Jump to content

Sulfina, pen gammel drillingdame.


Skaubjønn

Recommended Posts

Debattkulturen på W&H er stort sett dannet. ( Der har vi noe å lære) Skal en få god hjelp der inne bør man skrive på tysk. Ta seg tid formuler korrekt. Når vi startet hjemmelading til krieghoff DBD i 8x75RS i 2005

( Blaser patronene Kosta skjorta) fikk jeg meget god hjelp av et medlem ( gewerbliche wiederlader Klaus)

Dette var information jeg ikke kunne få på AR eller Nitro express.com

Når det gjelder kombinasjons våpen og rand patroner tror jeg det få forum som matcher W&H

 

MRHFRQ384137-02.jpg

 

8ZDEM8828511-02.jpg

 

3784726091_e2efb2b65c_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Palinder. Ja fantastisk! Parallellt univers WuH. Og slik som her er det en som slenger ut de villeste teorier, helt uten kunnskap eller erfaring, og er OVERHODET ikke interessert at de som har solid kunnskap forteller hvordan det faktisk henger sammen :-) hehe

 

@ Join. Nei fant ikke ut av kikkerten. Solgte børsa uten, så da tenkte jeg ikke mer på det.

Link to comment
Share on other sites

Drillingen har vært to ganger i Afrika. Første gang på Bøffeljakt som i stedet ble Elefant jakt ( 470 løpet). Andre gang som gevær nr 2 på Leopard jagt.

Tatt med som Bait børse. 8x75RS løpet med 196 grains Oryx (812 m/s)

hagle patroner gammal miljø bly fra Selleri og Gullrot. I tilleg fikk jeg tak i noen SSSG der nede.

 

R93 i 7 mm RM som var med i blinden.

Leopard ble det aldri bare iskalde kvelder i en blind. Rett og slett frys i hjel. Det eneste jeg fikk var en liten katt ,Civet. ( Døpt for katta til naboen ,montert i full mount. )

Dette var tross alt min artigste Afrika jakt noensinne . Det ble en lang rekke hun dyr og non trophy males til bait. ( Kudu, Impala) samt flere griser .

I tillegg fugler til mat den på bildet er en Franklin smaker nydelig.bth7Re292317-02.jpg

 

3785760876_e0d59db55a_b.jpg[/url]

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ladet litt. Det blir sot på hylsene, og i mekanismen!

soting.jpg

 

Kula er 160 grains Nosler Accubond, ladet med 52 grains N1-160, chronografert til 743 m/s. Ladeboken oppgir minimum 52 grains N160 (755 m/s) og maks 53 grains (776 m/s) til 160 grains Sierra, som er en trad blykule.

 

Det ser IKKE slik ut etter at jeg har skutt fabrikkammo! (RWS Tig, 177 grains). Har jeg ladet for slapt kanskje? Bruke et annet krutt??

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har noe direkte erfaring med kaliberet, kan det nok se ut som en kombinasjon av en moderat ladning og muligens et romt kammer.. Friflukten på europeiske Randkalibervåpen er også ofte beryktet for å være formidabel..

 

Her trur jeg at jeg muligens ville gått til et litt raskere krutt og sett om problemet vedvarte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått bilder av en Kerner dobbeltrifledrilling fra en kar på det Tyske Wild und Hund forumet. Han er selv mestergravør, og mener at at Sulfina er gravert av den samme gravøren som har gravert hans børse. Hva sier dere, skal jeg poste de bilden her? (Har eiers tillatelse). Eller skal vi lage en egen tråd om Anson Deeley drillinger kanskje??

 

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Her er bilder, tatt av eieren Henrik Frühauf som selv er mestergravør. Han har en stor samling av Tyske førkrigsvåpen, og har invitert meg til å se på samlingen ved anledning. hjemmesiden hans: http://www.suhlerjagdgewehre.de

Hans Kerner drilling er merket Schmidt und Haberman, og er der gravert av den samme gravøren som har gravert Sulfina.

 

Dette er en original Kerner dobbeltrifle drilling. Herr Frühauf har også sendt bilder av inskripsjonene på kassa, jeg regner med at de bildene er for spesielt interesserte og legger ut bildene av selve børsa.

 

 

Ka.jpg

 

Kb.jpg

 

Kc.jpg

 

Ke.jpg

 

Herr Frühauf var forresten ikke fornøyd med bildene jeg tok av graveringene på Sulfina, så jeg tok noen nye og bedre. Kan legge disse ut om det er interesse?

 

EDIT: Fikset linken til Frühauf sin hjemmeside.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner å bli bekymret over at du etter hvert finner ut at du må være forsiktig med den nye drillingen din. At den egentlig er vesentlig mye mer uerstattelig en den Blaseren du hadde.

 

Jeg har selv en hundgammel drilling. Jeg har nå forstått at blitz er annenrangs, men kanskje din tyske kontakt kan fortelle noe om hvor den er laget.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke se bort fra det Amatør... :oops: Jeg har blitt glad i Sulfina allerede, og den Kerner dobbeltrifledrililngen det er bilder av over her får det til å rykke kraftig i må-ha tarmen... Jeg tror nok at Sulfina er mye mer uerstattelig ja, men den rene pengeverdien er jo betydelig høyere i Blaser drillingen. Og Blaseren har klare fordeler som jaktvåpen. Jeg vente meg bare ikke til oppspenner på haglepipene.

 

I forhold til din drilling så tror jeg at det enkleste er å lage en tråd på Wild und Hund forumet, eventuelt på http://www.germanguns.com Det ligger en link på det siste forumet med instruksjon om hvordan man skal ta bilder.

 

Hvis du gjerne vil skrive til Herr Frühauf så kan du selvsagt få mailadressen hans, send meg en PM i tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

kjempe morro Hedrik Frühauf er mitglieder in Die Deutsche Büchsenmacher Gilde sammen med Herr Gisske i TJF meget flinke karer. Da har du skaffet deg en meget god kontakt.

Hvis jeg ikke rekker kammertreffen kommer vi alle fall til Kristiansand i løpet sommern besøke unger og barnebarn. Dere har vel bane der nede og .

Link to comment
Share on other sites

Toleransene er gjerne romslige på R-kalibrene, og ligger dia på min. og kammeret på max. blir det gjerne ladeproblemer. Det er ofte like greit å skyte 5 fabrikkammo og sende hylsene til RCBS og få laget ei custom sizer-die først som sist.

 

Jeg brukte i sin tid Normas 9,7g fmj i 7x65r, og den var alldeles utmerket på tiur. Ellers er det ikke mange helmantlene å velge blant.

Link to comment
Share on other sites

Det har vi absolutt! Skal bli gøy å skyte og tafse litt. Jeg tror det blir morro på kammersmellen også. Kanskje vi drillingentusiaster skulle ha avtalt å skyte en av øvelsene med drillingen?? :D

 

Det hørtes ut som en god ide :D

Tar med meg min på Smellen jeg!

Rett nok er det "bare" en gammel Sauer & sohn (1955 modell), men gøy er det uansett.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Anson & deeley system kontra blitz systemet. Det er riktig at en drilling med anson & deeley systemet blir kortere enn drillinger av laget blitzsystemet med avtrekkere plassert på avtrekkerplaten i låsekassen. Krieghoffs Trumpf drilling er også en blitzdrilling, men med et godt forsøk på å lage låskassen kortere. Men den viktigste forskjell er at avtrekkerne lar seg lettere stille inn med lavere av trekker vekt av en kyndig børsemaker enn blitz der de oftest kan ha et nokså hardt avtrekk.

Drillinger med anson & deeley var gjennomsnittlig 25 % dyrere å produsere enn blitzdrillinger.

J.P. Sauer & Sohn lagde bare sidelås drillinger og etterhvert fra 1930 en rimligere drilling basert på blitzsystem modell 30 og 32 en modelbetegnelse som holdt seg helt opp til 90-tallet på suhlerdrillinger.

Gebrüder Merkel valgte etter WW I bare å lage drillinger på anson & deeley system, disse forsvant etter WW II med kommunistenes overtagelse av Merkel fabrikken fra 1.juni 1948. Jeg har selv endel av disse med forskjellige kalibre, løpslengder og gravyrkombinasjoner, endog med ejektor på løpene. Og et par av dem med såkalt svensk omsjalter med sikring og velger mellom hagle og rifle på kolbehals. Med kaliber 16 og 8 mm et særdeles velbalansert våpen med 68cm løp på 3,1kg, kanskje det optimale av tysk førkrigs børsemaker kunst.

Hendrik Frühauf er en god venn og mestergravør i verdensklasse med arbeider for blant annet Holland & Holland og Sauer Eckernførde som de mest kjent av hans oppdragsgivere. Dessuten med en genuin interesse for suhler børsenmakerkunst og stor historisk kunnskap om dette emne. Der han ofte kjenner den enkelte gravørs arbeid på 70-80 år gamle suhlervåpen og kan si hvilke for lengst avdøde gravør som har gjort arbeidet. Jeg har trukket veksler på hans kunnskaper både som gravør og historiske kunnskaper om suhl, en felles glede og hans bror børsemakermester Marko Frühaufs arbeider på endel våpen jeg har kjøpt. Det har blitt mange turer til den gamle tyske våpensmie de siste 20 år.

Link to comment
Share on other sites

Liten oppdatering.

Da har jeg ladet med Norma 19 krutt, som tilsvarer URP. Det ble ikke soting da

normal_urp.jpg

 

Men, presisjonen er ikke bra. Jeg har brukt Nosler Accubond, 160 grains kule. Fabrikkammoen som gikk bra i denne drillingen er 177 grains RWS TIG. Det er jo en tradisjonell blykule. Slik jeg tenker nå så bør jeg bruke en kule som gir lite trykk i denne gamle damen, og da bør jeg vel styre unna bonda kuler. Er dere enige? Vil gjerne finne helmantel og jaktkule som går likt, helst til en hastighet av rundt 800 m/s. Jeg har noen ideer, men vil gjerne ha forslag.

 

1. 175 grains Gameking og Matchking. http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207568053/1213882103 jeg liker best kuler med beskyttet spiss, trives dårlig med jaktammo der blyspissener eksponert og kan bli deformert... Bare en særhet jeg har. Dessuten har Matchking huspiss? Vil gjerne finne en helmantel som kan brukes til fugl, og man risikerer vel at Matchking eksploderer vel i anslag?

 

2. Partizan, soft point 174 grains, FMJ 173 grains. Ser at Jaktdepotet selger disse I pakker på 500 til drøye kronen per stk. Billig i alle fall! Noen som har erfaring med disse? Det er jo forresten åpen blyspiss på disse også.. Hmmm, må kanskje tåle det? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33147061

 

3. Lapua Mega. Har god erfaring med denne kulen fra før, men finner ingen som selger den i 7mm?

 

4. Jeg har fått tilbud om å kjøpe en pakke A-frame rimelig. Men denne bygger vel trykk fort?

 

5. EDIT: Ser i en annen tråd at noen anbefaler A-max. Er denne bonda? Og at Raudnakke anbefaler Woodleigh, men finner ingen forhandler

 

Som sagt, vil gjerne ha tips med dere fra erfaring med 7mm kule i gamle vaaben!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Skaubjønn!

Jeg har ikke all verdens erfaringsgrunnlag med 7x65R, men dette blir mitt bidrag.

Jeg kjøpte min første drilling, en Fortuna Suhl, fra Tyskland i oktober 2011. Haglekaliberet er kanskje ikke helt riktig mtp. klassiske drillingkaliber, men er hhv. i 12/70 og riflepipa er i 7x65R.

 

Da jaktsesongen var på hell på denne tiden av året, fikk jeg ikke all verdens tid til å tråle markedet for gode jaktkuler i 7mm. Valget falt på Nosler Accubond 140 grain.

Etter å ha lest litt om fabrikkinnskyting av drillinger i 7x65R, har jeg forstått det slik at de fleste drillingpiper har en stigning som favoriserer tunge kuler. Dette gjorde meg litt skeptisk på hva jeg kunne forvente meg av presisjon i min drilling, med denne ”lette” 140 grain kula.

 

Etter mange timers leting på internett, fant jeg ingen gode eller relevante ladedata for denne kula i dette kaliberet. Jeg slo opp i ladebibelen (les. Ladeboken utgave 6), der en kule fra Hornady på 139 grain var oppgitt med Vihtavuori N160 krutt. Jeg vet at det er fy fy å modifisere disse dataene, mtp å forandre til andre kuler av omtrentlig samme vekt, men tidsnød og ladekløe forandret min holding raskt.

 

Ladestige på 53,0 – 53,5 – 54,0 – 54,5 -55,0 grain N160, derav 6 patroner av hver kruttvekt ble ladet. Jeg satte patronlengde på mine patroner ved 84,0mm, mot ladebokens 84,5mm, da jeg av erfaring med N160 i 6.5x55 der patronene soter nedover halsen om patronlengden blir for lang. Friflukt ble da hele 11mm, men dette er visst ikke uvanlig i brytevåpen i dette kaliberet.

En eske med Sellier & Bellot SPCE med 173 grain kule ble kjøpt inn for kontrollskyting av kikkertsikte, da dette ble første gang jeg skulle skyte med børsa i det hele tatt.

Jeg rigget meg til på skytebanen, en lørdags morgen i slutten av oktober. Temperaturen var -15 C og lufttrykket lå på omtrent 980 hg.

Kikkerten som fulgte med fra Tyskland er en Zeiss 6x42 Diatal Z retikkel 1, uten T* coating, men med justering i høyde- og sideretning. Første våpenet mitt med hakemontasje, meget pent og praktisk mener jeg. Utrolig god optikk mtp. Alderen.

 

Jeg la meg ned og avfyrte de første 3 skuddene med Sellier & Bellot på 100m, med 10 min ventetid mellom hvert skudd. Svinerygg på kolben, kaliber 7x65R og liggende stilling; mer rekyl enn det jeg er vant til. Skuddene ble avfyrt med snellerten aktivert. Uten kryp og en avtrekksvekt mellom 100 og 200 gram tipper jeg.

 

Disse tre første skuddene satt rundt 9-tallet på undersiden av innersirkelen, med en ”samling” på 50mm. Ja ja tenkte jeg, godt nok til rådyr på 100 meter, men ikke til rypa. Litt skuffet luntet jeg tilbake til standplass for å gjøre meg klar til å avfyre mine første hjemmeladete skudd i 7x65R. Fersk hjemmelader som jeg er, må jeg innrømme at jeg var veldig spent, både mtp. trykktegn og presisjon.

 

De tre første skuddene ble avfyrt. Merbart mindre rekyl enn foregående patron(er). Alle hylsene så plettfrie ut. Ingen kratring av hette ei heller synbar trykkring. Hylsehalsen så også uberørt ut. Alt dette uten soting i det hele tatt. Drillingen var heller ikke tung å bryte/knekke. Den kjentes helt vanlig ut. Bra tenkte jeg og luntet frem til skive på 100 meter. På 90 meter kunne gliset bre seg, da jeg så samlingen. 18mm fra senter til senter. Ikke ille og godt nok til rypa!

 

scaled.php?server=99&filename=img1012id.jpg&res=medium

 

 

De andre kulevektene samlet dårligere og dårligere ved økning av kruttmengde:

53,0 grain: 18 mm

53,5 grain: 19 mm

54,0 grain: 25 mm

54,5 grain: 32 mm

55,0 grain: 38 mm

 

scaled.php?server=803&filename=img1050k.jpg&res=medium

 

scaled.php?server=694&filename=img1014cu.jpg&res=medium

 

Jeg har endt opp med å lade Nolser Accubond 140 grain med 53,0 grain N 160 med en patronlengde på 84,0 mm.

Rådyr blei det også. Den 19. desember 2011 falt det et rådyr for drillingen. Accubonden gjorde jobben sin. Under smygjakt på ”potetgullføre” støkket jeg ut et rådyr på 20 meter. Jeg fikk stoppa det med litt plystring, avstanden var da 80 meter og stilte seg opp med breisida til. Jeg kastet meg ned, aktiverte kuleløpet, fant bogen i kikkerten, spente opp snellerten, av med sikringen, to pust og lot skuddet falle. Rådyret spratt i været, et godt skuddtegn i min bok, og hadde et 10 meters utras før det lå dødt i bakken.

 

Jeg knota noe helt forferdelig med å få ladet om på nytt rett etter skuddet, men dette kjenner nok flere nye drillingeiere seg igjen i.

 

Treffet var rett bak bogen, i riktig høyde. Lungetreff etter boka. Inngangshull med en diameter som en blyant (7mm sikkert  ) og utganghull med en diameter på 2-3 cm, tellys-størrelse. På innsiden av dyret så det veldig bra ut. Lungene var gjennomskutt. Jeg endte opp med å skjære bort 100-150 gram kjøtt. Slaktevekten var 17 kg, mye fett på kroppen.

Våpenet er jeg meget fornøyd med. Q1 stempel, pen mørk stokk med mye liv i, 64 cm piper, flammeherdet kasse og metall under forskjeftet, og vekten på 3,5 kg uten kikkert gjør meg ikke noe. Vekten spiller på mitt lag når jeg skyter med rifleløpet og hagleløpet. ½ og 1/1 choke. Mye bedre balanse enn det mange her inne mener om drillinger i kaliber 12. God sving og faller lett til skuldra. Drillingen har også blitt påspandert en Varipoint 1,1-4x24 med retikkel 0. Denne skal prøves og innskytes nå til helga. Vågsland har laget ringene til denne. Drillingen har jeg nå skutt 47 skudd med, og samlingen er rundt 20 mm enda.

 

scaled.php?server=594&filename=img1023f.jpg&res=medium

 

Lykke til med ladingen og jakta med Sulfina, Skaubjønn. Den ser helt fantastisk ut! Håper dette var litt til hjelp til andre som lader 7x65R og/eller Nosler Accubond til rådyr.

NB: Jeg tar ikke ansvar for andres bruk av mine ladedata. Dette er ladedata som passer i mitt våpen, men trenger ikke å passe i andres. Bruk vett og vær forsiktig.

 

Mvh: slb

Link to comment
Share on other sites

På oppfording av Skaubjønn legger jeg ut en PM mellom meg og ham:

 

"Hei!

 

154 Grain Interbond er en bondet kule, direkte konkurrent til Accubond med omtrentlig samme konstruksjon mtp lodding og polymertipp. Jeg tipper det er denne kula eller en konvensjonell SP (softpoint) som blir brukt i ladeboken utgave 6 på side 209, der de opplyser ladedata for 139 grain Hornady.

 

 

interbond.jpg

 

vs Nosler Accubond:

 

 

435picture2Upload.jpg

 

Sierra Matchking har du rett i er en hullspisskule, beregnet til trening, og av erfaring så er denne omtrentlig like hard som Lapua Scenar mtp. fugl. Denne tror jeg kan brukes på fuglejakt. Hadde Lapua produsert sin Scenar-kule i 7mm hadde saken vært enkel

 

Jeg har gjort meg en viktig erfaring med matchkuler på fugl, aldri skyt bakfra. Da går kula gjennombrystplata/beinet og det blir en splinteffekt som drar med seg hele eller store deler av brystdelen på fuglen, nesten samme regelen gjelder på skudd i vingeknoke (skulder). Det blir ikke noe å koke suppe på engang. Hardheten på på kula spiller da en viktig rolle, mener jeg.

 

Nolser Cusom Competition er også en matchkule med hullspiss, men denne er for myk etter min mening, til jakt på fulg. Kråkene ser ikke bra ut etter skyting med denne.

 

Kjenner jeg blir litt spent på hvordan børsa di håndterer min ladning, men jeg tror det skal gå veldig bra. Har aldri delt data før, men har skutt etter loggen rundt 20 av Accubond 140 grain, 53,0 grain N160, med en patrolengde 84,0. Etterladeboken tipper jeg at denne ladningen holder ca 760 m/sek V0.

 

Jeg kjøpte Winchester 7x65R hylser av Trond Alvestad på http://www.hjemmelading.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank, til denne ladningen. Disse hylsene er produsert av Norma. Litt stive hylser som ikke blir noe særlig lengre ved skyting , virker det som.

 

Den Norma-kula på 9,7 gram finner du her: http://www.hjemmelading.no/produkter/11" target="_blank ... 1213105176" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Det er denne kula Norma bruker når de lader sine fabrikkladde 7x65R helmantel.

 

Den skal vist være helt suveren til fuglejakt, men det er to ankepunkter:

 

1: Den skal visst (har ikke prøvd den selv) være litt knotete å få god presisjon på.

 

2: Den er dyr. Men derimot så har vi ikke billige våpen heller. Det er bare kjedelig å kjøpe en pakke på 100 for så å finne ut at den kanskje ikke passer børsa.

 

Mvh: Sigurd"

 

Samtidig ba Skaubjønn meg legge ved min refleksjon rundt trykkvurdering av denne ladningen

 

Vurdering av trykk:

 

Uten kronograf kan mange føle at de famler litt i mørket mtp. vurdering av trykk. Jeg har ikke kronograf og jeg forholder meg til ladeboken når det handler om vurdering av trykk.

 

Når det gjelder valg av kule til våpen med lodda piper, er det mange som følger kjøreregelen om bonda eller moderne kulekonstruksjoner som Swift, Interbond og Accubond kan være litt risky. Løp der loddinga har gått opp i skjøtene har da vært manges store skrekk. For stive kuler? Eller kanskje de fremprovoserer svingninger i pipa som er farlig nær egenfrekvensen til den aktuelle pipa.

 

Tilbake til vurdering av trykk.

Hette med krater?: De ser runde og fine ut, uten kratring eller flatpressing. De sitter også godt, de faller ikke ut. Tennhetter brukt: Remington 9 ½ Large Rifle Primers.

 

scaled.php?server=832&filename=img1051eo.jpg&res=medium

 

Merker på hylsebunn?: Ingen som ikke var der fra før. Diameteren er den samme og skriften på fabrikant Winchester (Norma har laget disse hylsene) er uten træler.

 

Hard ekstrasjon?: Nei, silkeglatt åpning uten unormal motstand når jeg bruker topleveren og knekker våpenet. Det eneste som er ”bøjgen” med drillingen min er at tennåla til rifleløpet er litt for lang. Den skraper litt mot hylsebunnen, men det er så lite at det bryr jeg meg ikke om. Nedfiling kan være en løsning, men ikke for min del enda.

 

Hettelekasje?: Nei, ikke som jeg kan se eller mtp. misfarging eller skjeve tennhetter er ikke til stede.

 

Sprukne hylser?: Nei, gode hylser dette, lite sink i dem tror jeg, ikke like sprø som Sellier & Bellot sine. Litt stivere enn Geco sine, som igjen blir litt lengre for hver avfyring enn Winchester/Norma sine. Halsen ser fin ut. De blir omtrent 0,02 mm lengre for hver gang jeg skyter dem.

 

Hylser som buler?: Nei, det gjør de ikke. Har målt med skyvelær langs hylsekroppen. En annen metode kan være å ta ut hylsa, rotere den 90 grader, sette den inn igjen. For så å se om den passer. Gjør dette til 360 grader er fullført. Du kan da også finne ut om du har et ovalt kammer, hylsa passer den ene veien, men ikke ved å rotere den i ev viss retning.

 

Løse hettelommer?: Nei, tennhettene settes inn med like stor kraft som da de var nye. Hettelomma er like stor som før.

 

For lavt trykk?: Nei, sotingen er bare av liten grad rundt hylsehalen, hylsekroppen er ren som snø. Hettene står heller ikke ut av hettelomma, selv om patronspillet i dette kaliberet er stort.

 

scaled.php?server=40&filename=img1053ir.jpg&res=medium

 

S.E.E (Secondary explosion effect)?: Nei, selv om dette (53,0 grain) er minimumsladningen i Ladeboken utgave 6, har jeg ikke mistanke om S.E.E. Jeg har til ettertanke bare avfyrt patronene i denne ladningen i minusgrader.

 

Dette er mine tanker rundt trykkvurdering av denne ladningen, i dette våpenet, i disse temperaturkondisjonene. Jeg er som sagt ny hjemmelader, ny eier av dette våpenet og har ikke ladet eller skutt 7x65R før dette våpenet. Jeg er ydmyk ovenfor alle innspill rundt mine refleksjoner rundt mine vurderinger av trykk og ladning generelt. Om noen har QL hadde det vært veldig behjelpelig om noen tok på seg en rask simulering. Samtidig mener jeg at skytteren kan merke i det skuddet går av at noe er galt eller ikke. Nesten på samme måte som en dreven skytter kjenner at han skuddet han/hun slapp, var godt.

 

NB: Jeg tar ikke ansvar for andres bruk av mine ladedata. Dette er ladedata som passer i mitt våpen, men trenger ikke å passe i andres. Bruk vett og vær forsiktig.

 

slb

 

Referanser:

 

Bilde av Interbond og Accubond er hentet fra http://www.google.com" target="_blank

 

Ladeboken Utgave 6

 

Egne bilder av Winchester 7x65R hylse

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en QL simulering av ladningen din (140gr accubond, 53gr N160, COL 84). Jeg brukte hylsevolum fra en Norma hylse skutt i mitt kammer.

Resultatet ble et makstrykk på 3148 bar. Skulle være rimelig safe den der.

En ting å være klar over er at hylsevolumet varierer veldig i forhold til produsent. Med RWS som den med minst volum og S&B som den med mest volum av de jeg har målt.

Link to comment
Share on other sites

Takk Simplex!

 

3148 bar skal være helt fint det. Stemmer godt med mine antagelser og observasjoner rundt trykktegn.

 

Noe jeg har utelatt eller glemt mtp. trykk?

 

Trykkring har jeg bevisst ikke målt, blir ikke helt klok på den.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for innlegget ditt slb! Du skal jo sende meg noen 140 grains Accubondkuler, så da skal jeg replisere din ladning. Kan jo hende det slår til :-). Jeg har Chronograf, skal sjekke hvordan hastigheten blir i min drilling.

 

Quick Load ja... noen som vet om det finnes en app der man kan gjøre tilsvarende beregninger?

 

Edit: slb sender meg noen 140 grains Acubond for testing. Simplex sender 5 stk hver av140gr Woodleigh, 156gr Oryx, 160gr Speer Grand Slam, 175gr Hornady Interlock RN. Da er jeg myyyye lenger ift å teste hvilken mat den gamle damen min foretrekker :-). Kommer tilbake med resultater når jeg får ladet opp litt :)

Link to comment
Share on other sites

Min drilling var ikke spesielt glad i 175grain kuler, testet Hornady IL og NP og noe "ferdigsydd".

Dvs. at jeg har en del Hornady og Nosler 175grain kuler "til overs".

Skal til Sørlandet i påsken, kunne ta med noen som du kunne få prøve ut.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jeg var så lur at jeg tok med meg den gamle kikkerten og montasjene til xxl. Ringene passer perfekt på okularet. Det er lenger avstand til justeringstårnet på Zeissen enn det er på den Swaroen som sto på så det bør gå bra! Skal teste i kveld, men jeg tror dette går bra Amatør.

Link to comment
Share on other sites

Hirtenberger hylser har jeg ikke til 7x65R, bruker RWS i drillingen.

Men jeg hadde det tidligere i 6,5x57R, virket som veldig gode hylser.

De hadde noe mindre gods en RWS men mer en Norma, samt at de var noe mykere en RWS.

Kjøpte "en bunt" med RWS hylser til drillingen, så det holder i mange år :winke1: er jo ikke så mange skudda en skyter i året med den børsa.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått 10 stk Accubond, 140 grains, i posten fra SLB. Jeg har kopiert ladningen han legger ut over, og håper det gir god presisjon. Håper jeg også slipper soting ved å lage kortere COL! Fabrikkammoen er på under 83mm, og det er COl i ladeboken og fra Norma på alle kuler, så da lader jeg også dit og ser hvordan det går.

 

Simplex har sendt kuler:

* 156 grains oryx

* 140 grains Woodleigh PP

* 160 grains Speer Grand Slam

 

Griffon har sendt tunge kuler:

* 170 grains Sako Hammerhead

* 175 grains Hornady Interloct

* 175 grains Nosler Partition

 

Jeg har ladet opp noen av hver, og skal teste så fort det byr seg en anledning. Det er jo et møysommelig arbeid å teste presisjon på drillinger med loddet løp, siden det må bli kaldt igjen mellom hvert skudd. Oppdatering følger.

 

EDIT: Jeg rotet litt med hvem som har sendt hva

 

 

EDIT: Sulfina har for øvrig blitt utstyrt med nytt Zeiss Victory Diavari 1.5-6x46 sikte med retikkel Tysk 4, i anledning xxl salget.

Link to comment
Share on other sites

Tusen tusen takk SLB! Da har jeg forsøkt 140 grains accubond, med den ladningen og settedybden du foreslår over her.

 

S-blink.jpg

 

Det tok litt tid i dag, måtte skyte inn nytt kikkertsikte. Men endelig fikk jeg testet, og her er godladningen! Dette er skutt med sekken som anlegg og venstre hånd under fortreet. Jeg skyter ikke mer presist enn dette under slike forhold, men det holder i metervis! 28mm fra kant til kant, altså 21 mm hvis man trekker fra kaliberet.

 

Nå skal det testes helmantel. Jeg har noen få stk, håper de går godt og likt med Accubonden!

 

Synes for øvrig Sulfina ble pen med ny kikkert

S1.jpg

S2.jpg

 

 

Neste prosjekt blir å teste de andre kulene, og se hvordan spredningen blir ved hurtigskyting. I dag ventet jeg mellom hvert skudd. Da var det fint å smekke inn 22lr løpet i min Sako Quad, og sette denne opp på 50 meters hold for trening på stående skyting. Morro med plinking!

(beklager uklart mobilbilde)

ping~0.jpg

 

EDIT: Jeg har fått spørsmål om hvilken ladning jeg brukte her. Jeg kopierte den slb foreslår, men satt settedybden = fabrikkammo.

Kule= Nosler Accubond 140 grains

Krutt= VV160, 53 grains

Hyls= RWS

COL= 83mm

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en tur i skauen og testet litt igjen. Jeg fikk tak i 10 stk 16/67 Brenneke, og testet tre kjappe skudd på 50 meters hold. Rifleløpet og begge hagleløpene med Brenneke. Bakre avtrekker er singletrigger for hagleløpene på Sulfina, så det går fort å mate ut skuddene.

Brenneke.jpg

Det er 34 mm fra kulehullet ned til innslaget etter brenneke fra venstre løp som går først, og 42 mm opp til brenneke fra høyre hagleløp. Ser forresten at den har slått inn sideveis, ikke bra. Jeg testet et par skudd til med venstre løp, og det er good to go.

 

Jeg fikk også testet åpne sikter. Liten blink på 100 meters hold og perlekorn innbyr ikke akkurat til presisjonsskyting.... Men det holder dette. Går midt i på 50 meter, og 5 cm under på 100 meters hold.

sulfina_apne_sikter.jpg

 

Fikk også testet Norma Helmantel i dag, samme ladning som før men nå med kula satt med COL på 83 mm. Ikke soting, og treffpunkt 20mm under 140 grains accubond. Det holder det også, så nå er jeg home free :D

 

Jeg krøp litt frem på stokken i dag, og fikk kikkertsiktet pent i panna... Medlem av Røde Halvmåneklubben... igjen....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...