Jump to content

regelverk hylster vanlig felt?


CCOB

Recommended Posts

Jeg ramla over en forståseg påer her om dagen, og jeg var litt uheldig og åpna kjeften min...

 

Han poengterte med flere utropstegn at jeg ikke kunne bruke ett praktisk hylster av typen gosth i felt løypa, trengte ikke å diskutere dette forhan hadder dommer utdanning, og om jeg dukket opp med det skulle han sørge for at jeg ikke fik delta på feltstevner.... ok, jeg fant det best og bare skygge banen, men jeg finner ingen klare definisjoner, bortsett fra att avtrekkeren skal være dekt... er det noen innspill her... hadde vært kjekt og få dette avklart før sesongen starter.

 

CCOB

Link to comment
Share on other sites

:wink: Flott at du retter teksten din for skriveleifer! (Så forbedringer usedvanlig fort!)

Jeg har faktisk ikke hørt / lest om krav til hylster i felt... Nå har jeg deltatt i noen få NM'er, DM'er og KM'er uten at noen har brydd seg med hvilket hylster noen bruker.. :D Våpenkontrollen på et NM dreier seg KUN om våpenet og ikke hvordan du drar det med deg rundt i feltløypa... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du treffer på han når han er dommer/funksjonær, be han om å vise deg hvor i reglementet han kan finne en hjemmel for å nekte deg å bruke det aktuelle hylsteret. Dersom han fortsatt prøver å nekte deg, så leverer du en protest til juryen. Det bør være "plain sailing" for din del. Og ja, jeg har også dommerutdanning.

 

PS. Jeg sjekket de nasjonale pistolreglene, og jeg kan ikke se at det står noe sted at avtrekkeren skal være dekket.

 

PPS. Det er ingen selvfølge at det holder overfor enkelte kammerater å presisere at man har dysleksi. Det hender at det blir definert som "respektløst".

Link to comment
Share on other sites

...............bortsett fra att avtrekkeren skal være dekt..............

Vist man har 1 stk slik "Bortsett fra" så er jo det kanskje godt nok for en som vil kverrulere på det.

Står det skrevet, så står det skrevet. Prøvde foresten å søke det opp, men fant det ikke.

 

En annen ting er jo hvem som gidder å bry seg med slikt, så jeg tror ikke det er så veldigt vanligt

at noen leker paragraf jeger og skal henge seg opp i slikt. Men man vet aldri.

Link to comment
Share on other sites

Er vel så vidt jeg veit 3 måter å forflytte seg fra en standplass til en annen. Enten i hylster, i handa med kammerflagg eller nedpakket i koffert.

Angående hylster så mener jeg å ha hørt (presiserer at jeg kun har hørt det og ikke lest det noe sted) at man ikke kan bruke hylster som festes på overkroppen.

Typen med reimer og slikt som politiet i 80talls actionfilmer bruker under jakka.

Kan tenke meg det samme gjelder med ankelhylster.

 

Har sett alt fra taktiske til standard lærhylster. Alt som festes til belte på hofta eller låret er sikkert helt i orden.

Link to comment
Share on other sites

at man har dysleksi. Det hender at det blir definert som "respektløst"

Regner med at sleivsparket er rettet til meg... TS (CCOB) tok seg tid til å rette feil i teksten etter at innlegget var postet.. Det mener jeg vitner om respekt for leserene og det setter jeg (og andre) stor pris på!

At Hassel i andre tråder vrenger fra seg radbrekking og skrivefeil i ren latskap (Jeg vet at han kan bedre ja!) DET er respektløst mener jeg!

Sorry TS, dette var off topic. Bruk de(t) hylstre du har! :) (Jeg har også dommersertifikatet...)

Link to comment
Share on other sites

Så så, ikke så fort i svingene nå.

 

Dette reguleres så vidt jeg vet kun i nasjonale regler (felt), og da nærmere bestemt i feltreglementet punkt 8.25.2.7.

 

8.25.2.7

Før skytteren forlater sin standplass, skal vedkommende forvisse seg om at det ikke er patroner i kammer eller magasin, og få dette bekreftet av standplassleder/standplasspersonell. Når dette er bekreftet, plassere skytteren våpen og eventuelle magasin i hylster, ryggsekk, bag, veske, futteral, koffert eller lignende. Våpen som skal bæres i hånden mellom standplassene, skal være plugget med godkjent sikkerhetsplugg.

 

Merk at det står i hylster.

 

Spørsmålet er med andre ord todelt:

1: Er en Ghost hylster/rigg egentlig ett hylster?

2: Om ett våpen som er montert i ett Ghost hylster/rigg, er i eller på riggen?

 

For meg er ikke dette så strålende klart som enkelte vill ha det til, men mere grått.

Fra mitt ståsted er ett Ghost Hylster en meget sikker innrettning for å oppbevare/transportere våpenet i, og oppfyller som sådan intensjonene i NSF sitt punkt om sikkerhet (nedpakking/hylster/kammerflagg). Og jeg er av den oppfattning av at alt som er tillat brukt i praktisk av denne typen utstyr, har en høyere sikkerhetsstandard enn det vi er vant til via ISSF/NSF sine regelverk.

 

Møter du meg, er det ihvertfall sikkert at dette ikke vill påtales før det står utrykkelig i reglementet at det er forbudt.

 

Likefult mener jeg dette er noe vi bør be Fagkomitè pistol om å presisere/utale seg om, før vi kategorisk kan si at det er lov å bruke praktisk rigg/bæresystem på en feltbane.

 

P.s. Der er ingen krav som hindrer bruk av skulderhylster og ankel hylster, kan du sette våpenet i hylsteret, kan du faktisk bære hylster med våpen omkring i hånden uten engang å ha det på kroppen. :wink:

 

Bilde av nevnte "Hylster"

images?q=tbn:ANd9GcThcHveApSrp8qTaCpcRDNHl1zwgppI3vFBhRl9l0l4ic4pI7Up1g

Link to comment
Share on other sites

Når et ghosthylster er låst, så er det strengt tatt bare koffert som er bedre utifra et sikkerhetssynspunkt. Ghost er fullt innenfor intensjonen i lovverket.

 

Øivind

 

Edit: Ønsker ikke å stigmatisere parkometervakter, så den delen slettet jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det går fint med lårhylster. Har aldri opplevd at folk har fått problemer med det. Har ikke opplevd noe problem med skulderhylster. Men det skal nevnes at skulderhylster er utrolig upraktisk fordi man må være forsiktig med pekevinkel når man tar ut våpenet. :) Så lenge avtrekkerbøylen er dekt og man ikke peker våpenet i usikker retning, så ser jeg ikke noe problem. Rigg i IPSC er jo også lagd for å dekke avtrekkerbøylen så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Rausheim:

Man ser ofte Bianchi M84/M92 med forlenger og forankring i lår, hvis det er det du mener. Medmindre det kommer en presisering på betegnelsen "hylster", så kommer jeg (som også har dommersertifisering) til å godta enhver redskap som gjør at våpenet kan bæres sikkert på kroppen uten bruk av hender (må være handsfree).

 

Jeg tror man med støtte i regelverket kan nekte en skytter å bære f.eks en spesialpistol i en litt stor jakkelomme, selv om den har klaff med knapp/glidelås siden det står hylster/koffert i regelteksten, men jeg ville godtatt det medmindre en medskytter leverte inn protest. I et NM ville jeg tatt skytteren til side og påpekt forholdet og sagt at jeg godtar at du bruker en lomme, men får du premieplass risikerer du at han på plassen bak har mer enn middels utviklet konkurranseinstinkt, og at han leverer protest...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Interessant, for jeg fikk en gang kjeft på feltskyting (ikke i nåværende klubb) fordi jeg brukte X4-lårhylsteret (passet mitt selvalgte tjenestevåpen, stolte ikke på Glock). Var en eldre herre som påpekte dette. Av og til virker det som at vi som har tjenestegjort for landet alltid skal bli sett ned på av enkelte :evil: Der kommer man med et våpen i hylster, uten magasin og hanen nede og får kjeft, når man har brukt samme hylster og regelrett løpt rundt med dette i både skog og ørken med ladd våpen!

 

Fra rant til topic, ja for jeg mener også på det du sier at så lenge avtrekkerbøylen er tildekt og man kanskje ikke legger beina på bordet (usikker rettning) :mrgreen:

 

Dette hylsteret

X4fors.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg brukar sjølv lårhylster til min .22 og har deltatt på nokre få NM med dette utan problem.

 

Einaste eg veit om som har krav til hylser er vel praktisk skyting/PPC og andre som trekker ladd våpen frå hylster.

Der er det i alle fall ikkje lov med skulderhylster eller andre typer som peiker for mykje bakover.

I felt er ikkje dette noko problem sidan det ikkje er tillatt å hylstre før våpen er inspisert.

 

Ø

Link to comment
Share on other sites

Alt etter hvilken feltøvelse det er snakk om, veksler jeg mellom å bruke lårhylster, lærhylster og Biltemahylster. Aldri har noen påpekt dette, og de behøver ikke å prøve heller. Det er ikke holdepunkter i gjeldende reglement for å forby noen av disse variantene. Det samme gjelder en ghost-rigg. Og i enhver avgjørelse må man kunne vise til reglement eller reglementets "ånd".

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke et krav å benytte hylster, men noen synes åpenbart det er "kult" hvor enn så upraktisk det er i felt. Intensjonene med punktet i reglementet som omhandler hylster er utelukkende å ivareta egen og andres sikkerhet. Det skal være åpenbart at våpenet ikke kan avfyres ved et uhell. Velger man å bære våpenet skal det være et synlig kammerflagg (plugg,propp) som stikker ut av kammeret. Hylstrer man eller pakker ned våpenet i bagg, ryggsekk etc bortfaller kravet om kammerflagg.

Hylster av typen Ghost, CR Speed m.fl. er akseptert og godkjent som hylster, ref. siste NM og kommentarer fra fagkommite.

 

Her i Sverige er det imidlertid litt andre regler som gjelder, i tilfelle noen føler for å reise utenlands for å konkurrere :-)

 

Her skal våpenet ALLTID plugges / proppes mellom standplassene uavhengig av om det hylstres eller pakkes ned i bag / sekk. Etter skyting visiteres våpnene og man får ikke "klar" før proppen er på plass uansett hvor tomt kammer / tønne er.

Pluggen skal være godkjent av Svenska Pistolskytteförbundet. Kjøper man plugg gjennom klubb / forbund som er merket "SPF" er man på den sikre siden og disse blir alltid godkjent på norske arrangementer også. (Finnes til alle vanlige kalibere og til alle vanlige revolvere inkl. Manurhin).

Forøvrig ( i Sverige, altså)er det tillatt å fylle magasin mellom standplassene, men ikke tønna på en revolver. Dette er forskjellig fra Norge, ref. El Gringo's innlegg under.

 

Plugger til pistoler og ringer til revolvere kan bestilles her:

http://www.pistolskytteforbundet.se/download.do?ug=Administrator&f=Bestallningslista_proppar_och_brickor.xls

 

Med disse originale, orange SPF pluggene imponerer du enhver standplassleder i Norge :-) Koster ca 30:- SEK pr stk.

 

(Endret for å presisere at det er her i Sverige man har lov å fylle magasin mellom standplassene)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Velger man å bære våpenet skal det være et synlig kammerflagg (plugg,propp) som stikker ut av kammeret.

Nei, det skal være godkjent plugg , jfr. 8.25.2.10

"Våpen skal være nedpakket, eller våpenet være plugget med godkjent plugg."

Problemet her er at NSF ikke har godkjent noen plugger.

 

Forøvrig er det tillatt å fylle magasin mellom standplassene, men ikke tønna på en revolver.

Øhhh....nei, her tar knugen feil

Les gjeldende regelverk istedenfor å synse:

"8.25.2.11 Skytter som fyller magasin eller tønne før kommando «fyll magasin

eller tønne med korrekt antall patroner» får advarsel 1. gang det skjer.

2. gang det skjer får skytteren 2 poeng trekk på angjeldende

standplass. Ved 3. gangs forseelse blir skytteren diskvalifisert."

Link to comment
Share on other sites

Den ei grei, knugen.

Det ble så meget klarere nå.

 

Når det gjelder plugg og uttalelser om slike, hjelper det så lite med ord og fagre intensjoner om ikke vår eminente FKP klarer å få ordene og intensjonene ned i skriftlig form i regelverket så de kan være tilgjengelige for alle skyttere og dommere i landet.

M.a.o. er det ikke noe pr. dags dato i gjeldende regelverk som forteller oss hva som er godkjent plugg og hva som ikke er det, ergo er ingen plugger godkjente så langt.

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at El Gringo kan resonnere like bokstavelig som jeg sjøl gjør. Til Forumkungen må jeg bare si at jeg synes faktisk et hylster er mere praktisk i feltløypa enn å bære våpenet i handa eller i bag/koffert/plastpose. Men smaken er jo som kjent som baken.

Link to comment
Share on other sites

...fordi jeg brukte X4-lårhylsteret (passet mitt selvalgte tjenestevåpen, stolte ikke på Glock).

Ehhhh.....Javel??

Om du er interessert så kan vi ta en videre diskusjon på PM (for å ikke ødelegge denne tråden) om:

Påstand 1: at du fritt kan velge personlig bevæpning i tjeneste for den norske stat.

Påstand 2: at du kan begrunne hvorvidt en Glock er upålitelig.

Link to comment
Share on other sites

Det ryktes at det nå blir plugg uansett hylster eller hånd, men ikke nedpakket i transportinretning (sekk, koffert etc).

 

Forumkongen: siden du holder til på andre siden, kan du hjelpe meg med å skaffe kontaktinfo til noen som administrerer skytebanen i Hemavan? Har søkt litt rundt på nettet uten hell.

Link to comment
Share on other sites

Innfør heller hylster/vesketvang for alle og drop pluggen. Våpen trekkes/pakkes ut på order fra standplassleder.

Tilat fyllte magasin og hurtigladere i løypa. (hurtigladere er vel også lov at ha fyllte i dag?)

 

Jeg liker ikke når våpen bæres i avtrekkerbøylen med pipa pekendes oppover, eller att folk i løypa peker våpnet mot meg eller andre, selv om det sitter en aldrig så stor propp i kammeret.

 

Hylster/vesketvang virker vare noe som flere svenske klubber nå infører lokalt og som de kan bruke ved stevner sålenge det opplyses om dette på innbydelsen.

Jeg kommer att jobbe for dette i min svenske klubb fremover. Men regner med massivt motstand fra den litt eldre garden som gjerne bærer våpnet i handen.

Link to comment
Share on other sites

litt eldre garden som gjerne bærer våpnet i handen
Grunnen til dette er selvsagt at de har utslitte gamle våpen som de MÅ sverte siktet på for å kunne skyte med... :mrgreen: Ikke enig med deg i at det bør påbys med hylster, men de som bruker propp er alt for sløve med hvor pipa peker ja! Bruker forøvrig selv hylster på alle mine våpen i feltløypa! :wink:
Link to comment
Share on other sites

Jeg ble rimelig skremt på NM i mysen i sommer da det sto et par personer med hver sin pistol, med plugg. De stod å diskuterte sikting på lange hold og viste hvordan de siktet, med pistolen i hånda siktende på blinken mens det var folk framme og lappet!! Selv om det sitter en liten (nesten usynlig) plugg i pistolen så mener nå jeg at dette burde være grunn til bortvisning fra banen, eller? Jeg har selv en realtivt gammel Unique des-69 som er rimelig blank i siktet, men jeg synes ikke det er grunn god nok til å måtte bære pistolen i hånda, jeg pakket denne opp og ned igjen på standplass. Klarer jeg det, så klarer "den litt eldre garden" det også!

 

Hylster/vesketvang støttes! Fylte magasin og hurtigladere støttes også! Vekk med pluggen!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal man tillate å fylle magasin/hurtiglader mellom standplasser? Vi har da mer enn god nok tid til dette på standplass. Hvis noen føler seg stressa pga tidsmangel, burde man kanskje trene på å fylle magasin/tønne. Er vel begrenset hvor lang tid man kan bruke på dette :D

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden skal man tillate å fylle magasin/hurtiglader mellom standplasser?

 

Det er lov å fylle hurtigladere for revolver mellom standplassene i felt. Hurtigladere regnes ikke som tønne eller magasin.

OT:

Jeg synes ikke det gjør noe å spare litt tid på standplass. Skriver som jeg har skrevet før, skyting er mentalt, og jo mindre fomling jo mer selvtillit og dertil bedre skyting. Hvorvidt de 15 sekundene jeg sparer med en hurtiglader har noe å si i praksis vil jeg ikke påstå, men det føles bedre, og da har det effekt for meg.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...