Jump to content

Samletråd 8x57IS


Ranger#44

Recommended Posts

Får du god presisjon med den hastigheta er det bare å bruke den. Jeg gikk ned i hastighet pga bedre presisjon med lavere hastighet. Og 26mm er omtrent det samme som jeg får i min rifle. Ca 28mm. Ikke ille til en gammel mauser å være :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du ligger ganske nær max ifølge Lapua. Ville ladet noen med 47grains først. Så 48grains. Er det ikke noe tull med disse ville jeg satset på de du har med 49grains.

 

Tror du kan nå 750m/s, men det er lettere med N-160.

 

Bare se på ladedata fra lapua. http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/83" target="_blank

 

N-160 ser ut til å gi mere hastighet på så tunge kuler.(men trolig mere smell og munningsblås også)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser at utgangshastigheten for en av dere øker fra 753 til 868 m/s ved å gå opp to grain med 203B.

Det er nesten 120m/s, det bør ringe varsel bjeller! Ikke sikkert det er noe farlig men det er ekstremt mye økning. Forklaringene kan være mange!

-kronografen er sprø

-overtrykk( lite trolig)

-ladevektene stemmer ikke

 

Finn ut av det, alltid best å vite med sikkerhet....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei alle.

 

Dette er ikke et ladespørsmål, men jeg prøver meg likevel da jeg ikke finner så mye annet er inne ang denne finfine patronen.

Jeg jakter elg primært og har brukt en Kongsberg M52 med 60 cm pipe. Til nå har jeg brukt ferdigrulla 12,7g Oryx, og elgene detter de, men jeg får svært skjelden gjennomskudd. Jeg tenkte å prøve noe nytt i år og har sett litt på 180 grains RWS EVO green altså en homogen kule. Regner med at med lettere kule får jeg større fart, men vil det øke sjansen for gjennomskudd eller er tyngre kule veien å gå. Ikke allverden å finne i ferdigladda rundt om.

 

Noen som har erfaringer å dele?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som vet hvordan 8x57'en vil fungere på elg ut til 300 meter?

Vil en få ordentlig penetrasjon og ekspansjon på hold ut til dette?

 

Og her er 300 meter absolutt maks, har ikke tenkt til å bruke den til primært langhold. De fleste elgene her blir skutt på ca 50 meter, men dersom en skadeskyting skulle skje vil jeg vite hva kaliberet er kapabel til..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hei Henrik!

 

Jeg har brukt denne kula fra Woodleigh i mange år med gode resultater! Jeg ser at den nye pakkene jeg har kjøpt har en annen farge ( gul og hvit ) og betegnelsen på kula er RN SN. Utseendemessig er det litt avvik uten at dette har noe å bety. Jeg har heller ikke registrert treffpunkt - avvik.

Bruk disse kulene og vær trygg på at de fungerer!

 

God jakt!

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig ingen som har prøvd N550 til tyngre kuler i 8x57IS? Iallefall i våpen med normale løpslengder (60-66cm) vil det gi ganske mye mer enn andre krutt jeg har prøvd. Så hvis målet er å mest mulig fart på tyngre kuler så prøv det. Jeg vil også anta Norma URP er i samme kategori uten å ha prøvd det i 8x57IS.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som vet hvordan 8x57'en vil fungere på elg ut til 300 meter?

Vil en få ordentlig penetrasjon og ekspansjon på hold ut til dette?

 

Og her er 300 meter absolutt maks, har ikke tenkt til å bruke den til primært langhold. De fleste elgene her blir skutt på ca 50 meter, men dersom en skadeskyting skulle skje vil jeg vite hva kaliberet er kapabel til..

 

 

Noen som har flere erfaringer med 8x57 på litt lengre hold?

Link to comment
Share on other sites

Mauser M03.

Har gammelmauser i 8mm-06. Prøvde i år Woodie 250 grs på jakt. Hjort på 135 kg. Ca 120 m. Bladkule som danskene sier. Flatet ut i skuddet. Kula satt i skinnet på andre siden. 94 % restvekt, ganske perfekt. Lite blodslått. Så kommer spørsmålet: jeg bruker 56 grs Vv 160, col 84.5 (DVs magasinet tar ikke mer). Utgang 700m/s. Og det knaser godt når jeg setter kula, og jeg bruker -06 hylse. Nå er jeg ukjendt ned 550-krutt, men får du plass til 53grs i 57-hylsa?

Link to comment
Share on other sites

Kan være at N550 er mer kompakt enn N160, men vekt er vekt. Nå har jeg en liten mannsalder skutt 8x57 og vet kapasiteten. Likevel synes jeg det er sykt mye krutt i hylsa, og så skal den lange kula i attpåtil. Men når en ser at Col er lik lang som mine patroner, ser det litt mere normalt ut. Ser ut til at det kan bli en Vv-dunk til å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

Favorittladningen er 140grs egenprodusert kule ladet med 52grs N530. Gir 935m/s i 47cm blaser. Har skutt fem dåhjort og en gris med det hittil i år og kan ikke si annet enn at det er litt sus over effekten:-)

 

Egenprodusert? Lyst til å fortelle litt? Dreier? Hulspiss i rent kobber? Funnet igjen kuler?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Siden jeg elsker både 8x57IS og 8x68S har jeg lyst til å bidra lite grann. Her kommer det litt ladedata til den veldig omtalte MJG kulen fra Lutz Moeller i 8x57IS. En kule som får toppkarakterer overalt både prestasjons - og presisjonsmessig. Denne kulen anser mange på kontinentet å være (mye) bedre enn de andre blyfrie.

MJG betyr Messing Jagdgeschoss = messing jakt kule (prosjektil)

 

8x57IS, 60 cm pipe:

 

8,2 g/ 127gr MJG kule på 48gr N200, COAL 77,2 mm . V0 968 m/s og da finnes enda raskere løsninger. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt litt av vært i 8x57. Til litt lengre hold har jeg god erfaring med 180 nosler BT. Upåklagelig oppførsel på hjort og gris fra 0 til 300m, lengre er uprøvd så langt. Kaliberet setter med sin modererate hastighet, ikke spesielt harde krav til kula. BT er dessuten langt bedre enn sitt rykte.

 

Kan også skrive under på at vektors kule er svært brukbar. Her får du magnumhastighet i kortpipet 8x57, og det uten å ofre gjennomtrengningsevne. Har selv felt et godt knippe elg, hjort og rådyr med denne kula. Riktignok i flere forskjellige kalibre. Effekten er gjennomgående god. Spennende alternativ vi garantert vil høre mer fra!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lenge siden det har skjedd noe her ser jeg. Men jeg kjøpte meg en Husqvarna 1900 ferdig rigga til en meget allright pris . Den går bra med kjøpe skudd , men fikk hjelp med å lade Nosler cc 200 i går og blei imponert av den gamle børsa :)

 

normal_IMG_0967.JPG

 

 

normal_IMG_0966.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mauser M03.

Har gammelmauser i 8mm-06. Prøvde i år Woodie 250 grs på jakt. Hjort på 135 kg. Ca 120 m. Bladkule som danskene sier. Flatet ut i skuddet. Kula satt i skinnet på andre siden. 94 % restvekt, ganske perfekt. Lite blodslått. Så kommer spørsmålet: jeg bruker 56 grs Vv 160, col 84.5 (DVs magasinet tar ikke mer). Utgang 700m/s. Og det knaser godt når jeg setter kula, og jeg bruker -06 hylse. Nå er jeg ukjendt ned 550-krutt, men får du plass til 53grs i 57-hylsa?

 

Jeg lada med 56g N160 i min .. testa ladninger opp til 58 å det fungerte bra . men det var med Nosler cc200 g

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...