Jump to content

Trostehagle 9mm. Hva skal jeg gjøre med driten?


springfield 30.06

Recommended Posts

Overskriften sier det meste. Jeg kjøpte en trostehagle rett etter jeg hadde fått jegerprøve. Jeg trodde helt oppriktig at jeg skulle jakte trost med den. Det ble aldri sånn. Det er nå et av 6 langvåpen i skapet, og det eneste jeg ikke bruker. Jeg er middels aktiv, regner ikke med at jeg får tillatelse på en hagle/rifle til sånn situasjonen er nå. Det er forsåvidt ikke aktuelt med noen handel i øyeblikket heller.

 

Men til saken. Denne trostehagla har ingen verdi for meg. Jeg betalte 500 i sin tid. Etter dette kom blyforbud, og ammunisjon er ikke å oppdrive. De skuddene jeg har må jeg vel smelte om til slugs for å få skutt opp lovlig? :mrgreen: Hvordan får jeg kvittet meg med denne rimeligst mulig? Gi bort? Det er nesten litt dårlig gjort å gi bort til en nybegynner. H#n vil trolig ende i samme dilemma som meg.

Få en børsis til å destruere? Koster penger vel? Hvor mye kan det dreie seg om?

 

Hvis det skulle komme et våpenammenesti igjen, kan man levere inn registrerte våpen uten kostnad da?

Dette er ikke en skjult salgsannonse. Jeg holder på hagla en stund til.

 

Vigg :?:

Link to comment
Share on other sites

Hva med å få den omregistrert som affeksjonsvåpen? Da slipper du å plombere eller destruere. Samtidig går den utenfor våpengarderoben. Du kan fjerne en vital del, som du legger i våpenskapet, så kan du henge det på veggen til pynt. Våpenet er da ikke tillatt som bruksvåpen.

 

Er jo for gæli å ødelegge fullt brukbare våpen og...

Link to comment
Share on other sites

Konstruktivt forslag. Jeg hadde nok juge grovt om jeg sa våpenet hadde affekt for meg. Pynt er det heller ikke. Dvs. hagla ser ganske hel ut den, men den er bygget for å være billig og funksjonell. Estetikk er ikke tilstede. Jeg syslet med tanken på ombygging. det er også bare tull. Randtenning og spinkel komstruksjon er ikke noe å bruke som utgangspunkt for noe somhelst. Sluttstykkegangen er til å få frysninger av.

 

Vigg :|

Link to comment
Share on other sites

Overskriften sier det meste. Jeg kjøpte en trostehagle rett etter jeg hadde fått jegerprøve. Jeg trodde helt oppriktig at jeg skulle jakte trost med den. Det ble aldri sånn. Det er nå et av 6 langvåpen i skapet, og det eneste jeg ikke bruker. Jeg er middels aktiv, regner ikke med at jeg får tillatelse på en hagle/rifle til sånn situasjonen er nå. Det er forsåvidt ikke aktuelt med noen handel i øyeblikket heller.

 

Men til saken. Denne trostehagla har ingen verdi for meg. Jeg betalte 500 i sin tid. Etter dette kom blyforbud, og ammunisjon er ikke å oppdrive. De skuddene jeg har må jeg vel smelte om til slugs for å få skutt opp lovlig? :mrgreen: Hvordan får jeg kvittet meg med denne rimeligst mulig? Gi bort? Det er nesten litt dårlig gjort å gi bort til en nybegynner. H#n vil trolig ende i samme dilemma som meg.

Få en børsis til å destruere? Koster penger vel? Hvor mye kan det dreie seg om?

 

Hvis det skulle komme et våpenammenesti igjen, kan man levere inn registrerte våpen uten kostnad da?

Dette er ikke en skjult salgsannonse. Jeg holder på hagla en stund til.

 

Vigg :?:

 

Våpen amnesti? Har du den registrert kan du levere den hvilken ukedag du ønsker. Anbefaler vinkelsliper på løp og låskasse, band/sirkel/stikksag på stokken. Stokk gjenvinnes i vedovn. Pipe og låskasse med nummer leveres i snippepose til nærmeste lensmann. Alt dette etter at du har prøv å perforere en blink på 20 meter avstand med ammoen du har.

 

Ble en gang imponert av 9mm Trostehagle. Skjøt rett gjennom 2" plank på kloss hold.

Senere skjøt vi på trøndersk hermetikkboks på 12 meter avstand. Vi var unge og hadde god hørsel, traff uten tvil. Trønderhermetikken var lytefri, ikke en gang lakken var skadet.

 

Da dette tydeligvis er ett kortholdsvåpen anbefaler jeg at du kapper det i veldig små biter :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Skal etter sigende ikke komme noe nytt våpenamesti. Uansett er jo våpenet registrert på deg så hvilken nytte dette skulle ha vet ikke jeg.

 

Vil du bli kvitt det koster det deg lite å prøve finn.no. Tipper det du har av ammo vil selge unna som varmt hvetebrød.

Alternativt ringer du onkel, de tar imot våpen for destruksjon uten kostnad.

 

Ring først, det gjorde ikke jeg og fikk pepper selv om våpnene jeg hadde med var i futteral.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Bygge om til 357mag var igrunn en interessant tanke. Men da blir det jo å legge ressurser i noe jeg egentlig så på som en hemsko. Mye følelser rundt våpen altså.

 

Greit å vite at det er gratis å levere hos politi. Det var det jeg tenkte på når jeg nevnte amnesti, at jeg ikke ville betale for å kvitte meg med hagla. Men nå er det noen som har vist interesse på PM, og forslag om 357mag. Det er nok til at det ikke blir spiker av hagla i hvertfall. Nå ble dere vel glade, alle dere som får brokk hvis noen nevner plombering eller destruering. :mrgreen::mrgreen:8)

 

Vigg :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok styrt unna å fyre av en .357 mag. i den børsen der, men så var jo det ei heller baktanken min med å kamre om. Tanken var definitivt å kunne lage seg brukbare haggelpatroner på en enkel måte.

 

Litt krutt, en filt dott, litt haggel, ny filt dott og en dråpe stearin på toppen.

 

Evt. så kan du lade med salt og pepper så får du trosten ferdig krydret :lol:

Link to comment
Share on other sites

Spiller ingen rolle om denne trostehagla er av merke Anschütz eller Voere, de følger uansett samme grunnprinsippet og er tatt fra produksjonslinjen til salongriflene av samme merke.

Å bygge disse om til noe annet enn .22LR eller trostehagle er risikosport på høyt nivå da det kun er en hardloddet hevearm som sørger for låsing av sluttstykket, og det er ingen fordel at mekanismen i grunnprinsipp er innrettet for randtenning.

Link to comment
Share on other sites

@ Samson: Du er nok inne på noe. Hvis ingen forhandler lovlig ammunisjon i Norge så må det bli konklusjonen.

 

Jeg ville nok styrt unna å fyre av en .357 mag. i den børsen der, men så var jo det ei heller baktanken min å kamre om.

 

Nå aner jeg over hode ikke hvordan dette våpenet ser ut, men en tanke slo meg. Modde kammer og sluttsykke slik at du kan kamre og fyre av 357 mag hylser. Da må det vel gå an å lade sine egne mini halglepatroner av 357 hylser. Trost schmaker ghåådt :)

 

Det er ikke lett å vite hva du egentlig mener. Men jeg skal ikke bedrive tvilsomme eksperimenter. Lover. Kanskje.

 

Vigg 8)

Link to comment
Share on other sites

Det koster ikke noe å levere et lovlig uregistrert våpen til politiet for destruksjon.

 

En kjenning leverte inn a) en registrert, stygg og uinteressant .22 rifle og b) en uregistrert, stygg og herpa Krag. Kragen ble sjekket mot våpenregistret, og den var ikke oppført som tidligere registrert.

 

Det var ingen vanskelige spørsmål, og heller ikke noe snakk om represalier på grunn av den uregistrerte kragen.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...