Jump to content

Treplater til bakgrunn/kulefang inne


Lawman

Recommended Posts

Jeg tenkte å skyte litt inne og ønsker da ei treplate til bakgrunn/kulefang i tilfellet det skulle gå et skudd utenfor kulefangeren.

 

Tenkte å kjøpe ei spon- eller OSB-plate på 240x122 og dele den i to slik at den ble en dobbel tykkelse i str. 120x120. Er det noen som har erfaring med hva som bør brukes her? OSB er kanskje hardest?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Ruger, dessuten spruter ingenting tilbake. Bruker du et kraftig luftvåpen er ikke sponplater noe, enten skyter du igjennom eller så kan kula komme rett tilbake.

Skyter du med kraftige luftvåpen på stål må du regne med en sverm av bly i retur dersom avstanden er under 15-20 meter. En kulefanger er faktisk i mange tilfeller for dårlig, særlig mange av de som er ferdiglaget, altså slike man kjøper i butikk.

Jeg har skutt i filler to-tre slike og har nå foret den største med 2mm stål.

Problemet er at det kommer bly i retur, så poser fulle av filler elelr tilsvarende er perfekt, til og med en gammel telefonkatalog midt i, den stopper omtrent alt.

 

(med kraftige luftvåpen mener jeg f.eks slike som skyter hull i 2toms planker og mer)

Link to comment
Share on other sites

Luftvåpen får du i kaliber opp mot .50 (12,7mm)

Mest utbredt i Norge er .177 altså 4.5mm

Vanlig er det også med .22 (5,5mm) og .25 (6,35mm)

 

I .22 og .25 fås svært kraftige luftvåpen som drives av trykkluft.

Disse kalles da gjerne PCP-våpen, Air Arms, Daystate, Falcon og andre er vanlige modeller

som er tilgjengelige i Norge. Fra USA kan hva som helst bestilles.

Vi snakker nå om utgangshastighet med tyngre kuler som matcher f.eks

salongrifle, anslagsenergier på opp mot 90 fotpund er null match for en totommers.

En Diana 34 i 4,5mm er nok litt puslete sammenlignet med mange av disse PCP-versjonene som er levert i "fullfres-utgave".

 

Med min egen i PCP .22 har jeg ligget på ca 50meter og skutt rett igjennom 2X18mm sponplate, så spon som bakstopp er en dårlig ide. Filler er faktisk svært effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hengt opp en duk, veldig tynn faktisk, i kevlar rundt kulefangeren.

jeg klippet et hull i duken tilsvarende kulefangeren, hang opp to litt lange spikere og hektet duken på disse. Duken henger helt ytterst på spikerne, egentlig helt i linje med der blinken sitter i kulefangeren, slik at når naboen (ikke meg asså :lol: ) bommer totalt, vil duken gi etter siden den ikke har kontakt med døra.

pellet`n lager ikke hull i denne duken,med det første, og det blir heller ikke no smell eller merke i døra mi.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke være kevlar. Et stykke litt tung tekstil av f.eks tettvevd bomull, som henger fritt, vil stoppe det meste av luftgeværkuler. Må dog henge fritt, kun forankret øverst. Skulle vært gøy å forsøkt, men tror en 4-5 denimduker etter hverandre kanskje tilogmed stopper en .22lr. Må prøve det ved en korsveg. Uansett må duken tillates å pendle slik at kula må dra med seg duken, da absorberes energien i prosjektilet ganske raskt.

 

I gamle dager hadde jeg et Norica-luftgevær. Ikke så kraftig som dagens utgaver, men kulefangeren min sto foran soveromsvinduet mitt. Så lenge jeg husket å trekke for gardinene, så var ruta trygg, og gardina var tynt gardinstoff. Selvfølgelig glemte jeg det en gang, men det er en annen historie.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kan ikke jeg bruke, da skyter jeg gjennom døra i tillegg....

 

 

hihihi...hva er det du skyter med mann!? :lol:

 

.22 som hoster ut en 20grains i omtrent 300m/sek, blir i overkant av 40fpe.

Den kan skrus litt opp og litt ned, men ikke så mye ned.

 

hihi...tro det eller ei, men siden det var snakk om inneskyting og utgangsdører har jeg koblet denne tråden kun mot luffeskyting :overrasket: ... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så det beste man kan bruke er en UFF-konteiner eller en som tilhører Fretex!

Tykt stål, fulle av klær og romslige, geniale kulefangere!

Løp å hent og stable inn i huset!!

(ja vet de antagelig veier et tonn eller så, men pytt...)

 

Bare en smal sak, så lenge en har utstyr og kan logistikk ;-)

Link to comment
Share on other sites

jeg har 22. kulefanger. 10cm tykk. 3mm stålplate bak. gummi dekk foran, og stappet den full med ull.

fiberne i ulla henger seg fast og tar opp mye energi, men blir en liten buk der man treffer.

 

så 10 litt lite, doblet vil jeg tro det stopper før plata

 

prøvde å fylle en hermetikk boks med sand også, stopper havveis inn i boksen,

så vis det skal være tynt, men vekt ikke er et sprøsmål. få tak i en gummi av noe slag ( oppskåret slange til traktordekk)

full opp med sand

Link to comment
Share on other sites

Sand er nok verdens beste kulebrems ja, og vann...Men vann på veggen funker jo dårlig.

Det beste er nok å lage en fast installasjon av en viss størrelse, enten på loftet eller i kjelleren for de som har

tilgang til noe slik. Selv har jeg 9-meters bane i kjelleren med ganske idiotsikker bakgrunn.

Eneste gangen det skar seg litt var da bruttern på uforklarlig vis klarte å sneie en dørkarm og kula fant selsagt

strake veien rett inn et lite kjellervindu....Så en lem der hadde vært gunstig.

Kan nevnes at vinduet er 90 grader til høyre og 1,3 meter foran kulestoppen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ja skulle liksom være sikkert der nede da...men i slike tilfeller blir man stadig minnet på at han eklingen kan stikke trynet innom....Myrphy....hmrpf.

Løsnet sikringen på et annet luftvåpen der nede med resultat at skuddet gikk rett taket, sneide vannrøret og traff et syltetøyglass med noe inni. Murphy der også.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Det var mange tips til hvordan man kunne gjøre det inne, men papp osv. blir ødelagt ute.. Har noen tips til hvordan man kan gjøre dette ute? Bruker luftgevær på jobben der vi har fjell bak, og det er fort gjort å skyte utenfor blinken, som gjør at vi trenger noe stort i bakgrunnen. noen tips?

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, msteiro skrev:

Hvor stort?

Har bruk sånn filtmatte til maling i garasjen med greit hell. Henger den i 6-8 lag med en plankebit som vekt inni. Såpass seig og fjærende at kulene bremses og blir værende i filten. 

litt usikker, men relativt stort. Kanskje det vil funke, skal sjekke det! Takk

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...