Jump to content

6,5 i kombi


Nova

Recommended Posts

Hei.

Vurderer å skaffe meg en kombi og lurer på om noen med kombi i 6,5 kan dele sine erfaringer med meg.

Ammoen er skitbillig, men har hørt at patroner uten rand er vanskelig å få plukket ut av børsa.

Har tenkt å bruke den til rådyr og litt diverse som måtte by seg.

Link to comment
Share on other sites

Har en Marozzi i 6.5x55/12, den gikk veldig bra med norma rådyrpatron, 1 skuddet midt i, de 2 neste litt opp til venstre! Så utgikk norma rådyr, da ble det krise, prøvd litt av hvert, endte opp med raufoss jaktpatron, da er børsa sitt gamle jeg!!

 

Med alt annet spredde den i hytt og pine, og en fortvilt eier var resultatet.

 

Brukt norma jacktmatch på litt trening, da fungere også børsa bra.

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

De færreste skyter spesielt mange skudd med kombinasjonsvåpnene sine. Så jeg tviler på at du sparer så mye penger på ammoen i det lange løp. De fleste kombi-eierene ender opp med å lade selv, da de ønsker å prøve å få en helmantel til fugl til å gå likt som en blyspiss til rådyr.

 

Det du kan spare penger på ved å velge dette kaliberet, er å kjøpe brukt. De fleste bruktvåpen med 6,5x55 blir solgt billigere enn den mere populære 7x57R. Kjøper du derimot ny kombi, og velger 6,5x55, må du regne med at denne faller mer i pris. Så kjøp ikke ny kombi i 6,5x55.

 

Uansett mener jeg at brytevåpen skal ha randpatron, selvom det som regel fungerer bra nok med en rillepatron.

Link to comment
Share on other sites

Er kjempegodt fornøyd med min :D

 

Kjøpte Tikkaen på begynnelsen av 90 tallet og har brukt den mer enn noe annet våpen jeg har. Passer det aller meste. Har skutt elg og villsvin med 10,1g og bruker helmantelen på skogsfuglen.

 

Har en eneste gang slitt med en patron som har satt seg fast, og dette var på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Skal du jakte noe som er større enn rådyr? Hvis det så er jo 6.5 et bra kaliber, men hvis du ikke skal jakte noe større enn rådyr vil jeg spørre om du har vurdert 223. Flatere kulebane, ingen rekyl og mindre varmeutvikling (tror jeg). Jeg kjøpte meg rådyr/gås/revekombi nå og det ble en 223. Dessuten får jeg kjøpt ferdigrullet v-max ammunisjon - det var ganske viktig for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...