Jump to content

Hodgdon CFE 223


Busemann

Recommended Posts

Det var da voldsomt hvor hårsåre vi skulle være da.. Hva er vitsen med å dele ladedata da du tydligvis har prøvd det som er å prøve? Jeg sier bare at jeg syntes det er merkelig at du ikke fikk bedre presisjon enn hva du har fortalt. Jeg har ikke åpnet kjeften om at skytteren ikke er bra nok...noe du tydligvis tolker det til slik som du hisser deg opp...

Link to comment
Share on other sites

Eg har forstått at du syns det er merkeleg. Men utover det skriv du absolutt ingenting med substans. Eg deltar i ein tråd, basert på erfaringar eg prøver å opparbeide meg, ang ein kruttsort som er ny for mange, meg sjølv inkludert. For så å dele desse med andre. Kva er ditt bidrag? Eg tar gjerne imot konstruktive forslag frå deg, men eg har ikkje sett nokon enno.

Link to comment
Share on other sites

Kjører en enkel Howa med lealaus Axiomstokk og billig optikk. Ladninga er 165grs Interbond, kruttet er CFE 223, mengden er 47,5grs. Rundt 18mm samling og 860+- i hastighet. Duger til mitt bruk.. Så det kan ikke være så ræva dette kruttet.. Men jeg skyter nok heller ikke så godt som andre her inne..

Link to comment
Share on other sites

Har gjort de første forsøkene med CFE223 til 223en. Ladet opp 60 gr Partition og 60 gr Ballistic Tip med 25,4 - 25,8 og 26,2 gr CFE223. Hadde dessverre ikke mulighet til å kronografere, men spesielt Ballistic Tip med 26,2 gr ga svært god presisjon. Jeg bruker Lapua FMJ (55 gr) ladd med 22,0 gr N-130 (900m/s i 50 cm løp) til trening og fugl, og i løpet mitt stod BT på presist samme sted i blinken. Skjøt en 10 skudd serie med FMJ og BT (5 hver) som samlet 45mm, da med en god del varmeflimmer fra demper og middelmådig skytter. Så blir neste skritt en runde med kronografering og litt mer testing av ladninger med Partition.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om dette kunne vært noe i 9,3'n?

 

Jeg har både svensk og finsk krutt som egner seg, men dette rant nå så lidderlig fint gjennom kruttmålet når jeg lada 308 her om dagen.

 

Noen som har noen synspunkter eller forslag til ladninger med 250 grs Accubond.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Fikk kjørt første ladninger med min nykjøpte Sigsauer SSG 3000 denne helga. 308win.

168 gr. Smk med 48 gr. Cfe223 ga 850ms med magnumhetter og chronyen melder om 850 minimum og høyeste hastighet 851, meget jevn hastighet med andre ord. Presisjonen like bra, ett revet hull i pappen på ca. 12mm.

Kjørte også Barnes TTSX foran 51 gr. Cfe223, denne ladningen ga 936 ms. Med samme presisjon.

Dette med 24" pipe og er ca. 15-20 msek mer enn jeg oppnår i min Heym sr 30 med 45 cm pipe.

Har også en weatherby Accumark i 308win. Med samme ladning med TTSX kula leverer dette løpet i 61cm lengde "bare" 840 ms.

Regner med at andre også kan oppnå hastighetsforskjeller etter pipekvalitet/produsent...

Jeg måtte også prøve dette kruttet i min 260 Rem. Prøvde bare en startladning på 39 gr. Da det ikke eksisterer ladedata på 123gr smk. Pipa er kappet til 50cm. Farta på 5 skudd er 822-830 og river også et stort hull i skiva med originalt remingtonløp. Regner med å gå opp 1-2 gr. I MITT løp....

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ganske store forskjeller i hastighet på CFE223 i forskjellige piper med samme lengde. I min fars Vanguard med Walter Lothar pipe får han 930ms med eksakt samme ladning som jeg bruker. Kronografert med Magnetospeed på begge våpen. Går ikke spesielt bra i hannes våpen heller denne kule/krutt komboen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Blåser litt liv i en gammel tråd igjen. Ser det er mange med erfaring fra kruttet, og vil tro det er enda flere nå.

Har gjort noen små tester i dag, men er ikke på noen måte fornøyd med resultatene jeg fikk, hadde selvsagt håpet på å få mere fart med dette kruttet en jeg gjør med f.eks norma 202.

 

Testresultat..

 

Hylse: Federal

Kule. Sierra Gameking 165 sbt

Tennhette: Remington 9 1/2 Magnum

Krutt. Hodgdon Cfe 223

46: 800 m/s

46,5 810

47: 808

47,5: 811

48: 823

Lengde: 71mm

 

Vil det slå positivt eller nagativt med magnum tennhette tro?

Link to comment
Share on other sites

Merkelig lav hastighet selv med 48gr.. Det er to ting jeg har lagt merke til ved bruk av CFE. Det er "temperatur-ustabilt" ( står mye om det på nettet) og jeg opplevde høy ES ved svake og middels ladning. Om man summerer alt man leser på nett + egne erfaringer så virker det som at kruttet er litt " utfordrende" å lade med. Dette med at det er "temperatur-ustabilt" liker jeg spesielt dårlig. En annen ting er at Hodgdon sine ladedata er heftige sammenlignet med for eksempel Hornady sine. (Om man tar utgangspunkt i 150gr kuler i 308win.)

Link to comment
Share on other sites

Ser også at hastigheten går ned fra 46,5 til 47 som må være en verdensnyhet. Er ikke målingene helt pålitelige? Dette med temperaturstabilitet blir litt av akademisk interesse. På de avstandene man skyter vilt på har det ingenting å si. Nå lader jeg med CFE223 i Grendel'en og skyter da på lengre hold uten at jeg kan si at temperaturen påvirker nevneverdig.

Link to comment
Share on other sites

I 223rem hadde jeg en reduksjon på ca 40m/s når temperaturen sank fra +13 til 0 grader. Da er det ikke lenger av akademisk interesse. Denne rifla bruker jeg i alt fra +25 til -25. Utvikler man en ladning i temp. rundet 5-10 grader risikerer man heftig overtrykk en varm sommerdag. Står mye om dette på amerikanske nettsider. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ladningene er skutt i en Sauer 202 med std. 56cm pipe. Bruker en LabRadar så det skal være god sving i den. Testskutt med annen kjent ammo først som har blitt skutt i flere kronografer og det er altså korrekte målinger. Det er skutt i innendørsrom med temp. Ca 20 grader. Hadde forventet Minimum 20-25 m/s mer på 48 grs. 

Kan legge til at en testrunde med norma 202 ga meg følgende resultat

41,5: 792 m/s

42: 804 

42,5:  804

43: 815

Lengde 71mm

Noe som stemmer veldig bra med oppgitt ladedatta fra Norma på 165frs Hornady Interlock.

Link to comment
Share on other sites

Synes fortsatt tallene ser rare ut. Du går altså opp en halv grain fra 42 til 42,5 grain uten at hastigheten øker men den øker med 12ms fra 41,5 til 42. Noe av målingene dine er feil, labradar eller ei. Hvordan måler du kruttladningene?

Farten med 48gr er rimelig innenfor det som kan forventes, hvorfor mener du at du burde ha 20-25ms mer?

Hvordan ser hylsene ut? Noen trykktegn? Mener du at du er ved maks? Federalhylsene har vel litt større hylsevolum enn feks Norma noe som også gir litt lavere hastighet hvis du tidligere har erfaring med Norma hylser.

Link to comment
Share on other sites

Skal si meg enig i at det virker rart at hastigheten ikke øker med mere krutt. Men det har jeg sett før både hos meg selv og andre her inne.

 

Alle ladninger er tatt fra RCBS elektronisk kruttvekt og deretter er antall grains merket med sprittusj for hver patron.

 

Ut fra ladedata på hodgdons hjemmesider har jeg tatt utgangspunkt i Hornady interlock 165grs med oppgitt hastighet på 860+ med 48,3grs. Ville jeg da trodd at man begynner å nerme seg oppunder maks. (Selvsagt variabler fra pipe/kule) men noe i nærheten. Derfor hadde jeg forventninger omkring 840+ m/s. Ut fra denne ladedata og med magnum hetter ønsket jeg ikke å gjøre noe hardere ladning.

Uten å ha gjort noen målinger så jeg ingen forskjeller på de hylsene jeg ladet selv kontra fabrikkpatroner med Sierra Matchking 168grs. ( de snitter ca 800-802 m/s. Fryktelig stabile hastigheter)

Foruten at jeg innbilte meg ett hårstrå tyngre boltløft på 48grs..

Edited by hunter boy
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke snitthastigheten på ladestigen. Altså 1 skudd pr kruttvek og det gir jo mer rom variasjoner. Man kan jo få en som slår høyt i hastighet på 42 og en som slår lavt i hastighet på 42,5.

Uansett klinger det godt med Normas ladedata på 165 interlock fra første - siste i ladestigen og min pipelengde.

 

Men for totalen sin del hadde jeg sett for meg gjennomsnittlig høyere hastighet med cfe 223 fra det jeg har sett andre oppnår og med oppgitt ladedata.

 

Snitthastighet er kun testskutt med federal matchpatroner for å kontrollere at kronograf fungerte før ladestigen ble påbegynt.

Edited by hunter boy
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke bort i fra at man kan krype seg litt til opp med både 202 og cfe 223. Men med 202 er det vel veldig lite å hente her i fra og ut uansett. 165grs i 815 m/s med Norma 202  godkjent i mine øyne. Cfe 223 må vel få litt grundigere gjennomgang når tiden strekker til, men det er selvsagt interessant å se hva andre har fått ut med tyngre kuler en 150grs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke komme med erfaringer med cfe, har ikke prøvd. Men noen synspunkter som kanskje er relevante

1) Federal hylser er blant de tykkeste/lavvolum hylsene du kan få tak i, og gir typisk høyere trykk enn F.eks norma, med en gitt ladning

2) liten/ingen fartsøkning ved økt ladevekt kan være et signal om at du er mot makstrykk eller over, jeg tenker på det som et varsel. Men som du antyder; ett skudd med hver ladning, og halvt grain inkrementer er kun en pekepinn

3) Det er helt vanlig å ikke oppnå tabellverdiene.

 

Jeg har jo også jaget superfart med superkrutt. Det gidder jeg ikke mer. Nå går jeg for det trygge og enkle. Lykke til, mine meninger bare😀

Link to comment
Share on other sites

Superfart er ikke veldig interessant men det er morro å utnytte en patron best mulig. Samtidig må jeg si at jeg synes CFE223 gir utrolig lite soting på hylser, både på 308 og Grendel'en og den er superenkel å ladde med en vanlig kruttdispenser. Sfærisk krutt er digg!

Selv oppnår jeg rett i overkant av 800ms på en 123 SMK på Grendel'en noe som gir nesten samme klikkverdi på Grendel børsa mi som STR'en(med 140NCC) som gjør det enklere for en enkel sjel. Superkrutt eller ei, den fungerer bra og gjør ladehverdagen enkel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, spindrift skrev:

1) Federal hylser er blant de tykkeste/lavvolum hylsene du kan få tak i, og gir typisk høyere trykk enn F.eks norma, med en gitt ladning

 

Det kan jeg tro på! Har som regel brukt Norma eller Lapua og har et inntrykk av at høyt trykk kommer fortere de ganger jeg har brukt Federal der ladedata er oppgitt med andre hylsefabrikat.

Edited by hunter boy
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På ‎03‎.‎11‎.‎2018 den 20.01, hunter boy skrev:

 

 

Ut fra ladedata på hodgdons hjemmesider har jeg tatt utgangspunkt i Hornady interlock 165grs med oppgitt hastighet på 860+ med 48,3grs. Ville jeg da trodd at man begynner å nerme seg oppunder maks. (Selvsagt variabler fra pipe/kule) men noe i nærheten. Derfor hadde jeg forventninger omkring 840+ m/s. Ut fra denne ladedata og med magnum hetter ønsket jeg ikke å gjøre noe hardere ladning.

 

Europeiske våpen gir ofte lavere hastigheter enn amerikanske.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
2 timer siden, hunter boy skrev:

Er ikke CFE-kruttet å oppdrive i Norges land? Har ikke klart å finne noen som har på lager på 6mnd+ i alle fall. Noen som har kjennskap til forhandler med noen bokser? 

Forklaringen jeg har fått på hvorfor Hodgdon ikke selges er at de ikke har serienummer på boksene(de har serienummer men antar at serienummeret er av riktig format elns).

Link to comment
Share on other sites

Hovedgrunnen til at det er "tørke" på våpenrelaterte solventer..oljer..kjemi..osv.. pluss krutt er REACH forskriften https://www.gicat.com/wp-content/uploads/2016/12/GICAT-REACH-guidance-on-ammunition-version-3-.pdf
 

Markedet i Europa er rett og slett ikke stort nok til at flere Amerikanske produsenter har tatt jobben med å få godkjent sine produkter i den sær europeiske godkjenningsinnstansen.. om ikke produsentene ikke tar denne jobben så vil vi her på berget få et svært smalt sortiment etterhvert..

 

Link to comment
Share on other sites

Her er Listen over REACH kompatibelt krutt.. alle krutttyper som står Y på er godkjent..alle som står N på er ikke lenger tilgjengelig i Europa.. nå kan det selvfølgelig ha skjedd endringer den senere tiden men dette er så vidt meg bekjent den siste listen..


 

Manufacturer Product name Exempt from REACH authorisation Notes
Hodgdon HP-38 Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon H110 Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon H414 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction)
Hodgdon H380 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction)
Hodgdon Lil' Gun Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon Hybrid 100V Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon HS-6 Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon H335 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction)
Hodgdon BL-C(2) N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction)
Hodgdon Titewad Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon Titegroup Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon Longshot Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon US869 Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon LEVEREVOLUTION Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon SUPERFORMANCE Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon CFE Pistol Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon CFE 223 Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon CFE BLK Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon H4227 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Hodgdon H4895 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Hodgdon H4198 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Hodgdon Varget N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Hodgdon H4350 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Hodgdon H50BMG N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Hodgdon H4831 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Hodgdon H4831SC N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Hodgdon H1000 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Hodgdon Retumbo N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Hodgdon H322 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Hodgdon Benchmark N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Hodgdon Hi-Skor 700X Y  
Hodgdon Hi-Skor 800X Y  
Hodgdon Clays (AS-30N) Y  
Hodgdon International (AS-50N) Y  
Hodgdon Universal (AP-70N) Y  
Hodgdon Trailboss Y Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction) <0.1%
Hodgdon Pyrodex P N/A Inconclusive (ingredients witheld as trade secret)
Hodgdon Pyrodex RS N/A Inconclusive (ingredients witheld as trade secret)
Hodgdon Pyrodex Select N/A Inconclusive (ingredients witheld as trade secret)
Hodgdon Triple 7 N/A Inconclusive (ingredients witheld as trade secret)
IMR Blue Y  
IMR Green Y  
IMR Red Y  
IMR UnEqual Y  
IMR IMR 3031 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
IMR IMR 4007SSC N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
IMR IMR 4064 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
IMR IMR 4198 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
IMR IMR 4227 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
IMR IMR 4320 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
IMR IMR 4350 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
IMR SR4756 Y  
IMR SR4759 Y  
IMR IMR 4831 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
IMR IMR 4895 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
IMR SR7625 Y  
IMR IMR 7828 N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
IMR PB Y  
IMR IMR 7828SSC N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
IMR IMR 4166 Y  
IMR IMR 4451 Y  
IMR IMR 4955 Y  
IMR IMR 7977 Y  
IMR IMR 8133 Y  
IMR IMR 8208 XBR N 2,4-dinitrotoluene (carcinogenic)
Alliant Powder Bullseye Y  
Alliant Powder Power Pistol Y  
Alliant Powder BE-86 Y  
Alliant Powder E3 Y  
Alliant Powder Pro Reach Y  
Alliant Powder 20/28 Y  
Alliant Powder Steel Y  
Alliant Powder Unique Y  
Alliant Powder Sport Pistol Y  
Alliant Powder Promo Y  
Alliant Powder Extra-Lite Y  
Alliant Powder .410 Y  
Alliant Powder Herco Y  
Alliant Powder 2400 Y  
Alliant Powder Green Dot Y  
Alliant Powder Blue Dot Y  
Alliant Powder Red Dot Y  
Alliant Powder Clay Dot Y  
Alliant Powder American Select Y  
Alliant Powder Black MZ Y  
Alliant Powder Blue MZ Y  
Alliant Powder Power Pro series Y  
Alliant Powder AR Comp N Diisopentyl phthalate (toxic to reproduction)
Alliant Powder Reloader series N Diisopentyl phthalate (toxic to reproduction)
Ramshot Nitro 100 NF N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Ramshot Zip N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate #2 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate #5 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Ramshot Silhouette N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Ramshot True Blue N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate TCM N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 4100 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Ramshot Enforcer N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 11FS N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Ramshot X-Terminator N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 2230 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Ramshot TAC N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Ramshot Hunter N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Ramshot Big Game N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Ramshot Magnum N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 2520 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Ramshot Competition N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate #7 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate #9 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 1680 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 5744 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 2200 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 2460 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 2700 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate Magpro N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate Solo 1000 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate LT-30 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate LT-32 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 2015 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 2495 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 4064 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Accurate 4350 N Dibutyl Phthalate (toxic to reproduction). Ramshot looking to change formula "within the next year or so".
Ramshot Blackhorn 209 N/A Inconclusive (ingredients witheld as trade secret)
Vihtavuori N100 series Y  
Vihtavuori N300 series Y  
Vihtavuori N500 series Y  
Reload Swiss RS12 Y  
Reload Swiss RS20 Y  
Reload Swiss RS24 Y  
Reload Swiss RS30 Y  
Reload Swiss RS36 Y  
Reload Swiss RS40 Y  
Reload Swiss RS50 Y  
Reload Swiss RS52 Y  
Reload Swiss RS60 Y  
Reload Swiss RS62 Y  
Reload Swiss RS70 Y  
Reload Swiss RS80 Y
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...