Jump to content

Harejakt på Hulløya


dimex

Recommended Posts

Er veldig usikker på om det er tillatt jakt for "den vanlige mannen i gata" på Hulløya

Har nemlig en kamerat som pleier å være der på jakt og har forstått det slik at det er kun grunneiere og bekjente av de som får jakte der, men dette skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er ordinært kortsalg, på ingen måte kun forbeholdt grunneiere og bekjente. Veldig ryddig. Mener du kontakter Geir Borg i Kjøpsvik, dagskortprisen er veldig rimelig. For å komme seg til og fra øya anbefaler jeg Brødrene Johansen Skyssbåter, Kjøpsvik (som nok koster litt mer enn jaktkortet) om du ikke disponerer egen båt eller har kjente som kan skysse deg over.

Link to comment
Share on other sites

Fytti katta. Det høres forlokkende ut med hareakt på øyene i Nordland. Her på Sørlandet MÅ en i utgangspunktet kjenne noen, eller betale en formue og bestanden er klein, men variabel. Etter 20 års harejakt på Sørlandet vil jeg tippe på ca en hare pr 1000 mål i snitt på mine terreng. Men som sagt dette kan variere enormt fra år til år og fra sted til sted. Minuset med harøyene er vel at det ofte ikke er tillatt med bikkje, hvis det er tillatt kan det være skummel topografi og er det ikke det er det uansett mye mer gambling med føret enn det er sørpå. Men, gøy å vite i det minste at det finnes fine hareterreng

Link to comment
Share on other sites

Etter 20 års harejakt på Sørlandet vil jeg tippe på ca en hare pr 1000 mål i snitt på mine terreng.

Har vært i terreng ute i øyene hvor du sikkert kan anslå at det finnes 20-50 harer pr 1000 mål. Fine plasser å jage inn bikkjer på, selv om det kan gå i surr for både bikkjer og folk noen ganger. Problemet er oftest tilgjengeligheten til bruk av slike terreng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke særlig kjennskap til hvordan det er videre nordover (nord for Bodø), men generelt er det iallfall endel plantefelt, gjerne sitkagran, iblandet bjørk og andre lauvtrær i de øyene jeg kjenner til. Enkelte steder er det dugelig bratte fjell ja, men også mye greit terreng med åser, myrdrag og lynghei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...