Jump to content

Feltrevolver


leon

Recommended Posts

Å sitte å droddle rundt hva som er den "perfekte" feltrevolver passer kanskje best en mørk vinterkveld med litt skotsk myrvann i glasset, lett at ting tar av når tankene løper løpsk :lol:

Våpenet først, skal det være en Smith, hadde jeg valgt en mod 14 cal.38, var lagt litt mere arbeid i de enn mod 10, dessuten har de jo stillbare sikter om du velger å benytte noe som passer der.

Løp, et Douglasemne er vel aldri feil. Kraftig profil, gjerne underlug av aluminium som omslutter utstøterstanga. Du nevnte selv en form for Weaverskinne for optikk-helt enig.Aristokrat skinne syns jeg rett og slett ser stygt ut, lag noe selv som ikke bygger så mye i høyden, å laget noe med weaverskinne intergrert hadde vært det beste. Og da kunne du jo frest inn et Bo-mar sikte bakerst. Weigand frontsiktebase for lett utskiftbare korn.

Når det gjelder løpet, hadde jeg kostet på meg friborring, det er vel dokumentert at friborrede løp generellt gir bedre presisjon. Så spørs det jo hvilke kuler du skal bruke, om du skal bruke wc eller en 105gr satt dypt i hylsa, trenger du jo ikke den lange sylinderen. Den kunne sikkert vært tatt av 3-4mm. Bakdelen er jo at man får en stygg åpning i rammevinduet. Kulelager i tønna er jo også et alternativ, da går det nesten ingen krefter for å rotere den. Bakdelen er at utstøterfunksjonen for hylser blir noe redusert, hvertfall på den patenten jeg har sett.

Avtrekkerstopp, mange elsker de med fjærbelastet kule osv, jeg klarer meg godt uten. Det beste syns jeg er å klare seg helt uten stopp på en revolver, men har vel montert en på min mod 14, for å sette SA ut av funksjon. Vurderer å fjerne SA funksjonen fra mekanismen for å kunne ta vekk den stoppen. Men mange er desperat uenig med meg her, smak og behag. Men syns jeg skyter bedre uten stopp ved rask skyting.

Skjefte er veldig individuellt, hvor store hender osv, men Nill lager vel et bra skjefte beregnet på PPC. Har ikke noe sånnt selv, "oppteipet Houge" fungerer det og, men stygt da..

Kommer vel på flere ting etter hvert, skal bli spennende å følge prosjektet ditt :D

Link to comment
Share on other sites

Hovedspørsmålet ditt er:

"Hva er en feltrevolver? Hvilke egenskaper skal den ha og i hvilke komponenter finner man disse?"

 

Svaret på dette er mangedelt, nesten like mange svar som det er skyttere :D

Dessuten endrer dette seg etter hva de beste skytterne til enhver tid bruker :shock:

 

Det er DU som til slutt og rest avgjør hva som er den beste Felt-revolveren, hva du liker, ikke hva andre bruker og liker :!::wink::D

Link to comment
Share on other sites

I likhet med OlavM er også mitt forslag en mod. 14 eller 15 da disse er Masterpiece utgaver. Men hvis utseende er veldig viktig, vil du med Aristocrat skinne vil du få en glippe bak der orginalsikte satt. Aristocrat skinna er bygget til rammer med frest baksikte slik som mod. 10.

Skulle du ha lyst på rustfritt er eldre mod. 64 (rustfri mod. 10) og mod. 67 (rustfri mod. 15) gode alternativ. Nyere mod. 64 og 67 har like lang tønne som .357 modellene av K-ramma til tross for at den er en ren .38.

...men tønna kan selvfølgelig byttes.

Som alternativ til Aristocrat er Merkle eller Wichita et godt alternativ. De er i grunn like, bare med ramme i alu eller stål. Her får du Weaver skinne ferdig bygd inn i "kroppen" på skinnene.

Bo-Mar sikte bør vi vel begynne å riste av oss nå, har du ikke et eller har tilgang på et, så er det ikke flere å få. Sjappa finnes ikke mer.

Løp ja, Douglas er greit, men her må du i tenkeboksen for å finne ut hva skal sende igjennom. Douglas har 1:10, 1:12 og 1:14 twist, er du heldig har de det du vil på lager eller så er ventetiden sånn ca. et år. Revolverløp er en hobby der i gården. Andre løp som dundrer avgårde med stor suksess om dagen er Lothar Wather's polygonløp med femten kanter. Det er jo også litt lettere å få hjem ting fra Tyskland enn fra USA om dagen.

Det er ingen problem med å beholde SA opphaket, og fremdeles få et fint DA avtrekk. Det eneste problemet som dukker opp når du har et smekkert DA avtrekk er at SA avtrekket blir helt utrolig lett, men det kan reddes med avtrekkskule. Noen liker kule, andre skyr det som pesten.

 

Tror neppe du klarer å gjøre så mye feil med prosjektet :D

En bitter erfaring fikk jeg med min revolver (mod. 15 med 1:12 Douglass, Aristokrat bla, bla...) Det var avstanden mellom tønne og løp. Den bør "behovsprøves", altså skal du skyte fem skudd å så gå hjem kan den være minimal. skal du derimot overleve en 150 skudds PPC match bør den være litt større.

Link to comment
Share on other sites

Svaret på dette er mangedelt, nesten like mange svar som det er skyttere :D

Dessuten endrer dette seg etter hva de beste skytterne til enhver tid bruker :shock:

 

Hvor har du vært? Endrer seg til enhver tid? Her på berget dominerer bygg fra Norén og Børselars, bygget på samme lest med Douglaspiper og Aristocrat skinne, og det har det gjort så lenge folk kan huske.

All nytenking som er å se i dette landet i de siste årene er vel to, tre flotte våpen bygget av Ralf Merkle.

 

Vet ikke om du har bommet litt her, leon er ikke ute etter å kjøpe det alle andre har. Han ønsker erfaringer med div. deler og hvordan ting er gjort. Han er nok en mann som vet hvordan han bruker sine vertøy. Altså en som driver med nytenking.

Link to comment
Share on other sites

Aristocrat, Merkle og Wichita skinner er festet der de skal være, skrudd i pipa. Siktene "svever" altså over top-strap'en.

Tri-step sikter er ikke nødvendig for felt, men det er slett ikke dumt med flere innstillinger selv for en felt revolver. Mange syter over disse siktene, men jeg misstenker at det slurves med å lese bruksanvisningen :wink:

Aristokrat har skinner med tre stepp i korn, tre step i baksiktet eller helt uten. Merkle har faktisk fire stepp.

 

Så lenge du ikke skal skyte magnum eller .38 WC hadde jeg heller valgt 1:14 enn 1:20 løp. Smith's standar er 1:18.

 

Sylinder gapet bør ligge rundt 0,1mm for god og sikker funksjon i lengere serier, egen bitter erfaring tilsier det. :oops:

FA med sin suverene kvalitet har trange forhold som er greit på SA våpen, men det skulle blitt mye banning over FA om de hadde vært DA og skulle benyttes til masse skudd før hver puss.

Link to comment
Share on other sites

lpa har kommet med et sikte beregnet på å skru i det originale siktefestet på smither.

dette siktet er ment for konkurransebruk, med et stort flatt og bakoverlutende sikteblad. det bygger mye mer i høyden enn originalsiktet, så du kan benytte ei tjukk og tung pipe med et høyt korn, ute å skru ei skinne i pipa.

ellers er vanlig løsning når man fjerner originalpipa og dens styring/feste for utstøterstanga, å legge inn ei fjærbelastet kule som "låser" i lukket posisjon.

da er du ikke lenger avhengig av at utstøterstanga løper 100%rett for å få jevn låsing.

som OlavM sier er ikke fjærende avtrekkstopp et must for å skyet bra. noe av grunnen til at noeske feltskyttere finner seg godt tilrette med fjærende avtrekkstopp, er at de får et trykkpunkt å forholde seg til mot slutten av avtrekket- sånn de er vant til fra autopistoler.

da utnytter du ikke DA avtrekkets store fordel: det at du ved å venne deg til et jevnt og glidende avtrekk ikke får mulighet til å nappe slik man lett gjør med et trykkpunktsavtrekk.

Ed McGivern skjønte dette for 70 år siden, og utnyttet dette til å kunne skyte presist og raskt- rart at vi ikke lærer..

nuvel, det var en halvrelevant avsporing fra min side, som jeg muligens får endel pepper for, men jeg synes det er relevant når man diskuterer hvordan en feltrevolver skal bygges opp.

har selv en M10 som jeg har liggende ei 5 toms "slabside" pipe til, og venter på et av de tidligere omtalte LPA siktene fra http://www.gunaccessories.com, så skal det bygges.

blir økonomisk felt-ræcer på meg!

Link to comment
Share on other sites

ellers er vanlig løsning når man fjerner originalpipa og dens styring/feste for utstøterstanga, å legge inn ei fjærbelastet kule som "låser" i lukket posisjon.

 

Jepp, men en del av de løsningene som er vanlige å se her på berget er verdt å tenke litt over. Min lokale børsemaker så skeptisk på meg da jeg ba om "en sånn som alle andre har", grunnen var at han ikke kunne garantere 100% treff på kule og låsespor når det monteres inne i krana. Derimot var han mer åpen for forslaget om å montere kulen i underluggen, og låsesporet i framkant av kranen.

 

Kunne forresten tenke meg en underlugg i alu. Flott om noen vet om det finnes å få tak i, eller om noen kan frese en. Den jeg har er i stål, og fra Aristocrat. Den veier 145 gram!

 

Ed McGivern skjønte dette for 70 år siden, og utnyttet dette til å kunne skyte presist og raskt- rart at vi ikke lærer..

 

:D:D:D Joda, men han slapp å forholde seg til NSF's feltreglement.

Link to comment
Share on other sites

"Ed McGivern skjønte dette for 70 år siden, og utnyttet dette til å kunne skyte presist og raskt- rart at vi ikke lærer.. "

 

"Joda, men han slapp å forholde seg til NSF's feltreglement."

 

Så presis og rask skyting - innlemmes ikke i feltdisiplinene :shock: ?

Link to comment
Share on other sites

Min lokale børsemaker så skeptisk på meg da jeg ba om "en sånn som alle andre har", grunnen var at han ikke kunne garantere 100% treff på kule og låsespor når det monteres inne i krana. Derimot var han mer åpen for forslaget om å montere kulen i underluggen, og låsesporet i framkant av kranen.

 

vel, hvis kula legges slik at låsningen hele tiden har et lite press i riktig retning, ser ikke jeg problemet med denne formen for låsing. noen har brukt to låsekuler i kranen/yoken for å få bedre låsing.

 

som tidligere sagt- mye av grunnen til at norske felsskyttere liker avtrekkstopper på DA revolverne sine, er at de er vant med den typen avtrekk fra pistol- og det kreves innsats for å lære seg noe annet(nå begynner folk å se skeptisk på meg og skrike "kjetter", men det er jeg vant til 8) )

og jeg kommer til å stå på mitt- et glatt DA avtrekk som man ikke vet når faller, tvinger ihvertfall meg til å "skvise" igjennom hele avtrekket. det er mye lettere å nappe ut et skudd når du "vet" hvor i avtrekket skuddet kommer.

Link to comment
Share on other sites

Næmmen Shadob da, det var avtrekket jeg mente :D

 

...men om du leser alt ser du at leon ønsker å beholde SA avtrekket, Så da kan kanskje noen fortelle meg hvordan man lager ett silkemykt og superlett DA avtrekk ala McGivern og samtidig beholder 1360g på SA?

Idéen med en slags "snellet avtrekk" er kanskje en løsning, hvordan det blir i forhold til reglene? Tja, si det.

Det er i alle fall en veldig spennende tanke.

Link to comment
Share on other sites

som tidligere sagt- mye av grunnen til at norske felsskyttere liker avtrekkstopper på DA revolverne sine, er at de er vant med den typen avtrekk fra pistol- og det kreves innsats for å lære seg noe annet(nå begynner folk å se skeptisk på meg og skrike "kjetter", men det er jeg vant til 8) )

og jeg kommer til å stå på mitt- et glatt DA avtrekk som man ikke vet når faller, tvinger ihvertfall meg til å "skvise" igjennom hele avtrekket. det er mye lettere å nappe ut et skudd når du "vet" hvor i avtrekket skuddet kommer.

 

Jeg er helt enig med deg, ser man på revolverene til det beste PPC skytterene i Europa er det ikke ei kule å se. SA av trekket er heller ikke til bekymring i denne DAO grenen.

Link to comment
Share on other sites

 

...men om du leser alt ser du at leon ønsker å beholde SA avtrekket, Så da kan kanskje noen fortelle meg hvordan man lager ett silkemykt og superlett DA avtrekk ala McGivern og samtidig beholder 1360g på SA?

Idéen med en slags "snellet avtrekk" er kanskje en løsning, hvordan det blir i forhold til reglene? Tja, si det.

Det er i alle fall en veldig spennende tanke.

 

min løsning, fungerer utmerket om enn noe reodor-felgen faktor:

gummi avtrekksstopp. hvis den justeres riktig kjenner du den ikke ved DA skyting, og den øker vekten på SA avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

Evert er ikke så dum han. Det hørtes ut som en veldig god ide med noe som "hjelper" SA avtrekket å være lovlig.

 

Fungerer helt greit, men gummiløsninger blir fortere "sliten" enn en fjærbelastet metall kule. Det finnes forøvrig fjærbelastet gummikule/knott også.

 

Er det ikke slik at avtrekkeren har forskjellig posisjon for hanefall i hhva DA og SA? Hvis det stemmer kan man jo gå berserk på DA avtrekket og få det lettest mulig og legge inn en fjærbelastet (med justerbart fjærtrykk) avtrekksstopp som redder skinnet på SA avtrekket.

 

Riktig, og det er jo den jobben en fjærbelastet kule eller gummibit gjør.

 

Uten å ha bestemt meg kjenner jeg nå at jeg heller mot et merkle tri set baksikte og en slank skinneløsning hvor kornet sitter som kan byttes ut avhengig av om det skal skytes bane eller felt. Merkle siktet må nok omarbeides litt for å passe inn i profilen på ei skinne, så det blir nok ikke like vakkert som ei skinne med integrert baksikte. Et annet alternativ som blir hønnstygt blir å flytte kornet på samme skinne.

 

Det hadde jeg helt glemt, Merkles tri-step baksikte for revolver, Et nydelig sikte! Hvis du vil ha flyttbart korn i lengderetningen kunne det kanskje være en idé med en Weigand-fot som beveger seg på en skinne? Da kan du justere både lengde og bytte korn. Merkle-siktet er høyt så det holder, orginal kornet blir for lavt. Så kunne kanskje være en idé å lage en skinne som fortsetter fra baksiktets framkant.

På en del modeller med tykk pipe freser Ralf Merkle selv et spor ned i pipa, og på den måten senker hele skinna.

Nå begynner det å bli spennende her. Jeg har en mod. 19 her som skal få en lignende sikteløsning.

Link to comment
Share on other sites

angående sikteradius og løpsøengder:

det vanligste å se i løypene er 6" piper, og sikter etter det.

noen mener(deriblandt meg) at 6" gir for lang siktelinje for felt.

husk at skytingen foregår på relativt kort tid(vanligvis mellom 6 og 14 sekunder), og at en lang siktelinje er krever mere arbeid/tid for å sikte inn mot målet.

mange mener at 5" pipe gir det beste forholdet mellom presisjon/hurighet til revolverfelt, jeg har levd en stund med 4" revolvere, og skutt en god del med 6", og er etter det blitt enig i 5" som optimalt. det er i hvertfall 5" feltræcern min kommer til å havne på!

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig veldig enig med deg evert!

Disse fremtunge 6" beistene mange av oss sleper rundt på, er egentlig noe herk ved mange skiveskift og dårlig tid. Og man får et "roligere "siktebilde med kortere pipe, det i gjenn kan gi en roligere hjerne.

Og ofte kan det være like viktig som kulelager i tønna og avtrekksstopp....

Link to comment
Share on other sites

Støtter OlavM og evert. En mørk og stormfull natt støtte min 586 sammen med en baufil, og baufila vant. Den engang noe framtunge 6" kom fra basketaket som en mer hendig 5". Fin balanse, og i hvertfall etter min mening lang nok siktelinje. Men det morsomme med revolverfelt er jo at man kan stille opp med stort sett det man vil når det gjelder løpslengde og siktelinje.

Link to comment
Share on other sites

Utgangspunktet skulle jo være en ren .38 revolver, hvilket utelukker magnumfelt. Og hvis man kommer i nærheten av 200 meter i revolverfelt, da er det noen som har strukket reglementet litt faderelig langt. Skal man derimot ha en revolver til både vanlig revolverfelt og magnum I, blir sikkert vurderingen mhp. løpslengde litt annerledes. Men det kan andre svare bedre på; jeg har skutt svært få magnumladninger og bare ett eneste magnumfeltstevne - lenge før dette ble en offisiell gren.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

originalslagfjæren fra wolff er bæsj ja. jeg antar at du i settet hadde valget mellom 13, 14, og 15punds returfjær? jeg har kjøpt et av de setten som kun inneholder returfjær, ti stk, 11punds. kan sende deg en om du vil prøve, da jeg har sju for mange(man får ikke 11punds uten å kjøpe 10 stk av gangen) send meg en PM om du vil ha.

ellers kan originalfjæra trimmes i bredden, for å bli litt lettere, men ikke like lett som wolff fjærene. slip en slak bue på hver side av fjæren(dremel er fint), og poler over for å fjerne bruddanvisninger.

buen skal gå fra nesten topp til nesten bunn av fjæra, så fjæra blir slankere på midten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

@ leon

 

Hvordan går det med prosjektet ditt ? Var så heldig at jeg fikk kjøpt en S&W 14-2 igår som jeg har planer om å få ombygd til feltrevolver. Da jeg kom hjem igår kveld fant jeg ut via Smith & Wesson forumet at den var produsert i januar -66. Fikk nesten litt "vondt" i magen av planene mine da. Trer Sharia lovgivningen inn hvis jeg får noen til å sette fila i den ? Dvs offentlig pisking osv :?:

 

Planen opprinnelig var og få Børselars eller Nòren til å bygge sin standardversjon av feltrevolver med 6" pipe, Aristocrat skinne osv men jeg vil teste den litt som den er før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør. Intresant å lese om andres erfaringer og meninger før jeg gjør noe mer. :D

Tror jeg skal bruke litt tid på planlegging før jeg bestemmer meg ... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@ leon

 

Hvordan går det med prosjektet ditt ? Var så heldig at jeg fikk kjøpt en S&W 14-2 igår som jeg har planer om å få ombygd til feltrevolver. Da jeg kom hjem igår kveld fant jeg ut via Smith & Wesson forumet at den var produsert i januar -66. Fikk nesten litt "vondt" i magen av planene mine da. Trer Sharia lovgivningen inn hvis jeg får noen til å sette fila i den ? Dvs offentlig pisking osv :?:

 

Planen opprinnelig var og få Børselars eller Nòren til å bygge sin standardversjon av feltrevolver med 6" pipe, Aristocrat skinne osv men jeg vil teste den litt som den er før jeg bestemmer meg for hva jeg gjør. Intresant å lese om andres erfaringer og meninger før jeg gjør noe mer. :D

Tror jeg skal bruke litt tid på planlegging før jeg bestemmer meg ... :mrgreen:

 

Helt originale går disse revolverne meget godt :wink:

 

Har flere ganger sett testskytinger med 105 grains kula som har målt under 40 mm, etter 12 skudd. Det burde holde i massevis :D

Du kan skaffe deg et løpslodd (disse loddene er spes lagd for mod 14) om du ønsker deg mer vekt på forrenden av våpenet.

 

Det som kanskje kan være vanskelig før en testkyting av et gammelt våpen, er å få løpet HELT rent. Bruk litt tid på dette og jeg vil tro du blir overrasket over revolveren du nettopp har kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

...igår kveld fant jeg ut via Smith & Wesson forumet at den var produsert i januar -66. Fikk nesten litt "vondt" i magen av planene mine da. Trer Sharia lovgivningen inn hvis jeg får noen til å sette fila i den ? Dvs offentlig pisking osv :?:

 

Trigger happy svarte ikke på det viktigste spørsmålet ditt. Men det er helt klart, Baktalaris Hadither beskiver dette nærmere:

 

Og Herrren (den allmektige og nådefulle) åpenbaret for profeten (fmh) et syn. "De tykke menn med hår i ansiktet som også er av bokets folk skal du ikke tåle når de filer i det hellige blånerte stål" Dette er en vederstyggelighet i Herrens (Den allvitende & emktige) og en akt foreldet av Iblis (den falne engel)

 

Synderen bør ikke vente på sin straff, men straks få sinn hud flådd av og sine ekstremiterter filt og påsatt lodd slik at lidelsen blir lik for synder og tilskuer. Herren (frelserenog livgiveren)være nådig.

 

Baktalari har derimot noe hadither over nødvendigheten av å bytte ut innmaten i ruger revolvere og replica winchester rifler, men det er kanskje ikke relevent for denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips triggerhappy . Tror nok jeg tester den ut før jeg gjør noe med den. Revolveren og jeg er eksakt like gamle selv om revolveren bærer sin alder bedre enn meg :lol: Godt og få inn litt gammel lærdom også, takk til Hassel :D Jeg lo godt når jeg så svaret ditt :mrgreen:

Revolveren virker tett og fin i låsinga på tønna . Dyp og fin blånering som sikkert var vanlig den gangen. Noe slitasje på blåneringen punktvis, antagelig fra hylster.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Rent estetisk er etter mitt syn en firetommer med fullugg det fineste.

Så til sikteradiusen, det er jo mulig å få mekket et korn som flyttes bakover både en og to tommer, har sett dette i Amerikanske tidsskrift.

Har en 686 med to og en halv toms løp, ser for meg den som stilig og fornuftig med en slik sikteforlenger.

En annen ting er høyden på siktemiddlene som er "uorginale" husker ikke navnet på alle, men hvorfor blir de høyere enn orginalen, trodde det var ønskelig med så lave siktemiddler som mulig. Millet sitt er noe av det laveste jeg har sett.

Link to comment
Share on other sites

 

Og Herrren (den allmektige og nådefulle) åpenbaret for profeten (fmh) et syn. "De tykke menn med hår i ansiktet som også er av bokets folk skal du ikke tåle når de filer i det hellige blånerte stål" Dette er en vederstyggelighet i Herrens (Den allvitende & emktige) og en akt foreldet av Iblis (den falne engel)

 

Synderen bør ikke vente på sin straff, men straks få sinn hud flådd av og sine ekstremiterter filt og påsatt lodd slik at lidelsen blir lik for synder og tilskuer. Herren (frelserenog livgiveren)være nådig.

 

Baktalari har derimot noe hadither over nødvendigheten av å bytte ut innmaten i ruger revolvere og replica winchester rifler, men det er kanskje ikke relevent for denne tråden.

 

Var på banen idag og der fikk jeg grei beskjed om at hvis jeg fikk noen til å bygge om min 1966 modell 14-2 kom jeg til å bli ekskludert fra pistolklubben i vanære :mrgreen:

Tror nok jeg beholder den som den er inntill videre da den var ett hyggelig bekjentskap. Skal forske litt på ladninger fremover. 4 grs 320 bak 105grs SWC fra Kulegrossisten satt i krymperilla , ga noe ugjevnt trykk og soting av hylsa. Hvis noen har gode tips om ladninger med nevnte kule er jeg takknemlig for dette. Back to topic :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...