Jump to content

Bjørkerot/knivskaftemner?


haretex

Recommended Posts

En her på kammeret har generøst send meg en bit fra en gammel bjørkerot, med spørsmål om det kunne være noe til knivskaft.

Pakken kom idag, og jeg har i kveld kappet opp biten. Det ble 15 emner. Materialet er litt surnet/morknet. Det er sikkert noe av grunnen til mønsteret som fremkommer. Det er ganske lett angrepet, men vil ikke være solid nok i denne tilstand. Så det fordrer stabilisering.

Jeg synes de ser såpass interessante ut at jeg kommer til å prøve det. Er litt usikker på om det blir naturell eller farget stabilisering.

Kommer til å holde tråden varm med bilder etter stab.prosessen, og videre med knivbygging på et emne.

 

Bilder:

Bjrkerot1.jpg

Bjrkerot2.jpg

 

Bitene er bare kappet på båndsag, og grovslipt på båndsliper med K60.

Jeg skal i morgen finslipe en av de og olje litt. Får kanskje et bedre inntrykk av hva som "bor" i de.

 

Takk til den som sendte biten, tror neppe det var bortkastet porto!

Link to comment
Share on other sites

Fint å se at pakken kom frem og at du kanskje får bruk for dem :)

Jeg har faktisk fått kappet opp resten av rota (Takk til brukeren Fattern) og konkluderte med det samme. Får se om jeg plukker ut de beste og får de stabilisert også..

Gjøres fargingen under stabiliseringsprosessen? man kan vel ikke farge dem etterpå?

Link to comment
Share on other sites

Materialet minner litt om noen biter fra en gammel halvråtten hoggestabbe jeg sendte til stabilisering for et par år siden.

Men de bitene hadde mindre mønster enn de jeg kappet nå, så disse bør kunne bli enda bedre.

 

Brukt bl.a. i disse knivene:

117A.jpg

Her er det stabilisert med brun farge.

 

 

108B.jpg

109B.jpg

I disse er det tilsatt rød og blå farge.

Link to comment
Share on other sites

skulle gjerne hatt en bjørkerot selv :P

 

Er jo "bare" å grave det :mrgreen:

Det var "litt" arbeid for å få den opp av myra, men med hjelp av bajonettsag gikk det greit.

 

Lurer litt på stabiliseringsprosessen jeg. Det kan man vel gjøre hjemme hvis man har ei vakuumpumpe? hvor kraftig pumpe må man eventuelt ha?

Det lønner seg kanskje ikke på noen få biter, men hvis man stabiliserer mye knivemner så kan det jo kanskje være lønnsomt? (hvis det blir bra nok med hjemmestabilisering da)

Link to comment
Share on other sites

Tror det er noe komplisert denne prosessen. Har lest om flere som har forsøkt seg, men har ikke sett noe resultater av det.

Epoxy eller akryl suges vel inn med vacum, og etter hva jeg har forstått så herdes det hele under stort trykk.

Jeg vet ikke om mer enn 4-5 steder i Europa som gjør dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg pakket og gjordt klar for sending til Danmark 25 biter for stabilisering.

10 av bitene er fra bjørkerota til Ilatad. Jeg prøver 5 uten farge og 5 i rød så får vi se hvordan det blir. Da har jeg 5 biter igjen til en annen farge eller det som blir best av de jeg sender nå.

Kommer tilbake med en oppdatering når de kommer tilbake, sannsynligvis ut i mai en gang.

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk hjem 25 klosser fra stabilisering idag, bl.a. disse 10 fra bjørkerota til Ilatad.

 

Ser sånn ut etter at jeg har grovslipt med korn 60 for å få av akryl som ligger utenpå:

 

stab-bjrot1.jpg

 

 

stab-bjrot2.jpg

 

Bør bli noen fine kniver ut av dette.

Venter på en del blader som jeg hadde planlagt å bruke på disse, så det drøyer nok en stund før det blir kniv av dem.

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

Ilatad, ja synes det ble spennende. Blad, tja, tenkt litt forskjellig, men til de første venter jeg på noen med råsmidd overflate fra Asbj. Solheim.

Du må nok se å få sendt posen din avgårde! De ble faktisk bedre enn jeg trodde.

 

Fattern, jeg sendte totalt 25 og med frakt T/R så blir stk-prisen i underkant av NOK 90,-

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Veldig bra haretex.

Ser du har en båndsliper som du har satt i skrustikka. Er det noe grunn til at du har det istedet for slike benkmodeller?

 

 

Jeg har benkemodell også, men synes jeg kommer til bedre på en slik montert opp ned i skruestikke.

Har slitt ut et par stykker.

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye alle sammen :)

 

Jeg har planlagt 2 kniver til neste uke på disse skaftemnene, en med rødt skaft og hvaltann, og en naturfarget med innlegg av stabilisert bjørkekjuke. Blader fra Asbjørn Solheim med råsmidd overflate, som på de to over her.

 

Legger ut bilder her når klare.

Link to comment
Share on other sites

Takker Ilatad!

 

Når man har skikkelige skaftemner blir det fin kniv vet du :winke1:

 

Ble spesielt godt fornøyd innlegget, det er første gang jeg har brukt trekjuke av bjørk. Synes fargen på den og bronzeskivene passet godt til fargen i skaftet.

 

Innlegget:

181-5.jpg

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...