Jump to content

Nosler ballistic tip 50grn eller 55grn V-max til reven


martinJ

Recommended Posts

Har skutt 2 rev fra glugga nå hittil, har brukt 55grn V-max på begge, treffene var gode (maskinrom) men revene løp 30 og 50m, jeg hadde igrunn regna med at V-max en skulle parkere reven på stedet, begge var gjennomskutt, utgangshull på størrelse med en 5krone og mye blødning. V-maxn var ladd med 24grn N135, har ikke fått kronografert desverre.

Jeg har ladd noen skudd med Nosler Ballistic tip 50grn også, disse har 25,5grn n135 bak seg, og hastigheten vil ligge over 1000ms (ikke kronografert, men 25 grnn 135 lå over 1000 den og) Har aldri prøvd 50grn ballistic tip på noe villt før, men skaut ei skjære med 55grn ballistic tip i høst, denne var helt uskadd (død men kulehull lignende 22lr).

Finnes det forskjellige typer balistic tip?? ser 50grn har større plasttupp enn 55grn, lurer veldig på om jeg skal prøve den i glugga men er veldig usikker på virkningen, spesielt med tanke på den skjæra.

Dersom noen har noe erfaring å dele med tanke på 50grn nosler bt i 223 blir jeg veldig takknemlig :D

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg lader selv , eller har .223 ,men jeg skjøt en på 15m med ferdiglada bst i 6.5 ,er vel 8grams tror jeg, den ble det et utgangshull på 10x20cm og løp 5m før den var steindau, og nr 2 ble skutt på 50m med utgangshull på størrelse med en tennisball og datt som en potetsekk.

 

Så den gjør jobben etter min mening, dog ikke samme specs men..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har skutt et tjuetalls rever med 55gr v-max på alt fra 30m-250m.. har hatt litt forsjellig effekt, men reven har aldri rørt en muskel etter at skuddet har gått av. Noen ganger med utgangshull på størrelse med knyttneve, andre ganger på størrelse med en 5kroning. Hodeskudd=eksplosjon!

Lader (.223) 24gr Norma 200, kronogratert til 1006m/s.

En kompis av med bruker (.223) 40gr v-max, og har aldri gjennomskyting..men den kula er en del mer ømfintlig for vind =/

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere brukt 40grs nosler bt i .223 og aldri hatt gjennomskyting. Har bare testa 50grs ved et par tilfeller, da også uten gjennomskyting. Men opplevde ved to tilfeller et inngangshull på størrelse med en knyttneve ved bruk av nosler bt 40grs.

I søken etter en "bedre" kule endte jeg opp med winchester silver tip 55grs, og har til gode å ha gjennomskyting etter 25+ rev med denne. Har skutt i alle mulige vinkler, selv rett ovenfra da jeg satt i ett tre over hiet 8) Men har ved to tilfeller opplevd at jeg skyter litt for lavt ved skudd rett forfra, så reven har... revnet i buken av trykket fra treffen... Ved skudd litt for lavt er de innenfor vital sone, men jeg kom frem til at jeg må sikte å toppen av vital sone for å være sikker på å unngå sprenging.

 

Samtlige skudd har sitti i bringa og ingen har gitt gjennomskyting(da teller jeg ikke med de to tilfellene av sprenging). Mulig jeg bare har vært heldig, men trodde ikke en varmintkule skulle få gjennomskyting i .223.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 years later...
På 10.3.2012 den 22.40, bard1487687027 skrev:

Jeg bruker kun 50grs bt på rev og all varmint, inkludert bever. meget bra ladning som tåler mere vær enn 35grs og legger en rev rett ned med sjeldne gjennomskudd. kjempefornøyd...

Hvor finner du fabrikk- ammo i 6,5 x 55 for slike kuler?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...