen kom resultatet også.

 

Hadde vært gøy å prøvd Edgepro systemet også. http://www.edgeproinc.com/

Tror kanskje jeg hadde kjøpt det istedet om jeg skulle kjøpt idag, da det ser litt kjappere og mer hjernedødt ut å bruke :roll:

Link to comment
Share on other sites

Å bryne på tvers av kniven er også viktig, for å unngå bruddanvisninger i eggen, slik skissen viser på hjemmesiden.

Har man problemer med bruddanvisning bruker man et alt for grovt bryne, og dette vil være et problem om man sliper på tvers av eggen også.

Så lenge man avslutter med et fint nok bryne, er denne effekten minimal.

Men det er en fordel å få fjerna de dype ripene fra de grove brynene. Dette kan man lett se at man gjør ved å forandre sliperetning, som å bryne på tvers og på langs (eller bare vinkle kniven noe) annenhver gang med de økende finhet på brynet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode ord, Sjur Dale. Ellers har du stokka litt med omsyn til heimesida - den er www.nisi.no

 

Eg trur forresten at fleire tek den teikninga av bryning og bruddanvisning litt for bokstaveleg eller biletleg. Den er nok forstørra ca 200 gonger. Men prinsippet stend eg fast på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...
  • 3 months later...

Jeg bruker forskjellige bryner etter hvor slitt kniven eller øksa måtte være, har flere hardheter av Arkansas bryner / olje bryner, og en siste finish med reim for å polere vekk de nær usynlige flisene / gradene på eggen. Det er altså steinene som sliper eggen, gradvis finere stein, eggen blir rein og tåler mer belastning før den blir sløv. Jeg er ikke så begeistret for moderne rustfritt, da molekylene ser ut til å tilstrebe en rund form.

 

(Jeg har kjøpt flere slike bryner billig på nettet, og har også brukt vanlig lærbelte til siste finish)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...