Jump to content

Innlegg slettet.


Glenn_G

Recommended Posts

Jeffery tar kaka :)

Min passer perfekt: skarp nok til å takle en bløtekake (ikke nøttebunn), sløv nok til ikke å skade gjester og bladet er så langt og flatt at en normal kakespade blir bare tull.

 

Fra delvis spøk til alvor: jeg skal nok få min samekniv klar til barbering om jeg går inn for det (en annen sak er at det vel er litt bortkastet på denne typen kniv), men det koster mer i tid enn hva jeg gidder å bruke når jeg har x antall kniver som er ti ganger lettere å holde skarpe samt har enkelte andre fortrinn.

Link to comment
Share on other sites

He he :)

 

Det med kakespade er slette ikke tull. Jeg brukte min, som for øvrig er en Strømeng 9-tommer innkjøpt så langt tilbake at jeg mener jeg ga 90 kroner for den og den rakk meg nedenfor kneet når jeg hadde den i beltet, fast som kakespade mens jeg var hybelboer. Den fungerte ypperlig. Skarp nok til å skjære marsipankake uten å komprimere kaka og god og bred å balansere kakestykke på.

Ulempen(?) er vel at den første biten blir ganske voksen. For som kjent, første biten må være minst like bred som spaden. Ellers blir det bare rot.

 

For øvrig så kan jeg jo legge til at jeg er godt fornøyd med samekniven. Med riktig teknikk så er det ikke mange redskaper i samme vektklasse som kan matche hugge-egenskapene. Dog er jeg ikke så imponert over Helle sine. Strømeng har blant annet bedre utforming på skaftet for sikkert grep når en hugger. Med 1-2 fingre, jeg foretrekker 2, bak skaftet så mener jeg Strømeng sin fasong henger bedre i hånda. Jeg synes også balansen er bedre. I tillegg så er slira solid, men det er på min 30+- år gamle kniv. Slira virker mer sjaber nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på jobb i Stavanger noen dager. Når jeg kom hjem idag så lå pakka med den nye kniven fra Strømeng på stuebordet. Bestilte samme modell som Forsvaret har kjøpt inn til jegerne sine. 8" med fingersperre, såkalt søringsperre :lol: Kniven ble levert med navnet mitt inngravert både på slire og blad uten tillegg i pris. Det beste var at skaftet ikke var lakkert, kun oljet. Da slipper jeg slipejobben på skaftet jeg hadde regnet med. Alt i alt tror jeg at jeg blir godt fornøyd :D

Link to comment
Share on other sites

Tre er og blir pent, ingen diskusjon på det punktet :)

 

Merker at jeg ble litt fysen på den Strømengen, ja. Samekniven er jo lett og hendig og tradisjonsrik... og... magisk? Vil jeg nå virkelig ha med et lass englefjør og Gry Jannicke på tur?

Og den koster like mye som en Grayman Defender... som også har gravering med på kjøpet. I steden for magi, så følger en haug amerikansk krigsromantikk med på vekta - som vel er klart mer enn kniven til Strømeng. Ikke så veldig glad i G-10, lett for å bli glatt med mindre teksturen er riktig, men Micarta skal jeg altids få fatt i... beslutninger, beslutninger.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler "modding" av kniven hvis du ikke er fornøyd og det ikke er et arvestykke :)

Ganske forundret over hva som skjedde med Afghaneren med litt amatørflikking.

 

Glenn_G: hvorfor tror du samekniven tar småbjørka raskest? Ville normalt trodd at en tyngre kniv var best. Om spørsmålet er om hvilken kniv du raskest blir sliten av å bruke og bære, vel, da er jeg med :)

Litt i tvil og det blir ikke bedre av at den eneste videoen jeg fant av en Defender i øksemodus var en kar som tydeligvis har snakket med en slektning av meg. Han visste også hvordan man skulle stelle seg for å få veden til å sprute fra huggestabben...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, men jeg lurer på om ikke den generelt større massen til Defenderen trekker det lengste strået. Bare en måte å finne ut av det på, men jeg skaffer ikke begge knivene :)

 

Hukommelsen spilte meg et puss. Det er en Pounder i aksjon og det bladet er ganske likt en samekniv.

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Merker at jeg ble litt fysen på den Strømengen, ja. Samekniven er jo lett og hendig og tradisjonsrik... og... magisk? Vil jeg nå virkelig ha med et lass englefjør og Gry Jannicke på tur?

Og den koster like mye som en Grayman Defender... som også har gravering med på kjøpet. I steden for magi, så følger en haug amerikansk krigsromantikk med på vekta - som vel er klart mer enn kniven til Strømeng. Ikke så veldig glad i G-10, lett for å bli glatt med mindre teksturen er riktig, men Micarta skal jeg altids få fatt i... beslutninger, beslutninger.

 

Grayman'en blir vel noen kroner med enn en Strømeng.

 

Graymans kniver er svært røffe i finish, så de er ikke så mye å se på. Variantene med teksturert skaft er nok ganske kantete i skaftet også, noe som ikke gjør de så gode å bruke over tid.

Selv om balansen på en Grayman vil ligge lenger bak er de er nesten 3 ganger så tykk i godset på ryggen, så når det kommer til hugging vil den prestere mye bedre enn sameknivene.

Link to comment
Share on other sites

Mente å si at de ligger i samme prisklasse - dvs dobbelt så mye som for kniver som gjør 95% av samme jobben.

 

Ja, skaftet ser kantete ut, men det kan være at de er såpass smale at det ikke er noe større problem. Uansett vil jeg være fristet til å sette på Micarta - ikke minst fordi det ser penere ut.

Røff finish er bra. Da får jeg kanskje ikke så dårlig samvittighet over å bruke den.

 

 

PS

Den 22. februar 2012 bør inn i kalenderen som dagen da et kammermedlem åpent og ærlig innrømmet 'vill og uhemmet gjetting' :)

Et eksempel til etterfølgelse - også for undertegnede.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg sett, men måtte lese det både en og to og tre ganger for å skjønne at det var alvorlig ment. Her har jeg alltid hørt at ensidig sliping er noe styggedom og så kommer denne fyren og baserer størsteparten av produksjonen på ensidig sliping. Antagelig der noe av appellen ved en slik kniv kommer fra: det er ikke en samekniv, den bruker plast og den er ensidig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...