Jump to content

Merkel 961L - erfaringer?


mauser69

Recommended Posts

Hei!

 

Har kommet i drillingalderen(?) og har kikket litt rundt en stund.

 

Har etterhvert fått voldsom lyst på en slik:

 

http://www.merkel-die-jagd.de/de/produk ... s-96l-96ls" target="_blank

 

Har hatt den om hender, og alt virker på en måte riktig; balanse, vekt, siktbarhet, gode åpne sikter, slank, nett, kommer raskt til skulderen osv..

 

Har lyst på 2 rifleløp, da den nok blir mest brukt til rådyrjakt. Artig å ha en patron som fungerer til elg også, og eventuell drivjakt på gris og kanskje bjørn?...

 

Kaliberkombinasjonen blir evt 8x57 IRS og 20/76

 

Hva tror dere andre? Noen som har erfaring med Merkel 961L ?

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

Kalibervalget er meget klokt til utelukkende europeisk jakt. 8mm duger godt nok til det.

 

Jeg har en Mathelon i 2x9,3x74R og20/76, hvor jeg skal være såpass ærlig å si at andreskuddet nok hadde kommet kjappere med et mindre kaliber.

Jeg ønsket imidlertid 9,3x74R siden den må ha litt høl i munningen, og at 9,3 er en fremragende Elgpatron.

 

Jeg ville nok sjekket litt angående Mathelon før jeg handlet - de skal være en forhandler i Sverige på de. Eller er det tre slike våpen her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på å formidle noen slike til kompiser. Har mest erfaring med en i 8x57IRS og 20/76 oppgradert stokk og sving montasje.

 

Drillingen veier ikke mer enn 3,4kg. Skyter fantastisk bra med de rette ladningene. Faktisk bedre enn noe annet loddet pipepar jeg har prøvd uansett kaliber. Typisk skuddpar med 200grs Nosler CC er begge godt innenfor 10'r på 0,5m skive på 100m med normal tid imellom skuddene

(5-7sek).

 

Samskyting med slug og riflepipene er godt innenfor snusesken på 50m.

 

Personlig ville jeg nok valgt det andre avtrekksystemet der en har singletrigger for rifleløpene på fremre avtrekker istedenfor vanlig avtrekk med snellert - men det er jo en mindre detalj.

 

Hadde jeg hatt mer penger på bok hadde en slik stått svært høyt i kurs - da den pr idag fremstår for meg som det mest komplette storviltvåpenet for bevegelig jakt jeg har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Fint å høre at du har gode erfaringer.

 

Vær klar over at Merkels nye rifledrilling, 961l, er bygget på ei kal 28 låskasse og bare veier 3,2 kg!

Den er utstyrt med nettopp en avtrekker der begge rifleskuddene går på fremre avtrekker, og hagleløpet ligger på bakre. Det er heller ingen oppspenner på denne, bare en god gammeldags skyvesikring :)

"Jagd"-versjonen(L) har grade 4 stokk og jaktgravyre, mens LS-utgaven har flott graverte sideplater og grade 8 stokk. Begge er bygget på Blitz-systemet med 3 separate låser. Skulle være mulig å få i veien 3 raske skudd med denne hvis nødvendig..

 

M

Link to comment
Share on other sites

Den gamle rifledrillingen til Merkel het 97 MV og kan ikke sammenlignes. Jeg er godt kjent med 961 og vekten på denne varierer som alle andre trestokkvåpen betydelig med tettheten på planken stokken er laget av.

 

Avtrekket du snakker om er ikke standard, men ett tilvalg for de som ønsker det. Merprisen er ca 3 000,-

Link to comment
Share on other sites

Da er valget enkelt. Det er en drilling du skal ha - ikke en rifledrilling.

 

Rifledrilling er ei dobbeltrifle med ett hagleskudd tilgjengelig. En drilling er ei hagle med ett hagleskudd tilgjengelig. Lite poeng med en rifledrilling på rådyrjakt i min verden. Som hundefører er de fleste av mine skuddsjanser på ganske korte avstander i krattet - der er hagle overlegen rifle

Link to comment
Share on other sites

Den gamle rifledrillingen til Merkel het 97 MV og kan ikke sammenlignes. Jeg er godt kjent med 961 og vekten på denne varierer som alle andre trestokkvåpen betydelig med tettheten på planken stokken er laget av.

 

Avtrekket du snakker om er ikke standard, men ett tilvalg for de som ønsker det. Merprisen er ca 3 000,-

 

 

Ok! Da var det nettopp et slikt avtrekk på den jeg klådde på..

Husker at den føltes lett og velbalansert. Har ikke sovet så godt siden den gang, må-ha følelsen er stor :D

Jeg jakter rådyr og elg som postjeger. Er glad i kulevåpen, men har opplevd at det kan være greit å ha et hagleskudd tilgjengelig.

 

 

M

Link to comment
Share on other sites

Har en slik en jeg som du "sikter" til. Omtalt i denne tråden hvis du ikke har sett den. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=58439&hilit=merkel+961l Nå er den forresten til børsemaker for reduksjon av kolbelengde og en litt annen pistolgrepavslutning. Var litt for lang for meg og jeg følte jeg ble hengende i avtrekkeren til rifleløpene. Har skutt rådyr, elg og hare med den i høst. Fungerer helt ypperlig til mitt bruk. Jakt med hund etter storvilt.

 

Jaktterrier

Link to comment
Share on other sites

 

Avtrekket du snakker om er ikke standard, men ett tilvalg for de som ønsker det. Merprisen er ca 3 000,-

 

Er du helt sikker på dette, såvidt jeg kan se på Merkels hjemmesider virker det som at dette avtrekksystemet (singeltrigger for rifleløpa på fremste avtrekker) er standard på 961 L / 961 LS . Driven hunt trigger kaller de det...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Joda, står en slik en hjemme. Sauer 150 har klådd en del på denne, han leverte den til meg.. Dette er en 961L, altså standard utgave. Jeg var veldig i tvil om jeg skulle ha 8mm eller 9,3, men 8mm hadde meget fint treværk, så da ble det denne. 9,3x74R har jeg jo fra før også. Avtrekket: fremste-rifle høyre-rifle ventre, bakre-hagleløp, genialt spør du meg. Sikringen: bak-sikret foran-avsikret. Her er det 3 haner, så ikke noe spenning før skyting.

Skyting:Etter mye skyting og atter ladning så har jeg kommet frem til 43,5 grains Rhino 15 (203B) oppi ei hylse fra Norma tettet igjen av ei vanlig hette fra cci og ei Oryx kule i front. Ja jeg ikke særlig fornøyd med Oryxen (heller ikke i 8mm), North Fork som jeg gjerne ville hatt leverer ikke i 8mm og homogene kuler vil jeg ikke ha til dette våpenet.

Hagleløpet har jeg kun testen til slug/brenneke. Her var Federal Tru Ball slugen suveren.

Samskyting på 5 kroningen på 55 meter med alle 3 løp. Rifleløp ca 2 cm på 100m og 5 cm på 200m. Ja jeg kunne hatt oppi 44 grain med krutt, men testet i 10 grader her hjemme, så skal den brukes i Afrika også.

Kikkert(er): Våpenet faller meg utrolig bra med de åpne siktene, disse er meget hurtige og presise ut til 80 meter. Kikkert, her er det sikkert noen som steiler helt, men jeg har en Zeiss 3-12x56 Victory med lys i svingmontasje. Dette pga vakjakt på villsvin.

Treværk: Dette så bra ut, men her hadde Merkel spart en god del penger på siste finishen..så det har gått mange timer hjemme med oljer og div..det hjalp, nå er den slik en rifledrilling skal se ut.

Jakt: Jeg fikk våpenet tildlig høsten 2011. Når den hadde ammoen klar var det ikke mye igjen av jakta hjemme, joda litt mere i Sverige. Det ble et par rådyr og et par hjorter med denne. Meget enkel å ha med seg a gitt :D

 

Det som er sikkert er at dette våpenet kommer til å forbli hos meg i lang lang fremtid!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hyggelig å høre om gode erfaringer!

 

Nå har kameraten og jeg avtalt møte hos Schou for å kikke på Merkel 961L.

De hadde 3 våpen inne, to i 9,3 og en i 8mm. Kameraten vil ha 9,3 så han får da et reelt valg..

Hvis våpenet i 8mm faller i smak tar jeg trolig dette. I tilfelle bestilling av et annet våpen var det

ca 8-10 mnd leveringstid. Det kan bli laaaaange måneder med venting :wink:

 

M

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg har fått bekreftet levering i oktober. Har hatt god kontakt med Merkel via Schou, og fått bestemme både treverk, gravyre, reguleringsammunisjon og innskytingsavstand :P

 

Kameraten har allerede fått hjem sin i 9,3 - jomfruturen på bana var morsom både for meg og han.

Smekre våpen med flott balanse.

Skal sette på en Swarovski Z6i(2) 1-6. Virker som en fornuftig kikkert til børsa.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Det er nok det beste forstørrslesområdet for et slikt våpen. Så kan man skaffe seg en 56mm i tillegg senere slik at man har vakjaktsikte også?

 

Jeg endte opp med Varipoint 1,1-4x24 på min dobbeltrifledrilling.

 

Jeg synes egentlig swaro'en blir litt diger jeg? Er jo vldig smekre våpen dette!

Fordelen er selvfølgelig 6x på topp, men tror den forskjellen egentlig er litt akademisk?

Pris gjorde også utslag for meg - zeissen er vesentlig billigere også.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Oi oi oi.

M, denne var rett og slett fantastisk.

Jeg har selv gått og tenkt på rifledrilling i mange år, men har ikke tatt det siste steget. Jeg ser jo nå at det bør jeg aboslutt gjøre. Ser frem til å høre mer om denne.

Gratulerer med flott børse, en pm om pris hadde jeg satt pris på som et mulig ledd i å få satt i gang dette selv.

Link to comment
Share on other sites

Har i dag vært ute og prøveskutt min nye rifledrilling.

Vi lagde en bane på ca 70 meter, satt med anlegg på et lite bord.

 

Ikke helt det samme som en boltrifle dette her.. Avtrekkervekt på 2,2kg(Merkel ville ikke gå lavere pga faren for dobbelskudd) og lav forstørrelse på kikkert og i tillegg lett børse med korte piper gjorde ting litt vanskelig.

Heldigvis løsnet det litt etterhvert, og på skudd 9 og 10 satt de med 4-5cm avstand like over nier-streken.

Prøveskiva fra fabrikken viser samskyting på ca 4 cm, så jeg er vel i nærheten.

 

Den mest positive overraskelsen ble et kjapt hagleskudd på 25m; her satt masse hagl(nr 5) i en pen ring sentrert rundt min svarte prikk. Dette lover dårlig for rådyra :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Nettopp her ligger det lille negative.. Jeg spurte fabrikken om de kunne justere rifleavtrekkeren(den fremre) til ca 1,5 kg, men fikk til svar at de ikke kunne gå under 2,1 kg pga faren for dobbeltskudd. Den bakre hagleavtrekkeren er på 2,3 kg..

Manuell sikring, som sikrer/avsikrer alle tre skuddene.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Er man litt bortskjemt med custombygde rifler med dertilhørende ypperlige avtrekk, tar det nok litt tid å venne seg av med disse. Jeg er rimelig sikker på at dette vil gå seg til bare du får brukt børsa litt.

For egen del tror jeg nok at summen av alle de fordelene denne modellen har, vil veie opp for et litt hårete avtrekk.

Lettere avtrekk er nok testet grundig på fabrikk så jeg tror dette er noe vi må leve med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Gratulerer med bukken. Jeg fikk min Merkel 961L rifledrilling 3 uker før elgjakta starta. Slet med avtrekke som deg ,men etter ca 100 skudd ble jeg venn med børsa. Har gått 23 dager på elgjakt med børsa nå . Har skutt 3 elger med åpne sikter og en orrhane med hagleløpet . Nå er vi i gang med rådyrjakta og er kjempefornøyd med att jeg valgte denne smekre lille børsa i 8x57JRS. Har ikke montert reim, jeg bærer den i handa hele tiden. Bruker en 1-4 khales kikkert som jeg har på innerlomma.

Link to comment
Share on other sites

Det var bra start med ny børse!

Jeg er også veldig fornøyd med min Merkel. Satt et par dager med den i elgjakta også, men fikk bare skutt elg med boltrifle i år.

8x57 IRS er et meget universalt kaliber for rådyr og storvilt. Kommer nok til å bruke denne mer og mer :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg var og hentet min 961 i 8x57 i midten av August i år, hadde ventet siden februar. Har brukt den en del i høst! Veldig godt fornøyd. Skutt elg, rådyr, grevling og en orrhane med den. Kjenner jeg må trene for å få inn dobbeltskuddet i ryggmargsrefleksen etter mange år med boltrifle, men begynner å hjelpe

Er også veldig fornøyd med presisjonen i den. Høyre løp virker lite påvirket av varmegang. Greit å sette en treskuddsserie med høyre pipa som er minst like bra som det man kan forvente av en bra boltrifle. Sammskytingen er også bra, men andreskuddet må komme innen ca. 10-15 sek. Har prøvd med klikkpatron i høyre pipe, da sitter venstre pipa ca. 20 cm til høyre på 100 m. Litt rart egentlig at jeg kan sette tre tette med høyrepipa uten varmepåvirkning, mens venstre løpet må ha førsteskuddet for å "bevege" seg på plass!

 

29mafs6.jpg

2hzjwqs.jpg

o0fbq.jpg

10ygimw.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

Flott tråd. Men nå har det gått lang tid uten nye innlegg, jeg ønsker meg mer..... Har vært og sikklet på ei nå :shock: spørsmålet er om jeg skal selge hagledrillingen i 16/16 og 7x65R + innstikk i 22 mag til fordel for en 961.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Fikk min Merkel 961L her om dagen, smekker sak.
Min er i kaliber 30R Blaser x 2 og 20/76
Dette kaliberet er ikke på importlista til Norge, Børsa er kjøpt i Sveits av forrige eier og tatt med hjem til Norge.
Gjenstår å prøve den på skiva, har bestilt litt ammo i forskjellig lading.
RWS 184 grs EVO, 201 grs kegelspits, 165 grs Doppelkern og 150 grs Tonheim hjemmeladd.
Børsa er regulert med RWS 180 grs UNI.
Det jeg vil gjøre noe med er å få prøvd å få tak i eller pusse/olje opp bakstokken til lik farge med fortreet.
Planen er å bruke denne på all jakt Utenlandsjakt på villsvin, hjort og det som må dukke opp i de europeiske skoger, jakt her i norden på rådyr, elg, dåhjort, hjort ja kort fortalt alt.

Merkel rifledrilling_1.jpg
Merkel rifledrilling.jpg
Jaktgravyre.jpg
Jaktgravyre_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Omsider kom jeg meg på banen og fikk prøvd Merkelen min.

Innskyting med ett og ett skudd til det var i senter.
så prøvde jeg samskytinga, og det satt overraskende bra , så dette blir ei dame jeg vil bruke på jakt.
Men, jeg opplevde ett par dobbeltskudd, vet ikke hvorfor, mulig jeg var/er litt slapp i grepet, jeg vet ikke.
Har noen av dere andre opplevd dette og hva har dere gjort for å løse dette.
Det er ikke rørt noe justering eller annen påvirkning av avtrekket.

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Sendte mail til Merkel i Tyskland i går vedr. dobbeltskuddproblematikken,
I går ettermiddag fikk jeg melding Per Arne Vågsland om at han har fått en melding om å ta en sjekk og fikse børsa mi.
Det må jeg si er kjapp respons fra Merkel og likeså fra Vågsland.
Så drillingen sendes til Vågsland på mandag for denne servicen, Per Arne forklarte hva han vil gjøre, Det er en rens av mekanismen sjekke at dobbeltskuddsperra fungerer slik den skal og eventuelt justere inngrepet i spennroene.
Må sende med ammo da han også skal teste dette..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På min var det brukerfeil som du vet. Godt grep med høyrehånden løste problemet. Det er singletrigger for begge rifleløpene på fremste avtrekker. Slapt grep og rekylen gjør at din finger utløser skuddet på vei fremover igjen. Altså etter rekylbevegelsen. Godt grep løste problemet for meg. 

Jeg hadde kun dobbeltskudd i benk eller ved annen presisjonsskyting på blink. Aldri stående. Hvis det er sånn for deg så forsøk å stramme grepet med høyrehånd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...